چرخه ناکارآمد تفکیک زباله در تبریز/دلال های پسماند در نبود مدیریت زباله+ تصاویر

رئیس کمیسیون محیط زیست شورای شهر تبریز با ابراز تاسف از اینکه هیچ قدمی برای تفکیک و کاهش تولید زباله در تبریز برداشته نشده است، گفت: میزان تولید زباله بالاتر از میانگین جهانی است.

چرخه ناکارآمد تفکیک زباله در تبریز/دلال های پسماند در نبود مدیریت زباله+ تصاویر

عبدالله‌ تقی‌پور اظهار کرد: بنده با توجه به جایگاهی که دارم موظف به بیان واقعیت‌های موجود محیط زیست و مشکلات موجود هستم و این به معنای اسم بردن یک نفر خاص برای نقد نیست بلکه بنده صرفا واقعیت‌های جامعه محیط زیست و مخاطرات آن را مطرح می‌کنم.

عملکرد موفق شهر مشهد در مدیریت پسماند

وی با بیان اینکه مدیریت پسماند در تبریز به صورت علمی و اصولی نیست، گفت: البته برخی از کلان‌شهرهای کشور در زمینه مدیریت پسماند عملکرد موفقی داشتند که از آنها می‌توان به شهر مشهد اشاره کرد که طبق آمار ارائه شده از سازمان توسعه جهانی جایکا ۲۲ درصد زباله و پسماند تولیدی شهر بازیافت می‌شود.

هرم پنج‌گانه مدیریت پسماند

عضو شورای شهر تبریز افزود: تبریز برای رسیدن به آمار شهر مشهد فاصله زیادی دارد و اگر در مدیریت پسماند به هرم مدیریتی توجه شود می‌توان موفق شد، چراکه تاکید هرم بر این است که ابتدا کاهش تولید زباله داشته باشیم سپس به ترتیب تفکیک، بازیافت، کمپوست و نتیجه نهایی و ریجکت در دو حالت دفن یا زباله‌سوزی باشد.

وی خاطرنشان کرد: متاسفانه در تبریز برای گام اول هرم هیچ قدمی برنداشته شده است.

رئیس کمیسیون محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تبریز با اشاره به اینکه مدیریت شهری اعلام کرده است که قراردادی در خصوص مدیریت پسماند با شرکت صنعت‌سازان منعقد شده است، ادامه داد: این شرکت موظف است تا گام اول مدیریت هرم یعنی تفکیک زباله را در شهر تبریز اجرا کند که بنابر مشاهدات و اعلام نظر خود شرکت هنوز هیچ کاری انجام نگرفته است.

وی ابراز کرد: وقتی مدیریت پسماند را نتوانیم در دست بگیریم یعنی ضعف در مقابل سرمایه ملی داریم، چراکه زباله‌های زیادی قابلیت سه بار بازیافت را دارند، از این‌رو باید گام اول هرم یا همان تفکیک زباله را اجرایی کنیم و در غیر این صورت دلال‌های زباله پیدا شده و پول کلانی را از این بابت به جیب می‌زنند.

تقی‌پور تاکید کرد: بازیافت زباله توسط افراد حقیقی غیررسمی روز به روز در حال افزایش است، چراکه در جامعه نیز قیمت برخی از دور ریزها بسیار بالا رفته و منفعت زیادی برای این اشخاص دارند.

وی اضافه کرد:کاری با کشورهای اروپایی ندارم ولی در همین شهرهای موفق کشور از لحاظ مدیریت پسماند مانند شیراز، مشهد، اصفهان کارهای بزرگ سرمایه‌گذاری انجام گرفته است.

عضو شورای شهر تبریز با تاکید بر اینکه باید به مدیریت پسماند به صورت از تولید تا دور ریز جدی وارد شویم، یادآور شد: در حال حاضر دنیا به سمت و سوی کاهش تولید زباله حرکت می‌کند ولی آیا در شهر تبریز هم کار فرهنگی برای تشویق مردم به کاهش تولید زباله که هزینه هنگفتی به مدیریت شهری وارد می‌کند، انجام گرفته است؟

با زباله‌سوزی ۱۰۰ درصدی زباله‌ها مخالفم

وی خطاب به شهرداری تبریز و مدیریت پسماند شهری، گفت: تاکید بنده روی اجرایی شدن گام‌های هرم مدیریت پسماند شهری است و زباله‌سوزی ۱۰۰ درصد زباله‌های تبریز مخالف هستم.

رئیس کمیسیون محیط زیست شورای شهر تبریز متذکر شد: ظرفیت مواد آلی زباله‌های ایران بالای ۶۰ درصد است و به این معناست که می‌توان بهترین کمپوست را تولید کرد.

وی ادامه داد: فقر مواد آلی خاک‌های کشاورزی بر همه روشن بوده که نهادهای مربوطه بر آن اذعان داشته‌اند و اگر بتوانیم کمپوست باکیفیت تولید کنیم هیچ‌گونه ضرر زیست محیطی نخواهد داشت و می‌توان در خاک‌های زراعی از آن استفاده کرد.

تقی‌پور خاطرنشان کرد: به عنوان یک کارشناس و فردی با سابقه ۳۰ ساله مدیریت شهری مخالف با زباله‌سوزی هستم، چراکه معتقدم باید ریجکت نهایی به زباله‌سوزی برود که در تبریز نهایتاً ۴۰۰ تُن می‌شود.

آمار دقیقی از زباله تولیدی تبریز وجود ندارد

وی اضافه کرد: طبق آمار اعلام می‌شود که روزانه یک هزار تُن زباله در تبریز تولید می‌شود ولی آیا این رقم با میزان جمع‌آوری روزانه مواد خشک از باکس‌های زباله مطابقت می‌کند؟

عضو شورای شهر تبریز تصریح کرد: اگر سرجمع تولید زباله در تبریز یک‌هزار تن است پس چرا با جدا کردن زباله‌های خشک از باکس‌ها توسط زباله‌گردها و یا مدیریت پسماند این آمار تغییر نمی‌کند.

وی با بیان اینکه تاکید بر تولید یک‌هزار تن زباله در تبریز یک موضوع غیراصولی و غیرفنی است، افزود: باید مطالعه اساسی روی این آمار شود و آمار واقعی تولید زباله احصا شود.

سوزاندن صفر تا صد یک زباله در زباله‌سوزی یک خطای بزرگ است

رئیس کمیسیون محیط زیست شورای شهر تبریز، متذکر شد: سوزاندن صفر تا صد یک زباله در زباله‌سوزی یک خطای بزرگ است، چراکه ارزش حرارتی زباله با این شرایط پایین می‌رود.

وی اذعان کرد: بیان موضوعاتی از قبیل اینکه طبق مصوبه دولتی از سوخت‌های فسیلی برای تامین انرژی مورد نیاز سوزاندن زباله‌ها استفاده می‌شود یک منطق اشتباه است، چراکه باید مواد آلاینده را کاهش دهیم و میزان سوخت‌های فسیلی را به پایین‌ترین حد برسانیم و تدبیری مانند تزریق سوخت فسیلی برای کاهش حرارتی زباله یک موضوعه رد شده است.

تقی‌پور توضیح داد: زمانی ارزش حرارتی زباله کاهش می‌یابد که مواد تَر (موادی که قابلیت تبدیل به کمپوست دارد) را کاهش دهیم و ریجکت نهایی را بسوزانیم.

شیرابه زباله گاه تبریز

مرکز دفن بهداشتی تبریز

دلال‌های معضل زباله‌گردی پول زیادی را به جیب می‌زنند

وی بیان کرد: در مجموع ما اصلاً آمار دقیقی از تولید زباله در دست نداریم چه برسد به اینکه ارزش ریالی و گردش مالی از آن را به دست بیاوریم ولی این را یقین دارم که افراد غیر قانونی وارد شده رقم قابل توجهی را از این بابت به جیب می‌زنند.

عضو شورای شهر تبریز افزود: بخش قابل توجهی از زباله‌ها توسط زباله‌گردها و افراد غیرمجاز تفکیک می‌شود.

وی با بیان اینکه میزان تولید زباله در ایران در مقایسه با تولید جهانی بسیار بالاست، گفت: میزان تولید در میانگین جهان ۳ کیلوگرم است که متاسفانه این رقم در ایران به بیش از ۶ کیلوگرم رسیده است.

15

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها