«خدمت کریمانه؛ مهربانی به رسم اهل بیت(ع)» شعار دهه کرامت ۹۸ آستان قدس رضوی

قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی شعار محوری برنامه‌های دهه کرامت امسال آستان قدس رضوی را «خدمت کریمانه؛ مهربانی به رسم اهل بیت(ع)» عنوان کرد.

«خدمت کریمانه؛ مهربانی به رسم اهل بیت(ع)» شعار دهه کرامت ۹۸ آستان قدس رضوی

به گزارش مشهد فوری ، مصطفی خاکساری ظهر امروز در نشست خبری اعلام برنامه‌های دهه کرامت اظهار داشت: با توجه به فرا رسیدن ایام خجسته ولادت امام رضا (ع) اقدامات جدیدی در سطح حرم مطهر رضوی و مشهد مقدس انجام می‌شود که این اقدامات در راستای برطرف سازی نیازهای زائران محترم است.

قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی ادامه داد: باید فضایی فراهم شود تا زائران دور از دشمن در فضای مناسبی به زیارت خود بپردازند، زائران باید مورد توجه متولیان شهر مشهد باشند، شعار امسال در ارتباط با زائران، خدمت کریمانه است، باید بتوان این خدمت را به همراه دوستی و محبت به جای آورد، این امر را مهربانی به رسم ائمه می‌نامند.

وی گفت: اقدامات مختلفی در سطح حرم مطهر رضوی و سطح ملی انجام می‌شود و حتی موضوعاتی در بیرون از مرز پیگیری می‌شود، امید است با لطف امام رضا (ع) و کوشش همکاران در این بخش، اقدامات قابل توجهی انجام شود، در ارتباط با وضعیت اطراف حرم مطهر باید گفت که تنها آستان قدس نمی‌تواند امور مرتبط با آن منطقه را انجام دهد.

خاکساری بیان کرد: برای بهبود وضعیت اطراف حرم مطهر رضوی (ع) از اشخاص و ارگان‌های مختلفی درخواست همکاری شده است، رئیس جمهور در سفر اخیر خود به مشهدمقدس در جریان وضعیت آن بوده اما هنوز نیروی کافی جمع نشده است، این امر پیگیری شده و در اولین فرصت محقق می‌شود.

گنابادی‌نژاد رئیس سازمان فرهنگی و رئیس ستاد مناسبت‌های ویژه نیز در این جلسه اظهار داشت: اقدامات مختلف در دهه کرامت و ایام خجسته امام علی (ع) با محوریت ترویج سنت و سیره اهل بیت در راستای خیرخواهی، کمک و گذشت در جامعه و با توجه به شعار خدمت کریمانه، مهربانی به رسم اهل بیت (ع) پیش می‌رود.

وی عنوان کرد: به دلیل ظرفیت ‌های مناسب موجود در آستان قدس، این شعار برای دومین مرتبه در سال جدید نیز فراگیر شده و تمامی دستگاه‌های عضو کرامت در این زمینه فعال هستند، یکی از محورهای این برنامه‌ها، اقدامات موجود در حرم مطهر رضوی است.

گنابادی‌نژاد خاطرنشان کرد: برنامه‌های موجود در مشهدالرضا نیز از دیگر محورهای مذکور است، در مشهدالرضا 9 برنامه مختلف برگزار می‌شود که از آنها می‌توان به شهر کرامت در راستای برگزاری جشن‌ها، محله آرایی، راه اندازی ایستگاه‌های صلواتی، تشکیل هیئت‌های مذهبی و تشکل‌های مردمی اشاره کرد.

وی بیان کرد: مراسم ویژه گلباران در حرم معصومه نیز در دهه کرامت و گلباران حرم در میلاد امام رضا (ع) از میدان شهدا تا حرم مظهر رضوی (ع) برگزار می‌شود، این برنامه‌ها با استقبال بسیار خوبی رو‌به‌رو می‌شوند، در کشور 13 برنامه‌ مختلف برگزار می‌شود.

رئیس سازمان فرهنگی گفت: فعالیت‌های مختلفی پیش‌بینی شده که از آنها می‌‍توان به معرفی کتاب، حضور نویسندگان، خوانش کتاب و غیره اشاره کرد، هفت کشور مختلف مانند ترکمنستان، گرجستان، هندوستان و افغانستان در برخی از مراسم‌ها حضور دارند، از رویدادهای دهه کرامت می‌توان به گوهرشاد اشاره کرد.

وی عنوان کرد: یکی از برنامه‌های بسسیار حائز اهمیت در این ایام، اعطای 720 جهیزیه به زوج‌ های نیازمند توسط سازمان بسیج است، در سطح بین‌الملل نیز سه برنامه انجام می‌شود که مهم‌ترین آنها جایزه جهانی گوهرشاد در چهارمین سال متوالی با محوریت تجلیل از بانوان فرهیخته نیکوکار است.

شریعتی‌نژاد؛ معاون تبلیغات آستان قدس رضوی نیز در این جلسه اظهار داشت: متولیان در این ایام برای راحتی زائران محترم زحمات بسیاری می‌کشند، محور محتوایی این برنامه‌ها، خدمت کریمانه و مهربانی به رسم امام رضا (ع) است، برنامه‌های مختلف در این ایام در چهارده سرفصل تقیم شده‌‌اند.

وی بیان کرد: مهم‌ترین برنامه در حرم مطهر رضوی، برگزاری جشن شکوه و رضوان است که هرشب در صحن مطهر رضوی برگزار شده و تا ساعت 23 ادامه دارد، در ایام دهه کرامت و روز میلاد حضرت معصومه برنامه‌های مفصلی ترتیب داده شده است، یکی از مناسبت‌های این روزها، سالروز سانحه هواپیماری مسافربری به دست دشمنان در خلیج فارس است.

شریعتی‌نژاد عنوان کرد: در روز ولادت حضرت معصومه، دختران در رواق این حضرت تجمع یافته و جشن‌های مختلفی برای این افراد برگزار می‌شود، ده برنامه مختلف برای دختران تدارک دیده شده است، از سایر برنامه‌ها می‌توان به گلباران حرم مطهر رضوی اشاره کرد.

وی اظهار داشت: همایش قرآنی مشکات در روز چهارشنبه، 12 تیرماه در رواق حضرت زهرا برگزار می‌شود، برگزاری جشن روز دختر ویژه 7 تا 15 سال نیز از دیگر برنامه‌های در پیش رو در این ایام است، در طول دهه کرامت 250 سخنرانی و برنامه‌های گفت‌وگو محور برپا می‌شود.

شریعتی‌نژاد ادامه داد: جشن‌های ویژه خواهران روزانه پیش از اذان شهر و مغرب برگزار می‌شوند، همچنین مسابقات کتابخانه کشوری با کمک ستادهای مختلف شکل می‌گیرد، شبانه پرسمان دینی و دین، نشاط زندگی برگزار می‌شود و این برنامه تا 18 روز ادامه دارد، 60 برنامه در بخش برادران و 11 برنامه نیز در بخش خواهران وجود دارد.

معاون تبلیغات آستان قدس رضوی افزود: ویژه برنامه گروه‌های زیارتی با حضور 200 گروه در ایام دهه کرامت تشکیل می‎‌شود، ویژه برنامه‌های مختلفی مانند سخنرانی، مخولودی‌خوانی و نظایر این موارد در این ایام برگزار شده و زائران دست خالی به شهر خود بازنمیگردند، همچنین مجموعه مراسمات قرآنی متعددی در حرم مظهر رضوی (ع) تشکیل می‌شود.

وی گفت: شبانه نماز مقصوره در ایوان مقصوره برگزار می‌شود، همچنین ترتیل‌خوانی قرآن پس از نماز صبح، برگزاری محفل انس با قرآن ویژه خواهران، ترتیل قرن، برگزاری نشست تفسیر و تدبر قرآن در دارالقرآن و نایر این موارد از برنامه‌های این ایام است، برنامه‌هایی نیز برای زائران غیر ایرانی تدارک دیده شده است.

شریعتی‌نژاد بیان کرد: هشت ملیت از سایر کشورها به مشهدمقدس مشرف می‌شوند، 50 مراسم برای آنها تدارک دیده شده که 20 برنامه عربی، 10 برنامه اردو و سایر آنها انگلیسی، آذری و سایر زبان‌ها هستند، جشن‌های ویژه عرب‌ زبان‌ها در 19 و 20 تیرماه برگزار می‌شود.

معاون تبلیغات آستان قدس رضوی خاطرنشان کرد: همایش بانوان در تالار قدس برگزار می‌شود، همچنین برپایی برنامه ترجمان آفتاب با هدف ترویج کتاب‌خوانی در حرم مطهر رضوی (ع) با ایجاد 30 قفسه کتاب محقق می‌شود، در هر قفسه 50 عنوان معرفی می‌شود، اعللام شفایافتگی و نواختن نقاره از برنامه‌های متفاوت این دهه است.

شریعتی‌نژاد تصریح کرد: نماز جماعت‌هایی نیز به همراه برخی از مراجع تقلید نظیر آیت‌الله نوری همدانی، سبحانی، سعیدی و غیره برگزار می‌شود، بازگشایی دوربرگردان‌های حرم از قسمت شیرازی تا شیخ طوسی در روز شنبه محقق شد، در سی نقطه ایستگاه‌های کتابخوانی راه‌اندازی شده است.

وی گفت: در این ایستگاه‌ها 14 کتاب مختلف در این ایستگاه‌ها قرار دارد که از آنها می‌توان به چشمه حکمت رضوی، گلپوش، پک مزدوجین و کتاب همسفر تا بهشت، یک سفر شیرین، هنرچه دختر بودن، کتاب زندگی حضرت معصومه(س) در قالب کودکانه، ویژه برنامه عاشقی، رهیافت کتاب و پوشش، احکام پوشش، منبرهای رضوی، گوهرشاد، اقای خورشید مهربان و ابرک و دختر دانا، نشریه کبوتران حرم و مانند آنها اشاره کرد.

منبع: تسنیم

2222

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها