مزایای خوردن ماهی/ کدام ماهی را بیشتر و یا کمتر مصرف کنیم؟

با خواص اعجاب‌آور ماهی‌ها آشنا شوید.

مزایای خوردن ماهی/ کدام ماهی را بیشتر و یا کمتر مصرف کنیم؟

ماهی را می‌توان یکی از سالمترین انواع غذاها نام برد که حاوی مواد مغذی بسیاری همچون ویتامین D و پروتئین است. ماهی همچنین یک منبع بسیار مهم امگا3 است که برای بدن و مغز بسیار مهم و ضروری تلقی می‌شود. برخی از خواص و فواید ماهی بر سلامتی:

دارای مقدار زیادی مواد مغذی

ماهی حاوی مقدار زیادی مواد غذایی است که بیشتر افراد کمبود آن‌ها را دارند. این مواد شامل پروتئین، ید، ویتامین‌ها و مواد معدنی هستند.

چربی‌ها نیز گاهی سالم هستند! به همین دلیل ماهی‌هایی مانند سالمون، ساردین، ماهی تن و ماهی قزل‌آلا که چربی بالایی دارند مفیدتر قلم‌داد می‌شوند. ویتامین D یکی از این چربی‌ها است که بسیاری از مردم کمبود آن را دارند.

ماهی‌های چرب همچنین دارای اسیدهای چرب و امگا3 هستند که برای فعالیت و عملکرد بدن و مغز بسیار مهم‌اند و می‌توانند خطر ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها را کاهش دهند. برای بدست آوردن مقدار امگا3 مورد نیاز بدن، خوردن یک یا دو وعده ماهی چرب در هفته توصیه می‌شود.

کاهش خطر سکته قلبی و مغزی

سکته قلبی و مغزی دو مورد از شایع‌ترین علت‌های مرگ زودرس در جهان هستند. یک مطالعه بزرگ که بر روی بیش از 40000 مرد در آمریکا انجام شده بود، نشان داد که افرادی که به صورت مرتب و مداوم ماهی مصرف می‌کنند خطر ابتلا به سکته قلبی٬ مغزی و همچنین مرگ و میر ناشی از بیماری‌های قلبی در آنها 15درصد کمتر است.

حاوی مواد ضروری برای رشد

اسیدهای چرب امگا3 برای رشد و نمو بسیار ضروری هستند. DHA یا اسید دو کزا هگزائوییک بسیار برای رشد چشم و مغز مفید است. به همین دلیل توصیه می‌شود زنان باردار و شیرده امگا3 به میزان کافی مصرف کنند. با این حال برخی از ماهی‌ها دارای جیوه بالایی هستند که برای رشد مغز مشکل ایجاد می‌کنند. بنابراین زنان باردار باید از ماهی‌های کم جیوه مانند قزل‌آلا و ساردین را به اندازه 340 گرم در هفته مصرف کنند. همچنین باید از خوردن ماهی‌های خام و نپخته نیز اجتناب کنند زیرا حاوی میکرو اورگانیسم‌هایی هستند که به جنین آسیب میرسانند.

مزایای خوردن ماهی/ کدام ماهی را بیشتر و یا کمتر مصرف کنیم؟

افزایش سلامت مغز

عملکرد مغز با افزایش سن کاهش می‌یابد. با این حال بیماری‌هایی همچون آلزایمر و کاهش خفیف عملکرد ذهن نیز طبیعی است. بسیاری از مطالعات نشان می‌دهند افرادی که بیشتر ماهی می‌خورند میزان کمتری از بیماری‌های ذهنی در آن‌ها وجود دارد. همچنین خوردن ماهی، مقدار ماده خاکستری را در بافت عصبی اصلی مغز افزایش می‌دهد که تنظیم کننده حافظه و احساسات است.

جلوگیری و مقابله با افسردگی

افسردگی یک بیماری ذهنی شایع است که از صفات آن میتوان به غم و اندوه، کمبود انرژی، از دست دادن علاقه به زندگی و فعالیت‌های شخصی اشاره کرد. مطالعات نشان می‌دهد افرادی که به طور منظم ماهی می‌خورند، به احتمال کمتری افسرده می‌شوند. اسیدهای‌ چرب امگا 3 با افسردگی مبارزه می‌کنند و اثربخشی داروهای ضدافسردگی را افزایش می‌دهد.

24

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • لیلا ....
    0

    کاش ماهی ارزان بود وهمه ی هموطنان میتونستن مصرف کنن.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها