رتبه سوم شرکت‌های دانش‌بنیان کشور برای خراسان رضوی

عضو هیئت عامل صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری گفت: خراسان رضوی با ۲۳۶ شرکت‌های دانش‌بنیان که موفق به اخذ صلاحیت از معاونت علمی ریاست جمهوری شدند رتبه سوم کشور را داراست.

رتبه سوم شرکت‌های دانش‌بنیان کشور برای خراسان رضوی

حمد صادق خیاطیان یزدی عضو هیئت عامل صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری در نشست خبری اظهار کرد: صندوق نوآوری و شکوفایی به‌واسطه قانون در سال ۹۸ اجرایی شد و در ماده ۵ قانون خود به‌عنوان نهاد تأمین مالی شرکت‌های دانش‌بنیان شکل گرفت.

خیاطیان ادامه داد: شکل‌گیری مؤثر این صندوق از سال ۹۲ بود و به‌صورت هیئت‌امنایی آغاز به کارکرد.

وی با اشاره به این‌که قانون‌گذار به‌درستی تشخیص داد که نظام بانکی و سنتی پاسخگوی تأمین مالی و نیازهای فناوری و نوآوری نیست بیان کرد: صندوق نوآوری با سرمایه سه هزار میلیارد تومانی تأسیس شد و برای تأمین مالی شرکت‌های فناوری شکل گرفت.

وی بابیان این‌که صندوق بعد از دوره پنج‌ساله توانست نقش خود را پیدا کند عنوان کرد: صندوق به‌طورکلی در سه دسته حوزه‌های تمرکز خود را ایجاد کرد.

وی این سه دسته را شامل تسهیلات، سرمایه‌گذاری و توانمندسازی دانست و افزود: حوزه تسهیلات مهم‌ترین بخش صندوق به شمارمی آید و در بخش سرمایه‌گذاری به‌صورت مستقیم و یا غیرمستقیم ورود یافتیم؛ همچنین در حوزه توانمندسازی کمک به توسعه بازار شرکت‌های دانش‌بنیاد و حضور آن‌ها در نمایشگاه‌های ملی و بین‌المللی کردیم.

وی بر رویکردهای جدید صندوق نوآوری و شکوفایی در دوره جدید تأکید و اظهار کرد: یکی از ایرادات صندوق بحث تمرکززدایی بود که تلاش شد تمرکز صندوق از تهران برداشته شود.

وی ادامه داد: در نخستین گام از ابزار قانونی استفاده کردیم؛ به این‌گونه که شبکه همکاری اثربخش با صندوق‌های پژوهش و فناوری ایجاد کردیم.

وی با اعلام این‌که صندوق‌های پژوهش و فناوری پراکندگی خوبی در سطح استان‌ها دارند و از توانمندی آن‌ها به‌طور کامل آگاه هستند گفت: همچنین برخی از این صندوق‌ها از تخصص بالایی برخوردارند.

خیاطیان در خصوص تسهیلات تصریح کرد: صندوق نوآوری و شکوفایی تسهیلات ارزان‌قیمت در اختیار صندوق‌های پژوهش و فناوری قرارداد و تاکنون ۱۵۰۰میلیارد تومان ظرفیت از طریق صندوق پژوهش و فناوری ایجاد کردیم.

وی ضمن اشاره به وجود دو صندوق پژوهشی در استان خراسان رضوی بیان کرد: نزدیک به ۱۰۰ میلیارد تومان ظرفیت برای استان ایجاد شد.

وی اظهار کرد: در حوزه سرمایه‌گذاری روش مستقیم را مناسب نمی‌دانیم به‌طوری‌که اگر صندوق پژوهش طرحی را اعلام کند که در راستای حل مشکلات نخست کشور باشد تا چهار برابر سرمایه‌ای که خود صندوق پژوهش آورده است سرمایه‌گذاری می‌کنیم.

وی یادآور شد: یکی از معضلات شرکت‌های دانش‌بنیان درزمینهٔ طرف تقاضا است که در حوزه توانمندسازی این شرکت‌ها تلاش می‌کنیم سیاست‌های تشویقی برای طرف تقاضا در نظر بگیریم و از طرفی بر روی صادرات و حضور در نمایشگاه‌های خارجی حمایت گسترده‌ای صورت گرفته است.

وی ادامه داد: بالای ۷۰ درصد شرکت‌های دانش‌بنیان که موفق به دریافت گواهی‌شده‌اند و به صندوق نوآوری مراجعه کردند حداقل از یک خدمت این صندوق بهره‌مند شدند.

وی نگاه صندوق نوآوری را نگاهی نوآورانه خواند و گفت: تاکنون ۳۰۰ میلیون وام چهار درصد تسهیلات ارائه‌شده است.

خیاطیان با اشاره به این‌که شتاب‌دهنده‌ها از ایده‌ها حمایت و به آن‌ها شتاب دهی می‌کنند افزود: معاونت علمی ریاست جمهوری ۱۶ تا ۲۰ شتاب‌دهنده را شناسایی کرده است که می‌توانند در قالب شرکت‌های دانش‌بنیان فعالیت کنند.

وی اذعان کرد: حدود چهار هزار ۴۰۵ شرکت دانش‌بنیان توسط معاونت علمی رئیس‌جمهور تائید صلاحیت شدند که از این تعداد ۲۳۶ شرکت در استان خراسان رضوی هستند و این استان بعد از تهران و اصفهان در جایگاه سوم قرار دارد.

15

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها