۷۵ کاروان اهل سنت به حج تمتع اعزام می‌شوند/ ارائه خدمات یکسان به کاروان‌های شیعه و سنی

مدیر اهل سنت بعثه مقام معظم رهبری با اشاره به اعزام ۱۰ هزار و ۵۰۰ زائر سنی به حج تمتع در قالب ۷۵ کاروان، گفت: هیچ تفاوتی در زمینه ارائه خدمات به کاروان‌های شیعه و سنی وجود ندارد.

۷۵ کاروان اهل سنت به حج تمتع اعزام می‌شوند/ ارائه خدمات یکسان به کاروان‌های شیعه و سنی

امسال ۸۶ هزار و ۵۵۰ زائر از کشورمان به حج تمتع مشرف می‌شوند که بر اساس برنامه‌ریزی‌های سازمان حج و زیارت این تعداد زائر در قالب ۵۷۳ کاروان از ۱۷ تیرماه به عربستان اعزام خواهند شد.

حجت‌الاسلام هادی اکبری مدیر اهل سنت بعثه مقام معظم رهبری گفت:امسال با توجه به جمعیت و تقاضای زائران اهل سنت از استان‌های مختلف، ۱۰ هزار و ۵۰۰ نفر از زائران خانه خدا را برادران اهل تسنن تشکیل می‌دهند که در قالب ۷۵ کاروان به مکه مکرمه و مدینه منوره مشرف می‌شوند.

وی ادامه داد : زائران اهل سنت حج ۹۸ از ۱۲ استان به عربستان اعزام می‌شوند که از استان آذربایجان شرقی ۹ کاروان، بوشهر یک کاروان، خراسان جنوبی ۲ کاروان، خراسان رضوی ۸ کاروان، خراسان شمالی یک کاروان، سیستان و بلوچستان ۱۰ کاروان، فارس ۳ کاروان، کردستان ۱۳ کاروان، کرمانشاه ۳ کاروان، گلستان ۱۸ کاروان، گیلان یک کاروان و هرمزگان ۶ کاروان به حج تمتع مشرف خواهند شد.

وی تصریح کرد : از ۷۵ کاروان اعزامی اهل سنت به عربستان برای حج تمتع امسال، ۹ کاروان مدینه قبل و ۶۷ کاروان هم مدینه بعد هستند. حدود ۹۰ درصد زائران اهل سنت مدینه دوم هستند چرا که بر اساس عقاید اهل سنت باید بعد از حج تمتع به زیارت پیامبر اعظم (ص) در مدینه منوره مشرف شد تا حج کامل شود.به طور کلی در بیشتر کاروان‌ها تعداد بانوان بیشتر از آقایان است. همچنین در سال‌های اخیر سطح تحصیلات زائران اهل سنت هر بار بالاتر می‎رود به طوری که در حج تمتع امسال ۳۵ نفر فارغ التحصیل مقطع دکتری هستند و ۱۴۰ نفر نیز تحصیلات عالی دارند که این امر نشان می‌دهد سطح سواد در جامعه اهل سنت رو به افزایش است.

سال گذشته تعداد زائران اهل سنت ۱۰ هزار و ۳۰۰ نفر بود، آیا سهمیه خاصی برای زائران اهل سنت برای حج تمتع در نظر گرفته شده است؟

هیچ تفاوت یا سهمیه‌ای برای زائران اهل سنت نداریم بلکه به تناسب جمعیت هر استان و سهمیه‌ای که سازمان حج و زیارت اعلام می‌کند، زائران نام‌نویسی و انتخاب می‌شوند. زائران اهل سنت نیز همچون زائران شیعه در سامانه نام‌نویسی کرده و پس از تهیه فیش بر اساس زمان‌بندی اعلام شده از سوی سازمان حج و زیارت به حج تمتع مشرف می‌شوند به طوری که در سال‌های گذشته تعداد زائران اهل سنت متغیر بود. امسال ۱۰ هزار و ۵۰۰ نفر، سال گذشته ۱۰ هزار و ۳۰۰ نفر، سال ۹۶ نیز ۱۵ هزار نفر و همچنین سال‌های ۹۳ و ۹۴ تعداد زائران اهل سنت ۴ هزار و ۵۰۰ نفر بود.

در فاجعه سال ۹۴ از بین حدود ۵۰۰ زائر ایرانی که به شهادت رسیدند، ۱۰۰ نفر از اهل سنت بودند. همچنین به زائران کاروان‌ها استان‌های گلستان و کردستان آسیب‌های جدی وارد شد.

هیچ تفاوتی در ارائه خدمات به کاروان‌های شیعه و سنی وجود ندارد. تمامی خدماتی که بعثه مقام معظم رهبری برای زائران شیعه در نظر گرفته است، برای زائران اهل سنت هم اعمال می‌شود. حتی در برهه‌ای از زمان سعی داریم امکانات رفاهی برای زائران اهل تسنن بهتر باشد.

شورای افتای مدیریت اهل سنت با شناسایی علما و فعالان سنی تلاش می‌کند تا سطح علمی و معرفتی زائران را بیشتر کند تا در اعمال و مناسک حج تمتع مشکلی نداشته باشند.

همچنین در رابطه با خدماتی که به زائران خانه خدا ارائه می‌شود، به زائران اهل سنت توجه ویژه‌ای شده است. در زمینه اسکان، تغذیه و حمل و نقل و سایر امور تفاوتی بین کاروان‌های شیعه و سنی ایرانی وجود ندارد و خدمات به صورت یکسان ارائه می‌شود. حتی در برخی موارد برای رعایت حال زائران سنی خانه خدا، با توجه به اینکه آن‌ها در ۵ وقت نماز به جای می‌آوردند، سعی شده هتل‌های آن‌ها نزدیک‌تر باشد.

امسال در یک کاروان از گیلان و یک کاروان از سیستان و بلوچستان، شیعه و سنی در کنار یکدیگر هستند. حضور شیعه و سنی در کنار هم از بُعد بین‌المللی نیز نشانگر اقتدار و اتحاد مسلمانان و از طرف انسجام ملی ایران است. چرا که همه در یک صف و ساماندهی به حج تمتع مشرف می‌شوند و اعمال و مناسک حج را به جای می‌آورند. حتی در برخی موارد زائران سایر کشورها متعجب می‌شوند که چگونه شیعه و سنی با هم به حج تشرف می‌یابند. این اقدام ایران به نوعی الگویی برای سایر کشورها شده است.

برخلاف تصور بسیاری که گمان می‌کنند دعای کمیل تنها برای کاروان‌های شیعه است، زائران اهل سنت نیز در این مراسم حضور می‌یابند. البته بعثه مقام معظم رهبری برای زائران اهل سنت برنامه‌های متنوعی نیز تدارک دیده‌اند که علاوه بر یک همایش سراسری، یک همایش نیز برای زائران مدینه اول و یکی دیگر برای زائران مدینه دوم پیش‌بینی شده است. همایش سراسری اهل سنت به عنوان مانور حضور برادران اهل سنت و بیعت با ولی‌فقیه به شمار می‌رود که در آن هزاران اهل سنت حضور می‌یابند. حضور زائران اهل سنت در این همایش آنقدر زیاد است که با توجه به محدودیت‌های موجود به کاروان‌ها اعلام می‌کنیم که تعداد کمتری از زائران در این همایش شرکت کنند یعنی به نوعی برای هر کاروان سهمیه‌ای در نظر می‌گیریم.

علاوه بر این‌ها، همایش علمی قبل از موسم حج نیز برپا می‌شود که در این مراسم فرهیختگان، روحانی، معین و معینه‌های کاروان‌های اهل سنت حضور دارند و هر سال هم با موضوع خاصی فراخوان این همایش اعلام می‌شود. موضوع امسال این همایش متناسب با شعار سال، «خودسازی، اخوت دینی و تمدن اسلامی» است که در ۵ سرفصل تبیین تأثیر اخوت اسلامی در برپایی تمدن جدید اسلامی، نقش و تأثیر خودسازی در تقویت اخوت دینی، خودسازی مسلمانان و آثار آن در تمدن اسلامی، مبانی نظریه اخوت اسلامی و الگوهای برجسته آن، اخوت اسلامی در پرتوی تمدن اسلامی برگزار می‌شود.

منبع: فارس

24

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها