در گفت‌وگو با خبرفوری مطرح شد؛

چرا کودک آزاری رخ می‌دهد؟/ پدر و مادر را به زندان بیندازیم، آسیب به کودکان کم نمی‌شود/ قصور جامعه را نادیده نگیریم

یک جامعه شناس معتقد است؛ جامعه محکوم و مقصر در زمینه کودک آزاری است.

چرا کودک آزاری رخ می‌دهد؟/ پدر و مادر را به زندان بیندازیم، آسیب به کودکان کم نمی‌شود/ قصور جامعه را نادیده نگیریم

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبر فوری ، این روزها خبرهای متعددی از کودک آزاری در نواحی مختلف کشور به گوش می‌رسد. روز گذشته خبر فرو بردن میخ در سر کودک قزوینی توسط مادرش، هول و تکانی به جان فعالان حقوق کودک انداخت، آن‌هایی که نقص قوانین را علت کودک آزاری می‌دانند، انگشت اتهام را به سوی شورای نگهبان بردند و اعلام کردند، تعلل این نهاد برای عدم تصویب نهایی این لایحه باعث ازدیاد این واقعه هولناک می‌شود. در این میان اما کمتر تحلیلگری به چرایی کودک آزاری پرداخته است؟ اگر فاکتور بیماری روحی را از کودک آزاری‌هایی که توسط والدین صورت می‌گیرد، بگیریم چه عواملی باعث تعدد کودک آزاری شده است؟

درحالیکه بسیاری نبود قانون را علت اساسی کودک آزاری‌ها می‌دانند، یک جامعه شناس می‌گوید: هیچ پدر و مادری از اساس آزارگر نبوده است، شما همین الان اگر دچار بیماری روانی نباشید نمی‌توانید یک گنجشک را سر ببرید، بنابراین اگر بیماری روحی را کنار بگذارید، اغلب این کودک آزاری‌ها علت دیگری دارد.

مصطفی اقلیما، رییس انجمن علمی مددکاری ایران اما درباره عوامل دخیل در این کودک آزاری‌ها ادامه می‌دهد: مشکلات و فشارهای جامعه را نادیده نگیرید، وقتی پدر یا مادر در جامعه دچار ضرر مالی می‌شود، وقتی اشتغال ندارد، دچار فشار روحی می‌شود همین می‌شود که به کودکش آسیب جسمی وارد می‌کند درحالیکه خودش اصلا متوجه نیست.

وی تاکید می‌کند: سال‌ها پیش با مردی روبه رو شدم و با او در زندان صحبت کردم که می‌گفتند پسر شیرخوار خود را کشته است، در حالیکه این پدر بدلیل نداشتن وضعیت مالی درست، شیفت‌های طولانی داشت و همین باعث شده بود، روزی که فرزندش را در آغوش گرفته بود بدلیل خواب آلودگی از دستش بیفتد و او قاتل شود. ببینید در موردهای این چیننی شما نمی‌توانید بگویید فرد مشکل روحی داشته، نمی‌توانید بگویید که فرد سالم نبوده، اتفاقا باید بگویید که جامعه باعث شده که فرد به این جایگاه برسد.

این جامعه شناس ادامه می‌دهد: وظیفه هر دولتی ایجاد اشتغال است نه دادن پول به مردم. اما درکشورهای جهان سوم متاسفانه اینگونه نیست، ما هم به این بحران دچار شدیم، در جامعه شغل نداریم، وقتی شغل نداشته باشیم، فشار عصبی افراد بیشتر می‌شود، جامعه‌ای که دچار بحران‌های این چنینی است، کودک آزاری هم در آن زیاد می‌شود.

اقلیما اما درباره تصحیح قانون و لایحه حمایت از کودک و نوجوان تاکید می‌کند: لایحه حمایت از حقوق کودک و نوجوان در آن فقط به جرم انگاری اشاره شده است، ببینید اگر پدر و مادر کودک را به زندان بیندازیم، مشکلات کودک اتفاقا بیشتر از قبل خواهد شد و کودک آزاری اصلا کم نخواهد شد.

اقلیما در پایان اضافه کرد: همانگونه که می‌گوییم در جامعه اگر نوجوانی خطا کرد، پدر و مادر او هم جز خودش خطا کار هستند و باید محکوم شوند، بنابراین تمام این کودک آزاری‌ها هم علت مشخصی دارد که مشکلات جامعه معلول آن هستند و اتفاقا آن‌ها محکومند، بنابراین انگشت اتهام را صرفا به سمت پدر و مادر بلند نکنید.

33

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 10
  • هدایتی
    0

    نظر بنده اینه که کسی که کودک آزاری میکنه خود اون شخص ،که پدر باشه یا مادر فرقی نمیکنه ،حتما در کودکی مورد آزار و اذیت قرار گرفته و ربطی به فشار اقتصادی نداره .و باید اینطور پدر مادرها زیر نظر روانپزشک و روانسناس معالجه بشوند یک شخص از لحاظ روحی نجات پیدا کند هفتاد نسل نجات پیدا میکنند

    نظرات شما -
    • کاربر ناشناس
      0

      من از خدا چندساله بچه میخوامبهم نمیده قربونت برم خدا چرا به اینا میدی پس اینکارارو بکنن

  • بی‌نام
    0

    قبل از تصمیم برای بچّه‌دار شدن، به مسئولیّت‌های آن بیندیشید...از خود بپرسید که آیا می‌توانید شخصی را به نحوِ احسن به جامعه اضافه کنید؟!

  • بیتا
    0

    اگه دولت برای یک بار هم شده با کودک آزاری جدی برخورد کنه این اتفاقات خیلی کمتر میشه این کودک آزارها از حیوون کمترن شما ببینید گربه ها با چه عشق و مسئولیتی از بچه هاشون نگهداری می کنن اونوقت میگید ربط به فشار جامعه روی افراد داره؟

  • بیتا
    0

    گربه که گربست تو سرما و گرما میره با چه سختی غذا پیدا می کنه و میاره و با چه ناز و نوازشی این بچه ها رو بزرگ می کنه اگه خیلی ها از گربه هم کمتر هستن غلط می کنن بچه بیارن اونوقت این مطلب داره از کودک آزارها دفاع هم می کنه جای گریه داره واقعا هیچ چیزی تو دنیا توجیه کودک آزاری و یا مراقبت کم از بچه نیست

  • هستی امینی
    0

    واقعا آقای اقلیما جامعه شناس هستن؟تحلیلشون داغونم کرده !با وجودِ چنین جامعه شناس هایی اوضاعمون از این بهتر نمیشه,آیا فشار جامعه برای افرادِ دیگه وجرم های دیگه هم صادق هست؟آیا بهش به عنوان علت وقوع جرم نگاه میشه ؟

  • نیلو
    0

    چون کار ندارن چون مشکلات اقتصادی دارن باید به کودک آسیب بزنن؟؟!!در واقع یه جورایی این متن داره انگار حق میده به پدر مادرا که کودکو اذیت کنن چون جامعه داره اذیتشون میکنه و این تقصیر دولته

  • نیلو
    0

    هیچ چیزی کودک آزاری رو توجیه نمیکنه،هیچ چیز.این متن واقعا ناراحتم کرد.یه جورایی داره دفاع میشه از کودک آزار.یعنی چییییییی چون شرایط سخت دارن والدین باید عقده اشونو سر طفل معصوماشون خالی کنن.واقعا واست متاسفم آدم به اصطلاح جامعه شناس

  • نیلو
    0

    هیچ چیزی کودک آزاری رو توجیه نمیکنه،هیچ چیز.این متن واقعا ناراحتم کرد.یه جورایی داره دفاع میشه از کودک آزار. چییییییی چون شرایط سخت دارن والدین باید عقده اشونو سر طفل معصوماشون خالی کنن.واقعا واست متاسفم آدم به اصطلاح جامعه شناس

  • زهره
    0

    سلام متاسفم با این نظر مثلا کارشناسی اگه توان نگهداری فرزند ندارند به دنیا نیاورند بچه چه گناهی داره والدین مشکلات اقتصادی و عیره دارند طفل معصوم که مدافع حقش شما ها باشید خدا به فریادش برسه

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها