آیا قهوه می‌تواند کلید مبارزه با چاقی باشد؟

دانشمندان کشف کرده‌اند که نوشیدن یک فنجان قهوه می‌تواند چربی قهوه‌ای (ساختار دفاعی بدن در مقابله با چاقی) را تحریک کند که این امر می‌تواند مانع از چاقی و دیابت شود.

آیا قهوه می‌تواند کلید مبارزه با چاقی باشد؟

دانشمندان دانشگاه ناتینگهام انگلیس در یکی از اولین آزمایش‌ها بر روی انسان برای کشف عواملی که می‌تواند مستقیما بر کارکرد چربی قهوه‌ای تاثیر بگذارد اقدام کرده‌اند. چربی قهوه‌ای، بخش مهمی از بدن انسان است که نقشی کلیدی در سرعت سوزاندن کالری و تبدیل آن به انرژی دارد.

بافت چربی قهوه‌ای یکی از دو نوع چربی است که در بدن انسان و دیگر پستانداران یافت می‌شود. در ابتدا تصور می‌شد این بافت، تنها در کودکان و حیوانات زمستان‌خواب یافت می‌شود اما در سال‌های اخیر کشف شده که بزرگسالان هم می‌توانند در بدن خود چربی قهوه‌ای داشته باشند. نقش اصلی این بافت، تولید گرما برای بدن از طریق سوزاندن کالری است؛ بر خلاف چربی سفید که حاصل انباشت کالری اضافی است. بنابر این افراد دارای شاخص بدنی کمتر، میزان بیشتری چربی قهوه‌ای در بدن خود دارند.

پروفسور «مایکل سایموندز» استاد دانشگاه ناتینگهام که در این تحقیق، همکاری کرده است می‌گوید: این نخستین تحقیق بر روی انسان است که نشان می دهد چیزی مثل یک فنجان قهوه، تاثیر مستقیمی بر کارکرد چربی‌های قهوه‌ای بدن دارد. نتایج تحقیق ما بسیار مهم است زیرا چاقی از دغدغه‌های مهم سلامتی در جامعه امروز است و همچنین با فراگیر شدن دیابت مواجهیم و چربی قهوه‌ای می‌تواند به طور بالقوه بخشی از راه‌حل برای مقابله با این دو معضل باشد.

پروفسور سایموندز می‌گوید: از تحقیقات قبلی می‌دانیم که چربی قهوه‌ای، بیشتر در بخش گردن وجود دارد و ما توانستیم از افراد، برای اینکه ببینیم آیا این چربی پس از خوردن یک نوشیدنی گرم‌تر شده یا خیر عکس‌برداری کنیم.

نتایج مثبت بود و ما باید مطمئن شویم آیا کافئین که یکی از مواد تشکیل‌دهنده قهوه‌ است به عنوان محرک عمل می‌کند یا عامل دیگری است که به فعال شدن چربی قهوه‌ای کمک می‌کند.

با روشن شدن اینکه چه عاملی در قهوه عامل چربی‌سوزی است می‌توان از آن برای بخشی از رژیم‌های لاغری یا برنامه تنظیم گلوکز برای پیشگیری از دیابت استفاده کرد.

این تحقیق در مجله گزارش‌های علمی (Scientific Reports) به چاپ رسیده است.

منبع: سیناپرس

24

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها