مداحان همدانی شناسنامه‌دار شدند

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان همدان اعلام کرد: مداحان مجاز در سطح استان همدان ساماندهی شده و همگی در کانون مداحان کشور ثبت‌نام و رتبه‌بندی شده‌اند و برای آنها کارت شناسایی صادر شده است،

مداحان همدانی شناسنامه‌دار شدند

حجت الاسلام و المسلمین محمد هادی نظیری سه شنبه ۱۱ تیر ماه در جمع خبرنگاران، به موضوع هیئات مذهبی اشاره کرد و افزود: در حال حاضر مقداری بین فضای هیئت‌های حسینی سنتی و هیئت‌های حسینی با رویکرد جوان گرایانه ناسازگاری وجود دارد که می‌توان با درایت آن را مرتفع کرد.

وی استفاده از سخنرانان مداحان و مجرب، فضاسازی مناسب در هیئت‌های مذهبی و بهره گیری از ابزارهای هنری مناسب را در جذب نسل جوان به هیئت‌های مذهبی و شرکت در مراسم عزاداری و اعیاد مذهبی، اثرگذار دانست.

نظیری با بیان اینکه به همین منظور مداحان مجاز در سطح استان همدان ساماندهی شده و همگی در کانون مداحان کشور ثبت نام و رتبه بندی شده‌اند و برای آنها کارت شناسایی صادر شده است، گفت: از این مداحان آزمون‌های لازم گرفته شده و بر عملکرد آنها نظارت می‌شود.

وی با اشاره به اینکه با مداحان متخلف و غیرمجاز نیز برخورد می‌شود، افزود: باید در زمینه خواهران مبلغه و هیئت‌های مذهبی خواهران بیشتر ورود پیدا کنیم البته در این راستا حوزه‌های علمیه خواهران می‌توانند بازوان توانمند سازمان تبلیغات اسلامی باشند و ما را یاری کنند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان همدان در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه زمان پیامبر اکرم (ص) مساجد به عنوان پایگاه و کانون مهم و اثرگذار اجتماعی در جامعه اسلامی به شمار می رفته‌اند، گفت: امروزه نیز یک مسجد در محله می‌تواند محلات را در حوزه‌های مختلف پشتیبانی کند.

وی برلزوم ایجاد این جایگاه برای مساجد در بسیاری از مناسبت‌های اجتماعی تأکید کرد و افزود: هم اکنون در ۵ مسجد شهر ملایر طرح "مسجد محله محور" در حال اجراست و امیدواریم تا پایان امسال این ظرفیت به ۲ برابر افزایش یابد.

وی به شکل گیری کانون‌های سلامت اجتماعی در ملایر اشاره کرد و ادامه داد: مساجد ما می‌توانند در زمینه‌های معیشتی، اقتصادی، اشتغالزایی، رفع مشکلات جاری محلات و شناسایی و مقابله با آسیب‌های اجتماعی چون اعتیاد نقش کلیدی ایفا کنند.

نظیری به اهمیت نقش مطالبه گری تخصصی مساجد برای حل مسائل روزمره مردم اشاره و اظهارکرد: اگر مردم پاسخ نیازهای خود را در مساجد ببینند، به طور قطع جذب مساجد می‌شوند و البته در این راستا نقش امام جماعت مسجد بسیار کلیدی است و ائمه جماعات نیز باید با تعامل مثبت با اقشار مختلف، مشاوران خوبی بری مردم باشند.

وی با بیان اینکه ۴ ماه از سال می‌گذرد اما هنوز اعتبارات لازم به سازمان تبلیغات اسلامی تزریق نشده است، تصریح کرد: برای اجرای برنامه‌های راهبردی خود نیازمند تخصیص اعتبارات فرهنگی هستیم.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان همدان با بیان اینکه امروزه باید ابزارهای تبلیغاتی خود را متناسب با نیازهای جامعه ارتقا دهیم، ادامه داد: می‌توان از پتانسیل فضای مجازی در عرصه تبیین ارزش‌های دینی به صورت مثبت استفاده و جوانان را جذب کرد.

نظیری در بخش دیگری از سخنانش به موضوع گام دوم انقلاب اشاره و خاطرنشان کرد: نخستین اقدام در این زمینه اثبات حقانیت گام اول انقلاب است و ما باید دستاورهای ۴۰ سال انقلاب اسلامی را برای مردم تبیین و بازگو کنیم تا مردم بپذیرند که ما طی ۴۰ سال گذشته تا چه اندازه پیشرفت داشته‌ایم.

این مقام مسئول با بیان اینکه در همین راستا در صورت تأمین اعتبارات لازم طرح "نهضت روایتگری دستاورهای انقلاب" را در سطح مساجد، تکایا و حسینیه‌های استان همدان اجرا می‌کنیم، گفت: جوانان ما بینش لازم را دارند و نمونه آن حضور پرشور نوجوانان و جوانان در مراسم اعتکاف است.

وی تصریح کرد: انجام فعالیت‌های سازمان در قالب یک جبهه عملیاتی فرهنگی در دستور کار ما قرار دارد و در این راستا نخبگان فرهنگی و مذهبی می‌توانند توانمندی‌های خود را به منصه ظهر برسانند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان همدان با بیان اینکه در بحث عفاف و حجاب باید در جامعه ارزیابی و آسیب شناسی جدی و راهبردی انجام شود، گفت: باید عوامل کانونی بدحجابی پیدا و شناسایی شده و متناسب با آنها راه حل ارائه شود، ضمن اینکه باید هویت زن و جایگاه خانواده را نیز در سطح جامعه ارتقا دهیم.

وی درباره برنامه‌های دهه کرامت یادآورشد: دفتر نمایندگی آستان قدس رضوی در استان همدان فعال است و طی ۱۰ روز دهه کرامت برنامه‌های متنوعی چون پرچم گردانی آستان قدس رضوی و جشن میلاد حضرت معصومه (س) اجرا می‌شود همچنین در رابطه با هجرت تمدن ساز این بانوی بزگوار و امام رضا (ع) و نقش آن در شکل گیری شیعه در ایران برنامه خاصی برگزار می‌شود.

احداث ۸ باب خانه عالم توسط بنیاد برکت در سطح روستاهای ملایر

مدیر اداره تبلیغات اسلامی شهرستان ملایر نیز با بیان اینکه تا کنون ۲۳ باب خانه عالم در سطح شهرستان ملایر ساخته شده است، گفت: به زودی به همت و تلاش بنیاد برکت ۸ باب خانه عالم در سطح روستاهای ملایر شامل کسب، بهاره، دهلق، انوج، داویجان، بی‌غش، علوی و دهنوی علی آباد، درحال احداث است.

حجت الاسلام حسین گروسی افزود: ساخت مسجد در روستای محروم و فاقد مسجد در دستور کار ما قرار دارد و در همین راستا در روستاهای نهنجه، دهنوی آورزمان، لولوهر، آشمیزان و قشلاق دهنو مسجد احداث می‌شود.

وی به اعزام مبلغ و مبلغه در مناسبت‌های مختلف اشاره و اظهار کرد: ملایر با وجود اینکه از نظر آمایش سرزمینی رتبه دوم را دارد اما همواره در بحث اعزام مبلغ و مبلغه در سطح استان همدان رتبه اول را کسب کرده است.

گروسی خاطرنشان کرد: در طول سال و در مناسبت‌های مختلف بیش از ۲۲۵ نفر روحانی مبلغ و ۴۵ نفر مبلغه در قالب مستقر، بومی، اعزامی از سوی اوقاف و طرح هجرت از سوی اداره تبلیغات اسلامی ملایر به روستاها و شهرها اعزام می‌شوند همچنین با وجود ۷ حوزه علمیه خواهران و برادران در سطح شهرستان در زمینه اعزام مبلغ مشکلی نداریم.

این مقام مسئول به برگزاری ۲۲۰ گفتمان دینی در مجموعه شهرستان با همکاری آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: این اداره در بحث حضور سخنرانان مطرح کشوری در مناسبت‌های ملی و مذهبی و ارجای برنامه‌های قرآنی چون جز خوانی و تفسیر قرآن در ماه مبارک رمضان، اقدامات خوبی انجام داده است.

مدیر اداره تبلیغات اسلامی ملایر در ادامه به فعالیت ۲۴۵ هیئت دارای مجوز در سطح شهرستان ملایر در مراسم مذهبی و عزاداری و اعیاد ائمه معصومین (ع) اشاره کرد و گفت: همه این هیئت‌ها در سامانه کشوری طوبی ثبت نام شده‌اند.

وی به برگزاری جلسات متعدد با موضوع طرح ملی کرامت و مبارزه با اعتیاد برای اقشار مختلف اشاره کرد و افزود: در همین راستا ائمه جماعات در مساجد، تکایا و حسینیه‌ها به ایراد سخنرانی پرداختند همچنین در بحث امربه معروف ونهی از منکر، شبکه عظیم تبلیغ ملایر به تبیین این فریضه الهی در سطح شهرستان پرداخته است.

گروسی یادآور شد: در زمینه توجه به مقوله مهم "عفاف و حجاب"، یکی از ۲۷ اداره و سازمانی که در این زمینه مسئولیت دارد، اداره تبلیغات اسلامی است و ما نیز به فراخور وظایفی که داریم به تبیین عفاف و حجاب در جامعه پرداخته و آیادت و روایات مرتبط را چاپ و توزیع کرده و به مناسبت روز ملی "عفاف و حجاب"، نیز با همکاری سپاه برنامه‌ای اجرا می‌شود.

منبع: ایسنا

24

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها