در همایش «نفس‌های سوخته» مطرح شد :

ظریف : بر اساس دیدگاه شرعی و استراتژیک هیچ‌گاه به دنبال سلاح هسته‌ای نخواهیم رفت

وزیر امور خارجه کشورمان با بیان اینکه جانبازان سند زنده مقاومت ایران اسلامی هستند گفت: جانبازان نشان دادند که مردم ایران فشار، رنج، سوزش و سرفه ناشی از بمباران سلاح شیمیایی را تحمل می‌کنند ولی زیر بار زور و ذلت نمی‌روند.

ظریف : بر اساس دیدگاه شرعی و استراتژیک هیچ‌گاه به دنبال سلاح هسته‌ای نخواهیم رفت

محمد جواد ظریف روز سه‌شنبه 4 تیرماه در همایش «نفس‌های سوخته» با گرامی داشت و تقدیر از خانواده‌های شهدا و جانبازان گفت: حیات، سربلندی و افتخار ما مدیون تلاش و ایثار و رشادت‌های همین عزیزان است. جانبازان سند زنده مقاومت ایران اسلامی هستند و نشان دادند این مردم فشار، رنج، سوزش و سرفه ناشی از بمباران سلاح شیمیایی را تحمل می‌کنند ولی زیر بار زور و ذلت نمی‌روند.

وی افزود: بزرگ‌ترین سرمایه و ابزار بازدارندگی ما در برابر قدرت‌های جهانی علاوه بر توانمندی‌های دفاعی و علاوه بر سلحشوران جان‌برکف ما در برابر قدرت‌های سلطه‌جو، مردم مقاوم و فرهنگ ایثار و شهادت این کشور است که توانسته از این مرزوبوم در بدترین شرایط که همه قدرت‌های دنیایی در برابر این مردم ایستاده‌اند، مقاومت کرده و سربلند بیرون بیایید. شما سربلند ایستاده‌اید و ما هم از صدقه سر شما سربلند ایستاده‌ایم.

وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به تاریخچه اعمال بمباران شیمیایی علیه کشورمان گفت: تقریباً از روزهای بعد از فتح خرمشهر و از سال ۶۳ به‌صورت مداوم از سوی ایران استفاده از سلاح های شیمیایی توسط رژیم بعث عراق به سازمان ملل گزارش می‌شد. فاجعه حمله به سردشت، مقدمه حمله رژیم صدام به حلبچه شد ولی هیچ‌کدام از این جنایت‌ها باعث اقدامی از سوی شورای امنیت نشد. دبیر کل وقت سازمان ملل متحد 6 بار با فشار ما و علیرغم کارشکنی فعال آمریکا هیئت‌هایی را به ایران اعزام کرد. این هیئت‌ها به سردشت هم آمدند و مصدومان و جانبازان شیمیایی ما را دیدند. گزارش‌هایی را هم دادند، گزارش‌ها بدون تردید از استفاده صدام از سلاح شیمیایی حکایت می‌کرد.

ظریف تاکید کرد: تلاش می‌کنیم در همه مجامع بین‌المللی با حضور پرارزش خانواده‌ها و جانبازان تسلیحات شیمیایی نشان دهیم واقعیت مقابله با سلاح شیمیایی کجاست. کماکان تلاش می‌کنیم در منطقه خاورمیانه، منطقه عاری از تسلیحات کشتار جمعی ایجاد کنیم تا هیچ فاجعه‌ای مانند بمباران شیمیایی سردشت و حلبچه ایجاد نشود. کسانی که امروز می‌گویند استفاده از سلاح شیمیایی خط قرمز ماست، تمام تلاش خود را کردند که استفاده صدام از سلاح شیمیایی را بدون کمترین هزینه فراهم کنند.

وی با بیان اینکه ایران به‌عنوان بزرگ‌ترین قربانی سلاح شیمیایی، با نظر شرعی رهبر معظم انقلاب در صف مقدم مبارزه با سلاح‌های شیمیایی قرار دارد، یادآور شد: از اولین کشورهایی بودیم که در حوزه کنوانسیون منع سلاح‌های شیمیایی شرکت کردیم. از کشورهایی بودیم که با وجود همه ملاحظات امنیتی به دستور مقام معظم رهبری به کنوانسیون مقابله با سلاح‌های شیمیایی پیوستیم و مجلس شورای اسلامی پیوستن ایران به آن کنوانسیون را تصویب کرد.

وزیر امور خارجه کشورمان با تأکید بر اینکه ایران سردمدار مقابله با سلاح کشتار جمعی است افزود: بر اساس دیدگاه شرعی و استراتژیک هیچ‌گاه به دنبال سلاح هسته‌ای نخواهیم رفت زیرا آن را مخل امنیت و انسانیت می‌دانیم و تلاش می‌کنیم کسانی که از سلاح شیمیایی استفاده کرده‌اند را به پای میز عدالت بیاوریم.

وی در پایان گفت: وزارت امور خارجه افتخار می‌کند در این زمینه توانسته تاجر اصلی فروش سلاح شیمیایی به عراق را به ۱۸ سال زندان محکوم کند و تلاش می‌کنیم حقوق جانبازان و خانواده‌های شهدای شیمیایی را در دادگاه‌های جمهوری اسلامی ایران بر اساس عمل متقابل از ایالات متحده و سایر استفاده‌کنندگان سلاح شیمیایی بگیریم.

منبع: ایثار

22

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها