هر گل، 6.8 میلیون پوند؛ کوتینیو، سنگین ترین اشتباه بارسلونا؟

در زمان انتقال کوتینیو، بارسایی ها رویاهای فراوانی برای او داشتند.

هر گل، 6.8 میلیون پوند؛ کوتینیو، سنگین ترین اشتباه بارسلونا؟

در زمان خرید فیلیپه کوتینیو بارسلونا در حال ثبت بدترین آمار گلزنی خود از فصل 14-2013 بود، بنابراین آن ها انتظار داشتند با تکرار تاریخ، این روند را تغییر دهند.

در آن دوران (سال 2014) بارسلونا برای خرید لوئیس سوارز از لیورپول 75 میلیون پوند هزینه کرد و این هزینه بعد از گذشت 5 سال، کاملا جبران شده به نظر می‌رسد. سوارز در 247 بازی برای آبی اناری ها 177 گل به ثمر رسانده و جواب اعتماد بارسا را داده است.

این بار بارسا برای جذب ستاره ای دیگر از لیورپول، مجبور شد هزینه ای تقریبا دو برابری انجام دهد. از ژانویه 2018 و انتقال 142 میلیون پوندی کوتینیو به بارسلونا او در 75 مسابقه 21 بار موفق به گلزنی شده و این یعنی هر گل او برای بارسا، هزینه ای 6.8 میلیون پوندی دربر داشته است. تازه این در شرایطی است که دستمزد هفتگی 240 هزار پوندی او را در نظر نگیریم. در عرض 18 ماه، کوتینیو به رکورددار انتقال بازیکنانی که در تیم جدیدشان به مشکل خورده اند، تبدیل شده است.

در نتیجه، بارسلونا صبر خود را از دست داده و به دنبال مشتریانی برای ستاره برزیلی می‌گردد. منچستریونایتد یکی از معدود باشگاه های لیگ برتری است که توان هزینه کردن برای کوتینیو را دارد. چلسی هم قصد داشت او را جانشین ادن هازارد کند، اما محرومیت نقل و انتقالاتی آبی ها شانس هرگونه انتقال به استمفوردبریج را از بین برده است. بنابه گزارش ها، بارسلونا آماده است در این راه ضررهای احتمالی را بپذیرد. آبی اناری ها احتمالا با پیشنهادی 100 میلیون پوندی نیز راضی خواهند شد اما در سمت مقابل، منچستریونایتد باید مراقب باشد اشتباه گران قیمت دیگری را مرتکب نشود.

منچستریونایتد در همان پنجره ای که بارسا کوتینیو را جذب کرد، آلکسیس سانچز را از آرسنال جذب کرد و هنریک مخیتاریان را به لندن فرستاد. شیاطین سزخ با حضور سانچز، اکنون بازیکن 30 ساله ای را در ترکیب خود دارند که هفته ای 391 هزار پوند حقوق می‌گیرد و در 18 ماه، تنها 3 بار در لیگ برتر موفق به گلزنی شده است.

سانچز هرگز نتوانست روزهای خود در آرسنال را در پیراهن یونایتد تکرار کند و آمار نشان می‌دهد هزینه برای کوتینیو نیز ریسکی مشابه دارد. کوتینیو در آخرین فصل حضور خود در لیورپول به طور میانگین هر 86 دقیقه روی یک گل تاثیر مستقیم داشت و در هر مسابقه 3.23 موقعیت گل خلق می‌کرد که بهترین آمار دوران بازی او محسوب می‌شود. در فصل گذشته و در بارسا، او در هر 289 دقیقه روی یک گل تاثیر مستقیم داشت و در هر بازی 1.42 موقعیت گل خلق می‌کرد که بدترین آمار او بوده اند.

سال گذشته روبرتو فرناندز، مدیر ورزشی بارسلونا در معرفی ستاره برزیلی به هواداران بارسلونا، او را جانشین آندرس اینیستا معرفی کرد. اما این اتفاق (جانشینی اینیستا) هنوز رخ نداده است. این جایگاه بسیار بزرگ تر از توانایی های کوتینیو بوده و به نظر می‌رسد او آگاهی دفاعی لازم را برای بازی در میانه میدان ندارد.

ناکامی کوتینیو در میانه میدان، ارنستو والورده را مجبور کرد که از او در سمت چپ خط حمله استفاده کند، اما مشکل این جاست که این منطقه، پست تخصصی بازیکنی چون عثمان دمبله است؛ بازیکنی که او نیز با هزینه ای 135.5 میلیون پوندی به بارسلونا ملحق شده است. حتی بارسلونا هم نمی‌تواند در ترکیب خود دو بازیکن 100 میلیون پوندی داشته باشد که برای حضور در ترکیب اصلی با یکدیگر رقابت کنند، بنابراین یکی از این دو باید نیوکمپ را ترک کنند و اکنون ترجیح بر خروج کوتینیو است.

در مورد منچستریونایتد باید گفت که استراتژی نقل و انتقالاتی اوله گونار سولسشائر تاکنون مشخص شده است. دو خرید جدید یونایتد در تابستان 2019، دنیل جیمز و آرون فن‌بیساکای 21 ساله و انگلیسی بوده اند. کوتینیو 27 ساله است اما برای اد وودوارد، نایب رئیس باشگاه که همیشه به دنبال جذب نام های بزرگ بازار بوده، می‌تواند بهترین گزینه باشد.

نباید این احتمال را از یاد برد که کوتینیو می‌تواند فرم خود را احیا کند، اما حتی اگر این اتفاق هم رخ دهد لیورپول نباید پشیمانی چندانی از فروش او داشته باشد. لیورپول در همان ژانویه 2018 ویرجیل فن‌دایک را با 75 میلیون پوند جذب کرد و در پنجره بعدی، آلیسون بکر را با 65 میلیون پوند به آنفیلد کشاند. کوتینیو برای قهرمانی در اروپا لیورپول را ترک کرد اما لیورپول با فروش او دو ستاره ای را خرید که آن را در دو سال متوالی به فینال لیگ قهرمانان رساندند و در نهایت در فینال 2019، به انتظار 14 ساله لیورپولی ها برای قهرمانی در اروپا پایان دادند.

در ماه می، کوتینیو به آنفیلد بازگشت و در جریان شکست 4-0 بارسا مقابل لیورپول 60 دقیقه در میدان حضور داشت. او نتوانست برای باشگاه سابقش مشکلی ایجاد کند اما شاید در صورت حضور در منچستریونایتد، مشکلات فراوانی را برای اصلی ترین رقیب تیم سابقش به همراه بیاورد.

منبع: نود

2034

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها