دو گزینه محتمل نخست‌وزیری بریتانیا را بشناسید/ از موافقت با برجام تا مخالفت با برنامه موشکی؛ جانسون و هانت چه سیاستی در مورد ایران خواهند داشت؟

بوریس جانسون و جرمی هانت، وزرای امور خارجه پیشین و فعلی بریتانیا توانستند به مرحله نهایی رقابت برای کسب عنوان رهبری حزب محافظه‌کار و نخست وزیری این کشور راه پیدا کنند.

دو گزینه محتمل نخست‌وزیری بریتانیا را بشناسید/ از موافقت با برجام تا مخالفت با برنامه موشکی؛ جانسون و هانت چه سیاستی در مورد ایران خواهند داشت؟

به گزارش خبر فوری ، پس از استعفای ترزا می از نخست وزیری انگلیس و آغاز پروسه جانشینی‌اش، بوریس جانسون و جرمی هانت، وزرای امور خارجه پیشین و فعلی بریتانیا وارد رقابت انتخاباتی درون حزبی شده و توانستند به مرحله نهایی رقابت برای کسب عنوان رهبری حزب محافظه‌کار و نخست وزیری این کشور راه پیدا کنند.
اکنون نخست وزیر بعدی بریتانیا یکی از این دو خواهند بود. اما جانسون و هانت چه کسانی هستند و به خصوص عقایدشان در مورد ایران چگونه است؟

بوریس جانسون؛ روزنامه نگاری شوخ طبع که به وزارت رسید

« آلکساندر بوریس جانسون» در سال 1968 میلادی در شهر نیویورک آمریکا به دنیا آمد، به همین دلیل به او تابعیت آمریکایی و انگلیسی داده شد. والدین او -شارلوت و استنلی جانسون- هر دو انگلیسی بودند. جانسون نیز همانند دیوید کامرون، نخست‌وزیر سابق انگلیس، توانست در کالج معتبر ایتون تحصیل کند. وی پس از فارغ التحصیلی از این کالج، موفق به دریافت بورس تحصیلی در بیلیل، کالج وابسته به دانشگاه آکسفورد، شد و در رشته مطالعه متون کلاسیک تحصیلات دانشگاهی خود را ادامه داد. او به همراه کامرون، هم‌دوره‌ای‌ خود، عضو باشگاه بدنام بولینگدون آکسفورد بود. این باشگاه به دلیل آنکه در آن مشروبات الکی سنگین سرو می‌شد و اعضای آن رفتارهای خشن داشتند و به اقداماتی از قبیل آسیب زدن به اموال عمومی دست می‌زدند، شهرت بدی داشت.
بوریس جانسون فعالیت خود را ابتدا به عنوان روزنامه‌نگار تایمز آغاز کرد، اما پس از جعل یک نقل قول از پدربزرگش (عثمان کمال ملقب به جانی)، از این روزنامه اخراج شد. او بین سالهای 1989 تا 1994 میلادی نیز در بروکسل، پایتخت بلژیک، برای روزنامه دیلی‌تلگراف کار می‌کرد. جانسون همچنین از سال 1994 میلادی به عنوان ستون‌نویس سیاسی و معاون سردبیر تلگراف فعالیت می‌کرد.

جانسون سپس با عضویت در حزب محافظه‌کار وارد سیاست گردید و همزمان با حضور در یک مجموعه طنز تلویزیونی به شهرت و محبوبیت رسید.
توانایی‌اش در جذب مردم با رفتار عجیب و شوخ‌طبعی‌اش به او کمک کرد مردم یک سری از رسوایی‌هایش را فراموش کنند؛ ازجمله اخراج از تیم سیاسی حزب به جرم دروغ گفتن در مورد یک رابطه‌ی عاشقانه و چند مورد ارتباط غیر اخلاقی.

جانسون پس از ناکامی در سال 1997 میلادی در راهیابی به مجلس عوام انگلیس (به عنوان نامزد حزب توری)، سال 2001 میلادی موفق شد به عنوان نماینده هنلی-آن-تیمز وارد مجلس شود. سال 2008 میلادی، در رقابت بر سر تصاحب صندلی شهرداری لندن بر رقیب کهنه‌کار خود «کن لوینگستون» (شهردار آن زمان لندن) پیروز شد.

13 ژوئیه 2016 ترزا می نخست‌وزیر بریتانیا، بوریس جانسون را به عنوان وزیر جدید امور خارجه این کشور منصوب کرد. جانسون، از مهم‌ترین سیاستمداران طرفدارخروج بریتانیا از اتحادیه اروپا بوده‌است و علت انتخابش هم همین بود.
جانسون پس از دو سال در روز دوشنبه 9 ژوئیه 2018 از سمت وزیر خارجه انگلستان استعفا داد و دفتر «ترزا می» گفت که استعفای او پذیرفته شده‌ است.


عقاید بوریس جانسون درباره ایران؛ مخالف طرح بولتون اما موافق فشار بر ایران

بوریس جانسون، از اولین وزرای خارجه انگلیس بود که برای یک سفر دو روزه و دیدار و گفت‌وگو با مقامات کشورمان از جمله وزیر امور خارجه، دبیر شورای عالی امنیت ملی و ... وارد ایران شد. از این جهت بسیاری او را از جمله مشتاقان گفتگو با ایران می‌دانند ولی نباید فراموش کرد که جانسون از جمله مخالفین سرسخت ایران بوده و هست.
وی بارها از ایران بابت دستگیری نازنین زاغری، شهروند ایرانی ـ انگلیسی در ایران انتقاد کرده است.
جانسون همچنین مدتی پیش در سفر خود به رم گفته بود: «عربستان سعودی و ایران در جنگی نیابتی در منطقه شرکت دارند و این امر یک فاجعه است.» وزیر خارجه بریتانیا در ویدئویی که روزنامه گاردین در این باره منتشر کرده رفتار ایران و عربستان را به "عروسک‌بازان" تشبیه کرده بود.

با این حال، جانسون از جمله مخالفان طرح تغییر حکومت در ایران بوده است. او درباره رویکرد جان بولتون مشاور امنیت ملی آمریکا که بارها از تغییر نظام در ایران حمایت کرده است، گفته بود: "این هدفی نیست که انگلیس آن را دنبال کند چرا که تغییر نظام در تهران لزوما به معنای یک تغییر بهتر نخواهد بود."
با این حال، نباید فراموش کرد که جانسون به شدت نزد ترامپ محبوب است و طرح‌های ضد ایرانی او را می‌پسندد.
رییس جمهور آمریکا در آستانه سفرش به بریتانیا در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه نظر او در مورد ۱۲ کاندیدای دستیابی به مسند نخست وزیری بریتانیا چیست، گفته بود: من فکر می‌کنم، بوریس به خوبی از عهده این کار بر آید. او نخست وزیر فوق‌العاده‌ای می‌شود.


جرمی هانت؛ اشراف زاده موافق برگزیت در مقام وزارت خارجه

پس از استعفای بوریس جانسون از سمت وزارت خارجه بریتانیا، جرمی هانت به عنوان جانشین او به این مقام منصوب شد. هانت در گذشته از جمله موافقان باقی ماندن بریتانیا در اتحادیه اروپا بود.
هانت 51 ساله به مدت پنج سال و شش ماه در مقام وزیر بهداشت در کابینه مشغول به فعالیت بوده است. او طولانی‌ترین مدت وزارت در این وزارتخانه پس از جنگ جهانی دوم را داشته است.

جرمی هانت از سال 2005 حوزه انتخابی ساوت وست سوری را در مجلس عوام بریتانیا نمایندگی می‌کند. هانت همانند ترزا می موافق باقی ماندن بریتانیا در اتحادیه اروپا بود، اما پس از برگزاری همه‌پرسی تاریخی که به خروج این کشور از اتحادیه اروپا منجر شد، به اجبار نظر خود را تغییر داد.

جرمی هانت در خانواده‌ای مرفه متولد شده و در آکسفورد تحصیل کرده است. او پس از اعلام این خبر با انتشار پیامی در توییتر ضمن خرسندی از انتصابش در این سمت نوشت: «افتخار بزرگی است که در این زمان دشوار در تاریخ کشورمان به عنوان وزیر خارجه انتخاب شدم. وقتش است که از نخست‌وزیرمان برای یک توافق برگزیت خوب حمایت کنیم؛ یا حالا یا هیچ‌وقت.»


نظرات هانت درباره ایران؛ موافق برجام اما مخالف برنامه موشکی

اگر چه جرمی هانت جذابیت و شوخ طبعی جانسون را ندارد اما در بسیاری از زمینه‌ها مانند سلف خود فکر و عمل می‌کند. هانت مانند جانسون همیشه بر اتحاد بریتانیا و امریکا در مقابل ایران تاکید کرده است. وزیر امور خارجه بریتانیا پس از اتهامات اخیر آمریکا بر ایران مبنی بر دخالت در حادثه نفت‌کش‌ها، تاکید کرد که بریتانیا دلیلی ندارد ادعای ایالات متحده درباره دست داشتن ایران درانفجار دو نفتکش در دریای عمان را نپذیرد.
وزیر خارجه انگلیس در ادامه مدعی شد که بهترین راه جهت حل بحران خاورمیانه، عقب نشینی ایران از فعالیت‌های به قول او بی‌ثبات کننده‌اش است.
هانت همچنین از جمله مخالفان برنامه موشکی ایران بوده است. وی در توییتر خود نوشت: «عمیقا از شلیک آزمایش یک موشک بالستیک میان‌برد توسط ایران، نگران هستم. [این اقدام] تحریک‌آمیز، تهدیدآمیز و ناهمخوان با قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل متحد است.»

هانت همچنین در مورد برنامه‌های موشکی ایران گفته بود: «حمایت ما از برجام به هیچ وجه از نگرانی ما در مورد برنامه موشکی ثبات‌زدای ایران و از قاطعیت ما در مورد اینکه این [برنامه] باید متوقف شود، نمی‌کاهد.»

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها