مقام آمریکایی: دلیل لغو حمله احتمال ورود پهپاد آمریکا به حریم ایران بود

یک مقام آمریکایی اعتراف کرده احتمال دارد پهپاد گلوبال‌هاوک بعد از ورود به حریم هوایی ایران سرنگون شده باشد و به همین دلیل ترامپ دستور حمله به نقاطی در ایران را لغو کرده است.

مقام آمریکایی: دلیل لغو حمله احتمال ورود پهپاد آمریکا به حریم ایران بود

یک مقام ارشد آمریکا در توضیح درباره اینکه چرا رئیس‌جمهور این کشور حمله به نقاطی در ایران را لغو کرده اعتراف کرده این نگرانی در آمریکا وجود دارد که ممکن است پهپاد «گلوبال هاوک» وارد حریم هوایی شده باشد.

نشریه «آبزرور» این خبر را در بخشی از سرمقاله روز یکشنبه خود به نقل از یک مقام ارشد آمریکایی که خواسته نامش پنهان بماند، فاش کرده است.

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی پنجشنبه هفته گذشته اعلام کرد یک فروند پهپاد تجسسی آمریکایی از نوع «گلوبال‌هاوک» را در حریم هوایی ایران هدف قرار داده و سرنگون کرده است. دولت آمریکا علی‌رغم این ادعا کرد که این پهپاد حین پرواز بر فراز آب‌های بین‌المللی هدف قرار گرفته است.

«دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا در یک سلسله توئیت جمعه ادعا کرد که قصد داشته به تلافی این اقدام به سه نقطه در ایران حمله کند، اما 10 دقیقه قبل از آغاز حملات آن را از بیم کشته شدن 150 ایرانی لغو کرده است.

ایران و آمریکا هر دو نقشه‌ها و تصاویری درباره روایت خود از موقعیت مکانی و مختصات جغرافیایی شلیک به این پهپاد ارائه کرده‌اند. هفته‌نامه آبزرور تصریح کرده مسیر پروازی ارائه‌شده توسط وزارت دفاع آمریکا از پهپاد «گلوبال‌هاوک» نادرست بوده است.

این رسانه در ادامه می‌نویسد: «ترامپ در توئیت‌ها و مصاحبه‌هایی ادعا کرده حملات را برای نجات جان انسان‌ها متوقف کرده و اینکه یک فرمانده ایرانی بدون داشتن مجوز از سطوح بالاتر اقدام به شلیک به سمت این پهپاد کرده است. اما یک مقام ارشد دولت [آمریکا] که به شرط عدم افشای نام گفت‌وگو می‌کرد با بیان اینکه توقف حملات به دلیل "نگرانی‌هایی" صورت گرفته مبنی بر اینکه پهپاد مورد نظر، یا یک پهپاد دیگر و یا هواپیمای P-8A نیروی دریایی آمریکا "در مقطعی" به سمت حریم هوایی ایران منحرف شده، توصیف نزدیک‌تری از واقعیت ارائه کرد.»

آبزور در ادامه می‌نویسد: «این درجه از سردرگمی و بی‌کفایتی در عملیات‌های ارتش آمریکا نباید مایه تعجب باشد. آن‌طور که آمارهای ارائه‌شده توسط سازمان ملل متحد نشان می‌دهد در عراق و افغانستان، خطاهای سیستمی به خصوص از جانب نیروی هوایی آمریکا به از دست رفتن جهان هزاران غیرنظامی منجر شده است.»

15

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها