«خانه‌اولی‌ها» دیگر خانه‌دار نمی‌شوند؟

یک کارشناس اقتصادی با بیان این‌که خانه‌اولی‌ها به دلیل کاهش قدرت خرید از دریافت وام مسکن منصرف شده‌اند، گفت: «وامی که برای مسکن پرداخت می‌شده، در حال حاضر اثر خود را از دست داده و قیمت خانه در این مدت حداقل دو برابر شده است»

«خانه‌اولی‌ها» دیگر خانه‌دار نمی‌شوند؟

جهش یک‌ساله قیمت مسکن، مسیر خانه‌اولی‌ها در بازار مسکن تغییر داده است؛ به نظر می‌رسد اولین مقصدی که این گروه انتخاب کردند، ادامه حرکت در بازار اجاره است. اگرچه قیمت رهن و اجاره هم در این مدت از افزایش قابل تاملی روبه‌رو بوده؛ تا جایی که بنا به گزارش‌ها، اجاره‌نشین‌ها بسیار آسیب‌پذیر شده و حتی در اغلب موارد، توان پرداخت رهن و اجاره در کلانشهرها را ندارند و به شهرهای حاشیه‌ای هجرت کرده‌اند. موضوعی که در نهایت دولت را مجبور به اتخاذ تصمیمی برای حمایت از اجاره‌نشین‌ها کرده است. فرهاد دژپسند، وزیر امور اقتصادی و دارایی اخیرا در جمع خبرنگاران با اشاره به پیشنهاد خود برای حمایت از اقشار آسیب‌پذیر، گفته است: «برای حمایت از مستاجران قصد داریم صندوقی را راه‌اندازی کنیم که با وام دادن به مستاجران، به تامین رهن آنها کمک کنیم. »

خانه‌اولی‌هایی که از دریافت وام صرف‌نظر کردند

نکته‌ای که مهم وجود دارد، گروهی از اجاره‌نشین‌ها که خانه اولی بودند، تا پیش از یک‌سال پیش برنامه داشتند که برای خرید خانه اقدام کنند؛ تا این‌که قیمت خانه به یک‌باره جهش قابل توجهی پیدا کرد. کارنامه مسکن در بهار نشان می‌دهد هر مترمربع آپارتمان در مناطق ۲۲گانه در پایان خردادماه سال جاری به طور میانگین با رقم ۱۳ میلیون و ۴۲۵ هزار تومان معامله شده که این رقم نسبت مدت مشابه سال گذشته رشد، ۱۰۶.۸ درصدی داشته، یعنی قیمت هر متر مربع در خردادماه سال ۹۷ به طور میانگین با رقم حدود ۶ میلیون و ۴۹۰ هزار تومان خرید و فروش شده است. همچنین متوسط قیمت هر مترمربع آپارتمان در خرداد ماه امسال نسبت به اردیبهشت ماه رشد ۵.۶ درصدی داشته، به عبارتی قیمت آن در اردیبهشت ماه معادل ۱۲ میلیون و ۷۱۲ هزار تومان بوده است. این اعداد و ارقام بیانگر آن است که با وام ۱۶۰ میلیون تومانی که زوجین دریافت کنند، تنها می‌توانند حدود ۱۲ متر خانه بخرند.

در این میان، آمار ثبت‌نام خانه‌اولی‌ها برای دریافت وام مسکن یکم نشان می‌دهد پارسال در پایتخت تقاضای موثر از سمت خانه اولی‌ها برای خرید مسکن ۴۰ درصد ریزش کرد. میزان کاهش در پایان سال تا مرز ۷۰ درصد هم رسید. سال گذشته از هر ۵ نفر خانه‌اولی که موعد دریافت وام‌شان در تهران فرا رسیده بود، یک نفر توانست صاحب خانه شود. اوضاع خانه‌اولی‌ها در سایر شهرها با تهران تفاوت دارد.

در حال حاضر سقف وام خرید مسکن یکم در شهر تهران برای متقاضیان انفرادی ۸۰ میلیون تومان، در مراکز استان‌ها و شهرهای با جمعیت بیش از ۲۰۰ هزار نفر ۶۰ میلیون و در سایر شهرها (شهرهای کوچک) ۴۰ میلیون تومان است. این میزان برای زوجین در هر کدام از این سه گروه جغرافیایی دو برابر رقم وام متقاضیان انفرادی یعنی ۱۶۰، ۱۲۰ و ۸۰ میلیون تومان است.

اثر وام مسکن از بین رفت

اما مقصد خانه‌اولی‌ها در بازار مسکن کجا بوده است؟ بررسی‌ها نشان می‌دهد که با توجه به تورمی که در بازار مسکن اتفاق افتاده، این گروه ترجیح داده‌اند به اجاره‌نشینی ادامه دهند و یا به شهرهای حاشیه‌ای مهاجرت کنند.

غلامرضا سلامی، کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با خبرگزاری در این خصوص می‌گوید: «خانه‌اولی‌هایی که از دریافت وام مسکن منصرف شدند، به دلیل کاهش قدرت خریدشان بوده است. »

وی می‌افزاید: «وامی که برای مسکن پرداخت می‌شده، در حال حاضر اثر خود را از دست داده و قیمت خانه در این مدت حداقل دو برابر شده است. یعنی اگر یک آپارتمانی را ۵۰۰ میلیون تومان در نظر گرفته بودند و می‌خواستند ۱۶۰ میلیون تومان وام بگیرند، الان آن خانه یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان شده است. »

این کارشناس اقتصادی با بیان این‌که وام اثر خود را از دست داده است، تصریح می‌کند: «این نتیجه این است که برنامه تولید به تقاضا وصل نشده است. این در حالی است که اگر چنین اتفاقی می‌افتاد، خانه‌اولی‌ها می‌توانستند مسکن را پیش‌خرید کنند و به این ترتیب ریسک افزایش قیمت خانه را از خود دور می‌کردند. »

سلامی عنوان می‌کند: «متاسفانه پیش‌فروش مسکن در ایران قانونمند نشده و اصولا ساخت برای اقشار با توان متوسط و جوانان در ایران دیده نمی‌شود. در حالی که در دنیا توسعه‌گرها کسانی هستند که در حقیقت در جاهای ارزان‌قیمت می‌سازند و از ابتدا هم با خریداران قرارداد می‌بندند و به صورت پیش‌فروش ریسک افزایش قیمت از بین می‌رود. این به همان وام مسکن وصل می‌شود. در واقع همه چیز با هم هماهنگ جلو می‌رود تا این‌که یک نفر بتواند صاحب خانه شود. اما در ایران همه به طور مستقل عمل می‌کند. بانک، تقاضا و عرضه مستقل عمل می‌کند. »

وی متذکر می‌شود: «این کار دولت است که بتواند ابزار لازم برای ارتباط بخش‌های مختلف اقتصاد فراهم کند که متاسفانه موفق نبوده است. »

این کارشناس اقتصادی یادآور می‌شود: «در ۵۰ سال گذشته حداقل ۴ یا ۵ بار اتفاق افتاده که وام مسکن نه‌تنها راهی را جلوی وام‌گیرنده باز نکرده، بلکه مشکلات را زیادتر هم کرده است. »

هیچ‌گاه برنامه‌های ضرب‌العجلی به اقتصاد کمک نکرد

بیت‌الله ستاریان، کارشناس اقتصاد مسکن نیز در گفت‌وگو با خبرگزاری می‌گوید: «زمانی که افزایش قیمت را با این شدت داریم، به طور طبیعی تقاضای موثر به مروز کاهش می‌یابد، زیرا توان خرید وجود ندارد و جزو تقاضای مطلق می‌آیند. »

وی می‌افزاید: «درست است که تسهیلات برای خانه اولی‌ها افزایش پیدا کرده است، ولی آیا تناسب افزایش تسهیلات با تناسب افزایش قیمت یکی بوده است. در حال حاضر این تناسب وجود ندارد. »

این کارشناس اقتصاد مسکن تصریح می‌کند: «ما برای مثال، ۲۰ میلیون تومان به قیمت وام اضافه کردیم، اما ۱۰۰ درصد قیمت خانه افزایش پیدا کرده است. این موضوع روی قدرت خرید اثر می‌گذارد و با این افزایش‌های ناچیز در تسهیلات، نباید انتظار داشته باشیم یک خانه‌اولی تسهیلات را بگیرد و بعد خانه بخرد و قرار باشد قسطی را پرداخت کند که توان پرداخت را نداشته باشد. »

ستاریان عنوان می‌کند: «ما همیشه گفتیم که این نوع تدابیر، منطقی و عقلانی برای مسکن نیست. مسکن یک برنامه بلندمدت و همه‌جانبه می‌خواهد. »

وی متذکر می‌شود: «ساختار اقتصاد ما اشتباه است و اقتصاد کشور نیازمند یک جراحی عمیق و دگرگونی اساسی و ساختاری است. »

این کارشناس اقتصاد مسکن با بیان این‌که مسکن نیاز روزمره مردم مثل خوراک و پوشاک است، می‌گوید: «تا چه زمانی باید خوراک، پوشاک و مسکن عوارض یک اقتصاد غلط را بدهند. »

ستاریان می‌افزاید: «ما همیشه در بحران می‌گوییم ضرب‌العجل باید برای مسکن چه کنیم؟ این‌ها برای زمانی است که یک برنامه عمیقی داشته و با جراحی اقتصاد را اصلاح کرده باشید و یک معضل کوچکی پیش آمده باشد. »

وی تصریح کرد: «مسکن یکی از پارامترهای این اقتصاد غلط است و ۴۰ سال است سناریوها و راه‌های مشابه را مرور می‌کنیم. »

منبع: خبرآنلاین

15

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 37
  • یه احمق
    0

    یک ماه صبح تا شب باید جون بکنم تا اجاره یه آپارتمان ۸۰ متری رو بدم که فقط شبها از خستگی و نگرانی توش هزار جور کابوس ببینم، عالیه همه چی ما چقدر خوشبختیم

    نظرات شما -
    • قلی
      0

      واقعا همه ی ما بدبختیم

    • کاربر ناشناس
      0

      الهم عجل لولیک الفرج

  • مهراب مرادی
    0

    چه فایده داره نظرما وقتی ترتیب اثری داده نمیشه.بله من پارسال خونه اجاره کردم ۱۰میلیون پول پیش دادم و۴۵۰هزارتومن هم اجاره میدادم.ولی امسال همون صاحبخونه بهم گفته۱۵ میلیون پول پیش بده و۹۰۰هزارتومن هم اجاره.یعنی اجاره ام ۲برابرشده.خب منه کارگر که حقوقم یک میلیون وپانصدهزارتومن هست چکارباید بکنم.با۲تافرزند؟

  • سیداحمد
    0

    همه اش زیر سر مسئولین بی کیفیت و مفتخور و حیف نونه به گفته حضرت امام خمینی اگر مسئولی در کار خود ضعف دارد بهتر است از مسئولیت خود کناره گیری کند نه آنکه با ضعف خود در سوء مدیریت در کار مملکت اختلال ایجاد کند پس شهامت داشته باید اگر بی اورزه هستید استفاء دهید وسلام

  • سعید
    0

    ناراحتم از اینکه تو کشوری زندگی میکنم که هیچ مسئول دلسوزی وجود نداره ما مستاجر ها باید چه کار کنیم؟

  • محسن پورسمیع
    0

    بعداز ازدواج حدودا۲۵ سال است که خانه اولی مانده ایم الحمدالله واقعا یکی به ما بگه چطوری با این درآمد ها اونم ازنوع یروز کار یروز خواب میشه خونه خرید ما که دردمان کهنه شده خدا بداد برسه خوب مسله ای که بما ربط داره قیمت نجومی اجاره خانه است فکر کنم بچها روبدیم بهزیستی نگه داره خودمان هم بریم خونه سالمندان اگه اجاره نخوان خیلیحرف میزنم الان میگن اینم تنش به مسولین خورده

  • زهرا
    0

    کمر ما که زیر بار اجاره شکسته. همین دیروز صاحبخانه یک میلیون برای تمدید مجدد اجاره خانه اضافه کرده هنوز در بحث و جدل هستیم می گوییم دولت ۴۰۰ تومان به حقوق اضافه کرده که هنوز هم ندادند شما یک میلیون اضافه کردی؟ مگه ما اختلاسگر یا دزد هستیم؟ پاسخ میدهد من هم خرجم زیاد شده همه چیز گران شده. آدم چی بگه؟

  • صلحی
    0

    سلام من بعدسی سال معلمی درشهرتهران توشهرستان قرچک مستاجرم والا الان با70میلیون تومان اینجایه آپارتمان 50متری نمیشه اجاره کردواقعا ایکاش بجای معلمی یه شغل دیگه انتخاب میکردم

  • بینام
    0

    اصلا متن شمارانخواندم چون کلا حرفهای بی فایده ومفت است ی کاری کردین که کشتی اقتصاد کشور به گل نشسته حالا هزار جور تزوبیانیه میدین بانکها ودولت باسیستم دلال بازی اقتصاد کشور رافلج کردند پولی که باید خرج رونق وراه اندازی کارخانه ها وتولید بشود را درحجم کلان وارد بازار مسکن خودرو وارز کرده اید وسودهای کلان میبرید ومردم رافلج کرده اید ازین گرانیها هم استقبال میکنیدمگر رهبر نفرمودند که بانکها نباید بنگاه داری کنند بیشتر از هرچیزی دراین مملکت بانک داریم اینها به کجا متصل هستند سود این دلال بازی بانکها متعلق به کبست وگرنه کنترل قیمت هرچیزی که بخواهید دردست خودتان است نمونه اش همین دلاره 20 تومنی بود که به مردم فروختید وبعد نصف قیمتش کردید که نقدینگیها را ازدست مردم جمع وسودش رادرجیب بگذارید دولتی که نتواند قیمتهای داخل مملکت خودش راکنترل کند چطور میخواهیم این همه دشمن خارجی که برایمان دندان تیز کرده اند را کنترل کنیم بااین وضع اقتصادی کشوروجود این همه بانک چه توجیهی دارد دست ازدلال بازی بردارید به تولید وتولید کننده بها دهید همه چی اتوماتیک درست می شود

  • بینام
    0

    پیشنهاد من در وهله اول بستن دکان مفت خورهای دلاله افزایش قیمت مسکن همیشه به دلالخونه یعنی مشاورین املاک بستگی داره هر شهری تو شهرداری اون شهر سایت جامع مسکن درست کنند که قیمت ها رو کارشناسی شده در اختیار مردم قرار بدن و کلیه مراحل رو همونجا انجام بدن دکانای املاکم تبدیلش کنن بقالی اگه به تعداد املاکی هر محل توجه کنین میشه فهمید که تو زمینه قیمت گذاری رقابت دارن و همه هم خود‌شونو کارشناس میدونن

  • samira hasani
    0

    من25ساله مستاجرم وپول پیش زیادی واسه رهن ندارم حالابااین همه پول رهنو اجاره من بایدتوکوچه زندگی کنم؟یه فکری بکنیدلطفا

  • حسن مویدی
    0

    خاک تو سر مسئولین با این وضع کشور درست کردنشون

  • بهاره راد
    0

    واقعا مسخرست .انقدر نظارت وجود نداره که هر کسی هر قیمتی دوست داره بدون قانون اضافه میکنه .پارسال ما ۱۵۰ تومن به اجارمون اضافه شد اما امسال در نهایت نامردی ۸۰۰ هزارتومن اجاره رو اضافه کرد .اعتراضم کردیم گفت ناراحتین بلند شید من فردا با قیمت بالاتر همینجارو اجاره میدم ?تازه تو کرج طبقه سوم بدون آسانسور و پکیج و ... یه خونه کاملا معمولی بنگاها هم ‌که خدا خیرشون بده همه باهم متحد شدن تا مستاجرارو از اینی هم که هستن بدبختر کنن .... این ویرانکده دیگه درست نمیشه ?

  • شهلا
    0

    این درصدها رو با چه منطقی محاسبه میکنید پارسال ۹۰ میلیون رهن کرده بودیم امسال با قاطعیت گفتن ۲۱۰ میلیون با کلی منت به ۱۸۰ میلیون رضایت دادن دقطقا دوبرابر!!!!!

  • مستاجر بدبخت
    0

    یه کارگر مستاجر با حداقل حقوق و یه بچه مریض و معلول دارم که ماهی هفتصد تا هشتصد هزار تومان هزینه دارو و درمانشه.تا قبل ازین گرونیا با نون خالی و لااقل سیب زمینی و گوجه شکم زن و بچه رو سیر میکردیم. چه نظری بدیم ؟؟چی بگیم؟؟؟اگه بگیم گرسنه ایم نداریم بدبختیم آیا مسئولین گوش شنوا دارند؟؟؟ آیا کار مثبتی میکنن برامون؟؟؟ (کسی که سیره هیچوقت نمیتونه حال و روز گرسنه و فقیر رو درک کنه) بله ،کدوم مسئول ما الان مثل ما اجاره خونش عقب میفته؟؟کدوم مسئول پول دارو و درمان زنو بچشو نداره ،کدومشون بوده زن و بچش ازش پول خرجی خواستن و از نداری شرمندگی کشیده باشن بله این حالو روز من و خیلیا از کارگرای مثه منه هیچ نظری ندارم

  • محسن
    0

    من خودم کارم بنایی هستش و خونه هم ندارم سال قبل صنعت ساختمان بارکود مواجه بود و امثال هزار مرتبه بدتر شده م چون صنعت ساختمان یه صنعت مادر خیلی از مردم بیکار شدن و بانی اصلیشم نه تحریم هاس نه امریکا بلکه خوده دولته .سیمانی که شش هزار بود شد ده هزار و دیروز شنیدم شده چهارده هزار میلگرد شده پنج هزار و بقیه چیز ها هم دویا سه برابر شدن یه سوال؟ایا سنگی که تبدیل به سیمان میشه از خارج میاد ؟ایا کارگرمون حقوق به دلار میگیره ؟ایا گاز که صرف پختن سنگ سیمان میشه از خارج میاد؟دولت رو چه حسابی صنایعی که اصلا ربطی به تحریم ندارن را دارن گرون میکنه؟با این کاراشون دارن تیشه به ریشه صنایع مادر میزنن

  • نظام
    0

    اون مسئولینی که میان برای خانه اولی ها و زوجهای جوان سقف وام تعیین میکنن ایا به بازپرداختش هم فکر میکنن؟؟ اخه چطور میشه با این تورم و بیکاری و با نرخ سود های کلان بانکی خونه دار شد؟ بهتره به جای گفتن مرگ بر این و آن گفتن یه نگاهی به امور بانکداری کشورهای بلاد کفر بندازیم.... هم نرخ سودشون پایینه و دوره استراحت دارن...

  • ایکس
    0

    واقعا جای تاسف داره که توی مملکتی زندگی می کنیم که در ذهن روسای کشورمون هیچ اثری از معرفت و حس انسان دوستی نیست. واقعا جای تعجب داره که مشکلات معیشتی مردم برای مسیولین ارزشی نداره. شاید به این خاطره که که ما یاد نگرفتیم که حقمون رو از این الاغها بگیریم. یکی از این مشکلات مسکنه. که اصلا آقایون یازار مسکن رو رها کردن و این به این خاطره که خودون ملاک هستن

  • نسل سوخته
    0

    با سلام. نظر همۀ دوستان رو خوندم و خیلی متأسف شدم. اما عزیزان برای مسئولین فقط یه چیز مهمه، اونم اینکه ما و شما داریم شرایط بغرنج رو تحمل می‌کنیم و حتی توان تحمل خیلی سخت‌تر از این رو هم داریم، پس انتظار نداشته باشین با چهار تا کامنت همه چی کن فیکون بشه. یادتون رفته از وزیر نفت پرسیدن "افزایش قیمت بنزین تا چقدر منطقیه؟" و ایشونم با یه لبخند معنی‌دار گفت: "تا جایی که مردم بتونن تحمل کنن". خلاصه ما طاقتمون زیاده. از طرفی این خود ما هستیم که عین لاشخور به جون هم افتادیم، همه به چشم طعمه به هم نگاه می‌کنن. مسئولین هم از بین خود ما هستن و جز دزدی و مال‌اندوزی هیچ انگیزه‌ای ندارن... پس حالا که تحملتون زیاده فقط تحمل کنید...

  • احمدی
    0

    سلام واقعا این مملکت هر چی هر چی شده و دولت عملا هیچ کاره است، هر کس هر جور بخواد آن رو می چرخونه،دولت واقعا نقش سیب زمینی داره

  • یک کارگر بی خانمان
    0

    با سلام به تمام بی خانمان ها من خودم ۱۲ سال است مستاجرم و شغل ام کارگر فصلی ساکن شهرستان از پارسال دیگه پول اجاره دادن نداشتم و یک سال است با دربدری وبدبختی گذارن کردم الان چند روز است به همسر گفتم توان مخارج زندگی و کرایه ندارم بدم و می‌خوام با یک بچه پسر که دارم همسرم طلاق بدم چون نمیتونم کرایه خونه و شکم خانوادم سیر کنم مگر این دولت مردان نمیتونن یک تصمیم درست بگیرن بجای اینهمه دزدی لاعقل فکر مستاجر هارو هم بکنید من خودم سال در ساختمان کار میکردم که هر واحد رو دقیقا ۱ونیم برابر سال ۹۷ گذاشت واسه فروش . فقط میتونم بگم که وای به حال ما که در ایران به دنیا و محکوم به زندگی شدیم .

  • محمدذوالفقاری
    0

    قیمت مسکن واجاره ها درکشورما خیلی خوبه برید خدارو شکر کنیدچنین مملکتی روداریم اگه هر کشور دیگه وضعیت اقتصادی مارو داشت تاحالا نابود شده بود برید خدارو شکر کنید که نابود نشدیم

    نظرات شما -
    • مجتبی
      0

      بفهم که به قول امام راحل دولتمردان سر سفره پابرهنه ها نشسته اند و انقلاب طبق مستتدات جنگ مال پابرهنه هاست پس کسی که پستی دارد وظیفه دارد بله وظیفه دارد بدون اب و خوراک زیر پرچم اسلامی ایران به وظایفش عمل کند بعد مردم صبوری خواهند کرد آقای سیر بی غم بی درد که دیگران را یک مشت خس و خاشاک فرض میکنی همین بدبختها وقتی تو راحت نظر میدی دارن چرخ مملکت رو می چرخونن و جالبه که اگه اتفاقی بیفته صف اولن تو چی انسان بی درد که فکر میکنی شیعه واقعی علی هستی؟؟؟؟ تو کجای کاری؟

    • داود
      0

      معلومه که شکمت سیره

  • یک اجاره نشین
    0

    واقعا من که دیگه امیدی به زندگی کردن ندارم خیلی تو فکره اینم که خودمو خانوادمو از بین ببرم که راحت بشیم از این زندگی نکبت بار ولی باز دلم به حال دوتا بچه های کوچیکم میسوزه میگم اونا چه گناهی کردن آخه ساله پیش خونه اجاره کردم با 10میلیون ماهی 430 هزار تومان اونم زیرزمین که به لطف این گرونی ها 6ماه اجاره رو هم نتونستم بدم هر روز صاحبخونه بالاسرمه به طوری که بچه هام وقتی میاد دست و پاشون یخ میزنه حالا میگه 30تومن ماهی 600آخه رو چه حسابی بماند با قرض و کمک پدرم پول پیش رو کردم 25 میلیون و دلم خوش بود که یه خونه بهتر پیدا میکنم زهی خیال باطل که الان دوماهه دارم دنباله خونه میگردم با این مبلغ مگه پیدا میشه کرایه ها بالای 500 یا طبقه بالاست بدون آسانسور وبیشتر هم 1خواب و لونه موش که اصلا نمیشه زندگی کرد یه وام هم اومدم بگیرم از کمیته امداد اونم ضامن میخواست که ندارم واقعا مسئولین این دردها رو تجربه کردن وقتی واقعا پول نون نداشته باشی رو اصلا میفهمن یعنی چی بعد انتظار دارن که حامی دولت هم باشن و مرگ بر این و اون بگیم

  • راه حل
    0

    تنها را حل این مشکل خطرناک که دست پرورده اشخاص‌بیسواد و مفسد و طمع کار جامعه از قبیل فروشندگآن مصالح ساختمانی .پیمانکارآن و انبوه سازان میباشد به شرح‌زیر میباشد.البته گناه کبیره هم به گردن سازمانهایی نظاره گر دولتی ، قوه قضاییه و مقننه میباشد که به عنوان‌مدعی العام هیچ حرکتی برای کنترل و نظارت و اعدام‌این‌مفسدین فیالرص انجام نمی هند. راه حل های مقطی و سریع برای خواباندن و خنثی کردن فساد در موضوع مسکن. الف.قطعنامه فوری از طرف قوه قضاییه که تا اطلاع ثانوی عیچ‌احدی حق گران کردن بهایی اجاره ،رهن و قیمت فروش را نگاشته باشد .متخلفان به یک ماه زندان و ده میلیون جریمه نقدی محکوم شوند. ب. با اقدام‌فوری و مهندسی شده و با اشتراک استانداران ، فرماندارن وزارت مسکن و شهرداری و مهندسین؛ پیمانکارآن و صاحبان املاک ساختمانهای تمام‌شهرها به جار نوع درجه بندی تقسیم شوند..( کهنه..میان عمر و سدهساله یعنی س تا ده ساله و نو ).و شناسنامه ملک اصدار گردد. پ. . بعد از صدور شناسنامه رسیدگیهای فنی و کارشناسی حرفه ای با تحقیق و تفحص از مبالغ صرف‌شده از بدو شروع تا اتمام ملک برسی و قیمت واقعی ملک در شناسنامه تبت گردد. ت. برسی و تحقیق جدی در نوع مصالح به کار رفته ، محکم‌کاریها بنیادی و امنیتی و امکانات رفاهی ملک‌کامل شده و ملک‌را بستگی به مواصفات به دست آمده ستاره گذاری کنند.. ۱ تا ۶ ستاره). و این‌ستاره را در شناسنامه این ملک ثبت شود. در اخرین مراحل با در نظر گرفتن کشفیات فوق الذکر وسود سالانه حداقل ۵درصد تا حد اکثر۱۰ درصدی با در نظر گرفتن مالیات با تصمیم‌گیری منصفانه از طرف وزارت مسکن نرخ فروش و اجاره و رهن این املاک قانونی ثبت گردیده و به اطلاع عموم مردم‌برسانند و تمام‌اطلاعات این املاک در فصای مجازی به طور شفاف موجود باشد . تغیر در نرخهای تعیین شده فروش. اجاره و رهن برای املاک از قبل ساخته شده برای مدت سه سال ممنوع و قدغن اعلام شود و اگر بعد از سه سال برای کمتر یا بیشتر شدن نرخها درخواستی صورت پذیرد می‌بایستی مراحل قانونی آن با در نظر گرفتن آثار سلبی یا مثبت آن برای مستاجر و خریدارو مالک طی شده و نتیجه گیری صحیح به عمل آید. شفافیت در این موارد بالا به تمام اقشار مردم‌ اعم از مستاجر و مالک‌و پیمانکار و سرمایه گذار اجازه میدهد که با در نظر گرفتن بودجه و درآمد و‌شرایط خود انتخاب صحیح بنمایید و این‌بهترین روش پیشگیری از فساد و دلالی و طمع کاری خواهد شد. ولی با این مدیریت ضعیف و وجود افراد نا به خرد در دستگاه های مختلف هیچ‌وقت این کار انجام‌پذیر نخواهد بود ...یعنی برگشت به نقطه صفر..مگر اینکه رهبر معظم انقلاب دستور فوری و قطعی صادر فرمایند.. یا علی.

  • راه حل
    0

    تنها را حل این مشکل خطرناک که دست پرورده اشخاص‌بیسواد و مفسد و طمع کار جامعه از قبیل فروشندگآن مصالح ساختمانی .پیمانکارآن و انبوه سازان میباشد به شرح‌زیر میباشد.البته گناه کبیره هم به گردن سازمانهایی نظاره گر دولتی ، قوه قضاییه و مقننه میباشد که به عنوان‌مدعی العام هیچ حرکتی برای کنترل و نظارت و اعدام‌این‌مفسدین فیالرص انجام نمی هند. راه حل های مقطی و سریع برای خواباندن و خنثی کردن فساد در موضوع مسکن. الف.قطعنامه فوری از طرف قوه قضاییه که تا اطلاع ثانوی عیچ‌احدی حق گران کردن بهایی اجاره ،رهن و قیمت فروش را نگاشته باشد .متخلفان به یک ماه زندان و ده میلیون جریمه نقدی محکوم شوند. ب. با اقدام‌فوری و مهندسی شده و با اشتراک استانداران ، فرماندارن وزارت مسکن و شهرداری و مهندسین؛ پیمانکارآن و صاحبان املاک ساختمانهای تمام‌شهرها به جار نوع درجه بندی تقسیم شوند..( کهنه..میان عمر و سدهساله یعنی س تا ده ساله و نو ).و شناسنامه ملک اصدار گردد. پ. . بعد از صدور شناسنامه رسیدگیهای فنی و کارشناسی حرفه ای با تحقیق و تفحص از مبالغ صرف‌شده از بدو شروع تا اتمام ملک برسی و قیمت واقعی ملک در شناسنامه تبت گردد. ت. برسی و تحقیق جدی در نوع مصالح به کار رفته ، محکم‌کاریها بنیادی و امنیتی و امکانات رفاهی ملک‌کامل شده و ملک‌را بستگی به مواصفات به دست آمده ستاره گذاری کنند.. ۱ تا ۶ ستاره). و این‌ستاره را در شناسنامه این ملک ثبت شود. در اخرین مراحل با در نظر گرفتن کشفیات فوق الذکر وسود سالانه حداقل ۵درصد تا حد اکثر۱۰ درصدی با در نظر گرفتن مالیات با تصمیم‌گیری منصفانه از طرف وزارت مسکن نرخ فروش و اجاره و رهن این املاک قانونی ثبت گردیده و به اطلاع عموم مردم‌برسانند و تمام‌اطلاعات این املاک در فصای مجازی به طور شفاف موجود باشد . تغیر در نرخهای تعیین شده فروش. اجاره و رهن برای املاک از قبل ساخته شده برای مدت سه سال ممنوع و قدغن اعلام شود و اگر بعد از سه سال برای کمتر یا بیشتر شدن نرخها درخواستی صورت پذیرد می‌بایستی مراحل قانونی آن با در نظر گرفتن آثار سلبی یا مثبت آن برای مستاجر و خریدارو مالک طی شده و نتیجه گیری صحیح به عمل آید. شفافیت در این موارد بالا به تمام اقشار مردم‌ اعم از مستاجر و مالک‌و پیمانکار و سرمایه گذار اجازه میدهد که با در نظر گرفتن بودجه و درآمد و‌شرایط خود انتخاب صحیح بنمایید و این‌بهترین روش پیشگیری از فساد و دلالی و طمع کاری خواهد شد. ولی با این مدیریت ضعیف و وجود افراد نا به خرد در دستگاه های مختلف هیچ‌وقت این کار انجام‌پذیر نخواهد بود ...یعنی برگشت به نقطه صفر..مگر اینکه رهبر معظم انقلاب دستور فوری و قطعی صادر فرمایند.. یا علی.

  • حسین
    0

    بنده بعد از پانزده سال اجاره نشینی جهت خرید مسکن به بنگاه های مختلف در مناطق ۱۶تا۱۸مستقیم مراجعه کردم قیمت آپارتمان ۱۵ سال ساخت به بالا از متری ۱۵ به بالا بودعلی رغم شایعاتی مبنی بر رکود بازار مسکن معاملات زیادی نیز صورت میگرفت دلالان این بخش امیدوارند قیمت مسکن تا ۴۰ درصد تا آخر سال افزایش یابد با این شرایط تقاضا و کمبود عرضه بعید به نظر نمی رسد

  • ع - ق
    0

    واقعا مستا جر بیچاره هستش اگه اینجوری بمونه قیمت باید بریم چادر بزنیم اونم اگه گیر بیاد

  • احمد نیک
    0

    با سلام ۲۶ ساله مستاجرم با اینکه جانبازو آزاده هستم با ماهی دو میلیون و پانصد اجاره بها و پول پیش ۱۵ میلیون چطور میشه زندگی کرد لعنت به این زندگی بیاد خسته شدم

    نظرات شما -
    • حسین
      0

      شما چرا از وام مسکن چهار درصدی جانبازان استفاده نمی کنید با اقساط سبک صدمیلیونی اقساط ماهیانه ۵۰۰_۶۰۰

  • اسدی
    0

    موقعی که وزرا بز چران ونا لایق باشند انتظار بیشتری از برنامه هایشان نمی رود خانه اولیها پیشکش افرادی با سنین بالای شصت سال هنوز خانه ندارند لعنت به این بی لیاقتی ها و دزدیها یتان جان به لب شدیم از دست دروغهایتان.

  • لیلا مهدیزاده
    0

    تورو خدا کاری کنید .به خدا اصلا نمی شه دیگه فکر خانه داری رو کرد که هیچ به خدا اجاره بها هم‌کمر مستاجر ها رو شکسته.من به این فکر می کنم مسئله نجفی یا رامبد جوان رو انقدر گسترش می دید چرا معیشت و مسئله مسکن مردم یه گزارش کوتاه

  • محمود
    0

    قرارداد اجاره در دفترخانه رسمی.قید کردن مبلغ اجاره.مدت قرارداد حداقل دو یا سه سال. اگر قرارداد در بنگاه املاک تنظیم شود مسیولیت هر گونه دخل و تصرف از طرف مستاجر به عهده موجر میباشد.به طوری که اگر مدت قرارداد به پایان رسیدموجر نتواند حکم تخلیه برای مستاجر بگیرد.با این کار تحولی در اوظاع نا بسامان اجاره و شناسایی خانه های خالی و درامدی برای اداره مالیات مفروض می باشد.

  • ندا
    0

    چرا میشوند...اما زمانیکه مردم انقلاب دوباره کنند...ما هربلایی سرمان آمد از همین انقلاب بود...چه انقلابی بود این دیگه بسیار باخیر و برکت...

  • الف ب
    0

    باسلام من مستاجر هستم الان قرارداد منزل ما ب پایان رسیده ده میلیون با ماهی 1600اجاره بهای ماست حالا گفتن 20با2میلیون ونیم شوهرم 63سال سن درامدی هم نداریم فکری به حال مردم کنین واقعا در تنگنا قرار داریم

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها