واعظی آشتیانی در گفت‌و‌گو با خبر فوری :

پول را به جای صنایع در چاه ول می‌‌کنند/صنایع قربانی بانک‌ها شدند /هیچ دولتی تاکنون جسارت اصلاح ساختار اقتصاد کلان در کشور را نداشته است/اگر استقلال و پرسپولیس را مجانی به دو نفر بدهند یکسال بعد پس می‌دهند

یک چهره سیاسی ، اقتصادی اصولگرا ناامیدی صنعتگران از عملکرد مسئولان خصوصا وزارت صنعت را نگران کننده می داند و می گوید: پدیده تالی فاسد در سیستم دولت اقتصاد کلان و صنایع کشور را به سمت و سوی نابودی کشانده است .

پول را به جای صنایع در چاه ول می‌‌کنند/صنایع قربانی بانک‌ها شدند /هیچ دولتی تاکنون جسارت اصلاح ساختار اقتصاد کلان در کشور را نداشته است/اگر استقلال و پرسپولیس را مجانی به دو نفر بدهند یکسال بعد پس می‌دهند

مریم بهنام راد : اميررضا واعظي آشتياني معاون اسبق وزير صنايع مديرعامل سازمان صنايع كوچك و شهرك هاي صنعتي ايران در دولت احمدی‌نژاد ، مدیرعامل سابق باشگاه استقلال و یک چهره سیاسی ، اقتصادی اصولگرا شناخته می‌شود. وی در روزهای پایانی بهار میهمان دفتر فوری بود تا به سوالهای ما در دو بخش سیاسی و اقتصادی پاسخ دهد .قسمت اول گفت‌وگوی خبر فوری در بخش اقتصادی را در ادامه بخوانید و ببنید:

وی با اشاره به بحران فراگیر در اقتصاد کشور به « خبر فوری » گفت: مشکلات نبود نقدینگی ، تکنولوژی و مدیران لایق، شاخص هاي موثرفاکتورهای فراموش شده در صنایع کشور است .

دور باطل نقدینگی در صنایع


واعظی آشتیانی در پاسخ به این سوال که چرا پس از 4دهه عمر انقلاب هرروز شاهد تعطیلی وورشکستگی بنگاه های صنعتی هستیم درحالی که طی این دوران دولت ها ازحمایت و توسعه بخش های صنعت می گویند .علت این تضاد دراجرای برنامه ها ی این بخش چیست ؟ گفت : معتقدم در برخی از بخشهای صنعت موفق بودیم ، بخش هایی مانند فولاد و کانی ها، اما متاسفانه در برخی از بخش های صنعت دچار چالش شده ایم .یکی از صنایعی که طی این سال ها آسیب جدی دید صنعت پوشاک است .

آشتیانی در بیان آسيب شناسي چالش های پیش روی صنايع گفت: عدم آشنايي صاحبان صنايع با برخي شاخص هاي موثر، سوء مديريت، عدم استفاده از نيروي متخصص و تكنولوژي نامناسب از جمله مشكلات صنايع است.

معاون اسبق وزير صنايع مديرعامل سازمان صنايع كوچك و شهرك هاي صنعتي ايران گفت :متوقف شدن بخشی از حمایت‌های تولیدی علت تعطیلی این صنایع است. یکی از تلاش‌های دولت در سال گذشته وام دادن به صورت مستقیم به بخش صنعت بود که تاحدودی موثر واقع شده است، ولی همگان می‌دانند این حرکت مسکن مقطعی است و عارضه‌یابی و رفع مشکل نیست چه‌بسا در دولت‌های گذشته نیز هرگاه مشکلاتی ایجاد می‌شد گمان می‌کردند با وام دادن مشکلات رفع می‌شود.

وی ادامه داد : مشکل نقدینگی و تکنولوژی پایین از مهم‌ترین مشکلات واحد‌های صنعتی است نکته‌ای که در این خصوص حائز اهمیت است، بحث رکود حاکم بر جامعه است و طبیعتا در حالت رکود، مشکل تولید و فروش و مشکل نقدینگی و عدم تزریق نقدینگی به بازار و واردات بی‌رویه کالاهای خارجی چه از مجاری قانونی یا مجاری غیرقانونی است. همچنین تکنولوژی برخی از کارگاه‌های صنایع کوچک به‌روز نیست و دانش فنی در این مجموعه‌ها در سطح پایینی است.

آشتیانی ادامه داد :تزریق نقدینگی به صورت مستقیم به صنایع قطعا مورد انتقاد قرارمی گیرد در صورتی که توجه به نوسازی صنایع نشود، این اقدام به منزله دور ریختن پول است، ولی از آنجایی که دولت می‌خواست بانک‌ها پول خود را از این جیب به آن جیب منتقل کنند در صنایع وام مجدد دادند. درخصوص تسهیلاتی که پرداخت شد، دولت بر این باور بود که تسهیلات ارزان‌قیمت می‌دهد و از آنجا که اکثر بنگاه‌ها و صنایع وام‌های 27 تا30 درصدی به سیستم بانکی بدهکار بودند در نتیجه این تسهیلات را جایگزین بدهی‌های خود کردند. در واقع چیزی نصیب تولید نشد و در واقع خدمتی به بخش تولید صورت نگرفت. در واقع دورباطل نقدینگی در صنایع به ضرر این بخش شد.

صنایع قربانی بانک‌ها شدند


آشتیانی در پاسخ به این سوال که دولت در بدنه های مختلف رخنه کرده آیا این می تواند برای این بخش ها مشکل ساز شده باشد، گفت :موضوع رخنه دولت در صنایع نیست، دولت به کمپانی های خود بیشتر می رسد .در تمام دولت ها صنایع قربانی بانک ها هستند از دولت مرحوم هاشمی تا‌کنون ، فشار بر گلوی تولید کننده است.معنی هویت در وزارتخانه ها دیده نمی شود و این تولید فساد است .تصمیمات نادرست و انتخاب افراد ناشایست در جایگاهی که باید شایسته سالاری باشد . رهبر تاکید بر اقتصاد مقاومتی دارند اما کجاست این اقتصاد مقاومتی ؟ تنها با ایجاد فرمانده برای ستاد مقاومتی؟ تا کنون هیچ اقدامی را انجام نداده اند و همین فساد را وارد سیستم وزارت خانه کرده است .

معاون اسبق وزير صنايع مديرعامل سازمان صنايع كوچك و شهرك هاي صنعتي ايران تصریح داشت : بنابراین مجددا مشکل کمبود نقدینگی تشدید شد، ضمن اینکه در حقیقت عدم نوسازی صنایع هم می‌تواند یکی از فاکتور‌هایی باشد که وام اگر پرداخت شود، این وام‌ها کارآمدی ندارد، چرا که به صنایعی واریز می‌شود که با تکنولوژی روز فعال نیست و با دانش روز جلو نمی‌رود و مشکل استاندارد تولید و مشکل عدم کیفیت پیدا می‌کند و نیز قابلیت رقابت خود را هم در کشور و هم در مقابل کالا‌های وارداتی و قاچاق از دست می‌دهد. این نوع پرداخت وام به صنایع در یک دور باطل است و در واقع به دلیل بازپرداخت های سنگین ظهور تالی فاسد است .عاقب این می شود که تکلیف صنایع مشخص نیست .


رها شدن پول‌ها در چاه


معاون اسبق وزير صنايع مديرعامل سازمان صنايع كوچك و شهرك هاي صنعتي ايران گفت : در واقع پول در چاه ول می‌شود و سرمایه در عرضه کاهش می‌یابد و به طبع آن مواد اولیه کاهش می یابد.باور من این است که دولت اگر می‌خواهد وام بدهد یا به سمت نوسازی صنایع گام بردارد باید قبل از آن رویه‌ها و روش‌ها و چگونه عملکرد آنها را مورد تحلیل و بررسی قرار بدهد و به یکباره پولی را تزریق نکنند که در اثربخشی ضریب پایین داشته باشد.

آشتیانی ادامه داد : عملکرد بانک‌ها جنبه نتیجه‌گرایی دارد و در پایان سال مالی باید گزارش عملکرد بدهند و اگر احیانا گزارش عملکردی بدهند که پاسخگوی انتظارات سهامداران که به‌طور عمده بانک‌های دولتی و شبه‌دولتی هستند نباشند، بنابراین طبیعی است که بانک‌ها استقبال نکنند. بانک‌های دولتی و نیمه‌دولتی که هم‌اکنون بالای 22 درصد بابت پول مردم بهره می‌دهند چطور ممکن است با 18 درصد به تولیدکننده‌ها وام بدهند و پایان سال مالی‌شان زیان نشان بدهد! پس این کار انجام نمی‌شود و طبیعی هم خواهد بود.

وی تصریح داشت :بنابراین چالش بزرگ دولت‌ها، چه دولت‌های گذشته و چه دولت کنونی در ارتباط با تولید بانک‌ها هستند. بانک‌ها سرنوشت اقتصادی کشور را رقم می‌زنند و شکست‌های دولت‌ها در بخش اقتصادی را بانک‌ها رقم می‌زنند و تا زمانی که این بخش مورد اصلاح واقع نشود و در عین حال اقتصاد کلان کشور مورد ترمیم و نوسازی قرار نگیرد، همین شرایط را همواره باید شاهد باشیم.


نبود کلینیک در صنایع

آشتیانی با بیان این اعتقاد که هر دولتی که وارد عرصه می شود همان اشتباهات دولت های گذشته را تکرار می کند تصریح کرد: وزارت صنایع در حال روزمرگی است هشدار می‌دهم به صنعت، تولید و متولیان کشور که نگاهی واقع‌بینانه و منطقی داشته باشند. حتی وزارت صنایع مدعی شده است که می‌خواهیم صنایع را نوسازی کنیم، نوسازی صنایع با 10 هزار میلیارد تومان امکان‌پذیر نیست در حالی که وزارت صنایع ادعا کرده 10 هزار میلیارد تومان برای نوسازی صنایع پیش‌بینی کرده‌ایم.

وی ادامه داد: 10 هزار میلیار تومان را برای چه بازه‌ای پیش‌بینی کرده‌اند و برای چه صنایعی می‌خواهند اختصاص دهند؟ ضمن اینکه با گستردگی و تنوع تولیدی که در عرصه صنعت کشور هست اصلا 10 هزار میلیارد تومان می‌تواند پاسخگو باشد؟ اگر ساز‌وکار درست برایش پیش‌بینی نکنیم منجر به رانت و رانت‌خواری نمی‌شود؟ و خیلی سوالات دیگر که وجود دارد. آموزش در صنایع خیلی ضعیف است و در بخش کنترل کیفی‌ها با چالش مواجه هستند. در حقیقت وزارت صنعت‌ومعدن به‌خصوص سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی باید یک کلینیک عارضه‌یابی داشته باشند و عوارض این اتفاقات را مورد ارزیابی قرار بدهند.

آشتیانی گفت : نه‌ تنها در شهرک‌های صنعتی بلکه تمام صنایع کشور باید مورد تحقیق و تحلیل قرار بگیرند و کلینیک‌هایی ایجاد شود که آن کلینیک‌ها مشکلات و مسایلی که در کارخانه‌های مختلف کشور وجود دارد را مورد ارزیابی قرار بدهد.


مجریان قانون از خود قانون مهم‌ترند


معاون اسبق وزیر صنعت نقض قانون را شاه‌کلید معضلات و مشکلات دانست و بیان کرد: فکر می‌کنم شاه‌کلید همه معضلات و مشکلات در سطح جامعه در عرصه‌های مختلف نقض قانون توسط مجریان قانون است. آنها به گونه‌ای رفتار و عمل می‌کنند که سلیقه‌شان اعمال می‌شود نه اینکه قانون اجرا شود، یعنی قانون را تفسیر به رای می‌کنند و به‌گونه‌ای عمل می‌کنند که قانونگذار تصورش بر این باشد که نیاز به قانون داریم.

وی تصریح داشت : یعنی قانون در قانون می‌آوریم و همین باعث می‌شود نتوانیم اهدافی را که مدنظر داریم محقق کنیم. بنابراین مجریان قانون از خود قانون مهم‌ترند ،چرا که اگر بهترین قانون را داشته باشیم ولی مجریان توانایی اجرای قانون را نداشته باشند شاکله قانون زیرسوال می‌رود و همین باعث انباشت قوانین متعدد می‌شود که منجر به دست‌و‌پاگیر کردن یکسری مشکلات می‌شود حال چه در عرصه تولید یا فرهنگ یا مسایل سیاسی اجتماعی باشد هیچ فرقی نمی‌کند.

آشتیانی ادامه داد : اگر در دنیا شاهدیم از صنایع کوچک‌شان حمایت می‌کنند برای آنها بسته تعریف شده حمایتی دارند و پیش‌بینی بودجه‌های لازم توسط مراکز اقتصادی و بانکی و بیمه‌ای وجود دارد، بی‌محابا ورود نمی‌کنند ضمن اینکه آنها مبنای اقتصاد کلان‌شان را براساس برنامه‌هایی که تدوین شده می‌گذارند. ما امروزه نه احترام به برنامه‌ها داریم و نه احترام به قانون و همین است که روز‌به‌روز چالش‌های ما پیچیده‌تر و گره‌ها کور‌تر می‌شود.


بسته حمایتی در ورزش نداریم


مدیرعامل سابق باشگاه استقلال در پاسخ به این سوال که خصوصی سازی باشگاه استقلال و پرسپولیس چرا به این طولانی رسیده است ، گفت : با خصوصی سازی مخالف نیستم . در صنعت بسته حمایتی نداریم همه موضوعی است در ورزش که تمام جوانب اقتصادی سیاسی و فرهنگی را در بر دارد. در کدام یک از این ابعاد در ورزش عرضه داشتیم که کاری انجام دهیم . اکنون چه بسته حمایتی تعریف شده در ورزش داریم که بتوانیم سرمایه گذارجذب کنیم ؟ از کدام ابزار ورزش توانسته ایم استفاده کنیم ؟ قبل از خصوصی سازی این دو باشگاه باید بدانیم چگونه و با چه ابزاری سرمایه گذار در این حوزه سرمایه گذاری کند؟ورزش توجیه اقتصادی ندارد .

به گفته آشتیانی ، فقط می گویند که از آگهی در رسانه ملی می توان جذب سرمایه کرد .این فقط گوشت راسته است اگر این نباشد چطور می توانند از ورزش درآمد زایی کنند ؟درآمدشان از کجاست . یک سری افراد ناتوان در ورزش هستند که نه فرهنگ ورزش را دارند ونه از توجیه اقتصادی مطلع هستند . هر دولتی که آمده با رفتارهای پوپولیستی حرف از خصوصی سازی این دو باشگاه می زنند .الان اگر این دو باشگاه را مجانی به دو نفر بدهند یکسال بعد مطمئنا مجبور به پس دادن می شوند . پس هیچ سرمایه گذاری راضی به خرید سهام این دو باشگاه نمی شوند و نذری خریداری نمی کنند .


معیشت مردم در این رسته از تولید پول چیست


به گفته مدیرعامل اسبق باشگاه استقلال ، نقش مهم ورزش در تولید ناخالص کشورها بسیار مهم است و از این بخش استفاده های زیادی می شود .ورزش جزءآن دسته از موضوعاتی است که هم پول زاست و هم اشتغالزاست . امروز در دنیا 700 میلیارد یورو گردش مالی در اقتصاد ورزش است و فوتبال به تنهایی در دنیا 34 میلیارد یورو گردش پولی دارد . کشورهایی که در ورزش حرفه ای سرآمد هستند 4تا 5 درصد از تولید ناخالص کشور را به ورزش اختصاص داده‌اند.

آشتیانی پیشنهاد کرد : یک روز افرادی که در بخش ورزش و فوتبال کشورمان فعال هستند از مدیر ومعاونان یک روز جمع شوند و بگویند در این بخش پول زا چه کرده اند؟ ما را از چنین درآمدهایی محروم کرده اند . ما باید در تمام بخش ها توسعه داشته باشیم اما نشد .چرا دولتی جسارت نمی کند تا تغییری در ساختار اقتصادی کشور بدهد و همچنان پوپولیست هستند .اقتصاد مقاومتی را که رهبر عنوان کرده اند هنوز اجرا نشده این در حالی است که سایر کشورها سال ها قبل این روش را پیاده کرده اند به گفته رهبر راهی جزء اجرای اقتصاد مقاومتی نداریم.

22

حجم ویدیو: 71.12M | مدت زمان ویدیو: 00:33:23 | دانلود ویدیو
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 3
  • بهزاد
    0

    سلام بسیار مصاحبه جالب و شجاعانه ای بود بعنوان یک فرد اقتصادی لذت بردم هم چی رو با زبان و دیالوگ قشنگ بیان کرد ای کاش همه کارشناسان این هنر اقای اشتیانی را داستند که با این صراحت لهجه و کارشناسی مطالبشان بیان کنند در خاتمه تشکر میکنم از این شبکه بابت این مصاحبه جذاب

  • امیر
    1

    با استناد به جمله خود جنابعالی ((تصمیمات نادرست و انتخاب افراد ناشایست در جایگاهی که باید شایسته سالاری باشد . )): دقیقا انتخاب افرادی مثل شما که 40 سال هست با یک فکر تغییر نیافته دارید مملکت رو مدیریت میکنید بهتر از این هم نخواهد شد. از متن حرفهای جنابعالی اینطور معلوم است که همه مملکت و مردم و بانک و.... مقصرند و اگر بجای اینها کشور دیگری به شما برای مدیریت داده میشد آمریکا تحویل میدادید یا یک کشور اروپایی. خسته شدیم از حرفها و نقدهای بی ارزشی این چنین. دو صد گفته چون نیم کردار نیست. (کارنامه عملیاتی مثبت اگر دارید حرف بزنید)

  • میترا
    0

    باسخ اقای امیر / ظاهرا شما بسیار عصبانی و در عین حال وابستگی سیاسی به جناح خاص دارید - اگر خوب مصاحبه را مطالعه میکردید با توجه به نگرش سیاسی اقای اشتیانی - اتفاقا ایشان اظهاراتشان فارغ از انگیزه سیاسی بود و نقدهایی که کردند کاملا کارشناسی و بدون بغض سیاسی بود - من وقتی مطلب شما را خواندم علاقه مند شدم مجدد این مصاحبه را بخوانم و انگاه متوجه شدم شما از روی بغض و گرایش سیاسی اظهار نظر کردید هر چند که نگاه شما محترم است اما چقدر خوب بود نظرات کارشناسی را با اغراض سیاسی دخیل نکنیم

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها