حناچی: شهر را بامنافع همه شهروندان اداره می کنیم

شهردار تهران گفت: ما به مردم قول داده‌ایم که شهر را نه با منافع ٢۵ نفر که با منافع همه شهروندان اداره کنیم. اعلام کردیم که شهر برای همه است و همه از منافع آن بهره‌مند می‌شوند.

حناچی: شهر را بامنافع همه شهروندان اداره می کنیم

به گزارش خبر فوری ، پیروز حناچی در نخستین اجلاس شهرداران نواحی شهرداری تهران در ساختمان سابق مجلس شورای اسلامی ضمن تبریک هفته کرامت و گرامیداشت روز شهرداری‌ها، گفت: در تشکیلات اداری صف و ستاد دو بال اصلی سازمان هستند؛ ستاد کار نظارت و برنامه‌ریزی و صف نیز اقدامات اجرایی را برعهده دارد. اگر جای این دو عوض شود، تشکیلات و سازمان دچار اختلال می‌شوند. پشت میز نشستن در صف مثل سم می‌ماند و این تهدیدی است که سازمان ما را به طور دائم می‌تواند تحت تاثیر قرار دهد؛ رفع این تهدید حساسیت شهرداران نواحی را می‌طلبد.

شهردار تهران با اشاره به اینکه آنچه در ذهن شهروندان از شهرداری نقش می‌بندد مستقیماً به عملکرد شهرداران نواحی برمی‌گردد، عنوان کرد: اگر احیاناً زباله به موقع جمع نشود و سطل‌ها به موقع خالی نشوند، این امر به طور مستقیم در ذهنیت شهروندان تاثیر می‌گذارد.

حناچی ادامه داد: سیل پیام‌های مختلف مستقیماً به ما و سیستم نظارتی ما گسیل می‌شود. تصویری که مردم از سازمان ما دارند به طور مستقیم به عملکرد ما در نواحی برمی‌گردد. اگر در این حوزه به حقوق مردم احترام بگذاریم آن‌ها نیز همین عکس العمل را نشان می‌دهند، اگر طور دیگر عمل کنیم یا معنای عملکردمان به رسمیت نشناختن حقوق مردم باشد، آن‌ها نیز مدیریت نواحی را به رسمیت نخواهند شناخت.

وی با بیان اینکه برنامه سوم توسعه شهر تهران به تصویب شورای‌شهر رسیده و شاخص‌های کمی آن نیز آماده شده است، اضافه کرد: در این برنامه در حوزه مختلف شاخص‌های کمی تعریف شده است که برای نزدیک شدن به اهداف چشم‌انداز، باید این شاخص‌ها را مورد توجه قرار دهیم؛ بخش عمده‌ای از این شاخص‌ها به حوزه نواحی برمی‌گردد.

حناچی انتظار خود از شهرداران نواحی را توجه به سیاست‌های عمومی دانست و گفت: ما به مردم قول دادیم و به واسطه آن قول رای گرفتیم. امانتی که مردم به ما دادند، به واسطه شرط ضمن عقد شکل گرفته است. معتقدم اگر این شرط را رعایت نکنیم، مدیون مردمی هستیم که ساعت‌ها در صف ایستادند، به نمایندگانشان رای دادند و آن‌ها نیز ما را برگزیدند. مشروعیت ما به واسطه رای مردم و قول‌هایی است که به مردم داده‌ایم.

وی ادامه داد: ما به مردم قول داده‌ایم که شهر را نه با منافع ٢۵ نفر که با منافع همه شهروندان اداره کنیم. اعلام کردیم که شهر برای همه است و همه از منافع آن بهره‌مند می‌شوند؛ پس اگر بخشی از شهر به کارگاه‌های ساختمانی اختصاص پیدا کرد، یعنی ما وظیفه خود را درست انجام ندادیم؛ اگر افرادی که کار ساختمانی در شهر می‌کنند کارگاه ساختمانی‌شان را به خیابان می‌کشانند و در نتیجه مردم برای عبور از معابر مجبور به راه رفتن در خیابان می‌شوند، به این معنی است که ما وظیفه خود را درست انجام نداده‌ایم.

شهردار تهران با تاکید بر اینکه بسیاری از پیمانکاران تمایل دارند وسط شهر یک هکتار، دو هکتار یا چند هزار متر زمین داشته باشند تا آن را تبدیل به انبار کنند، تصریح کرد: برای یک پیمانکار چه چیزی بهتر از این شرایط است؟ چه توجیهی دارد که جلوی پارک لاله در بهترین نقطه این پارک، سال‌ها یک کارگاه مستقر باشد؟ این موضوع اصلاً مطلوب نیست و باید به سرعت به آن رسیدگی شود.

شهردار تهران افزود: از شهرداران نواحی انتظار دارم به این موضوعات که سیاست اصلی ما است، حساسیت نشان دهند و در این مورد نیز گزارش می‌خواهم. ارزیابی ما بر همین اساس خواهد بود.

حناچی در ادامه با اشاره به انتخابات شورایاری‌ها گفت: آخرین لایه مدیریت شهری، شورایاری‌ها است. تاییدیه دولت را برای برگزاری پنجمین دوره انتخابات اخذ کرده‌ایم تا به شکل مکانیزه برگزار شود؛ این اتفاق در این مقیاس برای وزارت کشور نیز تجربه مفیدی است. همه وظیفه دارند کمک کنند تا انتخابات شورایاری‌ها آبرومند برگزار شود. هرچه کیفیت این انتخابات را بالا ببریم، به مدیریت بهتر شهر کمک کرده و حس تعلق به مکان و محل زندگی مان را بالا برده‌ایم.

وی با بیان اینکه حس تعلق به مکان سرمایه عظیمی است، عنوان کرد: دلیل اینکه بر توسعه قلمرو عمومی تأکید می‌کنیم این است که به واسطه آن حس تعلق عمومی شکل پیدا می‌کند. ثروت شهر از جنس فضاهایی است که همه مردم به شکل عادلانه از آن استفاده می‌کنند.

حناچی خطاب به شهرداران نواحی گفت: کسانی که فکر می‌کنید مفید، متخصص و دارای انگیزه هستند، تشویق کنید تا در انتخابات شورایاری‌ها نامزد شوند. اگر این اتفاق رخ ندهد افرادی وارد این ساختار می‌شوند که در نتیجه حضورشان منافع شخصی بر منافع عمومی غلبه پیدا می‌کند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به بنای ساختمان سابق مجلس شورای اسلامی اشاره و تصریح کرد: این فضا در اوایل دهه ۵٠ شکل پیدا کرده و یکی از آثار مهم دوره مدرن معماری ایران به شمار می‌رود. باید تلاش کنیم این‌گونه فضاها به بهترین شکل به بهره‌وری برسد. شهرداری تهران آماده است درصورتی که این گونه فضاها در اختیار مردم قرار بگیرد، آن‌ها را مورد حمایت خود قرار دهد.

شهردار تهران گفت: شهرداری باید به موضوع مهم ساختمان‌های دوره مدرن بیشتر توجه کند؛ فضاهای شهری باید همواره از آراستگی در روز و شب -در شب به واسطه نورپردازی- برخوردار باشند.

حناچی در پایان تصریح کرد: روز گذشته عوارض جدید ساخت و ساز ابلاغ شد و مورد تأیید فرمانداری نیز قرار گرفت. از شهرداران مناطق می‌خواهم که با قاطعیت و بدون تعلل آن را اجرا کنند. کشور در شرایط خاص اقتصادی است و تحریم‌های ظالمانه آمریکا علیه ایران وجود دارد. حدود چهارصد نفر در غرب وظیفه دارند که قدم‌به‌قدم تراکنش‌های مالی ایران را دنبال کنند و طرف‌های ما را با تطمیع یا تهدید از ارتباط با ما منصرف سازند. در این شرایط با ابتکار عمل و با استفاده از روش‌های جدید تامین منابع مالی، باید پروژه‌هایمان را پیش ببریم؛ پروژه‌هایی که به طور قطع دیگر صرفاً با نگاه عمرانی اجرا نخواهند شد.

منبع: مهر

33

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها