خاطر«سلطان» مکدر نشود!/ مورد عجیب نجفی، داوری و حالا مهدی هاشمی

با پدیده جدیدی مواجه هستیم؛ صاف به دوربین خیره می‌شویم و بی‌هیچ گرفتگی زبانی و کلامی از خصوصی‌ترین مسایل صحبت می‌کنیم.

خاطر«سلطان» مکدر نشود!/ مورد عجیب نجفی، داوری و حالا مهدی هاشمی

اگر ویدئوی مهدی هاشمی را بدون صدا گوش دهید،‌ احتمالا حدس‌تان این خواهد بود که او درباره یک موضوع روز،‌یک اتفاق هنری و نظیر آن در حال صحبت است و آخر صحبت‌هایش را هم با خنده تمام می‌کند.به همین سادگی! اما نه،‌او صاف به دوربین نگاه می‌کند، به ویدئویی که حالا با تایید او می‌دانیم همسر دومش چند ساعت قبل به قول او در«فضای مجازی» منتشر شده، اشاره می‌کند، از بقیه طلب‌کار است که چرا به این موضوعات زرد در این فضا می‌پردازند و در نهایت با کمال خونسردی ازدواج دومش را تایید می‌کند.

محمدعلی نجفی، شهردار سابق تهران که حالا در زندان منتظر رسیدن ۱۰ تیر و روز دادگاهش به جرم قتل همسر دوم است نیز نه از ازدواج دومش ابایی داشت و نه حتی وقتی در برابر دوربین صدا و سیما قرار گرفت، از بیان جزئیات قتل او به لکنت افتاد. اگر آن ویدئو را هم بی‌صدا گوش دهید،‌تصور می‌کنید فیلمی از آرشیو تلویزیون است که شهردار تهران درباره محدوده جدید طرح ترافیک یا با ارفاق در مورد بدهی‌های شهرداری و کسری بودجه آن سخن می‌گوید.

خاطر«سلطان» مکدر نشود!/ مورد عجیب نجفی، داوری و حالا مهدی هاشمی

عبدالرضا داوری، مشاور محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهور سابق، هم شبی که همسرش زیر یکی از توئیت‌هایش درباره رابطه او و یک «پرستو» افشاگری کرد، ‌یک جوری که انگار آب توی دلش تکان نخورده،‌گفت که موضوع قدیمی است و از سال پیش قصد جدایی از همسرش را دارد.

همه این اتفاقات در یک ماه گذشته رخ داده،‌از هفت خرداد تا هفت ماه تیر،‌ ما از چه زمانی این مدلی شده‌ایم؟ چه کسی به ما یاد داده از چیزهایی که در فرهنگ ما تابو بوده یا دست‌کم متعلق به خلوت و فضای خصوصی‌مان است،‌ ان‌قدر راحت صحبت کنیم؟ ما حیا را قورت داده‌ایم؟ آیا پیش از این کمی خجالتی‌تر نبودیم؟

شبکه‌های مجازی علیه مخفی کاری!

ازدواج دوم از نظر شرعی با شرط و شروطی بلامانع است،‌به قانون هم که مراجعه کنیم،‌با درنظر گرفتن همان شرایط، قانونی محسوب می‌شود و اگر بدون رعایت اصولی از جمله اجازه همسر اول اتفاق نیفتد، مجازات‌هایی دارد، با این حال از قدیم تا امروز در فرهنگ و عرف ما جایی ندارد و معمولا مخفی می‌ماند.

مصطفی مهرآیین، عضو هیات علمی مرکز تحقیقات سیاست علمی کشوربه همین موضوع اشاره می‌کند و تعدد زوجات را امری ناپسند می‌شمارد و به می‌گوید: در جهان امروز امکان شهرنشینی امکان مخفی‌کاری را فراهم کرده است، زندگی آدم‌ها لابه‌لای همین آپارتمان‌ها و کوچه پس‌کوچه‌ها امکان عشق رومانیک و مخفی را به ما داده است اما رسانه و به تعبیری شبکه‌های اجتماعی علیه این مخفی‌کاری برخاسته‌اند.

او با اشاره به مورد مهدی هاشمی به ایجاد یک تعادل اشاره می‌کند و ادامه می‌دهد: مرد پنهان‌کاری می‌کند، زن که مدعی‌ست خیلی‌ها از او سوال کرده‌اند و تحت فشار بوده حالا از طریق فضای مجازی آشکارسازی می‌کند و مرد هم می‌آید و به فشارها پاسخ می‌دهد و آن مخفی‌کاری و این آشکارسازی در همین فضا به کی تعادل می‌رسد.

این جامعه‌شناس این اتفاقات را این‌گونه تحلیل می‌کند: آدم‌هایی که بخاطر ثروت و یا شهرت امکان بروز دارند،‌ به دنبال نمایش آن هستند، این نمایش در فضای مجازی از پوشاک و خودرو و منزل شروع می‌شود و حتی به بیان‌گری جنسی آن هم می‌رسد و می‌بینیم که این افراد به وضوح از روابط شخصی خود حرف می‌زنند.

در جهان امروز امکان شهرنشینی امکان مخفی‌کاری را فراهم کرده است، زندگی آدم‌ها لابه‌لای همین آپارتمان‌ها و کوچه پس‌کوچه‌ها امکان عشق رومانیک و مخفی را به ما داده است اما رسانه و به تعبیری شبکه‌های اجتماعی علیه این مخفی‌کاری برخاسته‌اند.

ناخودآگاه مدیریت نشده یا کشف لکانی؟

مصطفی مهرآیین برای تحلیل موضوعات اخیر به نکاتی روان‌شناختی اشاره می‌کند، به بحث ناخودآگاه که کشف فروید بوده و اینکه انسان‌ها مسایل سرکوب‌شده‌ای دارند که همه زندگی ممکن است آنها را با خودشان حمل کنند چون می‌خواهند آنها را تحت کنترل خودشان داشته باشند اما با فروپاشی نظام اخلاقی و اجتماعی که اتفاق افتاده این ویژگی مهم کنترل ناخودآگاه از سوی آنها اتفاق نمی‌افتد و ناخودآگاه کاملا در حال جولان دادن است.

او به کشف ژاک لکان، روانکاو فرانسوی اشاره می‌کند و می‌گوید: ناخودآگاه بعد روانی ندارد بلکه بعد زبانی پیدا می‌کند.درواقع میل ما بازیچه زبان می‌شود. این میل مدام درحال تغییر است اما در هرشکل می‌خواهد بروز کند.

خاطر«سلطان» مکدر نشود!/ مورد عجیب نجفی، داوری و حالا مهدی هاشمی

این جامعه‌شناس به پدیده «پاساژگردی» اشاره می‌کند و توضیح می‌دهد: ببینید این میلی که در افراد برای گشتن در مراکز خرید و به اصلاح پاساژگردی وجود دارد، در همین مسایل هم وجود دارد. یعنی میلی وجود دارد تا ویترینی ساخته و دامی پهن می‌شود و بقیه به این فضا نزدیک شوند چیزی که به وفور در شبکه‌های اجتماعی دیده می‌شود.

او به شهوت بدون سقف برای میل به ویترین‌سازی اشاره می‌کند و می‌گوید: این میل هر روز به یک شکل به نمایش می‌آید، یک روز در خودرو و جواهرات، یک روز در بدن سازی یا عمل‌های زیبایی، و حتی به روابط شخصی و بیان‌گری جنسی هم می‌رسد.

ویژگی مشترک همسران اول: حق طلاق ندارند

از بحث شبکه‌های مجازی که بگذریم به قانون می‌رسیم، قوانینی که تعدد زوجات را رسمی می‌داند.موضوعی که سیامک زندرضوی، جامعه شناس به آن اشاره دارد و می‌گوید: خانم هایی که به عنوان همسر دوم وارد می‌شوند، درچه بستر اجتماعی عمل می کنند؟همان طور که مردان از وجه غالب و قدرتمند پدرسالاری تاریخی سود می‌برند و "حق به جانب "ظاهر می‌شوند همسران دوم از وجه در حال ضعیف شدن پدر سالاری در چند دهه اخیر بهره می‌برند وآنان هم " حق به جانب" ظاهر می شود.

به گفته او قدرت پدرسالاری کهن، زمانی تشدید می‌شود که نظام سیاسی و حاکمیتی ایدئولوژیک ،هر صبح تا شام اعلام می‌کند که شکل و قالب خانواده فعلی یعنی «خانواده هسته‌ای پدر مادر فرزندان» مقدس است همیشه بوده و در آینده هم خواهد بود . از طرف دیگر طلاق به عنوان یک آسیب اجتماعی نکوهش می شود .همزمان طلاق عاطفی به رسمیت شناخته نمی‌شود و فضایی ایجاد نمی‌شود که محافل رسمی وبه شکل عمومی ، جامعه از ابعاد آن آگاه شود.

زندرضوی ادامه می‌دهد: در نتیجه همسران اول نجفی و هاشمی احتمالاً با وجود آن که عمیقاً طلاق عاطفی را تجربه کرده و از ازدواج دوم هم بی‌خبر نبوده‌اند در مواجهه با حاکمیت مقدس سازو جامعه پرسشگر ابتدا سکوت، بعد انکار و در نهایت تسلیم می‌شوند ویژگی مشترک آنان احتمالاً دراین سه نکته کلیدی است:هر دو حق طلاق ندارند .

منبع: خبر آنلاین

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 12
  • کاربر ناشناس
    0

    اصلا ما چرا باید این اخبار رو بخونیم ؟!در حالیکه جوانان زیادی برای گرفتن همسر اول واقعا مشکل دارند و خیلی از دختران جهیزیه ندارند آقایان مسابقه گذاشته اند برای زن دوم گرفتن و بعد هم زن سوم و چهارم و صیغه ای و ........کجای کارمان لنگید که خروجیش شد این ؟!بخدا مردم اگر غیرت دارند نباید به یکی از مسئولین قبلی نه برای مجلس نه برای ریاست جمهوری رای بدهند چرا که اینها تمام از همدیگر خبر دارند تذکر نمیدن جلوگیری نمی کنند خدا لعنتشون کنه برای همدیگر تله جنسی میگذارن !حتی رئیس جمهور هم نباید از این باندهای معروف کشور باشد یعنی مردم رای ندهند ما شما را نمیخواهیم ما بی تجربه را بهتر از کسی میدانیم که از صبح تا شب دنبال زن و وام و دزدی و رانت هستند و دارند حقشون را از ملت بدبخت میگیرند ما به طلبکارها رای ندهیم اونایی که به هزار دلیل خود را طلبکار میدانند رای ندهید و........

    نظرات شما -
    • ایرج
      0

      داداش کلا فازت چیه؟

  • الهام قمری
    0

    خاک عالم بر سر مملکت و قوانینی که زنان این ملک را اینگونه حقیر میکند،وبه گفته این دوستمون در کنار رانت و وام و دزدی به راحتی ازدواج دوم بدون کوچکترین شرمی ردیف میشود،حاکمیتی که دم از عزت زنان میزند،چگونه تابوی ازدواج دوم را در عرض چند دهه به امری بدیهی تبدیل کرده است که وزیر و وکیل و بازیگر آن به این راحتی ازدواج دوم را در انظار جار میزنند.زبان ما برگرفته از گذشته و فرهنگ غنی ما هرگز مرد و زن را جدا نکرده و بر خلاف زبانهای دیگر دنیا افعال و ضمایر به کار برده شده در این زبان تمایزی بین زن و مرد نبوده.ما به کجا می رویم؟ چگونه این زنان تحقیر شده میتوانند فرزندانی با عزت نفس و شجاع تربیت کنند،حاکمیت در دراز مدت با این زن ستیزی به دنبال چیست؟

  • کاربر ناشناس
    0

    اینکه یکی ازدواج دومی میکندبخودش مربط است چرادیگران‌ دخالت میکنندچراباهمسراول درمیان نگذاشته بازبرمیگرددخودشان ماچرابایدرک گردن بدریم اول کسیکه بایداعتراض کندهمسراول است آن هم قویه قضائی هست بیخودباافکارمردم بازی نکنیم

  • ف.ب
    0

    من خودم زخم خورده این ماجرا هستم. دوساله جدا شدم. چرا؟ چون متوجه یک رابطه پنهانی شدم که ۳ سال ازش میگذشت. و وقتی موضوع رو فهمیدم بعد از ۲۴ سال زندگی مشترک و با وجود داشتن دو بچه ۱۲و ۱۸ ساله، بهش گفتم برگرد سر خونه و زندگیت و اون زن ابله و هرزه رو رها کن. اما مردک هوسباز گفت نمیتونم. من موندم و دو تا بچه م. اصلاً باور نمیکردم.اصلاً. حالا توهین نباشه.... امامتاسفانه بعضی مردها هوس های سیری ناپذیرشون رو به مسئولیت پذیری و حیا و غیرت و ناموس...ترجیح داده اند. لعنت خدا به مردان هوسباز و بدچشم و زنان ولگردی که کانون خانواده ها رو با این کار کثیفشون به آتش میکشند.زن بیچاره که هیچ..اما بچه ها این وسط سخت قربانی میشوند?

  • sos
    0

    این مسائل تنها بدلیل اختلاف طبقاتی از لحاظ مالی هست که مسئولیت دولتهاست و متاسفانه با سیاست های مالی هر روز این اختلاف طبقاتی بزرگتر و وسیعتر میشه...واقعا به کجا چنین شتابان؟!!

  • Poj
    0

    خبرفوری دارد تمام تلاشش را میکنه تا قتل همسر دوم نجفی را ساده و معمولی جلوه دهد. احتمالا از سوی اصلاحطلبان رشوه گرفته مثل سایر خبرگزاری ها. همسر دوم گرفتن نه حرام است نه عجیب. مردان بزرگی همچون پیغمبرهم چند زن داشتند و همه را عزیز شمرده و زندگی و امنیتشان را تامین نموده.حالا یک بازیگر هم توان مالی اش را داشته و خواسته زن دوم بگیرد. پس موضوع را با نجفی مرتبط نکنید. قتل همسر دوم نجفی بخاطر لو نرفتن خیانت اصلاحطلب ها بوده نه یک موضوع خانوادگی.

  • علی
    0

    راست می گن وقتی مردها پولشان زیاد می شه شلوارشان دوتا می شه من آقای مهدی هاشمی را خیلی انسان منطقی میدونستم فکر نمی گردم اینقدر آدم ضعیفی باشه که به زندگی و همسرش خیانت بکنه . و آن خانوم هم چطور حاضر شد به قیمت خراب کردن زندگی کس دیگه برای خودش زندگی بسازه

  • آزاده
    0

    هر دم از این باغ بری میرسد تازه تر از تازه تری میرسد.جوانان عزیز ایرانی فقط به نقش بازی کردن این جماعت توجه کنید برای رفع خستگی واندکی سرگرمی برای ۱۵ دقیقه در سال .بذارید عقاید وروش زندگیشون بین خودشون دست به دست بچرخه آقای هاشمی راست گفتن موضوع ایشون وامثالهم واقعا مهم نیست.

  • Ahora
    0

    اینها با پول مفت وحق مردم بدبخت در حال خوش گذرانی هستند یا خودشون دنبالشن یا پاپوشه برای سکوت کردن

  • کاربر ناشناس
    0

    یکی از علتهای افشای این موضوع از جانب این خانم شاید بشود گفت فشار روحی خانواده اول این اقا بوده که اطلاع داشتند از خیلی قبل، و اینکه این مورد باعث سو استفاده خانواده خود و تنگناقرار دادن آقای هاشمی نشود. بخاطر همین این آقا مطرح کردن.وگرنه اگر مشکل دیگری بود از همان اول مسائل خانوادگی اش را این اقا به قول شما ویترین میکردند.

  • یک زن غمگین
    0

    ای کاش حق طلاق به زن اول هم میدادن مگه زنو مرد دربرابر خدا یکسان نیست .اگه مردحق داره هرچندتا زن بگیره پس ی قانونیم باشه که زنم بتون چند شوهر داشته باشه .مردا خودشون خوششون میاد زناشو چند شوهر داشته باشن.پس چرا باید زنها حقیر باشن من و خیلی امسال من دوست ندارن که فرزند دختر داشته باشن بخاطر تبعیض های که تو جامعه هست .همش الکی میگن به زن احترام کنید یا حقوق زنو مرددر اسلام برابر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها