اعمال تعرفه بر کالاهای چینی سالانه 18 میلیارد دلار برای مردم آمریکا آب می‌خورد

فدراسیون خرده فروشی ملی آمریکا اعلام کرد: اعمال تعرفه بر واردات کالاهای چینی سالانه 18 میلیارد دلار برای مصرف کنندگان آمریکایی هزینه خواهد داشت.

اعمال تعرفه بر کالاهای چینی سالانه 18 میلیارد دلار برای مردم آمریکا آب می‌خورد

انجمن خرده فروشی ملی آمریکا که بزرگترین انجمن تجاری خرده‌ فروشی در جهان محسوب می‌شود از دولت آمریکا خواسته است تا بر واردات کالاهای چینی تعرفه اعمال نکنند.

این انجمن اعلام کرده است اعمال تعرفه بر جوراب و شلوار گرفته تا اثاثیه خانه که از چین وارد می‌شود سالانه 18 میلیارد دلار خرج روی دست مصرف کنندگان آمریکایی خواهد گذاشت.

برنامه احتمالی دولت آمریکا برای اعمال تعرفه تا 25 درصدی بر واردات 300 میلیارد دلار کالا از چین شامل تمام کالاهای مصرفی می‌شود که خانوارهای آمریکایی به صورت منظم آنها را خریداری می‌کنند.

مطالعات این انجمن که اوایل این هفته منتشر شد نشان می‌دهد که مقیاس این مشکل بسیار بالاست.

در این گزارش آمده است: تمام سنگینی ناشی از افزایش قیمت در پی اعمال تعرفه‌ها به دوش مصرف کنندگان آمریکایی خواهد افتاد.

این انجمن پیش‌تر اعلام کرده بود که محاسبات نشان می‌دهد اعمال تعرفه 25 درصدی بر واردات لوازم خانه و اسباب سفر سالانه 6 میلیارد دلار برای مردم آمریکا هزینه خواهد داشت. بنابراین مجموع فشاری که به مردم آمریکا از محل اعمال تعرفه‌ها وارد خواهد شد 18.2 میلیارد دلار است.

*برای کالاهای چینی جایگزین کمی در آمریکا وجود دارد

دیوید فرنچ معاون دبیر انجمن خرده‌ فروشی ملی آمریکا معتقد است برای بسیاری از کالاهای مصرفی خانوارهای آمریکایی که مشمول تعرفه وارداتی از چین می‌شوند، جایگزین‌های بسیار کمی وجود دارد.

وی تاکید کرد: از طرف دیگر شرکت‌های خرده فروشی نمی‌توانند به یک باره به سمت واردات از دیگر کشورها بروند و بنابراین مجبور می‌شوند تا با ادامه دادن واردات از چین هزینه اعمال تعرفه‌ها را به مصرف کنندگان آمریکایی تحمیل کنند.

انجمن صنعت مد آمریکا نیز می‌گوید که در حال حاضر هیچ جایگزین منطقی برای کالاهای چینی در بازار آمریکا وجود ندارد.

این سازمان پیش‌بینی کرده است که اعمال تعرفه‌های وارداتی بر کالاهای چینی قیمت خرده فروشی بر پوشاک و منسوجات خانگی را در آمریکا به شدت بالا برده و سالانه 4.9میلیارد دلار هزینه اضافی برای مردم آمریکا خواهد داشت. به عنوان مثال یک خانواده 4 نفره باید سالانه 60 دلار بیشتر برای خرید پوشاک هزینه کنند.

حدود یک سال است که چین و آمریکا به عنوان بزرگترین اقتصادهای جهان جنگ تجاری تمام عیاری را علیه یکدیگر به راه انداخته‌اند و این جنگ با اعمال تعرفه 25 درصدی بر واردات 50 میلیارد دلار کالا از چین توسط دولت ترامپ آغاز شد و به شکل‌گیری اقدامات متقابل از سوی چینی‌ها منجر شد.

تاکنون چندین بار اقدامات تجاری خصمانه از سوی دو کشور علیه طرف مقابل اجرایی شده و عملا مذاکرات برای حل و فصل اختلافات به شکست انجامیده است.

آخرین دور اقدامات خصمانه آمریکا علیه چین اعمال افزایش تعرفه بر واردات 200 میلیارد دلار کالا از چین بود که در ماه می و در وسط مذاکرات تجاری اعمال شد و چین هم در پاسخ به این اقدام آمریکا در روز یک ژوئن بر واردات 60 میلیارد دلار کالا از آمریکا تعرفه اعمال کرد.

فرنچ اوایل هفته جاری در جلسه استماعی که با حضور رابرت لایتیزر نماینده تجاری آمریکا برگزار شد،‌گفت: حالا وقت آن رسیده است تا درباره استراتژی که تنها بر مبنای اعمال تعرفه‌ شکل گرفته است، تجدید نظر کنیم و با همکاری متحدین خود به سمت اعمال فشار بین‌المللی علیه چین برویم.

*امید بازار به دیدار ترامپ با شی

در حالی انجمن خرده فروشان آمریکا نسبت به افزایش قیمت‌ها و بار آن به مردم این کشور هشدار می‌دهند که قرار است رؤسای جمهور چین و آمریکا در حاشیه نشست گروه 20 در اوزاکای چین با یکدیگر مذاکره کنند.

دیدار قبلی آنها در ماه دسامبر باعث شکل‌گیری مذاکرات تجاری بین دو کشور شد که البته این مذاکرات پس از ماه‌ها بدون نتیجه متوقف شد.

امیدهای زیادی نسبت به نتیجه‌بخش بودن دیدار هفته آینده ترامپ و شی جین‌پینگ وجود دارد و انتظار می‌رود این دیدار به کاهش تنش تجاری بین دو کشور منجر شود.

با این حال اقدامات اخیر ترامپ نظیر قرار دادن نام 5 شرکت چینی دیگر به همراه هوآوی در لیست تجاری وزارت بازرگانی آمریکا احتمالا به یکی دیگر از موانع توافق بین دو کشور و حل اختلافات تجاری آنها بدل خواهد شد.

منبع: فارس

15

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها