آیا افسردگی درمان دارد؟

یک روانشناس گفت: افسردگی یکی از شایع‌ترین بیماری‌های روانی در جهان است و با راهکارهای مختلفی نیز درمان می‌شود.

آیا افسردگی درمان دارد؟

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبر فوری ٬ زهرا زین‌الدینی روانشناس و مشاور٬ در خصوص درمان افسردگی اظهار کرد: افسردگی یکی از شایع‌ترین بیماری‌های روانی در جهان محسوب می‌شود و آمار‌ها حاکی از شیوع روزافزون افسردگی در کشور است.

زین‌الدینی بیان کرد: همه ما ممکن است در برهه‌ای از زمان در زندگی‌مان احساس بدبختی، تنهایی، غمگینی، خستگی و بی‌حوصلگی داشته باشیم، این احساسات معمولا بیش از یک یا دو هفته دوام نمی‌آورند و در روند زندگی ما تداخل ایجاد نمی‌کنند.

این روانشناس ادامه داد: گاهی اوقات این شرایط طولانی می‌شود و بر جنبه‌های مختلف زندگی ما تاثیر منفی می‌گذارد که نیاز به درمان و کمک از متخصص دارد.

وی با بیان اینکه برخی افراد ممکن است فقط یکبار در زندگی خود این شرایط را تجربه کنند، افزود: افسردگی برای بسیاری از افراد تکرارشونده است، بدین معنی که ممکن است فردی بار‌ها در طول زندگی خود مبتلا به افسردگی شود.

زین‌الدینی اضافه کرد: افسردگی علت‌های مختلف و انواع متفاوتی دارد، روش‌های درمانی متنوعی نیز برای آن وجود دارد و روانشناس بالینی با ارزیابی دقیق از شرایط فرد افسرده و بررسی علت آن و تشخیص نوع افسردگی نسبت به درمان آن، اقدامات متفاوتی خواهد داشت.

این روانشناس تصریح کرد: بیماری افسردگی ممکن است به دلایل جسمی مختلف مانند کم خونی، اختلالات هورمونی، مشکلات مرتبط با تیروئید و عوارض مصرف داروهای خاصی اتفاق بیفتد، در این صورت باید به کمک پزشک این دلایل را شناسایی و درمان کرد.

وی افزود: در صورت عدم وجود مشکل جسمانی با استفاده از روان درمانی، مصرف دارو، ایجاد تغییرات در سبک زندگی و مدیریت استرس می‌توان این بیماری را درمان کرد.

زین‌الدینی با بیان اینکه ورزش کردن از جمله کارهایی است که می‌توان با آن در سبک زندگی تغییراتی ایجاد کرد، تصریح کرد: ورزش‌هایی مانند ایروبیک، دویدن، پیاده‌روی، شنا و دوچرخه سواری باعث افزایش هورمون سروتونین و سایر هورمون‌های شیمیایی در بدن می‌شوند که به درمان فرد بسیار کمک می‌کنند.

این روانشناس گفت: داشتن تغذیه مناسب و منظم و همچنین به حداقل رساندن مصرف غذا‌های فست فود نیز کمک کننده است، همچنین داشتن خواب منظم و با کیفیت در بهبود شرایط بسیار اثربخش است و بهتر است افراد در طول شبانه روز حداقل ۸ ساعت خواب کافی داشته باشند.

زین‌الدینی تصریح کرد: مدیریت استرس و کاهش آن به درمان افسردگی کمک می‌کند و در این رابطه افراد بهتر است تکنیک‌های آرام‌سازی و تنفس شکمی را یاد گیرند و هر روز آن‌ها را انجام دهند، همچنین افراد بهتر است برای زندگیشان برنامه ریزی کنند، زیرا مدیریت زمان یکی از ملزومات مدیریت استرس است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

33

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 3
  • محمود رهبری
    0

    با سلام بنده از ۱۲ سال پیش دوچار افسردگی شدید شدم وفقط از خدا طلب مرگ میکنم خسته شدم از بس دکتر رفتم هر سری میرم یه نایلون گنده قرص وشربت بهم میده تو رو خدا کمکم کنید وسنم ۳۵ ساله

    نظرات شما -
    • جلیلیان
      0

      سلام دکتر یوسف سمنانی خ شریعتی عالیه

  • زن
    0

    من زن هستم بعلت بی عدالتی اجتمایی چهل سال است که افسرده وبا دارو و درمان هم درمان نمی شوم ، چاره چیست ؟ البته گهگاه بسرم میزند که خود را از این زندگی نکبت بار برهانم !!!

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها