ویژه داوطلبان کنکور؛ ۲۴ ساعت پیش از آزمون کنکور را چگونه باید بگذرانیم

بسیاری از دانشجویان با وجود آمادگی برای آزمون کنکور از فرط استرس به اقدامات زیان‌آوری دست می‌زنند. در این مطلب نکاتی را به داوطلبان کنکور یادآور شده‌ایم.

ویژه داوطلبان کنکور؛ ۲۴ ساعت پیش از آزمون کنکور را چگونه باید بگذرانیم

روز قبل از کنکور، اهمیت ویژه‌ای دارد چراکه یکی از مهم‌ترین عوامل مؤثر در نتیجه‌ کنکور، حال و هوایی است که ما در روز کنکور داریم. تحقیقات نشان داده بیشترین احساسی که ما در ابتدای روز داریم، به دلیل موضوع‌هایی است که در لحظه‌های پایانیِ بیداری (قبل از خواب) و در خواب به آن فکر کرده‌ایم؛ بنابراین، روز قبل از کنکور می‌تواند اهمیت و تأثیر بسیار زیادی در نتیجه‌ کنکور داشته باشد. رعایت نکته‌های زیر، نقش بسیار مهمی در بهبود رتبه‌ شما خواهد داشت:

درس خواندن ممنوع

روز قبل از کنکور، نباید درس بخوانید چون نظم ذهنی شما را به هم می‌زند و سبب نگرانی بیشتر شما می‌شود.

بیکار نباشید

به‌طور حتم تابه‌حال این موضوع را تجربه کرده‌اید که وقتی کاری برای انجام دادن ندارید، فکرهای مختلفی به ذهنتان هجوم می‌آورند؛ بنابراین، روز قبل از کنکور باید وقت خود را با برنامه‌های متنوع پر کنید و لحظه‌ای بیکار نباشید.

خود را کمی خسته کنید

در روز قبل از کنکور، کمی خود را خسته کنید. حدود ۳۰ تا ۶۰ دقیقه ورزش هوازی که بهتر است احتمال آسیب دیدن در آن نباشد، مانند شنا می‌تواند در این مورد به شما کمک کند. سعی کنید روز قبل از کنکور، صبح زود از خواب بیدار شوید (حدود ساعت پنج) و ظهر هم نخوابید تا شب قبل از کنکور، خواب خوبی داشته باشید.

مسیر حوزه را شناسایی کنید

به دلیل برگزاری کنکور سراسری در چند روز، ممکن است ترافیک به نسبت سنگینی نزدیک حوزه وجود داشته باشد. اگر شما حوزه‌ کنکور را از چند جهت شناسایی کنید و حوزه را نیز از نزدیک ببینید، سبب می‌شود تا علاوه بر کاهش نگرانی، تأثیر ترافیک بر زمان رسیدن شما از بین برود.

وسایل کنکور را آماده کنید

صبح روز کنکور، شما فرصت جمع‌آوری وسایل را نخواهید داشت؛ بنابراین، بهتر است روز قبل از کنکور، این کار را انجام دهید. کارت ورود به جلسه، ساعت مچی، کارت شناسایی، مداد مشکی نرم (دو عدد)، پاک‌کن، دستمال‌کاغذی، دستمال پارچه‌ای، چند عدد خرما، بطری آب سرد، تراش، سنجاق (برای اتصال کارت به پیراهن یا مقنعه) وسایلی هستند که شما باید در روز قبل آماده کنید.

برای خوابیدن، زود به رختخواب نروید

برخی از داوطلبان تصور می‌کنند هرچه قدر زودتر بخوابند بهتر است؛ اما تجربه نشان داده که اگر شما خیلی زود به محل استراحت خود بروید، کلافه می‌شوید و ممکن است خوابتان نرود، پس حدود ساعت ۱۰ برای خوابیدن آماده شوید و برای اینکه چشم شما خسته شود، یک متن (آرام‌بخش) را بخوانید تا زودتر بخوابید. بهتر است با فکرهای احتمالیِ منفی که به ذهنتان می‌رسد، مقابله نکنید و سعی کنید با ساختن تصویرهای مثبت از جلسه‌ کنکور، آرام و مطمئن بخوابید.

اقدام‌هایی که صبح روز کنکور باید انجام بدهید

اقدام‌هایی که صبح روز کنکور انجام می‌دهید به‌طور حتم، نقش بسیار مؤثری در نتیجه‌ی کنکور خواهد داشت، چرا که تأثیر مستقیمی بر روحیه‌ شما در جلسه‌ کنکور دارد. صبح زود از خواب بیدار شوید و زود از منزل حرکت کنید. شما باید حدود یک ساعت قبل از شروع آزمون در حوزه‌ امتحانی، حاضر باشید؛ بنابراین، صبح زود از خواب برخیزید تا بدون نگرانی و با آرامش، فعالیت‌های خود را انجام دهید و زود از منزل، خارج شوید تا به‌موقع به حوزه برسید.

صبحانه کاملی بخورید؛ از دلیل‌های عمده‌ خستگی داوطلبان در جلسه‌ کنکور، پایین آمدن قند خون است. اگر صبحانه‌ کاملی بخورید و با آرامش این کار را انجام دهید، تأثیر بسیار زیادی در افزایش انرژی خواهد داشت.

یاد خدا، آرام‌بخش قلب‌هاست؛ به‌راستی چه نیرویی عظیم‌تر و قدرتمندتر از خدای یگانه وجود دارد. دو رکعت نماز صبح، آرامش فوق‌العاده‌ای را در ما ایجاد خواهد کرد. بدانید که خداوند مهربان مراقب شماست و این، آرام‌بخش‌ترین کاری است که می‌توانید انجام دهید.

مرور سریع هم ممنوع؛ برخی از داوطلبان، دوست دارند صبح، قبل از کنکور، مطالب حفظی را یک‌بار مرور کنند، اما این کار، تنها اضطراب را افزایش داده و سبب آشفتگی ذهنی می‌شود؛ بنابراین، حتی اگر احساس کردید مطلبی را فراموش کرده‌اید، آن را نخوانید.

استحمام کنید و لباس مرتبی بپوشید؛ مرتب بودن و خوشبو بودن از عواملی است که تأثیر بسیار زیادی بر روحیه خواهد داشت. سعی کنید صبحِ روز کنکور، لباس مرتب بپوشید، درست مانند زمانی که به میهمانی می‌روید تا روحیه‌ بانشاطی داشته باشید.

اقدام‌هایی که در جلسه کنکور باید انجام دهید

آرامش در شروع جلسه کنکور، خیلی مهم است. برخی از داوطلبان تصور می‌کنند، اگر باعجله آزمون را آغاز کنند، در وقت، صرفه‌جویی خواهند کرد درحالی‌که بهتر است به‌آرامی دفترچه‌ سؤال را از صندلی برداشته و با آرامش، اولین سؤال را بخوانید.

یادتان باشد برای موفقیت در کنکور، نیازی نیست همه‌ تست‌ها را پاسخ دهید؛ بنابراین، برای کاهش نگرانی و افزایش آرامش، تعدادی تست را برای پاسخ ندادن در نظر بگیرید.

وقت هر درس را فقط به همان درس اختصاص دهید

هر ۳۰ سؤال یک‌بار، ساعت خود را نگاه کنید و ضمن کنترل زمان پاسخگویی، شماره‌ سؤال را با پاسخنامه چک کنید. آنچه در کنکور اهمیت دارد، تعداد سؤال‌هایی است که شما پاسخ می‌دهید نه سؤال‌های سخت یا آسان؛ بنابراین به تست‌های کنکور، مرحله‌ای پاسخ دهید یعنی ابتدا سؤال‌های آسان و بعد اگر فرصت کردید، تست‌های دشوار را پاسخ دهید.

اگر درسی از حد استاندارد، سخت‌تر بود، بر خود مسلط باشید. اگر سؤالی از درسی سخت باشد، برای همه داوطلبان این‌گونه است. بهتر است در این حالت، تصمیم بگیرید که تعداد سؤال‌های کمتری را پاسخ دهید و درصد کمتری را به نسبت آنچه از ابتدا می‌خواستید، در نظر بگیرید.

ممکن است در اواسط جلسه، احساس ضعف جسمانی و ذهنی داشته باشید. در این صورت باید حدود دو دقیقه آزمون را رها کنید و پس از خوردن چند عدد خرما (افزایش قند) و مقداری آب (رفع تشنگی)، چند نفس عمیق (افزایش رسیدن اکسیژن) بکشید و وضعیت صحیح نشستن (ستون فقرات به نسبت عمودی) را رعایت کنید و با تصویر مثبتی که از آزمون در ذهنتان می‌سازید، ادامه دهید.

*محمدرضا دستمالچی، کارشناس مسائل آموزشی

منبع: آنا

24

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها