تهران ۱۴۰ سال پیش به روایت مادام دیولافوا، سیاح فرانسوی / از محله اروپایی ها تا بازارهای تنگ و پر از چاه و چاله / اینجا پلیس پیدا نمی شود!

مادام دیولافوا۱، سیاح فرانسوی، در بخشی از سفرنامه خود به ایران، جزئیات تهران عهد ناصری را توصیف کرده است.

تهران ۱۴۰ سال پیش به روایت مادام دیولافوا، سیاح فرانسوی / از محله اروپایی ها تا بازارهای تنگ و پر از چاه و چاله / اینجا پلیس پیدا نمی شود!

مادام دیولافوا۱، سیاح فرانسوی، در بخشی از سفرنامه خود به ایران، جزئیات تهران عهد ناصری را توصیف کرده است.

وی نوشته است:

... به دروازه تهران رسیدیم که در بالای آن کاشی‌های نقاشی‌شده با رنگ‌های جلف و زننده جنگ‌های رستم و زال را با دیوان شاخ و دم‌دار نمایش می‌دادند. راستی چنین دروازه‌ای برای پایتختی مانند تهران که چند سالی است جمعیت آن رو به افزایش گذارده و اهمیتی پیدا کرده است شایسته نیست.

به هر حال داخل دروازه شده از مقابل گمرکچیان عبور کردیم و راه محله اروپاییان را در پیش گرفتیم. اکنون ناچاریم که از بازارهای طولانی عبور کنیم که عرض آن‌ها بیش از چهار متر نیست و در میان آن‌ها هم جا به جا چاله‌هایی است که به قنات‌های آب مشروب اتصال دارند. گداها و اطفال در روی خرمن‌های زباله و کثافات هیاهویی راه انداخته‌اند و الاغ‌ها با بارهای علف سبز راه رفت و آمد عابرین را مسدود کرده‌اند و با اسبان و چرخ‌های درشکه‌ها تماس پیدا کرده و به یکدیگر تنه می‌زنند و گاهی هم الاغ‌ها با بار به زمین می‌خورند و صاحبان کلمات ناشایست به زبان می‌آورند. سگ‌ها در زیر پای حیوانات پایمال می‌شوند و صدای گوش‌خراش آن‌ها بلند می‌شود. صاحبان چهارپایان تنه‌زننده و تنه‌خورده با هم گلاویز شده دشنام‌های رکیکی رد و بدل می‌کنند و با مشت به سر و کله هم می‌کوبند. خلاصه هنگامه غریبی برپا شده بود که به وصف درنمی‌آید.

وقتی که درشکه‌های اعیان یا نمایندگان دیپلوماسی از بازار تنگ می‌خواهند عبور کنند راه برای سواران و پیادگان خطرناک می‌شود. درشکه‌چی به واسطه چاه و چاله نمی‌تواند به خط مستقیم برود به علاوه مرسوم است که درشکه همیشه باید چهارنعل حرکت کند و اگر آهسته برود و به مانعی برخورد موجب سرافکندگی درشکه‌نشین است. اگر احیانا اشخاص بی‌دست و پایی پایمال و زخمی شوند باید فقط خود را به خدا بسپارند. در این‌جا پلیسی برای برقراری نظم پیدا نمی‌شود. شاگردان داروغه و فراشان کلانتر کارهای واجب‌تری دارند و باید در فکر عایدات روزانه باشند.

منبع: سفرنامه مادام دیولافوا، ترجمه همایون فره‌وشی، تهران: دنیای کتاب، چاپ اول، ۱۳۹۰، ص ۱۸۵.

۱. مادام ژان دیولافوا، همسر مارسل اوگوست دیولافوا (مهندس راه و ساختمان و باستان‌شناس فرانسوی) بود که به همراه همسرش از سوی دولت فرانسه برای انجام کاوش‌های باستان‌شناسی سه بار به ایران سفر کردند. مادام دیولافوا مطالعات و مشاهدات اجتماعی و یافته‌های باستان‌شناسی همسرش را به صورت یادداشت‌های روزانه جمع‌آوری کرد. این یادداشت‌ها تحت عنوان «سفرنامه مادام دیولافوا» در ایران منتشر شده است.

منبع: انتخاب

24

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • وحید میرزایی
    0

    جالبه این حال و روز کن(منطقه5 ناحیه2)امروزه که شهرداری برای مردم بومی کن ایجاد کرده

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها