پیش‌بینی یک اقتصاددان از قیمت دلار تا ۳ ماه آینده/ نرخ دلار می‌ریزد؟

یک کارشناس اقتصادی پیش‌بینی کرد «قیمت دلار تا سه ماه آینده در صورتی که تحول سیاسی خاصی رخ ندهد، در کانال ۱۳ هزار تومان باقی می‌ماند. »

پیش‌بینی یک اقتصاددان از قیمت دلار تا ۳ ماه آینده/ نرخ دلار می‌ریزد؟

مرتضی ایمانی‌راد در یادداشتی در اینستاگرام خود نوشت: «در چند روز اخیر قیمت دلار کاهش نسبتا زیادی را تجربه کرد. دلایل این کاهش قابل توضیح است. »

وی افزود: اول، نرخ دلار در اثر تحریم‌های آمریکا و به خصوص لغو تمدیدهای ۸ کشور افزایش یافت و به بالای ۱۵ هزار تومان رسید. بر اساس محاسبات محدود و شواهد موردی به نظر می‌رسد که بازار واقعی ارز ایران کشش قیمت بیش از ۱۵ هزار تومان را ندارد و بنابراین خریدها در این نقطه به مرحله اشباع می‌رسند و بیشتر آنها متوقف می‌شوند. به همین دلیل کسانی که دلار را به مقصود سرمایه‌گذاری خریده اند، وارد بازار شده و دلارهای خود را می‌فروشند. این مساله نه تنها برای افزایش دلار سقف می‌گذارد، بلکه افکار عمومی را هم برای کاهش آماده میک‌ند. بنابراین اینجا ما با یک پدیده تکنیکال مواجه هستیم. »

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: «دوم، بانک مرکزی با شناخت از این محدوده و با اطلاع از اینکه بخشی از ارزهای صادرات غیر نفتی وارد کشور می‌شود و در ضمن با تزریق موردی ارز به کاهش ارز کمک شایان توجهی کرد. اینکه وزن این اقدام بانک مرکزی چقدر است، کسی نمی‌داند. ولی به نظر می‌رسد که عامل اول نقش مهم‌تری در کاهش دلار داشته است. »

ایمانی‌راد متذکر شد: «سوم، آمریکا از موضع تهدید خارج شد و با نفی هر گونه تمایلی برای جنگ پیشنهاد مذاکره را در چندین نوبت به ایران داد. ایران هم به طور مشروط مذاکره را پذیرفت. از قبل هم مشخص بود که آمریکا نیروی زیادی نمی‌خواهد روی ایران بگذارد و برای ترامپ نتیجه‌گیری و استفاده سیاسی برایش بسیار مهم است. این پیشنهادها وقتی به طور علنی بین شینزو آبه، نخست وزیر ژاپن و ترامپ انجام شد، بازار ارز ایران خیلی سریع به آن واکنش نشان داد. »

وی عنوان کرد: «چهارم، با رها کردن قیمت گذاری ارزهای حاصل از صادرات غیر نفتی بخشی از این ارزها وارد کشور شدند و عرضه ارز را بیشتر کرد. این مساله فشار را بر قیمت دلار بیشتر کرد. »

این کارشناس اقتصادی خاطرنشان کرد: «آیا قیمت دلار در سطحی که کاهش یافته، باقی می‌ماند؟ پاسخ منفی است. قیمت دلار همان طور که در دو روز گذشته نشان داد کماکان تمایل به افزایش دارد. ولی چون افزایش عرضه ارز با سیاست جدید بانک مرکزی و ادامه شایعات و تلاشها برای مذاکره ادامه خواهد یافت، احتمال برگشت دلار به پانزده هزار تومان بسیار ضعیف است. قرار گرفتن قیمت زیر ۱۳ هزار تومان هم شرایط خاصی می‌خواهد. در مجموع می‌توان پیش بینی کرد که قیمت دلار تا سه ماه آینده در صورتی که تحول سیاسی خاصی رخ ندهد، در کانال ۱۳ هزار تومان باقی می‌ماند. »

منبع: خبرآنلاین

15

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 12
  • کاربر ناشناس
    0

    خیلی زحمت کشیدین ۱۳ هزارتومان کم است هر موقع دلار به زیر ۱۰۰۰ تومان رسید ارزش داره در غیر این صورت خیلی هم گران است

    نظرات شما -
    • کاربر ناشناس
      0

      نظر اقتصاد دان ها اصلا اهمیت نداره وکلا بی اساس است.

  • کاربر ناشناس
    0

    ایران آبستن حوادث اقتصادی خوبی است اول تولید داخلی که مسئولین مجبور هستند با توجه به تحریمها تولید داخل را به سطح قابل اتکا افزایش بدهند و قطعا سودهای بانکی بالا و مشکلات اداری نمی گذارد که تولید داخل رونق پیدا کند و یارانه دادن از جیب بیت المال به عده ای خاص برای تولید نه عدالت است و نه قانونگذاران مجلس یازدهم آنرا برنمی تابند بنابر این با ورشکست شدن چند بانک سود سپرده ها صفر یا منفی خواهد شد . و با تعادل سودهای بانکی صاحبان پولها مجبورند به سمت کشاورزی و تولید و کسب بازار داخل و خارج بروند . رقابت های شدیدی در عرضه بوجود می آید و نتیجه اش اشباع بازار و رکود و صادرات خواهد شد . همه چیز در ایران آزاد خواهد شد و قشر ضعیف حتما یارانه خواهند گرفت . مصرف گرایی و تجمل پرستی حذف خواهد شد . و به زودی هر کس در ایران تولید نکند موفق نخواهد بود کسانیکه خوشفکر و دارای استعداد هستند دنبال کار دولتی نخواهند رفت . بلکه تولید میکنند و زندگی آبرومند خواهند داشت . دلار هم یک ابزار جهانی است ما اگر وجه خوب داشته باشیم دلار را هم بدست خواهیم آورد . الان اوج تحریمهاست و ان شاالله ایرانیها رشد میکنند و پیروز می شوند .

    نظرات شما -
    • کاربر ناشناس
      0

      فکر کنم همه اینها رو در خواب می‌بینید لطفاً بیدار شوید تا کی رویا بافی ‌‌،.......

  • کاربر ناشناس
    0

    بسیار نظر ارزنده ای بود و جز این پیش بینی نمی شود.

  • سیداحمد
    0

    ان شاء الله به فضل و کرم پروردگار دلار از پول بین المللی حذف خواهد شد من دقیق نمیتوانم بگویم کیی ولی این را خوب میدانم که در آینده ای بسیار نزدیک آمریکا وتمام متهدانش به خاری وذلت کشیده شده وگرفتار میشوند ودلار از تمام معاملات جهانی حذف شده وآنچنان آمریکا سقوط میکند که حتی اسرائیل و عربستان صئودی که متحد آمریکاست خود کنار میکشند افغانستان دربرابر آمریکا عظمت پیدا میکند وپیشرفت خواهد داشت .به طوری که مردم آمریکا با دیدن عظمت وجلال وامنیت ایران به دین اسلام روی می آورند

    نظرات شما -
    • سجاد
      0

      خخخخخ در مورد وضعیت زیمباوه هم استاد یه اظهار نظر بفرمائید

    • Em mah
      0

      التماس دعاحاجی توعبادتاتون ماروهم یادکنید علی برکت الله

    • پدرام
      0

      استاد سید احمد لطفا آخرین قیمت زرشششششک رو‌ هم اعلام کنید!!!

    • محمود احمدی نژاد
      0

      آقا جان شما چقدر شبیه بنده صحبت میکنید، مستدام باشید، اما یادتان باشد که آن ممه را لولو برد،

  • شاکرشکری
    0

    دلار.از20/000هم.میره.بالا.شماکجای.

  • حسین
    0

    بقول مهران مدیری توسریال هیولا دلاررواز3هزاربکنم11هزاربهتره یااز18هزاربکنم11هزار بعدهمه گفتندخوب معلومه از18هزاربشه11 مثل الان .... همه سرکاریم

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها