همه چیز درباره تجارت بیت‌کوین؛

شایعه نصب سرور در مساجد و منازل برای استخراج پول مجازی/ آیا واقعا با بیت‌کوین می‌توان سالانه صدهزار دلار درآمد داشت؟

برخی افراد در شبکه‌های اجتماعی تصاویری از مساجد و منازلی منتشر کرده‌اند که در آنها، سرورهای بزرگی گذاشته و در حال ماین کردن هستند. شایعات بسیاری درباره درآمد حاصل از ماین کردن وجود دارد.

شایعه نصب سرور در مساجد و منازل برای استخراج پول مجازی/ آیا واقعا با بیت‌کوین می‌توان سالانه صدهزار دلار درآمد داشت؟

به گزارش خبر فوری ، در روزهای اخیر اخبار بسیاری از درآوردن پول از طریق بیت کوین به گوش می‌رسد. برخی افراد در شبکه‌های اجتماعی تصاویری از مساجد و منازلی منتشر کرده اند که در آنها، سرورهای بزرگی گذاشته و در حال ماین کردن هستند. شایعات بسیاری درباره درآمد حاصل از ماین کردن وجود دارد. برخی حتی گفته اند که درآمد سالیانه ماین کردن 260 هزار دلار در سال است.

بیت کوین چیست؟

بیت‌کوین یک رمز ارز و نظام پرداخت جهانی با کارکردهای مشابه پول بی‌پشتوانه است، ولی از نظر حقوقی هیچ کشوری آن را به عنوان پول قانونی به رسمیت نشناخته‌است. از نظر فنی بیت‌کوین نخستین پول دیجیتال غیرمتمرکز است، چرا که بدون بانک مرکزی یا مسئول مرکزی کار می‌کند.

بر اساس پژوهش‌های دانشگاه کمبریج، در سال ۲۰۱۷ بین ۲٫۹ میلیون و ۵٫۸ میلیون کاربر منحصر به فرد که بسیاری از آن‌ها از بیت‌کوین استفاده می‌کنند یک کیف پول رمزنگاری شده دارند. تعداد کاربران بیت‌کوین به‌طور قابل توجهی از سال ۲۰۱۳، از سه هزار نفر به بیش از یک میلیون رشد کرده‌ است.

هیچ‌کس مالک شبکه بیت‌کوین نیست و مانند ایمیل، این کاربران بیت‌کوین هستند که آن را کنترل می‌کنند. کاربردهای بیت‌کوین در هیچ‌کدام از دیگر سیستم‌های پرداخت دیگر یافتنی نیست.

در اردیبهشت ۱۳۹۷ بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد که به‌کارگیری بیت کوین و ارزهای مجازی دیگر در تمام مراکز پولی و مالی ممنوع است. اگرچه هنوز مشروعیت ارزهای دیجیتالی و در صدر آن‌ها بیت‌کوین از طرف بانک مرکزی و مسؤولان مربوطه در کشور به اثبات نرسیده است، اما ممنوعیت قطعی هم در زمینه عدم استفاده از آن‌ها اعلام نشده و برخی از صرافی‌ها و سایت‌های آنلاین به خرید و فروش این ارزها اقدام می‌کنند. با این حال، برخی مراجع مخالفت خود را با بیت کوین اعلام کردند. آیت الله موسی شبیری زنجانی از مراجع تقلید شیعیان استفاده از بیت‌کوین را به مفسده اقتصادی نداشتن و خلاف قانون نبودن، مشروط کرده‌است.

چگونه از بیت کوین پول در می‌آورند؟

بیت‌کوین ماینر یا ماینر اصطلاحا به سرور یا دستگاه‌هایی گفته می‌شود که مخصوص استخراج بیت‌کوین است و انواع بسیار گوناگونی دارد. به افرادی که با سرمایه‌گذاری در استخراج بیت‌کوین، وارد این حوزه می‌شوند نیز ماینر گفته می‌شود. فقط دستگاه‌هایی مخصوص که با نام ASIC شناخته می‌شوند قابلیت استخراج سودآور بیت‌کوین را دارا هستند.

ماینرها یا استخراج کنندگان ارز دیجیتال، هم جیب خوشان را پر پول می‌کنند و هم وظیفه حیاتی سرپا نگه داشتن شبکه ارز دیجیتال در بازار ارز دیجیتال را بر عهده دارند. بنابراین در حالت کلی ماینرها، ارز دیجیتال را خریداری نمی‌کنند یا اینکه آن را از شخص دیگری به دست نمی‌آورند، بلکه با صرف هزینه و انرژی آنها را تولید می‌کنند.

در واقع، برخی افراد در داخل و خارج با تهیه این سرورهای قدرتمند به کمک بیت کوین آمده و پردازش‌های آن را تسریع می‌کنند. بیت کوین در ازای این فعالیت سروری و تسریع پردازشها به صاحب سرور بیت کوین می‌دهد. این فرآیند را به اصطلاح استخراج یا ماین کردن می‌گویند.

بیت کوین و مصرف برق

اخبارها حاکی از آن است که استخراج کنندگان ارز دیجیتال به دلیل ارزان بودن قیمت برق در ایران به کشور هجوم آورده‌اند. آمارها حاکی از آن است که اوج مصرف برق در منطقه تهران (استان‌های تهران، قم و البرز) از رقم ۹۸۶۰ مگاوات گذر کرده که این رقم نسبت به مدت مشابه سال گذشته که معادل ۹۲۰۸ مگاوات بوده، با ۷ درصد رشد مواجه است.

به نقل از انتخاب، بنا بر اعلام شرکت برق منطقه‌ای تهران، سخنگوی صنعت برق با بیان این‌که استخراج هر بیت کوین معادل مصرف ۲۴ واحد مسکونی در سال است ادامه داد: هنوز تعرفه‌ مشخصی برای برق مصرفی بیت کوین تعریف نشده است که البته پیشنهاد وزارت نیرو در این باره به هیأت دولت ارسال و در حال بررسی در کمیسیون‌های مختلف است که پس از تعیین به همه شرکت‌ها ابلاغ خواهد شد.

رجبی مشهدی گفت: پس از ابلاغ تعرفه برق بیت کوین‌ها، صاحبان این مراکز می‌توانند به شرکت‌های برق منطقه‌ای و توزیع نیروی برق مراجعه و بر اساس میزان مصرف درخواست خود را اعلام کنند. اتصال این مراکز به شبکه به دلیل مصرف بالا سبب ناپایداری برق و بروز مشکل برای دیگر مشترکین می‌شود که بر این اساس در هر نقطه‌ای شناسایی شوند، برق آن‌ها قطع خواهد شد.

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • اکبر
    0

    این قضیه دروغ است یک عده معاند ضد دین نیخوان مردم را از دین زده کنن تصویر مربوط به ایران نیست اصلا چه برسد به مسجد

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها