چالش های جدید سامانه صیاد/ چرا وضعیت برخی بدهکاران بانکی سفید اعلام می‌شود؟

برخی از مشتریان بانکی شکایاتی درخصوص مشکلات سامانه یکپارچه صدور چک دارند که در این گزارش به بررسی این اختلالات پرداخته ایم.

چالش های جدید سامانه صیاد/ چرا وضعیت برخی بدهکاران بانکی سفید اعلام می‌شود؟

سیل عظیم معضلات صدور دسته چک ها، منجر شد تا بانک مرکزی درصدد صید مشکلات این سند بانکی برآید و از سامانه‌ای به نام سامانه صیاد و یا دسته چک‌های صیادی در تاریخ ۲۶ شهریور ۹۶، رونمایی کند.

سامانه‌ای که با کدگذاری بر روی هر برگ از دسته چک‌ها این امکان را به طرفین می‌دهد تا اطلاعات صحیح و بروز حساب فرد صادرکننده چک را بدون مراجعه به شعب بانکی به دست بیاورد. در ابتدا به طور مختصر اشاره‌ای به ویژگی‌های این سامانه می‌کنیم تا در ادامه گزارش، به بررسی ۲ مشکل بوجود آمده در فرایند عملیاتی شدن این سامانه نوپا بپردازیم.

عملکرد سامانه صیاد به این صورت است که با مراجعه مشتری به شعبه، ثبت اولیه درخواست صدور دسته‌چک توسط کاربر شعبه انجام و در صورت تأیید توسط رئیس شعبه، درخواست مورد نظر به منظور استعلام به سامانه صیاد بانک مرکزی ارسال می‌شود. چنانچه درخواست‌دهنده از نظر بانک مرکزی واجد شرایط دریافت دسته‌چک باشد، درخواست مورد اشاره از سامانه صیاد به گروه صدور دسته‌چک به منظور شخصی‌سازی و چاپ چک ارسال می‌شود و دسته‌چک جدید توسط بانک مذکور صادر خواهد شد.

همچنین فردی که اقدام به وصول چک می کند برای اطلاع از حساب صاحب چک به بانک مراجعه نمی کند و با ارسال پیامک می تواند از اطلاعات دارنده حساب مطلع شود.

15

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها