زنان عربستانی حق رانندگی را در شروط ضمن عقد ازدواج قرار می‌دهند

با گذشت یک‌سال از اعطای حق رانندگی به زنان عربستان، تعداد زنانی که رانندگی می‌کنند در مقایسه با مردان بسیار اندک است. مراکز آموزش رانندگی به زنان نیز بسیار محدود است.

زنان عربستانی حق رانندگی را در شروط ضمن عقد ازدواج قرار می‌دهند

در عربستان سعودی، هم‌چون ایران، زنان می‌توانند تعهداتی را در حین ازدواج با توافق دو طرف وارد مفاد قرارداد ازدواج کنند.

زنان سعودی در این قراردادها به طور معمول حق داشتن خانه، استخدام خدمتکار، حق تحصیل و یا کار را جزء شروط ضمن عقد ذکر می‌کنند. ولی از زمان اعطای حق رانندگی به زنان در عربستان با تلاش فعالان اجتماعی سعودی و فشار بین‌المللی، زنان جوان در هنگام ازدواج حق رانندگی را نیز در شروط ضمن عقد درج می‌کنند تا از بروز مشکلات خانوادگی در این زمینه جلوگیری کنند. این زنان می‌گویند: «اگر به من اجازه رانندگی نمی‌دهید، به ازدواج رضایت نخواهم داد.»

اگر شروط ضمن عقد رعایت نشود، بر اساس قوانین عربستان سعودی، زنان می‌توانند درخواست طلاق دهند. هنوز آماری از زنانی که حق رانندگی را در شروط ضمن عقد درج می‌کنند، وجود ندارد.

زنان سعودی برای رانندگی نیاز به اخذ موافقت از همسر، پدر و یا ولی قهری ندارند اما هنوز مشخص نیست که در صورت مخالفت ولی قهری، زنان سعودی می‌توانند از لحاظ قانونی شکایت بکنند یا خیر.

عربستان تا سال ۲۰۱۸ تنها کشور جهان بود که زنان در آن از حق رانندگی محروم بودند. گروه‌های حقوق بشری سال‌ها برای این که زنان عربستانی حق رانندگی داشته باشند فعالیت کرده اند. برخی از زنان عربستان پیش‌تر به خاطر رانندگی، جریمه یا زندانی شده و یا تحت تعقیب و پیگرد قرار گرفته بودند.

منبع: خبرگزاری فرانسه

24

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها