بلندترین برج آجری جهان، گوهر معماری ایران؛

هفت سال از ثبت گنبد قابوس در فهرست میراث جهانی گذشت

هفت سال از ثبت گنبد قابوس، بلندترین برج تمام آجری جهان و گوهر معماری ایران در فهرست میراث جهانی گذشت.

هفت سال از ثبت گنبد قابوس در فهرست میراث جهانی گذشت

گنبد قابوس 10 تیر ماه سال 1391 در سی و ششمین اجلاس کمیته میراث جهانی یونسکو در شهر سن پترزبورگ روسیه به عنوان پانزدهمین اثر تاریخی ایران به ثبت جهانی رسید و اکنون هفت سال از ثبت این گوهر معماری ایران در فهرست میراث جهانی گذشته است.

گنبد قابوس بن وشمگیر بلندترین گنبد تمام آجری جهان و یکی از آثار ارزشمند معماری در دوره اسلامی است. این بنای تاریخی در سده چهارم هجری قمری که هم اکنون در مرکز شهر گنبد کاووس و بر فراز تپه‌ای بزرگ قرار دارد به دستور «شمس المعالی قابوس بن وشمگیر» مشهورترین پادشاه «آل زیار» که جنگجویی بی همتا و ادیبی فاضل بود در سال 397 هجری (1007- 1006 میلادی) ساخته شد و نام شهر هم از این بنا گرفته شده است.

ارتفاع ساختمان برج قابوس 55 متر است که با احتساب بلندی تپه 15 متری پای بست آن به 70 متر می‌رسد. این بنا با نقشه ستاره‌ای شکل و گنبد مخروطی به ارتفاع 18 متر است و بر روی بدن آن 10 ترک دارد و راس هر ترک نیز 60/1 متر و قاعده آن نیز 4/1 متر از هم فاصله دارد و محیط اصلی گنبد نیز 30 متر است.

این بنای باشکوه يكی از بی‌ نظيرترين يادمان‌های معماری ايران در دوره اسلامی است. این اثر كه در شمال شهر «گنبد» و در ۳ كيلومتری بازمانده شهر قديم «جرجان» مركز حكومت «آل زيار» قرار دارد، از نظر هنر معماری و تاريخی، يادگاری بس ارزنده از دوران آبادی و شوكت سرزمين «جرجان» و دودمان «آل زيار» است.

منبع: خبر فوری

73

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها