جامعه بین الملل حریف عربستان می‌‌شود؟ / از مرگ خاشچقی تا کودک کشی در یمن و سرکوب شیعیان

حدود یک سال از قتل جمال خاشقجی روزنامه‌نگار عربستانی و منتقد سرسخت سیاستهای این کشور عربی میگذرد واقعه ای که تبعات زیادی برای این کشور پادشاهی به دنبال داشت.

جامعه بین الملل حریف عربستان می‌‌شود؟ / از مرگ خاشچقی تا کودک کشی در یمن و سرکوب شیعیان

حدود یک سال از قتل جمال خاشقجی روزنامه‌نگار عربستانی و منتقد سرسخت سیاستهای این کشور عربی میگذرد واقعه ای که تبعات زیادی برای این کشور پادشاهی به دنبال داشت از سروصدای زیاد رسانه ها محکوم کردن عاملان این اتفاق گرفته تا واکنش‌های کم بیش جامعه بین الملل به این جنایت .

اقدام نظامی عربستان در یمن و کودک کشی آل سعود در این کشور و فشار بر شیعیان و اعدام دسته جمعی آنها در عربستان ، قتل خاشقچی و دهها اقدام خلاف حقوق بشری این رژیم حکایت از رویه سیاسی آنها دارد .

عادل الجبیر، وزیر مشاور در امور خارجی عربستان سعودی در واکنش به گزارش جدید یک کارشناس سازمان ملل متحد که گفته محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان و دیگر مقام‌های بلندپایه این کشور مسئول قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار سعودی هستند، گفته این گزارش بدون پایه و اساس است.

الجبیر که پیشتر وزیر خارجه عربستان و قبل از آن هم سفیر این کشور در آمریکا بود گفته گزارش آنیس کالامار، گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل متحد علاوه بر "اتهامات بی‌پایه و اساس دارای تضادهایی است که اعتبار آن را زیر سوال می‌برد".

کالامار، گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور قتل‌های فراقانونی در گزارشی پیشنهاد داده دارایی‌های شخصی ولیعهد عربستان تا زمانی که بی‌گناهی او ثابت شود، تحریم شود.

آنیس کالامار گفته است که "نتیجه تحقیقات انجام شده در مورد قتل جمال خاشقجی حاکی از آن است که او قربانی قتل عمد، از پیش برنامه‌ریزی شده و فراقانونی بوده که براساس قوانین بین‌الملل حقوق بشر، دولت عربستان سعودی مسئول آن است."

این در حالی است که دولت عربستان تنها پس از افزایش فشارهای بین‌المللی به قتل رسیدن آقای خاشقچی در ساختمان کنسولگری را پذیرفت اما آن را متوجه "نیروهای خودسر" دانست.

گنس کالامارد، گزارشگر سازمان ملل در مصاحبه با شبکه المیادین نیز گفته است که درخواست‌های بسیاری به مسئولان عربستانی در خصوص گزارش خود پیرامون کشته شدن جمال خاشقجی، روزنامه نگار سعودی داده است، اما هیچ پاسخی تا به این لحظه دریافت نکرده است.

گزارشگر سازمان ملل همچنین تاکید کرده است: در فاصله ربودن حریری تا قتل خاشقجی، جامعه بین الملل کاری علیه عربستان انجام نداده است.

یافته‌های کالامار همسو با نتیجه‌گیری سازمان مرکزی اطلاعات آمریکا، سیا، است که جینا هسپل، رئیس خود را برای بررسی مستقیم مدارک دولت ترکیه به آنکارا اعزام کرد و در نهایت به کاخ‌سفید اعلام کرد از نظر سیا اینکه خاشقجی بدون تایید محمد بن سلمان به قتل رسیده باشد احتمال پایینی دارد.

پیشتر، دادستانی سعودی که رسیدگی به این قتل را برعهده دارد گفته بود که جسد جمال خاشقجی پس از قطعه قطعه شدن به بیرون از سفارت انتقال یافت. هنوزجسد او یافت نشده است.

وی تاکید دارد که در صورت خروج عربستان از شورای حقوق‌بشر، پیامدهای منفی برای این کشور وجود خواهد داشت.

این در حالی است مجلس سنای آمریکا روز پنجشنبه به لغو برنامه دولت این کشور برای فروش سلاح به عربستان سعودی با استناد به اختیارات ویژه رِئیس‌جمهور آمریکا رأی مثبت داد.

دولت دونالد ترامپ پیش از این با اعلام وضعیت اضطراری در قبال ایران سوم خردادماه سال جاری با اعلام «وضعیت اضطراری» به‌ دلیل تنش با ایران، کمیته‌های کنگره را از قصد خود برای فروش بیش از هشت میلیارد دلار تسلیحات نظامی به عربستان سعودی، امارات و اردن مطلع کرد.

گروهی متشکل از دو حزب آمریکا به رهبری «رابرت منندز» و «لیندسی گراهام» ۲۲ قطعنامه در مخالفت با فروش این تسلیحات به کشورهای عربی معرفی کرده‌اند. هر کدام از این قطعنامه‌ها برای ابطال یکی از قراردادهایی است که دولت آمریکا برای فروش سلاح به عربستان سعودی بر اساس اعلام وضعیت اضطراری صادر کرده است. نمایندگان مجلس سنا بعد از چندین هفته مذاکره، موافقت کردند تنها سه رأی‌گیری برای تصویب تمامی این قطعنامه‌ها برگزار کنند.

در جلسه رأی‌گیری روز پنجشنبه مجلس سنای آمریکا در سه رأی‌گیری پیاپی، ۲۲ قطعنامه فروش سلاح به عربستان سعودی و کشورهای دیگر را به تصویب رساند

حال باید دید که جامعه بین الملل با این رژیم که به هیچ قاعده بین المللی پایند نیست چگونه رفتار میکند و آیا برخوردهای دوگانه بین المللی در این ماجرا نیز ادامه می یابد؟

منبع: خبر فوری

22

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • نگین
    0

    اول عربستان یه دوره می دید در کشتن مخالفانش خوب بود این همه در ایران کشته می شوند نامش خود کشی می شود بند زندان‌ها را باز می کنن جانیا و قاتلان می کشن اب از اب تکون نمی خوره بهتره دوره ببینند پیش برادر پوتین تا مثل قاشقچی دایم تو بوق نکنن

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها