آخرین تاثیر چالش ایران و آمریکا بر قیمت نفت/ آیا قیمت طلای سیاه رکورد می‌شکند؟

نفت برنت در روز جمعه و با اوج گیری بحران خلیج فارس به $65.20 در هر بشکه رسید که بالاترین عدد از 30 مارس تا کنون بوده و پنج درصد نسبت به هفته گذشته افزایش داشته است.

آخرین تاثیر چالش ایران و آمریکا بر قیمت نفت/ آیا قیمت طلای سیاه رکورد می‌شکند؟

به گزارش خبر فوری ، قیمت نفت پس از افزایش التهاب بین ایران و ایالات متحده به شدت دچار نوسان شده است. طبق گزارش رسانه‌های اقتصادی دنیا قیمت نفت از هفته قبل به علت بحث‌هایی مبنی بر توافق و دیدار احتمالی مقامات چین و ایالات متحده آمریکا بسیار پایین آمده بود اما اتفاقات هفته اخیر و سقوط پهباد ایالات متحده آمریکا توسط نیروهای سپاه پاسداران و نیز تحریم چند باره ایران توسط آمریکا باعث شد که قیمت نفت بالا و پایین مجدد داشته باشد.

طبق گزارش وبگاه مارکت واچ، قیمت نفت خام تگزاس غربی ابتدا به 57.57 دلار در هر بشکه رسیده و 0.6% کاهش داشته است. اما در روزهای اخیر به 57.90 دلار رسید و 8.8% افزایش قیمت به طور میانگین در هر بشکه داشته است.

این بالاترین افزایش قیمت هفتگی نفت از دسامبر 2016 تا کنون بوده است. همانطور که بسیاری از رسانه‌ها از جمله مارکت واچ و اویل پرایس گفته اند این افزایش قیمت فعلی حاصل تنش خاورمیانه بین ایران و آمریکا است. مقامات دو کشور امروز و پس از تحریمهای جدید آمریکا انتقادات بسیاری را از هم داشته‌اند و به خصوص اظهار نظر مقامات ایران مبنی بر بسته شدن هر گونه راه حل دیپلماتیکی با اقدام آمریکا باعث بالاتر رفتن قیمت نفت در روز جاری شده است.

همچنین قیمت نفت برنت در روز جمعه و با اوج گیری بحران خلیج فارس به $65.20 در هر بشکه رسید که بالاترین عدد از 30 مارس تا کنون بوده و پنج درصد نسبت به هفته گذشته افزایش داشته است.

علاوه بر این، نرخ شاخص Nymex (نیویورک) و قیمت گازوئیل و بنزین جهانی هم افزایش چشمگیری داشته و طبق گزارشها گازوئیل 7.1 درصد افزایش قیمت هفتگی داشته است.

طبق ادعای مارکت واچ، وضعیت بحرانی بازار نفت باعث شده که کشورهای عضو سازمان صادرات نفت جهانی(اوپک) دیدار مهم خود در تاریخ 26 جولای را به هفته اول این ماه بیندازند و هرچه زودتر در مورد قیمت نفت و صعود و سقوط آنیش تصمیم بگیرند. طبق اطلاعات قرار است در این جلسه مهم عربستان طرح افزایش تولید برای مهار قیمتها را مطرح کند. تصمیمی که احتمالا موافقان بسیاری دارد هرچند مشخص نیست واکنش روسیه نسبت به این اتفاق چه باشد.

قرار بود جلسه اوپک فعلا برگزار نشود، چرا که بسیاری گمان داشتند روسای جمهور چین و آمریکا با یکدیگر دیدار کرده و احتمالا اوضاع خلیج فارس هم بهبود بیابد اما با لغو شدن این دیدار و ملتهب تر شدن اوضاع، این جلسه هر چه سریع‌تر باید برگزار گردد.

بر اساس گزارش رویترز، آمار ضعیف تولید که چند روز پیش از سوی بانک فدرال دالاس منتشر شد، به نگرانی‌ها نسبت به افت تقاضا برای نفت خام افزود. با این حال با انتظار بازار برای تمدید توافق کاهش تولید اوپک پلاس، انتظار می‌رود میزان عرضه نسبتاً محدود بماند. اوپک و متحدانش شامل روسیه در دسامبر موافقت کردند برای تقویت قیمت‌ها و کاهش سطح ذخایر، تولیدشان را در نیمه اول سال 2019 به میزان 1.2 میلیون بشکه در روز کاهش دهد.

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها