صالحی امیری: فشار اینفانتینو در ماندن تاج را انکار نمی‌کنم

رئیس کمیته ملی المپیک گفت: مهدی تاج تنها استثنای قانون بازنشستگان در فدراسیون‌ها بود اگر چه نمی‌توانم فشارهای جانبی و ورود فیفا به ابقای تاج را انکار کنم.

صالحی امیری: فشار اینفانتینو در ماندن تاج را انکار نمی‌کنم

سید رضا صالحی امیری با حضور در برنامه ورزش و مردم با اشاره به مباحثی که در ورزش کشور در حال رخ دادن است گفت: ما در فضای فعلی نیازمند عبور از فضای قهرمانی به پهلوانی هستیم. شما الان والیبال را می‌بینید که نتایج خوبی گرفته ولی ما باید از این فضای قهرمانی عبور کنیم و بلافاصله به فضای پهلوانی برسیم.

وی تاکید کرد: هدف اول این نیست، ما اقداماتی را با هماهنگی وزارت ورزش آغاز کردیم.معتقدیم با توصیه و سخنرانی و نمی‌شود کار را پیش برد. ما نگاهی بلند مدت و 10 ساله داریم. اگر بخواهیم در مورد فرهنگ در ورزش صحبت کنیم باید در آموزش و پرورش، نوجوانان و جوانان و .... این کار را آغاز کنیم.

رئیس کمیته ملی المپیک در ادامه گفت: اگر بپرسید مشکل ورزش ما چیست من یک جمله می‌گویم. در واقع ورزش ما از متن فاصله گرفته و به حاشیه رسیده است. ما باید باور داشته باشیم که در ورزش انجسام و وفاق ایجاد شود. با همت سلطانی‌فر ستاد عالی تشکیل شده و ما توافق کردیم همه تصمیمات در این ستاد گرفته شود. ما از سخنرانی عبور کردیم و بیشتر ساختارسازی کردیم. رئیس این ستاد هم خود وزیر ورزش است.وزارت ورزش، کمیته ملی المپیک، پارالمپیک، فدراسیون‌ها و رسانه‌های ورزشی 5 ارکان مهم هستند که در ساختارسازی کمک شایانی کرده اند. امروز که با شما صحبت می‌کنم بسیاری از کارشناسان معتقدند این 5کانون مهم تصمیم گیری در بهترین حالت خود قرار دارند.

صالحی امیری گفت:صراحتا به شما می‌گویم امروز هیچ چالشی در سطح مدیریتی ورزش نداریم، یعنی ما همه مثل یک ملت هستیم.ما باید با توافق پیش برویم. اعتقاد ما این است که رویکرد ورزش و مدیریت فرد گرانه دیگر مرده است.

به گزارش فارس، وی در خصوص اینکه بیش از 40 سال است تیم ملی امید ایران به المپیک صعود نکرده و آیا روابط شما با فدراسیون فوتبال خوب است یا خیر گفت: فدراسیون فوتبال یک فدراسیون خاص است. ما به جز تیم امید مداخله دیگری در این فدراسیون نداریم. ما در مورد تیم امید یک سال پیش نشستی داشتیم که نتیجه آن انتخاب استیلی و شخص کرانچار شد. بعد از آن ارزیابی صورت گرفت که در نهایت کرانچار جدا شد. عملکرد این مربی طبق ارزیابی که ارائه شد ضعیف بود.ما در انتخاب سرمربی اصلا دخالتی نداریم و در هیچ فدراسیونی اصلا مداخله نداریم. هیات رئیسه و خود فدراسیون باید پاسخگوی افکار عمومی باشند. مداخله ما مشکل حل نمی‌کند بلکه مشکل ایجاد می‌کند.

رئیس کمیته ملی المپیک تصریح کرد: من از فدراسیون فوتبال تشکر می‌کنم، من از همه تقاضا می‌کنم زیبایی های فوتبال را ببیند. گاهی هم در فوتبال چالش‌هایی به وجود می‌آید مثل اتفاقی که در خوزستان افتاد، من از این موضوع دفاع نمی کنم ولی این اتفاق در متن‌هایی که ایجاد شده کوچک بود. مثلا تیم ملی ما در جام جهانی روسیه خوش درخشید. ما به شدت در تلاش هستیم تا حواشی را بزداییم.

وی در خصوص انتخاب مربی تیم امید گفت: 10 نفر کاندید بودند، مهدوی کیا، گل محمدی، دایی، مجیدی و... گزینه بودند. ما هیچ مذاکره‌ای با کسی انجام ندادیم، اگر دیدید من گله کردم فقط به خاطر عدم هماهنگی بود. الان هم وقتی این مربی انتخاب شده مورد حمایت ما است. مجیدی با سابقه است و مورد حمایت ما و وزارت ورزش است.همه ما امید داریم او تیم ملی را راهی المپیک کند.

وی تاکید کرد: تعامل ما با آقای تاج خوب است، ما با همه فدراسیون‌ها تعامل داریم. هر فدراسیون عضوی از خانواده بزرگ ورزش است و ما هم موظف به حمایت از آنها هستیم.نیازهای فدراسیون ها با منابع ما انطباق ندارد البته دولت حداکثر تلاش را برای تامین بودجه کمیته ملی المپیک انجام داده است. ما امروز در جنگ اقتصادی هستیم. ما به همه فدراسیون ها پیشنهاد کردیم با صرفه جویی و مدیریت بودجه کار را پیش ببرند. ما خواسته ایم تا آنجا که می‌شود اردوهای خارجی نزوند و یا مثلا مربی خارجی نداشته باشند. ما در سال گذشته حدود 40 میلیارد تومان به فدراسیون ها کمک کردیم. امسال هم نسبت به سال قبل افزایش خواهیم داشت البته تاکید می‌کنم شکافی بین مطالبات و منباع ما وجود دارد. ما الان در شرایطی نیسستیم که به دولت فشار وارد کنیم.دولت در سال های 96 و 97 بودجه کامل را به ما اختصاص داد.

رئیس کمیته ملی المپیک در ادامه این گفت و گو تاکید کرد:پیشکسوتان در ورزش ایران مثل یک پدر هستند و هر چه پیرتر می‌شوند عزیزتر و محبوب تر می‌شوند.از روزی که آمده ایم با پیشکسوتان ارتباط گرفته ایم و 4 نشست با حضور وزیر و شخصیت‌ها و همین عزیزان برگزار کردیم. بنای ما این است که پیشکسوتان در جایگاه خودشان قرار بگیرند. دائم با آنها در ارتباط هستم و همین 2 هفته قبل نشستی با آنها برگزار کرده و حتی افتتاح موزه را در حضور آنها انجام دادیم.

صالحی امیری در خصوص اینکه ورود و خروج عموم در موزه المپیک برای مردم سخت نیست گفت: ما واقعا به دنبال این هستیم که ساختمان جدیدی ساخته شود، هم برای موزه و هم برای اسکان ما. این چیزی که تعریف شده فاز اول بود. ما با یک ورود مستقل فضا را از هم جدا کردیم و همه می‌توانند به صورت رایگان و بدون محدودیت از موزه دیدن کنند.

به گزارش فارس، وی در ادامه گفت: ما یک غرفه اختصاصی برای تختی گذاشتیم و از همه و همه دعوت می‌کنم در این موزه حضور پیدا کنند. ما و وزارت ورزش و کمیته پارالمپیک این موزه را ایجاد کردیم که مردم از آن استفاده کنند. از روز یکشنبه در ساعات مشخص همه می‌توانند از این موزه دیدن کنند. از همه دعوت می‌کنم حتی اگر یک تیشرت، کفش و ... دارند به موزه اهدا کنند. مدال ها و کاپ ها و آثار بسیار گرانقیمتی را به موزه داده اند. تعداد زیادی از قهرمانان ما اصلا دیده نشده بودند ولی در این موزه آنها را لحاظ کردیم.

رئیس کمیته ملی المپیک در خصوص شفافیت گفت: این شفافیت یکی از شعارهای کمیته ملی المپیک است. شما فوتبال را ببینید که چقدر درگیری مسائل مالی است.اگر شفافیت وجود داشته باشد از فساد مالی فاصله می‌گیریم. قرار است تمام مباحث مالی در سایت کمیته ملی المپیک منتشر شود. شما به سایت که مراجعه کنید همه مصوبات هیات اجرایی را در آنجا به زودی می‌بینید. همه رسانه ها و مردم می‌توانند ما را نقد کنند و این یک موضوع مهم و ضروری است.

صالحی امیری در خصوص وضعیت بازنشسته ها در ورزش گفت: اگر نظر شخصی من را بخواهید تامیم قانون بازنشستگی به حوزه ورزش کاملا اشتباه است. همین هفته قبل در لوزان با حضور 700 نفر حضور داشتم. متوسط سنی افراد حاضر در نشست بین 60 تا 80 سال بودند.اگر به نظر کارشناسی بگویم این کار نباید در ورزش اتفاق بیفتد اما چون ما کارگزار هستیم و سیاستگذار پارلمان ما است چاره ای نداریم. در مورد همه این قانون اجرا شد ولی در مورد آقای تاج زیاد سوال شد. تاج مستند قانونی داشت و می‌توانست برگردد. او تنها استثنا بود. او می‌توانست تقاضای اعاده تا 30 سال کند. او بر اساس موافقت نهاد رسمی خودش و همچنین نامه نگاری با کارخانه فولاد مبارکه به کار خود برگشت.

وی در خصوص اینکه نمی‌خواد مسائل جانبی و فشار فیفا و اینفانتینو را در ابقای تاج انکار کند گفت: تاکید می‌کنم نمی‌خواهم در مورد این مساله همه چیز را انکار کنم اما اینکه تاج با فشار یک نهاد خارجی به کار خود برگشته را قبول ندارم.

رئیس کمیته ملی المپیک در خصوص اینکه در نشست قبل به چه جمع بندی در لوزان برای مشکلات فدراسیون‌های کشتی و جودو رسیده است گفت: بحث هایی توسط لالوویچ و رئیس فدراسیون جهانی جودو مطرح شد. لالوویچ توجیه شده و من مفصل با او صحبت کرده‌ام و دیگر مشکلی در کشتی نداریم. من قبلا هم به خبرنگاران در نشست‌ها گفته ام که برخی مشکلات از داخل ایجاد می‌شود. در مورد جودو هم با رئیس فدراسیون جهانی این رشته حرف زدم و به او گفتم ادبیات و اقداماتش قابل توجیه نیست. نکته بعدی مساله جهان اسلام است. کل دنیای اسلام با رژیم صهیونیستی مشکل دارد و 20 کشور با آنها بازی نمی‌کنند. ما در چارچوب سیاست‌های اصلی نظام حرکت می‌کنیم و آقایان را هم قانع کردیم.

منبع: فارس

2034

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها