میلیاردرهایی که نماینده به مجلس می‌فرستند/ورود دلال‌ها به بازی انتخابات

اگرچه همکان بر شفافیت مالی هزینه های انتخاباتی تاکید دارند اما خبرها حکایت از زد و بندهای اقتصادی پس پرده دارد و برخی با پرداخت هزینه‌های انتخاباتی به دنبال گرفتن امتیازات مادی کلان‌تر از کاندیداهایی هستند که به عنوان نماینده راهی پارلمان می کنند.

میلیاردرهایی که نماینده به مجلس می‌فرستند/ورود دلال‌ها به بازی انتخابات

به گزارش خبر فوری ، هنگامه انتخابات مجلس بازهم نزدیک است و هشدارها درباره لزوم شفافیت مالی کاندیداهای انتخابات بیش از هر زمان دیگری. هشدارهایی که البته بیشتر در حد حرف مانده و کمتر شکل اجرایی به خود گرفته است.

حرف و حدیث پیرامون هزینه های انتخاباتی کاندیداها زیاد است، از شائبه دلال‌بازی و خریدوفروش رای در شب انتخابات گرفته تا زدوبندهای پشت پرده با اسپانسرهای میلیاردی؛ اقداماتی که به گفته محمدجواد جمالی نوبندگانی نماینده فسا در مجلس در سنوات گذشته منجر به شکل گیری رقابت ناسالم اقتصادی شده و در پی آن افراد شایسته‌ای که حاضر نبودند از منابع غیرشفاف استفاده کنند بازنده کارزار انتخابات شدند.

رسوخ پول‌های کثیف و بی حساب و کتاب به عرصه انتخابات

سخن از رسوخ پول‌های بی حساب و کتاب در عرصه انتخابات حتی از سوی عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور هم مورد تایید قرار گرفته بود آنچنان که او در شروع به کار دولت یازدهم در جمع فرماندهان مبارزه با مواد مخدر از ورود پول‌های کثیف به عرصه انتخابات خبر داده بود.

اما محل تامین منابع مالی نامزدهای انتخابات و البته محل هزینه‌کردها کجاست؟ واقعیت آن است که چگونگی تأمین هزینه‌های انتخاباتی و منابع مالی داوطلبان و نحوه هزینه‌کرد آن همواره جزو ابهام‌آلودترین سوالاتی بوده که نه تنها هیچ گاه پاسخ شفافی به آن داده نشده بلکه هشدارهای گاه و بیگاه مسئولان این سوالات را در افکار عمومی ایجاد کرده که چگونه ممکن است یک کاندیدا هزینه‌های میلیاردی برای انتخابات متقبل شود؟ مگر میزان دریافتی یک نماینده مجلس چقدر است که برخی از کاندیداها تا میلیاردها تومان برای کسب کرسی‌های پارلمان هزینه می‌کنند؟

هزینه های تجملاتی انتخابات

مصطفی رضا حسینی قطب آبادی نماینده ادوار مجلس در پاسخ به این سوالات نبود شفافیت در هزینه کردهای انتخاباتی را آفتی بزرگ توصیف کرده و به می گوید: «هزینه‌های تجملاتی انتخابات آفتی است که رهبر معظم انقلاب بارها به آن اشاره کردند؛ متاسفانه امروز شرایط به گونه ای است که گاهی مشاهده می‌شود یک نامزد انتخاباتی در یک شهرستان بسیار کوچک که رای بسیار پایینی دارد بالغ بر میلیاردها تومان هزینه می کند.»

میلیاردرهایی که نماینده به مجلس می‌فرستند/ورود دلال‌ها به بازی انتخابات

«سوال این است این مبالغ آن هم برای نامزدی در یک شهرستان بسیار کوچک از چه محلی تامین شده ضمن اینکه به چه دلیل این مبالغ و به چه منظوری هزینه می‌شود؟» این سوال را مصطفی رضا حسینی طرح می کند و اینگونه پاسخ می دهد«به طور قطع نامزدی که هزینه های مالی زیادی برای حضور در مجلس به عنوان نماینده مردم انجام می‌دهد نمی تواند خیرخواه و دلسوز مردم باشد زیرا معیار چنین افرادی تنها پول است که با هزینه کردهای نجومی رای مردم را خریداری کرده است. حتم بدانید چنین افرادی در پاسخ به مطالبات مردم پاسخی جز این نخواهند داشت که شما بابت رای داده شده مبلغ مورد توافق را دریافت کرده‌اید و حق اعتراض ندارید.»

این نماینده ادوار مجلس با بیان اینکه کتمان کردن مشکلات موجود در هزینه های انتخاباتی گرهی از مشکلات باز نخواهد کرد ادامه داد: «واقعیت این است که بین نمایندگان مجلس هم مانند مثل سایر حوزه ها تعداد اندکی از افراد هستند که ممکن است با نیت تامین منافع خود و حامیان مالی‌شان بخواهند وارد مجلس شوند که اگر اپیدمی شود برای جمهوری اسلامی با این همه توصیه‌های دینی و اسلامی به هیچ وجه پسندیده نیست.»

هر رای، ۲۰۰ هزار تومان تمام!

شاید آنچه بیش از همه منجر به مقاومت در برابر شفاف سازی در هزینه‌کردهای انتخاباتی شده نحوه هزینه کرد منابع باشد، هزینه کردهایی که در مسیر غیرمتعارف انجام می شود یعنی «پدیده خرید و فروش رای»؛ پدیده ای که اگرچه در نظام انتخاباتی ایران با در نظر گرفتن سازو کارهایی همچون منع رای غیرحضوری، مخفیانه‌بودن رای، منع رای تکراری تلاش شده جلوی آن گرفته شود اما شواهد گویای آن است که خرید و فروش آرا گاه و بیگاه انجام می شود.

حسینی قطب آبادی نیز با تایید این موضوع به مصداق هایی از خرید و فروش آرا اشاره کرده و می گوید: «متاسفانه دیده می شود که آراء جامعه معتادان ما که جمعیت آماری کمی هم نیستند به خصوص برای حوزه انتخابیه ای که با ۵۰ تا ۱۰۰ رای سرنوشت آن تعیین می شود به دلیل نیاز مالی این طیف خریداری می شود؛ یا برخی عشایری که در قالب ییلاق و قشلاق از حوزه ای به حوزه دیگر می روند آرا خود را می فروشند. این ها آسیب هایی است که وجود دارد و بنده به عینه و در عرصه های مختلف انتخابات چه در زمانی که به عنوان فرماندار و رئیس انتخابات حوزه و چه به عنوان نامزد و نماینده مشغول فعالیت بودم آن را مشاهده کردم.»

نماینده مردم شهر بابک در مجلس هشتم تاکید دارد: «حتی گاهی دیده می‌شود که در شب انتخابات و در ساعت‌های پایانی و زمان تمدید، در بسیاری نقاط رای تا ۲۰۰ هزار تومان کمی بیشتر و کمتر خرید و فروش می‌شود، در مواردی هم مشاهده می شود که در اطراف شعب اخذ آرا دلالانی تردد می کنند و به دنبال خرید و فروش رای هستند که یک آفت جدی است که متاسفانه چشم ها را روی آن بسته ایم و برخوردی نمی شود. این‌ها واقعیت‌های اجتماعی است که نمی‌توان آن را کتمان کرد. شاید عده ای معترض شوند که چرا این مسائل مطرح می شود اما واقع امر آن است که این رفتارها آسیب‌هایی است که اتفاقا باید مطرح شود زیرا همه این‌ها تخلفات توسط فرمانداران، دستگاه های نظارتی و حوزه های مختلف کاری گزارش می‌شود اما به همان ۲۴ تا ۴۸ ساعت بعد از انتخابات محدود است و بعد هم به فراموشی سپرده می شود.»

حامیان میلیاردی به دنبال گرفتن امتیازات مادی

گفته می‌شود برخی با پرداخت هزینه‌های انتخاباتی به دنبال گرفتن امتیازات مادی کلان‌تری از نمایندگان هستند، به عبارتی آنها تلاش دارند با حمایت مالی، کاندیداها را در مشت خود داشته باشند تا از آنها به نفع خود بهره برداری کنند. موضوعی که به گفته ابراهیم فیاض «منجر به شکل‌گیری مجلس فرمایشی و سفارشی خواهد شد که در همین مجلس فعلی هم نمایندگانی بابت هزینه تبلیغات ضمانت هایی دادند که مجبور بودند گوش به فرمان افرادی در بیرون از مجلس باشند.»

حسینی قطب آبادی نیز با هشدار نسبت به تامین کنندگان مالی هزینه های انتخاباتی نامزدها می گوید: «حامیانی که برای نامزدها مبالغ میلیاردی هزینه می کنند فردای روزگار مطالباتی دارند که ممکن است تهیه و تامین آن ها تالی فاسد داشته باشد و خدای ناکرده کار را به سمتی ببرد که فسادهای کوچک به فسادهای بزرگ منجر شود.»

وی با بیان اینکه برای رفع ایرادات موجود نیازمند انقلابی انتخاباتی هستیم بهترین راه را استانی شدن انتخابات، فعال شدن احزاب و الکترونیکی شدن انتخابات خواند و گفت: «در کنار آن فرهنگ سازی در رسانه ملی و شفاف سازی در تریبون های نماز جمعه منجر به هوشیاری مردم خواهد شد تا از نامزدهایی که هزینه های انتخاباتی سرسام آور دارند فاصله بگیرند.»

این نماینده ادوار مجلس با یادآوری مصوبه مجلس در اصلاح موادی از قانون انتخابات، افزود: «مجلس در سال گذشته مصوبات خوبی در رابطه با برخورد با تخلفات در حوزه های انتخابیه داشت که اگر با جدیت دنبال و اجرایی شود جلوی این فسادهایی که ذره ذره رخنه کرده و به خرده فرهنگ زشت تبدیل شده گرفته خواهد شد، در چنین شرایطی است که می توان امیدوار بود از ورود افراد با منابع مالی مشکوک به مجلس جلوگیری شود.»

منبع: خبر آنلاین

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 36
  • کاربر ناشناس
    0

    اگر مطالبی را که مرقوم فرمودید واقعا صحت داشته باشد باید گفت " فاتحه مع الصلوات"

  • رزمنده دفاع مقدس
    0

    نماینده شهر ما طی دودوره چنین تریلی روغن وبرنج قبل انتخابات بین روستاییان توزیع کردند وپول هم دادند جالب اینجاست که عضو کمسین سیاسی مجلس هم هستن ودوریال هم سواد ندارند .البته برادرش پاسدار اطلاعاتی ترلیاردی هست ازکجا این همه مال وثرت وموسسه اعتباری بدست آورده حکومتیان باید جواب بدند .این آقا میخواد برای مردم قانون وضع کنه خاک برسر ما مردم بااین نمایندگان ما بهترازاین نمیتونه باشه

  • ب ز
    0

    سلام در کوچکترین حوزه انتخابیه هم کاندیداها اکثرا اسپانسرهایی دارند با وعده های مساعدت پس از پیروزی. اینکه شخصی بدون هزینه کردن قصد پیروزی در انتخابات رو داشته باشه شاید یک درصد ممکن باشه. چون باید این شخص خیلی مردمی باشه و در صحنه های مشکلات مردمی حضور و اعتراض داشته باشه، که در این صورت هم مسلما تائید صلاحیت نخواهد شد.

  • علیرضا
    0

    رزمنده دفاع مقدس ! عضو کمسین سیاسی مجلس؟ چنین کمیسیونی نداریم ! 1-امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی 2-کمیسیون سیاست داخلی و شوراهای مجلس شورای اسلامی کدومش ؟؟ چه مستنداتی در این خصوص دارید ؟

  • علی
    0

    تو شهر ما هم هر کی پول یا حامی پولدار نداشته باشه به مجلس که هیچ به شورا هم راه پیدا نمیکنه!! من خودم با چشم خودم دیدم که حتی رای ریاست جمهوری رو 30 هزار تومان خریدن!!! همین دوره پیش تو خیابون نزدیک حوزه انتخابی تجارت کثیفیه که با آینده یه شهر و کشور به تاراج میره فکر می کنید این پست و مقاما و یا کارخانه ها چطور به افراد و بخش خصوصی واگذار میشه

  • سپهدار حيدري
    0

    حکومت آمریکایی ها سرمایه‌داری استفاده از این رو. شما سرمایه‌گذاری خودشان بالا میکشند ولیکن در این زمینه اخلاص هست اسلام تسلیم شدن در مقابل حق اسلامی ایران یعنی چی توهینی نشودایکاش مرگ بر آمریکا شعار موسولینی میشد که آمریکا را بهشت دنیا وسرمایه های خود وبیتالمال را انتقال نمدادند امروز در دادگاه الهی و

  • فاطمه
    0

    دوره قبل دو تا نامزد برا شهر ما بودن که خیلی رقابت بینشون زیاد بود اون یکی که پولدار بود خیلی خرج کرد ناهار وشام میداد پول میداد خلاصه خیلی کارا کرد ولی اون یکی پولی خرج نکرد چون پولدار نبود اخرشم با اختلاف ۱۰۰تا تک رای نماینده بی پول رای اورد اون یکیم از این که رای نیورده بود سکته کرد نکته جالبشم این بود که مردم هم پول میگرفتن شام وناهارم میخوردن ولی بازم رای نمیدادن

  • محمد
    0

    تو استان کهگیلویه و بویراحمد اکثر افراد به قوم و طایفه نگاه میکنن و احساسی رای میدن و شایستگی معیار مهمی نیست.

  • محمدلرتبار
    0

    سری به حوزه کهگیلویه بزنیدحاج عدل هاشمی پول وبرنج توزیع می کرد

  • نگران مردم
    0

    در حوزه جنوب استان ایلام متاسفانه این قضیه مرغ و برنج و پول و ....در دوره ای که گذشت حرف اول را زد و شکم بر مغز پیروز شد خدا لعنت کند بانی این کار که با پول های کثیف باب این کار را در این حوزه باز کرد اگر جلوی این کار گرفته نشود فاتحه مجلس را باید بیشتر از این خواند

  • m
    0

    مدیون هستید فکر کنید علاء الدین بروجردی از این کار ها میکنه....................................

  • امیر
    0

    علی اباد گلستان هم پول میدن واسه انتخابات مجلس

  • علی
    0

    عجیب ترین بخش قضیه اینه که، ما شهروندان معمولی از چنین چیزایی اطلاع داریم و یک خبرگزاری با ۲.۵ میلیون دنبال کننده، پست میذاره که: شواهد نشان میدهد!!!!!!! این موضوع را بچه ۵ ساله هم میداند، میداند که رای مردم خرید و فروش میشود، سوال اینجاست: شما با گذاشتن این پست و جمع آوری نظرات مردم چه هدفی را دنبال میکنید؟ چرا تا الان مسیولین هیچ کاری نکردند؟ چرا صدای ارگان های امنیتی در نیومده؟

  • ز.طلا
    0

    با این وضعی که این مملکت داره اگر غیر از این بود باعث تعجب میشد. یادم در دوره قبل در انتخابات مجلس پسرم برای کار و ساخت آسانسور به رودهن رفته بود البته با تعدادی از همکار هاش اونجا به گفته اهالی شنیده بود شخصی که قبلا در رودهن طلا فروشی داشته با فروش مغازه و سرمایه خود با این پولها از مردم رای میخریدن اون به هر کس که بهش رای میداده از پنجاه تا. دویست هزار تومن پول میداده و این جوری برای خود رای جمع کرد .یا مسئولین ما با پول و پارتی ویا مدارک جعلی تحصیلی بر مسند میشینن.ویا اینکه ارث پدری اونا رو پشت میز ریاست مینشونه تا زمانی که این جور افراد بر قدرت هستند امیدی به این نظام نیست.یا یک مشت انسانهای بی کفایت یا انقدر پیر که کاری ازشون بر نمیاد.در عوض خارجی ها از نخبه های ما بطور احسنت کمال استفاده رو میبرم.بعد ما اینجا فقط شعار میدیم.

  • امید
    0

    فاتحه این کشور رو باید خوند،فساد همه جا رو فرا گرفته،هر چی دزده سر کار هستند،من هنوز و هیچ جا مسئول پاک ندیدم اگه هم دزد هم نباشه لااقل توسعه پذیر هست،قوه قضاییه کشوری فساد باشه جز این نمیشه انتظاری داشت،کشور ما فقط یک رضا خان احتیاج داره که اونم شاید بتونه اوضاع رو راست و ریس کنه

    نظرات شما -
    • Poj
      0

      الان فرزندان رضاخان چگونه جزع ملیاردر های امریکا و اروپا هستن؟؟؟؟ فقط فساد. تمام تاریخ نشان میدهد که رضاخان از نداری شد پادشاه لکن پس از ان مالک کله زمین های سه استان شمالی شد. اگر الان کسی در شمال صاحب زمین است به علت انقلاب است که زمین های رضا پهلوی را میان کشاورزان تقسیم کرد. در ضمن رضاخان اگر توان داشت نمیگذاشت که انگلیسی ها مثل سگ کت بسته تبعیدش کنن به یک جزیره در افریقا و سپس پسرش رو جایگزینش کنن. سرچ کنید خواهید فهمید به گفته روزنامه نیویورک تایمز محمد رضا پهلویبا30ملیارد دلار اختلاس در صد اختلاسگران جهان است و رتبه بعدی هم با8ملیارد دلار به پادشاه مصر مربوطه. درضمن اروپا اگر پاک بود الان مسی را به جرم پولشویی ..... و الان مکرون بخاطر فساد و حمایت از ملیاردر ها سبب این همه اعتراض نمیشد.

  • رضا
    0

    دوره قبلی انتخابات مجلس در عسلویه هر رای فقط ۵ هزار تومان فروخته میشد و گند زدن به رای ملت.

  • زینب جعفراقایی
    0

    والا تو شهر ما واسه انتخابات شوراها و مجلس متاسفانه فقط با خرید رای بالا میرن

  • ز.جعفری
    0

    تو شهر ما واسه انتخابات شوراها و مجلس متاسفانه فقط با خرید رای بالا میرن امسال هم متاسفانه همین میشه

    نظرات شما -
    • Poj
      0

      این مشکل بیشتر به علت مردم شهر شماست.اگر با اندک پولی رای میدهند خاک بر سرشون.

  • Ashkan
    0

    بنام خدا با سلام یه نماینده اگه می خواد تو یه انتخابات شرکت کنه تو هر پست ای لازم نیست اصلا کلی برگه چاپ بشه و بعد همون برگه ها دیوار و زمین شهر و کلی هزینه حیف و میل بشه ... روش تبلیغات باید کلا عوض شه هر دوره میلیارد ها میلیارد فقط هزینه برگه و چاپ خونه ها میشه تو این شرایط تحریم ها و کمبود کاغظ برا فقط یه تبلیغ.. بعد کلی هزینه برا زیبا سازی به وسیله رنگ ها توسط شهرداری ... امروز میشه از روش های اینترنت و فضای مجازی به تبلیغات روی اورد این فقط یک مورد از کارهای نادرست ما در فضای تبلیغات هستش...

  • س
    0

    اماده بریز و بپاش نماینده هایی در مجلس باشیم که با دلارهای ۴۲۰۰جهانگیری رانت های زیادی به جیب زدن..... الهی که روحانی و جهانگیری و اصلاح طلبان خیر از زندگیشون نبینن بحق محمد و ال محمد که مردم رو به خاک سیاه نشوندن

  • Jabdi
    0

    نماینده ها ادعا میکنند حقوق ۸تا ۱۰ میلیونی می‌گیرند.این با عقل آدم جور در نمیاد. این لابی گری های و این رانت های اطلاعاتی هستند که نمایندگان اینقدر ریخت و پاش می کنند. ذره ای گمان بد به خودتان راه ندهید که عده ایی از نمایندگان تشنه خدمتند ونه پست و مقام پول و مال دنیا مردم را اغفال کرده و خدمت رخت بر بسته. لعنت بر رایی که با پول در صندوق ریخته شده و ریخته خواهد شد

  • س ه
    0

    تو شهر ما یک کاندیدا، دوره قبل با حمایت مالی پولدارترین ملاکان و کارخانه داران ،چهارم شد ولی از اونموقع بدون قطع تبلیغات،فعالیت انتخاباتی رو با تاسیس گروه انتخاباتی با ادمینهایی از جواهرفروشان و زمینداران بزرگ و تاسیس تیم فوتبال و اسپانسرهای میلیاردر و فعالیتهای پوپولیستی، ادامه داده و سودای خدمت میپروراند! در حالیکه الان ،فعالیت انتخاباتی و تبلیغات،غیر قانونیست. کاندیدایی که از الان به این شیوه، نقض قانون کند، پشت صندلی چسبان نمایندگی، بین خدمت به اقشار ضعیف و درمانده و دادن امتیاز به اسپانسرهای میلیاردی ،کدام را انتخاب خواهد کرد. با چه قیمتی، اگر هدف ،خدمتی است که در دل مردم مانا باشد، نیاز به تاسیس مجالس پولوخوری و غیبت نیست و میتوان با تاسیس یک کتابخانه در مسجد یا شرکت تعاونی اشتغال روستایی هم خدمت کرد.

  • م.ز
    0

    چند وقت پیش در یک کتاب تاریخی خوندم که آلکساندر سوم امپراطور روسیه عقیده داشت،فاسدترین حکومت،حکومت دموکراسی است که اساس آن بر احزاب و آن هم بر مبنای عوام فریبی گذاشته شده باشد.و چون بر اساس عوام فریبی استوار گردیده،دارای یک علت درونی(یک کرم) میباشد که بلاخره آن را نابود میکند.وقتی فکر میکنم میبینم بد هم نگفته!کاری به کشورهای دیگر ندارم ولی واقعا در کشور خودمان،کدام انتخابات بوده که برایش زمینه ای فراهم شده باشد که مردم با شناخت کامل، درست ترین انتخاب را بکنند!همه اش شده مردم فریبی.وعده های دروغی،جو سازی و در نهایت خریدن رای!!!آیا میتوان گفت این یک دموکراسی سالم است؟!!آیا واقعا فراهم کردن یک انتخابات سالم اینقدر سخت است؟!آیا شناساندن یک کاندید، لااقل در زمینه ها و شاخصه های مهم تر و ارجح تر که لازمه پست مدیریتی انتخابیش است، ممکن نیست؟!!آیا نباید نهادی مردمی وجود داشته باشد که همه منتخبان مردم را رصد کند و تمام وعده ها و البته وظایفشان را،به صورت مکرر، مطالبه کند.متاسفانه چیزی که مهم شده است،صرفا جایگاه است و بس.چون هر کاندیدی میداند کافیست رای بیاورد و به جایگاه مورد نظرش دست بیابد!چون بعد از انتخاب شدن،کسی نیست که وعده هایش را مطالبه کند که اگر اینطور بود هر کسی به راحتی به خودش اجازه نمیداد بر مسندی بنشیند که باید برای لحظه لحظه اش،پاسخگو باشد... کاش ملاکهای همه مان تغییر کند.چه به عنوان کاندید،چه به عنوان تعیین کننده های اصلح ترین ها برای کاندید شدن چه به عنوان رای دهنده...

    نظرات شما -
    • Poj
      0

      فقط کشور ما نیست. مکرون در یک کشور اروپایی که کاملا بصورت دموکراسی رای اورده پس از انتخابات تصمیماتی را گرفته که مبنای ان افزایش شکاف طبقاتی،معافیت مالیتی افراد پولدار و خورد شدن هرچه بیشتر عموم مردمش رو در بر دارد. یا مجلس امریکا و رئیس جمهور امریکا که عملا خواسته های ملیاردر های صهیونیستی ساکن در امریکا را عملی میکنند فقط برای دریافت کمک مالی از انها. در کشور ژاپن هم که امپراطور عملا بی قدرت و نخست وزیر هم عملا سخنگوی امریکاست. همانطور که شینزو ابه نشان داد حتی متن سخنرانی اش راهم ترامپ به او داده. کشور اروپایی دیگری هم که جدیدا از فساد نخست وزیرش پرده برداری شده. همان اروپایی که ایران را بخاطر دور زدن تحریم ها یک کشور پولشو معرفی کرده و مجبورمان میکندFATFرا امضا و تصویب کنیم. روحانی و اصلاحطلب ها هم که عملا به نفع خودرو سازها و وارد کنندگان گام برداشته و بر میدارند.واگذاری ها؛و برجام که عملا کشور را وابسته ی واردات کرد و کابینه ای که وزرایش همه هز وارد کنندگان بزرگ هستند.نشانه ی این فساد هاست. لکن مطمعنن اگر کارنامه امریکایی ها و اروپایی ها سیاه تر نباشد سفید تر از ایران نیست.

  • ابوالفضل نوری
    0

    امیدواریم در این دوره شاهد چنین صحنه هایی نباشیم. امیدواریم مردم فهمیده باشند دود انتخاب بد به چشم خودشان می رود . ان شاء الله بفهمیم !

  • سپهدار حيدري
    0

    اهداف این انقلاب این بود که کوخ نشین وکاخ نشین ها را حمایت کنند وانها برای این منظور استفاده از آن ها بکنند رأی اکثریت قاطع مردم با اخلاصی کامل به میلیاردری های مختلف نماینده گان محترم خود نماینده مردم بلافاصله اقداماتش یک تعویض ریاست دادگاه فرمانداری و و و واین هامون یک معنوی ومادری خرید رای حتی گونی برنجی مردم بدبخت ما

  • رنجبر
    0

    سلام بیشتراین آقایانی اکنون نماینده مجلسن وهمچنین نمایندگان دوره های قبل خیلی جانماز آب نکشند۹۵درصدشان رائ خریدند میگن نه اگر مسلمانند اگردین دارند قرآن بگذارید جلوشان قسم بخورند.حتی برای ریاست جمهوری هرکسی باپول رائ بخره ازاسرائیلی نجستره این افراد ناموسشان را بفروشن بهتره ملت ومملکتشونو بفروشن بریدببینید چه ها جمع کردن و......

  • محمد
    0

    در حوزه انتخابیه ما حد اقل با 10 ميليارد وارد انتخابات مجلس میشند هر رای از 50هزار الی 200 خریداری میشه یاطور واضحه که هرکسی با رای خریدن بره تو مجلس واسه دزدی میره

  • Poj
    0

    نه تنها نمایندگان مجلس بلکه دولت راهم یک مشت وارد کننده و یا سهامدار در خودرو سازی ها حمایت مالی کرده اند. دولت که با برجام و تیم اقتصادی اش و وابسته کردن کشور به واردات از چین،ژاپن،کره و اروپا کاملا مشخص بود در پی عمل به وعده اش به عده ای خاص(وارد کننده)بود. دولت اصلاحات و روحانی وزیری را در کابینه اش جا داد که حق انحصتر واردات از چین را داشت.و مجلس هم به وی رای اعتماد داد. خبرهارا میشنویم که چند ده هزار واحد تولیدی(چند صد هزار کارگر و تحصیل کرده) با تحریم های امریکا دارند باز میگردند به چرخه صنعت چراکه کار برای وارداکنندگان پشتیبان دولت سخت شده.مثلا ما تا قبل از سال90؛بیش از 80درصد کاغذ را در داخل تولید میکردیم لکن اقای روحانی با برجامش و واردات بیش از حد از چین وتخفیف های مالیاتی به واردکنندگان سبب بر شکسته شدن اکثر و حتی تمام تولید کنندگان داخلی کاغذشد. و پس از عهد شکنی امریکا اوضاع کاغذ و وابستگی کشور را دیدیم. همچنین خودرو ساز ها که دولت به انها اجازه احتکار و گران فروشی داد. و یا با جریمه های چند ملیاردی که برابر با فروش صد پراید بود به انها مثلا اخطار داد. لکن میبینید که نهایتا به وارد کنندگان خودرو اجازه واردات داد. و پس از ان سخن از واگذاری سهام18درصدی خود در هریک از شرکت های خودرو سازی را داد که مطمعنن به نفع سهامداران بخش خصوصی خودرو ساز که پدر ملت رو در اوردند بود.نمایندگان هم موافقت کرده اند. اینها نشان دهنده نفوذ اشراف زادگان بخش خصوصی در دولت و حزب اصلاحطلب دارد. لکن دولت و حزبش با در دست داشتن اکثر روزنامه ها و فضای مجازی به گونه ای این واگذاری ها؛واردات؛و قراداد های برجامی و... را جلوه میدهند که به نفع مردم است درحالی که اینطور نیست.

    نظرات شما -
    • م.ز
      0

      هموطن،شما در ذیل نظرات بنده گفته اید که این فقط مشکل کشور ما نیست و نتیجه دموکراسی و انتخابات در کشورهای دیگر هم همین است.حق با شماست.اصلا ترامپ،که به هیچ عنوان برازنده هیچ مقامی در دنیای سیاست نیست،زاییده همین دموکراسی است.اگر نظر شخصی من را بخواهید،من میگویم دموکراسی به شیوه امروزی در هر کجای دنیا که باشد،از پایه و اساس پر است از اشکال و ایراد.در کل دنیا هر کشوری متشکل است از دسته های مختلف مردم با میزان سواد و فرهنگ و اطلاعات کاملا متفاوت.وقتی پای دموکراسی و انتخابات به میان می آید هر شخص به نوعی تحت تاثیر قرار گرفته و رای میدهد.از این میان فقط تعدادی بر اساس اصول و منطق رای میدهند و متاسفانه عده بسیار زیادی تحت تاثیر جوسازیها،تبلیغات غلوانه،وعده های عجیب و غریب و حتی بعضا با دریافت پول رای میدهند! امروز نتیجه دموکراسی در دنیا شده است عده ای صاحب منصب که به تبع منصبشان،صاحب قدرت و ثروت شده اند.و متاسفانه در بیشتر موارد نبود پشتوانه علم،اخلاق و سواد سیاسی اصولی و کافی،باعث شده است که بارزترین ره آورد قدرت و ثروت این به اصطلاح سیاستمداران،فساد باشد و شکاف بین طبقات اجتماعی ملتها.. بدون استثنا این در همه جای دنیا هست فقط میزان و نوع آن متفاوت است. جالب است که بشر با این همه ادعا هنوز نتوانسته است،یک روش درست و اصولی برای اداره جوامعش بیابد.که اگر اینطور بود زمین را بی عدالتی و گمراهی بر نداشته بود...

  • هیدا
    0

    بله عزیز دل بابا انوقت بعضی احمق ها فکر میکنند که رای ما تعیین کننده است نه عزیز دل بابا این پول های میلیاردی است که تعیین کننده و انتخاب کننده است ما قبل از انقلاب همچین موجودات خبیثی ندیده بودیم استغفرالله توبه یارب

  • ماشاالله خان
    0

    شما مثل اینکه هنوز خوابی آقای نظرر رررر دهنده نماینده را مگه من و تو انتخاب میکنیم که دودش به چشم من بره یا تو ای خاک بر سر ما که هنوز خوابیم مرد حسابی اگه بگیم عده ایی از نمایندگان مجلس بعدی از الان انتخاب شده اند قابل باور است

  • علی مرادی
    0

    اینکه همه میدونیم که تو انتخابات پوله که حرف اول رو میزنه و فرقی هم نداره کی رای بیاره چون فقط دنبال انباشت پول هستن منکه دیگه رای نمیدم تو زندگیم هرکی میخواد رای بیاره فرقی نداره واس من

  • ناشناس
    0

    منطقه بهارولالجین همدان.جنددوره است که ازسه ماه قبل هرشب شام توی روستاهابرقراراست.دو دوره قبل ۷ میلیاردهزینه کرددردوره های بعددوبرابر.تاجایی که نام اورا رویدیوارها نوشتن ...کبابی ‌باوانت کت وشلوار چادرو..توزیع میکردخریدرای فراوان‌.یک روستاتعدادآرا ازتعداد روستاییان خیلی بیشتربود‌

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها