مهم‌ترین تخلف‌ها در نقل‌وانتقالات لیگ؛ از مجیدی و طارمی تا خلعتبری و مهدوی‌کیا

در این سال‌ها باشگاه‌های زیادی به صورت غیرقانونی ستاره خریدند.

مهم‌ترین تخلف‌ها در نقل‌وانتقالات لیگ؛ از مجیدی و طارمی تا خلعتبری و مهدوی‌کیا

قراردادهای این فصل لیگ برتر حسابی دردسرساز و جنجالی شده است. محمد بلبلی بعد از عقد قرارداد با فولاد، راهی استقلال شد تا تهدید خوزستانی را به همراه داشته باشد. حضور علی دشتی در استقلال اعتراض سایپا را به همراه داشت. موسی کولی‌بالی هم بخاطر قرارداد با فولاد از سوی مدیران نفت مسجدسلیمان تهدید شد که با شکایت از او، باید منتظر محرومیت چهار الی شش ماهه باشد. البته فولادی‌ها بعد از خرید عباس بوعذار هم دچار حاشیه شده بودند. مدیران نساجی هم معتقدند که عاشوری و فرجی با این باشگاه قرارداد داشتند و قرارداد با تیم جدیدشان قانونی نیست. در این سال‌ها بازیکنانی که بخاطر تخلف در نقل‌وانتقالات محروم یا تبرئه شدند کم نبودند.

مهدی طارمی، پرسپولیس

طارمی برای تجربه بازی در خارج از ایران، راهی ترکیه شده بود. مهدی طارمی خیلی زود از تصمیمش پشیمان شد و بعد از ثبت قرارداد با ریزه‌اسپور به تمرینات پرسپولیس برگشت. اتفاقی که با شکایت باشگاه ترکیه‌ای به فدراسیون بین‌المللی فوتبال، محرومیت او و باشگاه پرسپولیس را به همراه داشت.

پرو پییچ، استقلال

بازیکنی که در این سال‌ها خطر شکایتش از استقلال بخاطر عدم دریافت کامل مبلغ قراردادش تهدید جدی برای آبی‌پوشان بود، در زمان قرارداد با استقلال دچار تخلف شده بود. در آن زمان این ادعا مطرح شده بود که پروپییچ بعد از مهلت قانونی تعیین شده برای عقد قرداد، با استقلال ثبت کرد و استقلال در جذب این بازیکن خارجی، تخلف کرده بود.

عماد رضا، سپاهان
عمادرضا هم بعد از اینکه با پرسپولیس قرارداد داخلی امضا کرده بود، به سمت اصفهان راهش را کج کرد. از آن‌جایی که قرارداد عمادرضا در هیات فوتبال اصفهان بعد از مهلت مقرر ثبت و امضا شده بود، مورد اعتراض باشگاه پرسپولیس واقع شد. با این حال اصفهانی‌ها اعلام کردند قرارداد عماد رضا در ساعت 30 دقیقه بامداد امضا شده و تمام بازیکنانی که در آن روز قراردادشان در دفتر هیات فوتبال ثبت شده بود بین ساعت 12 تا 30 دقیقه بامداد در هیات فوتبال اصفهان حاضر شده و قراردادشان را ثبت کردند.


محمدرضا خلعتبری، پرسپولیس
پرسپولیس هم در هنگام جذب خلعتبری تخلف کرده بود و فیفا علیه این تیم حکم صادر کرده بود. در حکم فیفا آمده بود که باشگاه پرسپولیس به دلیل ارسال اطلاعات نادرست محمدرضا خلعتبری در TMS این بازیکن و همچنین انجام جابه‌جایی او در خارج از زمان قانونی نقل‌وانتقالات باید 50 هزار فرانک جریمه پرداخت کند. همچنین باشگاه پرسپولیس ماده شش قانون نقل‌وانتقالات فیفا را نقض کرد. در بند دیگری از رأی انضباطی فیفا در خصوص باشگاه پرسپولیس آمده بود که این باشگاه بند 14 قانون کمیته انضباطی فیفا را زیر پا گذاشته که به همین دلیل توبیخ شده است. به دلیل رسیدگی به این پرونده و طی شدن روال قانونی آن باشگاه پرسپولیس باید سه هزار فرانک نیز به صورت جداگانه بپردازد.


فرهاد مجیدی، استقلال
6 سال پیش هم استقلال برای جذب فرهاد مجیدی دچار تخلف شده بود. استقلال در حالی اقدام به ثبت قرارداد با فرهاد مجیدی کرده بود که لیست این باشگاه جای خالی نداشت و مسئولان این تیم تعهد داده بودند برگه تسویه حساب با لیام ردی استرالیایی را به هیئت فوتبال ارائه کنند تا کارت بازی مجیدی صادر شود. این اقدام در حالی صورت گرفته بود که طبق قانون تا زمانی که لیست تیم‌ها به طور رسمی جای خالی نداشته باشد نباید قرارداد جدیدی ثبت شود.

مارتین موتومبا، راه‌آهن
بازیکن خارجی راه‌آهن هم در فصل سقوط این تیم برای راه‌آهنی‌ها دردسرساز شده بود. بازیکنی که برای صدور ITC خود مرتکب تخلف شده بود. بعد از این اتفاق طبق حکم کمیته انضباطی موتومبا 6 جلسه از همراهی تیمش محروم شد و در پنج مسابقه‌ای که حضور داشت هم نتیجه سه بر صفر به ضرر راه‌آهن اعلام شد.

مهدی مهدوی‌کیا، استیل‌آذین
بازگشت مهدوی‌کیا بعد از یازده سال به لیگ ایران هم جنجال به همراه داشت. او در حالی به عنوان بازیکن آزاد با استیل‌آذین قرارداد بست که بازیکن آزاد نبود! نام مهدوی‌کیا در یکی از مسابقات نیم‌فصل دوم فرانکفورت در لیست هجده نفره تیمش قرار گرفته بود و با این وجود، به عنوان بازیکن آزاد با استیل‌آذین قرارداد بست.

کی‌روش استنلی، ذوب‌آهن
سازمان لیگ برای خرید بازیکن خارجی شرطی گذاشته بود مبنی بر اینکه بازیکنان خارجی مشروط به بازی در تیم ملی بزرگسالان یا امید کشور متبوع در دو سال گذشته یا بازی در بالاترین سطح مسابقات لیگ قاره‌ای در دو فصل گذشته مجاز به عقد قرارداد با باشگاه‌های لیگ برتری هستند. همچنین بازیکنان خارجی در صورتی که در دو فصل گذشته حداقل ۱۰ بازی در دو سطح از بالاترین سطوح لیگ‌های اروپایی و آمریکای جنوبی بازی کرده باشند نیز می‌توانند با باشگاه‌های لیگ برتری قرارداد منعقد کنند. هنوز چند ماه از وضع این قانون نگذشته بود که باشگاه ذوب آهن اقدام به جذب کی‌روش استنلی کرد؛ بازیکنی که نه تنها سابقه بازی ملی نداشت بلکه در سطوح بالای لیگ برزیل هم بازی نکرده بود. سعید آذری مدیرعامل ذوب آهن که در آن مقطع زمانی عضو هیات رئیسه سازمان لیگ هم بود، تلاش کرد تا با تغییر قانون جذب بازیکنان خارجی، کی روش را به جمع بازیکنان این تیم اضافه کند که این اتفاق هم افتاد. بعد از آن فولاد و پیکان هم از این دور زدن قانون استفاده کردند و با چوکو و تارتا قرارداد بستند.

آیاندا پاتوسی، استقلال
قرارداد فصل قبل پاتوسی هم بدون حاشیه نبود. حامد مومنی عضو فدراسیون فوتبال در آن زمان در مورد قرارداد پاتوسی اعلام کرده بود که فدراسیون فوتبال یک استعلام جداگانه از فدراسیون آفریقای جنوبی برای بازی‌های پاتوسی در سال ۲۰۱۶ انجام داده بود. در واقع فدراسیون با زیر پا گذاشتن قانون «دو سال گذشته»، اقدام به استعلام برای وضعیت پاتوسی در سه سال گذشته کرده است. اتفاقی که اعتراض‌های زیادی را به همراه داشت که این اقدام برای فراهم کردن شرایط بازی پاتوسی است چرا که تعداد بازی‌های پاتوسی در سال ۲۰۱۶ می‌توانست زمینه حضورش در لیگ ایران و گرفتن مجوز لازم را فراهم کند.

منبع: نود

2034

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها