بانک مرکزی:انتظار پوشش ریسک بازارها توسط سامانه نیما درست نیست

با توجه به عدم امکان دسترسی به اطلاعات حساب عرضه کنندگان ارز در بانک‌های خارجی، پوشش ریسک‌های ناشی از رفتار فعالان حوزه ارز توسط سامانه نیما انتظاری نادرست است.

بانک مرکزی:انتظار پوشش ریسک بازارها توسط سامانه نیما درست نیست

انتشار مطلبی در یکی از خبرگزاری ها با عنوان« تخلف چند صد میلیاردی صرافان در سامانه نیما»، باعث ایجاد ابهامات و سوالاتی در خصوص صحت و سقم بروز تخلف در سامانه نیما شد. با توجه به مطلب منتشره و با عنایت به طرح سوالات مشابه در این خصوص، توضیحات زیر به منظور تنویر افکار عمومی و روشنگری در فضای رسانه‌ای اعلام می‌شود:

۱- سامانه نیما بستری برای انجام مبادلات بین بانک‌ها، صرافی‌ها و سایر طرفین مبادلات تجاری کشور است و تاکنون موردی از اختلال یا نفوذ در آن مشاهده نشده است.

۲- اطلاعات منتشره در گزارش خبرگزاری، حاکی از عدم ایفای تعهد توسط یکی از طرفین قرارداد است که ریسکی محتمل در تمام معاملات بوده و ارتباطی با بستر انجام معامله ندارد. به همین منظور امنیت سامانه نیما مشروط به سلامت طرفین معاملات کماکان پا برجاست و کوچکترین ریسکی از این محل متوجه مشتریان و مراجعان نخواهد بود.

بیشتر بخوانید: ۳ شرط لازم برای عملکرد پایدار اینستکس


۳- با توجه به عدم امکان دسترسی به اطلاعات حساب عرضه کنندگان ارز در بانک‌های خارجی، پوشش ریسک‌های ناشی از رفتار عرضه کنندگان و متقاضیان ارز توسط سامانه نیما انتظاری نادرست است و هر ۲ گروه باید پس از اطمینان از صحت و سقم اطلاعات طرف مقابل اقدام به انجام داد و ستد کنند.

۴- هشدار‌های لازم توسط سامانه، به منظور آگاهی دادن به تمام واردکنندگان و صادرکنندگان بانک‌ها و صرافی‌ها در زمان آغاز فرایند معامله داده شده است و این افراد می‌بایست ملاحظات و نکات امنیتی مطروحه را در طول فرایند مد نظر داشته باشند.

۵- انجام معاملات خرید و فروش ارز توسط وارد کنندگان و صادرکنندگان به ۲ روش زیر قابل انتخاب بوده که بالطبع مسئولیت این انتخاب نیز بر عهده متقاضی خواهد بود:

الف) پرداخت یا واریز ارز پس از دریافت ریال
ب) پرداخت یا واریز ارز قبل از دریافت ریال

نکته پایانی اینکه رسالت سامانه نیما ایجاد فضای مناسب برای اطلاع خریداران و فروشندگان ارز از میزان عرضه و تقاضای آن و تسهیل داد و ستد بوده و پوشش ریسک‌های معمول تجارت را در بر نمی‌گیرد.

منبع: بانک مرکزی

15

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها