اعلام زمان اجرای گام دوم کاهش تعهدات برجامی ایران از سوی شمخانی/ بیانیه ۳ کشور اروپایی وقاحت سیاسی بود

دبیر شورای عالی امنیت ملی اعلام کرد «از ۱۶ تیرماه، گام دوم کاهش تعهدات برجامی ایران در چارچوب بندهای ۲۶ و ۳۶ برجام با جدیت آغاز خواهد شد».

اعلام زمان اجرای گام دوم کاهش تعهدات برجامی ایران از سوی شمخانی/ بیانیه ۳ کشور اروپایی وقاحت سیاسی بود

دریابان «علی شمخانی» نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی، طی یادداشتی تأکید کرد: «از ۱۶ تیرماه، گام دوم کاهش تعهدات برجامی ایران در چارچوب بندهای ۲۶ و ۳۶ برجام با جدیت آغاز خواهد شد تا کشورهایی که از "صبر" جمهوری اسلامی برداشت ضعف و بی‌عملی داشته‌اند، متوجه شوند که پاسخ ایران به تجاوز پهپاد آمریکایی به مرزهای هوایی با واکنش نسبت به تلاش فریبکارانه سیاسی برای محدودسازی حقوق مسلم مردم ایران تفاوتی نخواهد داشت.»

متن یادداشت دریابان شمخانی بدین شرح است:

با نزدیک شدن به ۱۶ تیرماه و آغاز گام دوم کاهش تعهدات برجامی ایران، فشار کشورهای اروپایی برای وادارسازی کشورمان به تداوم اجرای تعهدات پذیرفته‌شده در برجام بدون انجام تعهدات متقابل سایر طرف‌ها افزایش یافته است.

بیانیه اخیر وزرای خارجه سه کشور اروپایی، آخرین اقدام از این نوع است که به‌واقع نمی‌توان نامی به غیر از "وقاحت سیاسی" بر روی آن گذارد. اگر تاکنون سهم بیشتری برای ناتوانی اروپا در برابر آمریکا قائل بودیم اکنون قائل به عدم وجود اراده در اروپا برای اجرای تعهداتش هستیم.

با گذشت یک سال از خروج آمریکا از برجام و «صبر» ایران برای فرصت‌دادن به دیپلماسی،کشورهای اروپایی نشان دادند که اگرچه در کلام، مواضع متفاوتی نسبت به آمریکا اتخاذ می‌کنند اما در عمل به تقویت بُردارهای فشار واشنگتن علیه ایران یاری رساندند.

اروپا تاکنون حاضر نشده هیچ هزینه‌ای برای نجات برجام که دستاوردی تاریخی برای این اتحادیه است پرداخت نماید و به نظر می‌رسد از تداوم شرایط موجود که ثمره آن، فشار آمریکا به ایران و بهره‌برداری سیاسی و امنیتی اروپا از آن است، احساس رضایت می‌کند.

بدون شک، بیانیه اخیر وزرای خارجه سه کشور اروپایی و بازی تحریمی ترامپ، دو روی یک سکه است که نقوش آن پس از گذشت یک سال از گفت‌وگوهای بی‌حاصل با اروپا بیش از پیش در حال نمایان‌شدن است.

براساس تصمیم شورای عالی امنیت ملی از ۱۶ تیرماه، گام دوم کاهش تعهدات برجامی ایران در چارچوب بندهای ۲۶ و ۳۶ برجام با جدیت آغاز خواهد شد تا کشورهایی که از "صبر" جمهوری اسلامی برداشت ضعف و بی‌عملی داشته‌اند، متوجه شوند که پاسخ ایران به تجاوز پهپاد آمریکایی به مرزهای هوایی با واکنش نسبت به تلاش فریبکارانه سیاسی برای محدودسازی حقوق مسلم مردم ایران تفاوتی نخواهد داشت.

منبع: خبرآنلاین

15

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 3
  • Poj
    0

    همه ی ما میدانیم اروپا فقط به دنبال تلف کردن وقت ایران به نفع امریکا بوده وهست. وقتی مطمعن هستیم اروپا و امریکا دستشان توی یک کاسه است پس چرا اینقدر کند پیش میرویم؟؟؟ چرا 16تیر؟؟ از همین حالا نه تنها گتم دوم را که هم زمان گام های پس از ان را در غنی سازی بردارید. وقتی طی یک سال و نیم گذشته اروپا جز وعده کاری نکرده یعنی از این پس هم کاری نخواهد و نمیتواند انجام دهد. امریکا را باید از توان بالقوه ی تولید بمب اتم ترساند (ساختن نه،بلکه توان بالقوه برای ساخت ان همان طور که رهبری فرمود). با این تعلل ها فقط به امریکا و اروپا چندماهی و چند سالی فورجه میدهید تا راحت تر علیه ما دسیسه بچینند.

  • رضا
    0

    تهدید دیگران به خروج از برجام و افزایش غنی سازی اشتباه محض ایران است و بازی کردن در زمین ترامپ چرا که او از خدا می خواهد که ایران عصبانی شود و کاری کند.ما که بمب نمی خواهیم پس این تهدیدات برا چی است؟

  • کاربر ناشناس
    0

    خیلی اشتباه هست تهدید کردن ، نباید از برجام خارج شویم وبدرخواست اروپا وروسیه وچین توجه کنیم واز خروج دست برداریم وتوپ را در زنین آنها بندازیم ، بگویید به احترام آن کشورها وتعهد بهدعهدی که کردیم فعلا" خارج نمیشویم تا ببینیم دیگران به عهدی که دادند تعهد دارند ؟

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها