حلقه مفقوده جنایت در خانه مادری

در جست‌و‌جوی انگیزه‌های قاتلی که پسری جوان را در خواب به طرز دل‌خراشی کشت.

حلقه مفقوده جنایت در خانه مادری

به گزارش مشهد فوری ، شامگاه شنبه هفته گذشته بود که صدای جیغ و ضجه های مادر و دختری در منطقه سیدی آرامش شبانه اهالی این منطقه را در هم شکست تا خبر از جنایتی هولناک بدهد. پیکر غرق در خون پسر بیست وهفت ساله این خانواده سه نفره در حالی مقابل چشمان مادر و خواهر نقش بست که در خواب با ضربات متعدد چاقو به بدن و اصابت آجر به سر به قتل رسیده بود. شواهد موجود از به هم ریختگی خانه و سرنخ های اولیه فرضیه سرقت را به عنوان یکی از انگیزه های قتل برای پلیس و مقام قضائی قوت بخشید.
علاوه بر این جنایت، پرونده های قتل بسیاری در پلیس آگاهی خراسان رضوی تاکنون گشوده شده است که برخی از آن ها هرگز از حافظه شهر پاک نمی شود مانند حادثه تلخی که برای محمد حسین ده ساله یا ندا دخترک شش ساله پناهنده افغانستانی اتفاق افتاد و انتشار خبر آن در رسانه ها که با قتل بی رحمانه این دو کودک همراه بود شهر را در شوکی غمبار فرو برد. خشونت در جامعه گاهی به حدی بحرانی می شود که به شکل قتل های خانوادگی خود را به نمایش می گذارد. نمونه آن، اقدام وحشیانه مردی در روز دهم مرداد سال 96 است که همسرش را با تفنگ ساچمه ای و کودک یازده ماهه خود را با کوبیدن به دیوار برای به دست آوردن بیمه عمر آن ها به طرز وحشتناکی کشت.
اما نقطه مشترک تمام این پرونده ها فجیع بودن آن هاست که با قساوت قلب قاتل همراه و به جنایتی هولناک منجر می شود. امری که خارج از حد تصوراتمان از سوی هم نوع خود است البته خیلی هم مقصر نیستیم به این دلیل که هیچ وقت ملاقاتی با یک قاتل نداشته ایم و دانستنی های ما به همان شخصیت های رمان های جنایی که خوانده ایم یا فیلم های پلیسی که دیده ایم بر می گردد.
شاید وقت آن رسیده باشد که به سؤالات ذهنمان در این باره که چگونه فردی قاتل می شود؟ و چگونه به یک شخصیت ضد اجتماعی و منفور در جامعه تبدیل می شود؟ پاسخ داده شود. سؤال هایی که دیدگاه های یک روان شناس، بازپرس و مددکار اجتماعی هرکدام بنا به تخصصی که دارند می تواند لایه های پنهان این پدیده اجتماعی را آشکار کند.

قتل به خاطر 15000تومان
علی اکبر احمدی نژاد، بازپرس ویژه قتل عمد دادسرای عمومی و انقلاب ناحیه2 مشهد که خود به پرونده قتل جوان مشهدی که به طرز دل خراشی با ضربات چاقو و آجر در خانه مادری اش در منطقه سیدی به قتل رسید، رسیدگی می کند مقتول را فردی معتاد معرفی می کند و گمان می برد قاتل یا قاتلانش که هنوز دستگیر نشده اند براساس سرنخ های موجود از دوستان او بوده اند که برای نیاز مالی و تأمین مواد مخدر خود با هدف سرقت به منزل او مراجعه کرده و دست به قتلش زده اند. البته به گفته این مقام قضایی تا دستگیر شدن متهم یا متهمان این پرونده در خصوص علت قتل نمی‌توان اظهارنظر دقیقی داشت.
«معتادان با اراده ترین افراد هستند» تعبیری که احمدی نژاد برای مصرف کنندگان مواد مخدر به کار برد تا اعتیادی که همراه نیاز مالی باشد را دلیلی برای سرقت و عاملی توجیه پذیر در جنایتی مانند آدم کشی بداند.
او ریشه بسیاری از سرقت ها و قتل ها را در مسائل اقتصاد ی دانست و گفت که افراد با نیاز مالی دست به هرکاری می زنند حتی مواردی داشته ایم که به خاطر 15هزار تومان آدم کشته اند.
بازپرس ویژه قتل عمد دادسرای عمومی و انقلاب ناحیه2 مشهد معتقد است که سنگ بنای بسیاری از قتل ها سال ها قبل گذاشته شده است و با بررسی زندگی قاتل حس ترحم برای وضعیت او نسبت به مقتول بیشتر برانگیخته می شود زیرا اغلب افرادی که بزه دیده هستند در سراسر زندگی شان گرفتاری هایی داشته اند که آن ها را به سمت جنایت سوق داده است.به گفته احمدی نژاد تربیت خانوادگی و سرخوردگی در جامعه هم می تواند عاملی برای قاتل شدن فردی در جامعه باشد چرا که بی توجهی والدین به فرزندان در رابطه آن ها با دوستان و نیز مشخص نکردن خط قرمزهای خانوادگی و تنبیه های شدید بدنی فرزندان را به سمت شرایط بحرانی می کشاند. سرخوردگی، بغض و نفرت در این گونه افراد موج می زند و زمانی سرباز می کند که فرد را در منجلاب جنایت انداخته است.

90درصد قاتلان سابقه دارند
خشم حسی درونی است که همه ما درصدی از آن را در وجود خود داریم. در صورت مهار نشدن آن به خشونت تبدیل و ناخواسته منجر به قتل می شود موضوعی که مرضیه رستمی، کارشناس ارشد روان شناسی بالینی ضمن تأیید آن علت بسیاری از جنایت ها را خشم می داند.
او خاطرات و عواطف سرکوب شده افراد در کودکی را نیز عاملی برای قاتل شدن دانست و بیان کرد که وجود طرح واره های متفاوت افراد درباره مسائل، بر زندگی اشخاص و بروز قتل تأثیرگذار است.
رستمی معتقد است اختلالات روانی، اعتیاد، سطح پایین زندگی، استرس و فشارهای اقتصادی نقش مهمی در آدم کش شدن یک فرد دارد.
این روان شناس بالینی درباره نظریه نقش ژنتیک در قاتل شدن افراد گفت: طبق این نظریه ژنتیک بر افراد با شخصیت ضد اجتماعی به دلیل ترشح بیشتر یکی از هورمون های شیمیایی بدن در بروز رفتارهای نابهنجار اثرگذار است.به گفته او 90درصد قاتلان زنجیره ای سابقه دارند و اعمالی از قبیل ضرب وشتم یا سرقت را در کارنامه خود دارند که می تواند نقش مهمی در قاتل شدن افراد داشته باشد.

حقت را بگیر حتی با پرخاشگری
رمضان علی قادری، مددکار اجتماعی و مدرس دانشگاه اما سرقت را عاملی برای قتل نمی داند زیرا معتقد است هدف این افراد دزدی است نه آدم کشی. اگر هم آسیبی وارد کنند سطحی می زنند و در صورتی که به قتل منجر شود به دلیل مقاومت مقتول بوده است.
او آموزش و تربیت خانوادگی را از عوامل قاتل شدن افراد دانست که در صورت آشنایی نداشتن با فرایند حل مسئله به سادگی عصبانی می شوند و قادر به کنترل خشم نخواهند بود و نهایتا یک نزاع و درگیری به قتل ختم می شود.
قادری القای این تفکر به کودکان از سوی برخی والدین را که «باید حق و حقوقت را بگیری و اجازه ندهی که به تو زور بگویند» را فرهنگ غلط برخی خانواده ها دانست که در خشونت های بزرگ سالی مؤثر است.
به گفته این مددکار اجتماعی گاهی جامعه نیز به افراد القا می کند که اگر حقت را می خواهی بگیری باید فریاد بزنی و پرخاشگری کنی درغیر این صورت، بانک یا اداره به کار تو رسیدگی نمی کند و جوابت را نمی دهد. با این تفکر حاکم در جامعه افراد یاد می گیرند، به این روش حق و حقوق خود را بگیرند که در نهایت به خشونت در جامعه منتهی می شود.
به نظر او در جامعه ای که قانون حاکم باشد و افراد به سادگی به حقوق خود دسترسی داشته باشند جنایت کمتر رخ می دهد.

منبع: شهرارا

2222

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • کاربر ناشناس
    0

    سلام .نظرمن است که قانون اساسی کشور ماخیلی جاهاش اشتباه است.1-خیلی هابا رشوه دادن یاگرفتن سر و ته کار بهم میارن.این باعث میشود که قاتل یادزد پرو شود ودوباره همان کارانجام دهد.دوم اگرکسی قتل کردمیایندبقول معروف ریش سفیدی میکنند خانواده مقتول مجبور میکنند رضایت بگیرند یا قانون میگوید اینقدر بحساب دولت پول واریز کن تااعدام شود.دوم دزدمی آید خانه طرف دزدی کند صاحبخانه سلاح مجاز دارد حق زدن ندارد بنظرمن اینا همش اشنباه است دزد باید یکی از اعضای بدنش قطع شود قاتل هم به سزای اعمالش همان مرگ برسد بدون قید وشرط.والسلام

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها