گزارش تازه آمانو به شورای امنیت: ایران مطابق برجام عمل می‌کند

مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی فعالیت هسته ای ایران را مطابق برجام دانست و گفت ایران در بازرسی تاسیسات هسته ای همکاری مناسبی با بازرسان آژانس داشته است.

گزارش تازه آمانو به شورای امنیت: ایران مطابق برجام عمل می‌کند

یوکیا آمانو در گزارشی که به نشست روز چهارشنبه شورای امنیت سازمان ملل متحد برای بررسی اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ ارائه شد، با اشاره به سوابق برجام و گزارش های پیشین، آورده است: در هشتم ماه می، ایران بیانیه ای صادر کرد که در آن آمده است بر اساس حق مندرج در پارگراف ۲۶ و ۳۶ برجام، شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران دستور داد تا بخشی از محدودیت های برجام را متوقف کنند.

وی افزود: ایران ساخت راکتور تحقیقاتی آب سنگین اراک (آی آر ۴۰) را که بر اساس طراحی بومی است، دنبال نکرده است. ایران اورانیوم طبیعی، میله های سوخت یا مجتمع های سوخت به ویژه آنهایی که برای پشتیبانی از راکتور آی آر ۴۰ طراحی شد را تولید یا آزمایش نکرده است.

مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی با بیان اینکه همه اورانیوم طبیعی و مجتمع های سوخت موجود، در انبارهای تحت نظارت مستمر آژانس بین المللی انرژی اتمی باقی مانده است، ادامه داد: ایران به ارائه اطلاعات به آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره موجودی آب سنگین در ایران و محصول آب سنگین در کارخانه تولید آب سنگین ادامه داده است و به آژانس بین المللی انرژی اتمی اجازه داد تا بر میزان موجودی آب سنگین و مقدار آب سنگین تولید شده در راکتور اراک نظارت کند.

آمانو اضافه کرد: در ۲۶ ماه می، آژانس بین المللی انرژی اتمی تایید کرد که به دنبال قطع تولید آب سنگین در فاصله ۱۵ آوریل تا ۲۲ ماه می ۲۰۱۹، عملیات این کارخانه از سر گرفته شد و موجودی آب سنگین ایران ۱۲۵.۲ تن در طول دوره این گزارش بود. از این رو، ایران بیش از ۱۳۰ تن آب سنگین نداشت.

وی اظهار کرد: ایران درباره پردازش مجدد در راکتور تحقیقاتی تهران (TRR) و تاسیسات تولید رادیوایزوتوپ مولیبدن، ید و زونون (MIX) یا هر گونه امکانات دیگری که به آژانس اعلام کرده، فعالیتی نداشته است.

مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی خاطرنشان کرد: ایران مطابق برجام در کارخانه غنی سازی نطنز بیش از پنج هزار و ۶۰ سانتریفیوژ آی آر -۱ در ۳۰ آبشار ندارد و تعداد ۵۲ سانتریفیوژ آی آر -۱ هم در انبار نگهداری می شوند تا در صورت خرابی سانتریفیوژها، جایگزین شوند.

آمانو افزود: ایران به غنی سازی یو اف۶ در کارخانه غنی سازی نطنز ادامه داده اما اورانیوم را بیش از ۳.۶ درصد غنی سازی نکرده است. در کارخانه غنی سازی فردو، بیش از یکهزار و ۴۴ سانتریفیوژ آی آر -۱ باقی نمانده است. در ۲۹ می ۲۰۱۹، آژانس تایید کرد که یک هزار و ۲۰ سانتریفیوژ آی آر -۱ در ۶ آبشار نصب شده اند.

وی تصریح کرد: در طول دوره این گزارش، ایران هیچ گونه غنی سازی اورانیوم یا فعالیت تحقیق و توسعه مربوطه نداشته است و هیچ گونه مواد اتمی در این کارخانه وجود ندارد.

مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی با تاکید بر بازرسی ها و نظارت های مستمر بر سایت های هسته ای و فعالیت های مرتبط، تاکید کرد: آژانس به صورت منظم و همچنین در هر زمانی که درخواست شده، به تاسیسات نطنز و فردو، شامل کارخانه غنی سازی و کارخانه آزمایشی غنی سازی، دسترسی داشته است.

آمانو برخلاف آمریکایی ها نشان داد که جمهوری اسلامی ایران همکاری خوبی با آژانس داشته است و گفت: ایران به درخواست آژانس بین المللی انرژی اتمی، برای بازرسان، ویزای بلند مدت صادر کرده است تا فضای کار مناسب برای آژانس تسهیل شود.

وی افزود: ایران به صورت موقت، اجرای پروتکل الحاقی را ادامه می دهد. همکاری های موقتی و پیشگیرانه ایران در زمینه ارائه دسترسی های مربوط به این پروتکل، اجرای آن را بهبود می بخشد و اعتماد را افزایش می دهد.

مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی با بیان اینکه "آژانس به بازرسی عدم انحراف مواد هسته ای در تاسیسات هسته ای و اماکن وابسته آن در خارج از این تاسیسات، تحت توافق پادمان ادامه می دهد"، اظهار کرد: از روز اجرای این توافق تا کنون، آژانس بین المللی انرژی اتمی بر اجرای تعهدات ایران تحت برجام، بازرسی و نظارت داشته است.

15

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها