بدهی ۴۰ میلیارد تومانی شهردای به سازمان مالیاتی/شفاف سازی درباره ترخیص واگنهای مترو

بررسی‌ها نشان می‌دهد، با وجود بدهی میلیاردی شهرداری تهران به سازمان مالیاتی، زمینه ترخیص باقی مانده محموله واگن‌های متعلق به مترو فراهم شده است.

بدهی ۴۰ میلیارد تومانی شهردای به سازمان مالیاتی/شفاف سازی درباره ترخیص واگنهای مترو

اواخر سال 97 موضوع اخذ مجوز ترخیص 85 درصد از واگن‌های مترو موجود در گمرک شهید رجایی در رسانه‌ها مطرح شد.

به این ترتیب، 15 درصد از 70 واگن وارد شده به گمرک شهید رجایی که در آن برهه امکان ترخیص پیدا نکرد، جزو اقلامی رسوبی محسوب می‌شد. بررسی‌ها نشان می‌دهد، شهرداری تهران در نظر دارد ضمن ترخیص 15 درصد تجهیزات باقی مانده با توجه به کاهش منابع، حقوق عوارض گمرکی و مالیات ارزش افزوده متعلقه را بعدا پرداخت کند.

درباره اقلامی که در بنادر، گمرکات و مناطق ویژه و آزاد کشور دپو شده‌اند، دو فرض مطرح است. اول اینکه، این کالاها به گمرک اظهار نشده‌اند که در این صورت، گمرک در این خصوص مسئولیتی ندارد. مسئولیت گمرک درخصوص انجام تشریفات قانونی رویه‌های گمرکی از جمله واردات قطعی است که از لحظه اظهار کالا به گمرک آغاز می شود.

پیگیری خبرنگار تسنیم، نشان می‌دهد، شهرداری تهران با وجود ترخیص 85 درصد از محموله مذکور، بدهی میلیاردی به سازمان امور مالیاتی داشته است. بر این اساس، شرکت راه آهن شهری تهران و حومه، به ترتیب مبالغ، 13، 16 و 12 میلیارد تومان بابت مالیات بر ارزش افزوده به سازمان امور مالیاتی بدهکار است.

ظاهرا وزیر اقتصاد، با وجود بدهی مالیاتی شهرداری تهران، دستور ترخیص و مساعدت سازمان مالیاتی در خصوص بدهی شهرداری تهران را (وفق مقررات) صادر کرده است.


در حالی که اخیرا شهردار تهران، از ترخیص 70 واگن «سی کی دی» از گمرک و ورود به ناوگان مترو خبر داده است، مشخص نیست بدهی مالیاتی شهرداری تهران به چه نحوی تسویه شده است؟

گفتنی است، با توجه به مکاتبه خزانه داری کل کشور، بابت 3 اظهارنامه مفتوح شرکت قطار شهری در گمرک شهید رجایی، مبلغ 25 میلیارد تومان از محل اعتبار جمعی خرجی سال 97 بابت پرداخت حقوق ورودی گمرک تامین اعتبار شده است.

منبع: تسنیم

15

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها