پرش از روی تور سرپرستی به ریاست/ علاقه «داور»ها به صندلی رئیس!

با توجه به اتمام دوره 6 ماهه داوری در فدراسیون والیبال، شایعاتی مطرح شده مبنی بر اینکه وزارت ورزش قرار است سرپرست جدیدی را معرفی کند و داوری گزینه اصلی برای ریاست است.

پرش از روی تور سرپرستی به ریاست/ علاقه «داور»ها به صندلی رئیس!

زمانی که مجلس قانون منع بکارگیری بازنشسته‌ها را در دستگاه‌های اجرایی ابلاغ کرد تعدادی از روسای بازنشسته فدراسیون‌های ورزشی نیز مشمول این قانون شدند و برخی خودشان و برخی دیگر پس از کش و قوس‌های زیاد صندلی ریاست را رها کردند.

با ابلاغ این قانون در آذرماه سال 97، تعدادی از روسای فدراسیون‌ها از جمله والیبال، سه‌گانه، قایقرانی، کاراته، جودو و ... کنار رفتند و وزارت ورزش نیز برای آنها سرپرست معرفی کرد.

در برخی از فدراسیون‌ها از جمله تنیس و وزنه‌برداری دوره 4 ساله رئیس فدراسیون به پایان رسید و در فدراسیون کشتی نیز با رفتن خادم، وزارت ورزش بنی‌تمیم را به عنوان سرپرست معرفی کرد اما نکته جالب اینجاست که وزارت ورزش در هیچ کدام از این فدراسیون‌ها سیاست یکسانی را پیش نگرفته که همین اتفاقات در انتخابات مختلف به شائبه مهندسی دامن زده و می‌زند.

* والیبال، استثنای وزارت ورزش!

وزارت ورزش و جوانان اعلام کرد برای اجرای عدالت در انتخابات فدراسیون‌ کشتی با توجه به نامزدی بنی‌تمیم، سرپرست دیگری را معرفی خواهد کرد این در حالی است که به نظر می‌رسد وزارت ورزش در همه فدراسیون‌ها رویه یکسانی را ندبال نمی کند و به شایعات مهندسی انتخابات در فدراسیون والیبال هیچ توجهی ندارد چرا که افشین داوری که با رفتن احمد ضیایی از 16 آذرماه سال 97 امور کار را در دست گرفته، حالا گزینه جدی برای ریاست فدراسیون والیبال است در حالی که وزارت ورزش پیش از این اعلام کرده بود سرپرستان حق نامزدی در انتخابات فدراسیون‌ها را ندارند.

برهمین اساس بود که وزارت ورزش، خسروی را به عنوان سرپرست وزنه‌برداری و بهروز نعمتی را به عنوان سرپرست کشتی معرفی کرد تا از ایجاد شائبه در خصوص مهندسی انتخابات جلوگیری کند اما این اقدام در فدراسیون والیبال رخ نداد و داوری به عنوان سرپرست منتخب، قصد حضور در انتخابات را دارد.

* داوری گزینه جدی برای ریاست والیبال

افشین داوری بیش از 6 ماه است که سرپرستی فدراسیون والیبال را برعهده دارد. وی مدیرکل توسعه ورزش قهرمانی و مدیر امور باشگاه‌هاست و وزارت ورزش برای فراهم کردن شرایط انتخابات، داوری را به عنوان سرپرست فدراسیون والیبال معرفی کرد اما به نظر می‌رسد صندلی قدرت در این فدراسیون به مذاق داوری خوش آمده و قصد وی ریاست فدراسیون است.

با توجه به در پیش بودن لیگ ملت‌ها، وزارت ورزش اعلام کرد بعد از مسابقات زمان ثبت‌نام از نامزدها را اعلام خواهد کرد اما مسئله مهم اینجاست که وزارت ورزش از قبل می‌دانست تقویم فدراسیون جهانی چیست و چه زمانی مسابقات برگزار خواهد شد بنابراین می‌توانست قبل از پایان 6 ماه دوره سرپرستی داوری، فرد دیگری را معرفی کند که این کار انجام نشد بنابراین به نظر می‌رسد با این اتفاقات داوری برای ریاست عزم جدی دارد.

* چینش اعضای مجمع عدالت است؟

با توجه به اتمام مرحله مقدماتی لیگ ملت‌های والیبال شایعات جدیدی به گوش رسیده مبنی بر اینکه وزارت ورزش قرار است شخص دیگری را به عنوان سرپرست والیبال معرفی کرده تا افشین داوری بتواند برای ریاست ثبت‌نام کند این در حالی است که داوری در بسیاری از انتخابات هیات‌ها، شرکت داشته و در این مدت انتصاباتی را هم داشته و با توجه به حضور طولانی مدت در فدراسیون قطعا در انتخاب نفرات زیرمجموعه فدراسیون در مجمع می تواند چینش داشته باشد و همین کفه ترازو در انتخابات را قطعا به نفع داوری سنگین خواهد کرد.

این در حالیست که قانون می گوید شخصی که قرار است ریاست فدراسیون را برعهده بگیرد، برای اجرای عدالت در انتخابات نباید در چینش اعضای مجمع دستی داشته باشد.

حالا با این شرایط سوال اصلی اینجاست؛ آیا سرپرستی که 6 ماه در فدراسیون حضور داشته، اقداماتی را هم انجام داده در رقابت با سایر نامزدها شرایط مساوی دارد؟ آیا وزارت ورزش در این بخش عدالت را رعایت کرده است؟

*سایه دائمی داورزنی در حوالی توپ و تور!

محمدرضا داورزنی معاون ورزش قهرمانی وزارت ورزش و جوانان علاقه وافری به حوزه والیبال دارد. مردی که 12 سال تمام بر صندلی ریاست فدراسیون تکیه زده و تمامی زیر و بم های والیبال را می شناسد و ظاهرا هنوز از رشته محبوب خود دل نکنده! در تمام این دو سالی که داورزنی در صندلی معاونت وزیر تکیه زده، خبرهای ضمنی درباره بازگشت دوباره او به والیبال وجود داشته و با نزدیک شدن به موسم انتخابات باز هم بحث هایی درباره بازگشت او به والیبال پررنگ شده. لابلای بحث ریاست افشین داوری، گمانه زنی هایی مبنی بر بازگشت آقای معاون وزیر به والیبال نیز وجود دارد.

پر واضح است اگر داورزنی سودای بازگشت به والیبال را داشته باشد، با توجه به مقبولیت، قدرت و البته عملکردش در والیبال، رئیس بی گفت و گوی آینده خواهد بود. برخی از اخبار در این زمینه حتی نام سرپرست جدید فدراسیون را هم معرفی کرده و از علی رغبتی نام می برند. با این وجود این پرسش کلیدی پیرامون خبر بازگشت داورزنی این است که در صورت تصمیم او برای حضور در انتخابات والیبال و پیروزی احتمالی وی، تکلیف معاونت ورزش و جوانان چه خواهد شد و آیا داورزنی حاضر است که این صندلی پرنفوذ و تصمیم ساز حوزه ورزش را با علاقه اش به والیبال تاخت بزند؟

محمدرضا داورزنی، معاون توسعه ورزش قهرمانی و حرفه‌ای وزارت ورزش و جوانان پیش از این در گفت‌وگویی اعلام کرده بود سرپرستان مجوز کاندیدا شدن برای ریاست فدراسیون را ندارند.

حالا باید دید با این اوصاف وزارت ورزش چه زمانی قرار است زمان ثبت‌نام از نامزدهای ریاست فدراسیون والیبال را اعلام کند.

منبع: فارس

2034

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها