ارائه ویزا کارت و مستر کارت به اعضای هیئت علمی

ارائه ویزا کارت و مستر کارت به اعضای هیئت علمی

رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم، تحقیقات و فناوی گفت: صندوق رفاه اعضای هیئت علمی را راه اندازی می‌کنیم تا خدماتی مثل ویزا کارت و مستر کارت را در قالب این طرح ارائه دهیم.

ذوالفقار یزدان مهر در هشتمین نشست مدیران و معاونان دانشجویی دانشگاههای منطقه شش کشور که در محل نهالستان شهرداری شهرضا برگزار شد، با اشاره به اعزام هیئت‌هایی از طرف وزارت علوم برای بررسی شیوه خدمت رسانی به دانشجویان دیگر کشورها، اظهار کرد: طرح رستوران‌های آزاد یکی از طرح هایی بود که از کشورهای توسعه یافته نمونه برداری و در دانشگاه‌های اصفهان و یزد به خوبی اجرا شد.

رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم با اشاره به ایجاد زیرساختهای اولیه برای ایجاد کارت هوشمند دانشگاهی گفت: بخش خصوصی طرف قرارداد این طرح با آورده 25 میلیارد تومان این طرح را که 49 درصد از سهام به صندوق رفاه دانشجویی واگذار شده، آغاز کرده است که بر اساس این طرح 40 نوع خدمت به اساتید و دانشجویان ارائه می‌شود.

یزدانمهر ادامه داد: صندوق رفاه اعضای هیئت علمی را نیز راه اندازی می‌کنیم تا خدماتی مثل ویزا کارت و مستر کارت را در قالب این طرح ارائه دهیم.

وی از انعقاد تفاهمنامه‌ای با سازمان مدیریت برنامه ریزی مبنی بر ایجاد ردیف اعتباری جهت پرداخت وام به دانشجویان دوره دکتری خبر داد و افزود: بر اساس این معاهده در روز یکشنبه هفته آینده بین وزرای علوم و رفاه امضا خواهد شد به هر دانشجوی دوره دکتری 110 میلیون وام قرض الحسنه با تنفس یک ساله پرداخت خواهد شد.

رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم، در تشریح سایر جزئیات این تفاهمنامه بیان کرد: براساس این تفاهم‌نامه از وزارتخانه‌های علوم و رفاه مبلغی معادل 50 میلیارد تومان و از بانک توسعه تعاون نیز مبلغ 60 میلیارد تومان برای تأمین منابع مالی طرح اختصاص خواهند داد که مجموعه این اقدامات زمینه ایجاد یک ردیف اعتباری 240 میلیارد تومانی در طول 4 سال می‌شود که بر اساس آن به هر دانشجوی دوره دکتری در هر ماه 750 هزار تومان پرداخت می‌شود.

یزدان مهر در بخش دیگری از سخنان خود، با اشاره به کمبود 400 هزار مترمربع فضای خوابگاهی در برنامه پنجم توسعه به دلیل ممنوعیت ساخت خوابگاهها، اظهار کرد: به همین دلیل براساس تفاهمنامه دیگری که با سازمان مدیریت برنامه منعقد شده است، اعتباری در حدود 50 میلیارد تومان توسط این سازمان و صندوق رفاه دانشجویی برای ساخت خوابگاه‌ها اختصاص داده شد.

وی همچنین از اعطای تسهیلات ارزان قیمت به دانشگاهها برای نخستین بار در سال جاری خبر داد و گفت: در مناطقی که بخش خصوصی یا خیران در زمین‌های دانشگاهی اقدام به ساخت خوابگاه‌ها کنند، صندوق رفاه دانشجویی کشور سود بانکی تسهیلات آن را پرداخت خواهد کرد، همچنین طبق برنامه‌ریزی انجام شده ساختمان‌های بلا استفاده شناسایی و برای تبدیل به خوابگاه خریداری خواهد شد.

رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم ادامه داد: تمرکز بر تقویت نهادهای عمومی، مردمی و خیرین از جمله دیگر برنامه‌های صندوق رفاه دانشجویی بود که بر اساس آن جلساتی با شهرداری و بنیادهای 15 خرداد و مستضعفان برگزار شد که در نهایت این جلسات منجر به کمک 220 میلیارد تومانی به صندوق رفاه دانشجویی شد که تنها در یک مورد آن بنیاد 15 خرداد 28 خوابگاه دانشجویی به ارزش هر یک 7 میلیارد تومان در کشور ایجاد خواهد کرد.

یزدان مهر افزود: بنیاد مستضعفان نیز کمک 20 میلیارد تومانی به صندوق رفاه دانشجویی ارائه کرد که از محل اعتبارات حاصل از آن وام علوی به دانشگاه‌ها پرداخت می‌شود و دانشجویان بی بضاعت از آن بهره مند می‌شوند.

وی از تشکیل 114 صندوق قرض الحسنه و خیریه در دانشگاه‌های کمتر توسعه یافته خبر داد و بیان کرد: اعتبارات این صندوق‌ها از محل حمایت های صندوق رفاه دانشجویی، کمک های اساتید دانشگاه و خیران تأمین می‌شود و از طریق آن برای پرداخت وام شرافتی به دانشجویان اقدام می‌شود.

رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم از افزایش درآمد اختصاصی صندوق رفاه دانشجویی کشور از 180 میلیارد تومان به 380 میلیارد تومان خبر داد و گفت: در برنامه مالی امسال هدف گذاری برای افزایش این مبلغ به 400 میلیارد تومان انجام شده است.

یزدان‌مهر تصریح کرد: درآمد اختصاصی این صندوق در طول 40 سال 140 میلیارد تومان بود در حالی که این میزان در 2 سال گذشته 200 میلیارد تومان به ذخیره استراتژیک این صندوق اضافه شده است.

وی با اشاره به اجرای طرح رتبه‌بندی خوابگاه‌های دانشجویی کشور اظهار کرد: این اقدام منجر به تشکیل یک بانک اطلاعاتی جامع شد که در نتیجه آن از افزایش اجاره بهای خوابگاه‌های رتبه 4 و 5 جلوگیری و تسهیلات حمایتی برای بهسازی 64 خوابگاه دانشجویی رتبه 5 ارائه شد، این در حالی است که امسال خوابگاه‌های رتبه 3 و 4 نیز بهسازی و نوسازی می‌شود.

رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم با اشاره به افزایش 200 درصدی وامهای دانشجویی در سال گذشته، گفت: در سال 95 مبلغ 385 میلیارد تومان وام دانشجویی پرداخت شد.

یزدانمهر از ایجاد 100 اتاق تندرستی در 100 خوابگاه دانشجویی کشور خبر داد و افزود: امسال هم 100 اتاق تندرستی ایجاد خواهد شد؛ این در حالی است که با هدف ارزیابی سلامت و تندرستی و پایش سلامت دانشجویان در سال تحصیلی جاری پرونده سلامت دانشجویان ایجاد می‌شود.

وی دربخش دیگری از سخنان خود، با بیان این مطلب که تا حدود 2 سال قبل 420 میلیارد مطالبات انباشته و سنواتی در صندوق رفاه دانشجویی وجود داشت، گفت: با کمک دانشگاه‌ها و کمپین هایی که ایجاد شد 250 میلیارد تومان از این مطالبات وصول شد و بر اساس طرح پیشنهادی در سال جاری وصول این مطالبات به دانشگاه‌ها واگذار می‌شود تا پرونده‌های هر دانشگاه به معاون دانشجویی آن دانشگاه واگذار شده و درصدی از محل این مبالغ به عنوان حق الزحمه به عوامل وصول پرداخت شود.

یزدانمهر ادامه داد: همچنین با نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه های برای اعزام 30 هزار دانشجو به عتبات عالیات هماهنگی شده تا تسهیلاتی در این زمینه برای دانشجویان عملی شود.

وی ساخت خوابگاه‌های متأهلی را از جمله اقدامات پیش بینی شده در برنامه ششم توسعه دانست و افزود: در زمینه غذای دانشجویی هم تقویت و هدفمندسازی یارانه غذای دانشگاهی را در دستور کار داریم که جزئیات بیشتر آن در آینده بیان می‌شود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

27

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها