واکنش منفعلانه آمریکایی ها به سرنگونی گلوبال هاوک

ترامپ: شاید اشتباه فردی بوده است! / نانسی پلوسی: هیچ کس در آمریکا دنبال جنگ نیست / جوبایدن: سیاست های ترامپ فاجعه است

آمریکایی ها در شوک سقوط پهپاد گران قیمت شان در آسمان ایران، واکنش هایی منفعلانه گرفته و رئیس جمهور جنگ طلب این کشور گفته، شاید شلیک به این پهپاد، یک اشتباه فردی بوده است!

ترامپ: شاید اشتباه فردی بوده است! / نانسی پلوسی: هیچ کس در آمریکا دنبال جنگ نیست / جوبایدن: سیاست های ترامپ فاجعه است

به گزارش خبر فوری ، کاخ سفید در ساعات گذشته از سرنگونی پهپاد گلوبال هاوک سعی کرده تاکید کند که این پهپاد در فضای بین المللی و بیرون از مرز هوایی ایران هدف قرار گرفته است. با این حال در نشست خبری پنتاگون، هیچ عکس یا فیلمی در اثبات این ادعا به خبرنگاران ارائه نشد.

پنتاگون اعلام کرده است که به زودی بیانیه ای در این زمینه منتشر می کند اما محمدجواد ظریف ، ادعاهای آمریکایی ها را «دروغ» خوانده است. ( بیشتر بخوانید ).

در مقابل، ترامپ که ابتدا در یک توییت، اقدام به شلیک به پهپاد آمریکایی را یک «اشتباه بزرگ» توصیف کرده بود ( اینجا واکنش اولیه ترامپ را پی بگیرید )، هنگام دیدار با نخست‌وزیر کانادا در پاسخ به این سوال که آیا قصد حمله به ایران را دارد، به خبرنگاران گفت: خیلی زود خواهید فهمید. او با این حال در یک واکنش منفعلانه، تاکید کرد: این حادثه ممکن است یک اشتباه فردی بوده باشد. برایم سخت است که باور کنم این کار عمدی بوده است.

نباید بی احتیاط باشیم

در مقابل این انفعال ترامپ، منتقدان داخلی او، به رئیس جمهور این کشور درباره تبعات اقدام نظامی علیه ایران هشدار داده اند. به عنوان نمونه، نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا گفته است: من فکر می‌کنم موقعیت خطرناکی است. تنش‌ها در منطقه رو به افزایش است. ما باید در دفاع از منافع خود در منطقه، قوی و استراتژیک عمل کنیم، اما در عین حال نباید بی‌احتیاط باشیم.

او گفته است: من فکر نمی‌کنم رئیس‌جمهور ترامپ قصد داشته باشد با ایران وارد جنگ شود؛ هیچ‌کس در آمریکا تمایلی به جنگ [با ایران] ندارد.

آنطور که بی بی سی گزارش کرده است، جو بایدن که در میان نامزدهای دموکرات برای انتخابات سال آینده آمریکا پیشتاز است نیز در یک رشته توییت از سیاست دونالد ترامپ در برابر ایران انتقاد کرده و آن را فاجعه ای خطاب کرده که آقای ترامپ خود مسبب اوست.

ترامپ: شلیک به پهپاد آمریکا ممکن است یک اشتباه فردی بوده باشد. برایم سخت است که باور کنم این کار عمدی بوده است

بایدن که برای ۸ سال معاون باراک اوباما بود نوشته است: ما در قبال ایران دو اولویت داریم یکی عدم دستیابی به سلاح هسته ای و دو عبور ایمن شریان نفتی از تنگه هرمز که در حال حاضر ترامپ در هر دو زمینه شکست خورده. او در توییتی دیگر نوشته باعث تاسف است که حالا مایک پمپئو از ایران می خواهد که به تعهدات توافقی پایبند بماند که آمریکا یک جانبه آن را ترک کرد.

بی اعتمادی اروپا به آمریکا

در همان حال که آمریکا در قبال اقتدار ایران دچار ابهام در موضع گیری بوده، اروپا فاصله خود با واشنگتن را حفظ کرده است. وال استریت ژورنال در این زمینه نوشته است: اعتماد اروپایی‌ها به آمریکا در آب‌های خلیج‌فارس غرق شد.

این روزنامه آمریکایی از شرایط بد برنامه‌های ترامپ برای مدیریت بحران در منطقه خلیج فارس سخن گفته و در سرمقاله خود در این رابطه نوشته است: متحدان اروپایی ایالات متحده دیگر در مورد پرونده بحران ایران و مسائل مربوط به آن، اعتماد چندانی به آمریکا ندارند.

به نوشته این روزنامه آمریکایی، اروپایی‌ها معتقدند آمریکا حداقل در بخشی از واکنش‌های صورت‌گرفته توسط ایران، به خصوص در مورد تهدید به نقض بخش‌هایی از تعهدات برجام، مقصر است. اروپایی‌ها همچنین از فشارهای آمریکا برای مجبور کردن آنها جهت قطع روابط اقتصادی خود با تهران هم ناخرسند هستند و به جز فرانسه بقیه کشورهای اروپایی راهبرد دیپلماسی آشتی‌جویانه را به عنوان تنها راه‌حل خروج از بحران دانسته و جایگزینی هم برای آن نمی‌شناسند.

17

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 10
  • علی
    0

    سردرگم هم هست در مورد ایران نه می تواند اقدام نظامی کند که می دانند چه جوابی داده خواهد شد و نه می توانند اعتراف درست بکنند

  • ف.ف
    0

    شایدم منظورش این بوده که ورود پهپاد ما اشتباه فردی بوده بدون اینکه حاضر به پذیرش تقصیر دولت آمریکا بشه.

    نظرات شما -
    • Poj
      0

      کاملا درست گفتی. همچنین من امیدوارم روحانی و ظریف چیزی نگن چون مطمعنم خودمون رو محکوم میکنن جای امریکا.

  • حمزه
    0

    جنگ عراق کم بود حالا له له میزنی که امریکا سلاح هایش را روی مردم مظلوم ایران امتحان کند متاسفم برا اشخاص جنگ طلب که از ریختن خون انسانها شادمان می شوند.

  • علی نریدی
    0

    کاری که سپاه همیشه پاسدار ملت ایران با امریکا کرد در تاریخ نوشته خواهدشد ترامپ از ترس دست به دامن شرق و غرب شدولی امام سیدعلی روحی فداه حسابش را کف دستش گذاشت کسی هم دیگر توان نجات او را ندارد و مجبور است رییس جمهوری را رها کند و برود به جهنم، امریکا از ملت ایران ضرب شستی را خواهد خورد که تاریخ چنان چیزی بخود ندیده است

  • دونالد ترامپ
    0

    من غلط کردم ازمردم ایران خواهش میکنم مرا ببخشید قول میدم برم دیگه بر نگردم

    نظرات شما -
    • Poj
      0

      مگه اومده بودی که حالا میخوای بری؟؟؟

  • Poj
    0

    میترسم فردا روحانی و ظریف و اصلاحطلب های مجلس بیان بگن پدافند ها و الات دفاعی کشور رو منفجر کنیم تا به امریکا بهانه ندیم واسه حمله. به خدا قسم از این جماعت غربگرای پولپرست هیچ چی بعید نیست.

    نظرات شما -
    • محمد
      0

      شما دیگه. تفرق اندازی نکنید. آقای ظربف ثر مورد Fatf حرف درثستی زده،

  • زهرا
    0

    ای مگس عرصه ی سیمرغ نه جولان گه توست#### عجز خود میبری و نابودیت را زود تر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها