کوچ نیمی از کارگران افغان از ایران/ خداحافظی بازار کار ایران با میهمانان ۵۰ ساله

عبدالصبور که در افغانستان با فقر دست و پنجه نرم می کرد سه سال پیش به همراه همسر و فرزندش به ایران آمد و مشغول به کار شد، اما با افت ارزش ریال طی یکسال گذشته مجبور به بازگشت به کشورش شد.

کوچ نیمی از کارگران افغان از ایران/ خداحافظی بازار کار ایران با میهمانان ۵۰ ساله

صبور در یک مغازه خواربار فروشی در مرکز اصفهان با حقوق ماهیانه معادل ۲۸۰ دلار مشغول به کار بود. اما با افت ارزش ریال ارزش حقوق او به ۱۰۰ دلار رسید و او دیگر نمی‌توانست از خانواده و فامیل خود در افغانستان حمایت کند.

صبور در مصاحبه با رویترز می گوید:" شرایط اقتصادی در ایران بحرانی است و دستمزدهای پایین افغان ها را مجبور به بازگشت کرده است."

افغان‌ها از سال ۱۹۷۰ با تهاجم شوروی به افغانستان شروع به مهاجرت به ایران کردند و تاکنون نیز این مهاجرت برای پیدا کردن کار و پول درآوردن ادامه داشته است تا بتوانند خانواده‌های خودشان را در افغانستان حمایت کنند.

با توجه به آماری که مرکز آمار ایران منتشر کرده است در ایران نزدیک به ۲.۵ تا ۳ میلیون افغان زندگی می‌کنند و پیش‌بینی می‌شود که این تعداد تا اواخر امسال به نصف برسد.

با توجه به اطلاعات سازمان مهاجرت بین الملل تاکنون ۷۷۰.۰۰۰ افغان از ایران مهاجرت کردند و ۵۷۰.۰۰۰ نفر دیگر نیز در حال انجام کارهای خود برای بازگشت به کشورشان هستند.

اقتصاد ایران این روزها تحت فشار تحریم های امریکا در موقعیت سختی قرار دارد. آمریکا در مورد تحریم‌ها گفته بود که این تحریم ها برای تحت فشار قرار دادن دولت ایران است این درحالی است که این تحریم ها بیشتر از هرچیزی مردم ایران را تحت فشار قرار داده است.

از آغاز تحریم‌ها تاکنون ارزش ریال در برابر دلار کاهش قابل توجهی یافته است.

در اوایل امسال بسیاری از افغان ها برای این که در مورد عواقب ماندن در ایران یا خارج شدن از آن بدانند پیش آیت الله محقق کابلی رفتند و از او در این مورد پرسیدند و او در جواب آنها اینگونه پاسخ داد:" با افت ارزش ریال ماندن در ایران بسیار سخت می شود." او در ادامه گفت که:" افغان ها در ایران به شدت تحت فشارند."

پیش از این مدیرکل اشتغال اتباع خارجی وزارت کار، وضعیت افغان ها در ایران را تشریح کرد .محسن ابراهیمی در این خصوص گفت: با کاهش ارزش ریال در مقایسه با دیگر ارزهای موجود، به اصطلاح دیگر برای افغانستانی ها نمی صرفد که در ایران کار کنند و به همین دلیل تعدادی از آنها ایران را ترک کردند.

وی تاکید کرد: "درنتیجه این اتفاقات انتظار کاهش تعداد نیروی کار خارجی در ایران را داشتیم و از این مساله شگفت زده نشدیم. گرچه هنوز رقم دقیقی در این رابطه نداریم و باید تا دو ماه دیگر صبر کرد تا آمایش صورت بگیرد و اعداد دقیق بیان شود. "

پایان زندگی ۸ ساله در ایران به خاطر پول

نعیم ۱۸ ساله است و از زمانی که ۱۰ سالش بود به دنبال دو برادر بزرگترش به ایران آمد او به سرعت توانست در کار ساختمان سازی مشغول شود.

شغل آنها بسیار طاقت فرسا است و یکی از این سه برادر ۴ انگشتش را در کار ساختمان سازی از دست داده است ولی باز هم به کار کردن ادامه دادند چراکه میتوانستند در ایران پول در بیاورند و خانواده خودشان را در افغانستان حمایت کنند.

در سال گذشته یکی از این سه برادر که دیگر نمیتوانست همسر و شش فرزندش را حمایت کند به هرات در افغانستان بازگشت.

برادر بزرگتر با پول هایی که جمع کرده بوده است در هرات یک مغازه باز کرد و در حال حاضر نعیم را به شدت تحت فشار قرار داده است تا به هرات بازگردد و این برنامه ای است که ۱۵۰ افغان دیگر همراه با نعیم و برادرانش می خواهند آن را اجرایی کنند.

نعیم می گوید :" ما کار می‌کنیم و کار می‌کنیم اما کار چه نتیجه ای خواهد داشت؟"

صبور، دیگر مهاجر افغان، اکنون ماهی ۱۳۰ دلار از کار کردن در رستورانی در هرات به دست می آورد او می‌گوید:" زندگی در ایران تا قبل از تحریم‌های امریکا بسیار راحت بود ولی اکنون ما مجبور به بازگشت هستیم و در این شرایط سخت ایران، قادر به زندگی در آن کشور نیستیم."

منبع: رویترز

18

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 11
  • نظرات
    0

    بهتر شد زودتر. ولی همشون الکی میگن میخوان قیمت دستمزدشون بالا ببرند. مثلا افغانستان چی داره حالا افغانیها هم برای ما پز میدند.

    نظرات شما -
    • علی عباسی
      0

      تو افغانستان را چی فرض کردی برادر که میگی هیچی ندارد رسانه های دروغی از افغانستان تصویری اشتباهی در ذهن جامعه پخش کرده وگرنه افغانستان همچین کشوری نیست افغانستان سرزمین غزنوی یان هست فقط چندتا پشتون پاکستانی امده کشور مان را نابود کرده و حال میگوی افغانستان هیچی ندارد افغانستان همه چی دارد فقط چندتا وطن فروش بی ناموس کشور مارا به امریکایی های بی ناموس بی همه چی فروخته?????

    • یزدان
      0

      درگرمای جنوب فقط کارگران افغانستانی هستند که مشغول بکار هستند درکارشان کم کاری نمیکنند دزدی نمیکنند خیلی بفکر اموال صاحب کار هستند نمازشون اول وقته ماه رمضان روزه میگیرند .مودب واخلاق خوبی دارند من که با بچه های لقمان افغانستان روبرو شدم وبرام کار میکنند ازشون راضی هستم .یه اوستای ایرانی آوردم درقالب بندی دقت وظرافت نداشت کارم خراب کرد والعان دوسال هست از کارگرای برادامون افغانستانی استفاده میکنم .امیدوارم کشورشون هم ازدست طالبان وزورگویان متعصب اسلام گرا خلاص بشوند تا بکشور زیبای افغانستان برگردند

  • ملت
    0

    ما چهل سال مقاومت دست اورد انقلاب اسلامی داشتیم چهل سال بهمون گفتن توکل به خدا کنید ولی نمیدونم خدای ما با قدرت ها چی داره چرا اونا مقاومت نمیکنن کارگر افغانی فشاری که روش هست براش قابل تحمل نیست حق هم داره بنیان انقلاب رو با مقاومت گذاشتن و از طرفی هم مسولین سواستفاده از تحمل و صبر میکنن برا خودشون زندگی مرفه میسازن اون اقا که نوزده میلیون حقوقشه ماشین معمولیش یک میلیارده انقلاب مقاومتی کرده کارگر افغانی دیگه چه توانی برا زندگی کردن داره درک کنیم ملت رو بدبخت و بدبخت تر کردیم درک کنیم حق الناس پشت سر همه مسولینه درک کنیم تصمیم گرفتن برا ملتی جواب پس دادن در برابر دادگاه خداست کارگر ایرانی هم اگر پناهی داشت میرفت

  • م غ
    0

    آره خدا کنه برن ما که این مقدار میگن ازشون رفته اصلا احساس نمیکنیم چون وقتی میریم خیابون از صد نفر ی نفر ایرانیه همه افغانی هستن ورامین هستیم ما

  • رضا مهدوی
    0

    با کارگران لفخانی که صحبت کنی میگن پول ایران در افخانستان بی ارزش شده ودیگه صرف نمیکنه تو ایران کنیم عده ای کمی هم که در ایران ماندن فقط کار میکنن تا زنده بمونن

  • موسی ناصری
    0

    خدا کنه زودتر برن .کارگر ایرانی بخاطر اینا نابود شده.هر جا هستند بدبختی میارن.گرونی.میارن.ازخودراضی الاجاره مسکن.

  • نگین
    0

    باز انها یک راه دارویی دارن فرارو بر قرار گذاشتند اگر به همین منوال بگذرد ایرانی ها پناهنده میشن به افغانستان

  • نگین
    0

    باز انها یک راه دارویی دارن فرارو بر قرار گذاشتند اگر به همین منوال بگذرد ایرانی ها پناهنده میشن به افغانستان

  • کاربر ناشناس
    0

    برن که بر نگردن کارگر ایرانی همه بیکارند

  • کاربر ناشناس
    0

    سلام انشالله همشون برگردند کشورشون

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها