بزرگترین نبرد آبی و خاکی تاریخ

هفتاد‌و‌پنج سال پیش در روز ۶‌ام ژوئن، بزرگترین نبرد آبی و خاکی تاریخ اتفاق افتاد. آن روز نزدیک به ۱۶۰۰۰۰ سرباز خود را به فرانسه رساندند؛ از این تعداد حداقل ۴۹۰۰ نفر کشته و بیش از هزاران نفر زخمی یا مفقود شدند.

بزرگترین نبرد آبی و خاکی تاریخ

حملۀ نیرو‌های متفقین به نرماندی به آزادی فرانسه انجامید و شالودۀ پیروزی در اروپا را بنیان گذاشت. اما این پیروزی آنقدر‌ها راحت به دست نیامد.

در حدود ۱۲۰۰ هواپیما و ۵۰۰۰ کشتی در این حمله مشارکت داشتند. فقط ۲۴۰۰۰ سرباز آمریکایی، انگلیسی و کانادایی از طریق هوا به خاک نرماندی فرود آمدند.

نقشۀ دقیقی بود، اما باد‌های شدید مانع از فرود بسیاری از نیرو‌ها شد و آن‌هایی که موفق شدند فرود بیایند، با آتش سنگین تفنگ‌های آلمان، زمین‌های مین‌گذاری شده، سیم‌های خاردار و نیز‌ه‌های چوبی مواجه شدند.آن روز نزدیک به ۱۶۰۰۰۰ سرباز از کانال مانش عبور کرده و خود را به فرانسه رساندند؛ از این تعداد حداقل ۴۹۰۰ نفر کشته و بیش از هزاران نفر زخمی یا مفقود شدند.

هیچ کدام از حملات در روز نخست به موفقیت ختم نشد، اما نیرو‌های متفقین طی روز‌های آتی نفوذ خود را گسترش دادند تا اینکه بالاخره در روز ۲۵ آگوست، فرانسه آزاد شد.

تصاویری از این حمله را می‌بینیم.

منبع: نیوزویک

24

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها