موسویان: جان بولتون به دنبال جنگ و تجزیه ایران است

سیدحسین موسویان، مذاکره کننده سابق هسته ای ایران در نشست «ائتلاف برای صلح» در آمریکا آغاز ریاست جمهوری دونالد ترامپ در ایالات متحده را آغاز بی سابقه ترین روابط خصمانه بین تهران و واشنگتن عنوان کرد.

موسویان: جان بولتون به دنبال جنگ و تجزیه ایران است

به گزارش جماران، او با بیان این اینکه خصومت در روابط دوکشور پدیده تازه ی نیست گفت: در 40 سال گذشته دولت های آمریکا به جز دولت دوم اوباما که روابط سیاست «تعامل» را تجربه کرد دنبال تغییر رژیم و یا به اصطلاح مهار ایران بوده اند. اما در دوران ترامپ بی رحمانه ترین تحریم ها نه تنها در موضوع هسته ای بلکه در تمام ابعاد علیه 80 میلیون ایرانی اعمال شده است. در این دوران برای اولین بار درتاریخ روابط، سپاه پاسداران ایران که بخشی از ارتش ملی ایران است به عنوان سازمان تروریستی تعیین شده و به صفر رساندن صادرات نفت ایران در دستور کار قرار گرفته است.

دیپلمات پیشین ایران استراتژی ترامپ در قبال ایران را مغشوش خواند و گفت: ترامپ می گوید دنبال جنگ و تغییر رژیم نیست و گفتگویی برای اطمینان از عدم دسترسی ایران به بمب هسته ای می خواهد. پمپئو با تعیین 12 شرط دنبال تسلیم محض حکومت ایران و تغییر رژیم است. جان بولتون هم سالهاست که خواب حمله نظامی به ایران می بیند؛ در عین حال هر سه روی استراتژی فشار حداکثری توافق دارند. ابتدا ادعای ترامپ مبنی بر اینکه تنها دنبال اطمینان از عدم دسترسی ایران به بمب هسته ای است، را بررسی کنیم. ازنظر آمریکا برنامه هسته ای ایران، تهدید اول امنیت ملی تلقی میشد؛ در حالی که ایران عضو ان پی تی است، بمب هسته ای ندارد و کشورهایی مثل اسرائیل و هند و پاکستان در منطقه دارای بمب هستند. به هرصورت آمریکا و ایران با مشارکت قدرتهای جهانی 18 ماه مذاکره مستقیم داشتند که نهایتا بعد از 12 سال برجام به نتیجه رسید.

اول همه باید روی اصل «جنگ ممنوع» متحد شویم؛ دوم «دیپلماسی اول» را سرلوحه کار قرادهیم تا همچون مدل برجام بحرانها را از طریق دیپلماسی حل کنیم و سوم، برای حل هر بحران در منطقه هم باید «خواست اکثریت و حقوق اقلیت ها» رعایت شده، انتخابات آزاد با نظارت سازمان ملل برگزار و با قانون اساسی جدید، بنیانهای دموکراسی واقعی گذاشته شود

موسویان ادامه داد: دانشمندان هسته ای درجهان متفق هستند که برجام جامع ترین سند تاریخ عدم اشاعه و برنامه عملی بمب صفر است. ایران در قالب برجام، بالاترین شفافیت ها و تعهداتی راپذیرفته که هیچ کشور دیگری نپذیرفته است. آژانس بین المللی انرژی اتمی هم 15بار تایید کرده که ایران به تمام تعهداتش کامل عمل کرده است. اگر ترامپ راست می گوید که دنبال بمب صفر است و ایران هم جامعترین برنامه عملی بمب صفرتاریخ هسته ای جهان را اجراء کرده است پس او بدنبال چیست و چرا ایران را متهم به تلاش برای بمب هسته ای می کند؟

مذاکره کننده سابق هسته ای گفت: پمپئو مدعی است که میخواهد ایران کشور عادی باشد و عادی رفتار کند. اگر برجام یک توافق بین المللی است، اگرشورای امنیت سازمان ملل و آژانس بین المللی هم تایید کرده که ایران به تمام تعهداتش عمل کرده و اگرهمه دنیا اعتراف دارد که آمریکا تعهداتش را نقض کرده، پس کدام یک از دو کشور باید رفتار خود را عادی کند؟ ایران یا آمریکا؟

وی افزود: تکلیف جان بولتون نیز مشخص است و همه می دانند که دنبال جنگ و تجزیه ایران ست و لازم به توضیح نیست. در عین حال واقعیت این است که مشکل فعلی آمریکا با ایران مورد موضوع هسته ای نیست بلکه منطقه است، چون دولت آمریکا به خوبی می داند برنامه هسته ای ایران انحراف ندارد و ایران هم دنبال بمب هسته ای نیست.

موسویان گفت: آمریکا و اسرائیل و عربستان مدعی هستند که ایران منبع اصلی بی ثباتی های منطقه هست. ایران هم معتقد است که آمریکا عامل بی ثباتی های منطقه است. اما در نشست امروز «گروه ائتلاف برای صلح آمریکا» می توانیم این درک و توافق را داشته باشیم که عامل اصلی بی ثباتی ها و بحرانهای جاری منطقه، جنگ هایی است که در سالهای گذشته رخ داده است. در این مورد هم حقیقت این است که این آمریکا بود که به افغانستان حمله کرد نه ایران، این آمریکا بود که به عراق حمله کرد و نه ایران. این عربستان بود که با حمایت آمریکا به یمن حمله کرد و بدترین فاجعه انسانی را خلق کردند و نه ایران. این آمریکا بود که با ناتو و متحدین عربس به لیبی حمله مرد و این کشور را متلاشی کردند و نه ایران.

او افزود: در این منطقه بحران زده نیز فقط یک بحران از طریق دیپلماسی حل شد و آن هم بحران هسته ای ایران بود که آمریکا آن را هم آمریکا نابود کرد.

موسویان با تاکید بر سه اصل اساسی برای ایجاد صلح پایدار در منطقه گفت: اول همه باید روی اصل «جنگ ممنوع» متحد شویم؛ دوم «دیپلماسی اول» را سرلوحه کار قرادهیم تا همچون مدل برجام بحرانها را از طریق دیپلماسی حل کنیم و سوم، برای حل هر بحران در منطقه هم باید «خواست اکثریت و حقوق اقلیت ها» رعایت شده، انتخابات آزاد با نظارت سازمان ملل برگزار و با قانون اساسی جدید، بنیانهای دموکراسی واقعی گذاشته شود. تا زمانیکه قدرتهای منطقه ای و جهانی درمورد این اصول توافق نکنند، راه حل پایداری وجود نخواهد داشت.

دیپلمات سابق ایران گفت: ایران و آمریکا علیرغم همه دشمنی ها درافغانستان و عراق از همین مدل حمایت کردند. اما مشکل افغانستان و عراق ساختار سیاسی جدید و اصول مذکور نبود ونیست. مشکل از آنجایی آغاز شد، که بعد ازشکست طالبان، آمریکا اصرار بر خروج ایران کرد و ایران هم آمریکا را با طالبان تنها گذاشت تا جایی که الان نصف افغانستان در اختیار طالبان است و آمریکا به طالبان التماس میکند. مشکل عراق هم تروریسم است که پشتوانه مالی و تسلیحاتی آنها عربستان و امارات است.

موسویان گفت: آمریکا، اروپا و همه متخصصین می دانند که منبع مالی و ایدئولوژیک خطرناکترین تروریسم همچون داعش و القاعده، وهابیت است که مادر آن هم عربستان است که ایدئولوژی و سلاح آنها را تامین میکند. حتی ترامپ در دوران انتخابات گفت که عربستان منبع اول تروریسم جهانی است. منتهی علنا گفت اینها چیزی بجر پول ندارنند و قصد فروش صدها میالیارد به این منطقه بحران زده و به رژیمهای بدون دموکارسی و دیکتاتور و بی ثبات منطقه را دارد. ترامپ کاری کرده که آمریکا متحدین سنتی و مهم را از دست داده و با اسرائیل و عربستان تنها مانده است.

وی افزود: رابطه امروز ترامپ و عربستان جالب است. ترامپ معتقد است که اینها چیزی بجز پول ندارند وباید با فروش اسلحه آنها را بدوشد. سعودیها هم فکرمیکنند که این مرد دیوانه است و با پرداخت پول، او را به استخدام خود درآورده اند تا با اقدام علیه ایران، به اهداف منطقه خود برسند. فعلا عربستان و ترامپ هریک معتقدند دیگری را به استخدام خود درآورده اند؛ تا زمانی که سیاست چنین استخدام هایی درمنطقه هست، به جایی نخواهیم رسید.

در پایان یکی از حضار از موسویان پرسید: آیا با اجرای توافق هسته ای، این توافق می توانست تاثیری بر حذف بمب هسته ای در جهان از جمله بمب های هسته ای آمریکا داشته باشد؟ موسویان در پاسخ به این سوال گفت: درطول مذاکرات من و دانشمندان هسته ای دانشگاه پرینستون از دیپلماسی برای حل مسالمت آمیز بحران هسته ای حمایت کردیم و مقالات و سخنرانیهای زیادی داشتیم. بعد از برجام هم معتقد بودیم که اگراصول برجام منطقه ای و جهانی شود، منطقه و جهانی عاری از سلاح هسته ای خواهیم داشت. هنوز هم فرصت باقی است و برجام این ظرفیت را دارد. برای مثال ایران پروتکل الحاقی را اجراء می کند اما عربستان و 80 کشور دیگر آن را اجرا نمی کنند. اگر اصول برجام جهانی شود، پیمان جهانی جدید عدم اشاعه خواهیم داشت که با اجرای آن، هیچ کشوری قادر به داشتن بمب هسته ای نخواهد بود.

منبع: جماران

17

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • ناشناس
    0

    دولت مردان ایران دارند باسایه خودشون میجنگندامان باملت وغرب وشرق غیرازحرف کارمثبتی برامعاش مردم نکردنو نمیکنند انتطاری نیست

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها