راز‌هایی که پشه‌ها از شما پنهان می‌کنند!

با وجود اینکه محققان به نتیجه‌ای قطعی و صددرصد نرسیده اند، اما تحقیقات و آزمایشات اخیر نشان می‌دهد که چه عواملی باعث می‌شود پشه‌ها به سمت برخی از افراد جذب شوند.

راز‌هایی که پشه‌ها از شما پنهان می‌کنند!

تابستان در راه است و پشه‌ها نیز در راهند. مطلب زیر را بخوانید تا راز‌هایی از پشه‌ها را بدانید و این بار جور دیگری به آن‌ها نگاه کنید.


ما عاشق نوشابه هستیم

هیچ چیزی بیشتر از یک نوشابه خنک در یک شب تابستانی نمی‌چسبد، فقط سعی کنید در فضای باز نوشابه نوشید، چرا؟ مطالعه‌ای که توسط محققان ژاپنی انجام شده نشان می‌دهد تنها نوشیدن یک قوطی نوشابه می‌تواند پشه‌ها را جذب شما کند. وقتی در قوطی را باز می‌کنید، گاز CO ۲ از حباب‌های روی نوشابه بیرون می‌آید و CO ۲ پشه‌ها را که بیشتر از پستانداران تغذیه می‌کنند جذب می‌کند. ما می‌دانیم که پشه‌ها از CO ۲ برای نزدیک شدن به پستانداران استفاده می‌کنند.

ما عاشق شلوار‌های تنگ هستیم

شاید تصور کنید پوشاندن پاهای‌تان با شلوار تنگ راه خوبی است که از دست پشه‌های مزاحم امان بمانید، چون پوست برهنه‌تان در دسترس پشه نخواهد بود، درست است؟ خیر اینطور نیست. مطالعه‌ای نشان می‌دهد شلواری تنگ و چسبان امروزی مورد علاقه پشه‌ها هستند، چون می‌توانند از پشت آن، نیش‌تان بزنند. پس بهتر است لباس‌های آزاد بپوشید تا پشه‌ها به سختی بتوانند به پوست‌تان دسترسی پیدا کنند. ضمنا لباس‌های آزاد و گشاد، شما را خنک‌تر نگه می‌دارند و اگر بدن‌تان خنک‌تر باشد، پشه‌ها نیز جذب‌تان نمی‌شوند.

ما گل‌ها و گیاهان را دوست نداریم

پشه‌ها از برخی از گل‌های خوشبو و گیاهان بدشان می‌آید مانند رزماری، بادرنجبویه، اسطوخودوس، گل جعفری، نعنا فلفلی و سیر. پشه‌ها مکانیسم حسی بسیار ظریف ی دارند که بوی گل‌ها و گیاهان معمولی خانگی می‌تواند گیج‌شان کند. اگر پشه‌ها نتوانند پوست‌تان یا عرق‌تان را بو بکشند جا‌های دیگری خواهند رفت و دنبال افراد دیگری خواهند گشت.

ما فقط به کمی آب راکد نیاز داریم تا تولید مثل کنیم
پشه‌ها می‌توانند حتی در آب راکدی که در سر یک بطری جمع شده تخمگذاری کنند، پس بهتر است همه جای خانه و حیاط تان را از این جهت بررسی کنید تا هیچ زمینه‌ی مساعدی برای تولید مثل پشه‌ها فراهم نشده باشد. هر چیزی را که می‌تواند در خودش آب نگه دارد، خالی کنید، کاملا بشویید و خشک کنید و روی آن را بپوشانید یا اگر به آن نیاز ندارید دور بیندازید. ضمنا پشه‌ها وقتی که در مرحله‌ی آبزی زندگی خود هستند (لارو) از آب به عنوان منبع غذایی تغذیه می‌کنند.

لطفا پشه کش موثر نخرید

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها تنها چهار ماده‌ی شیمیایی را در دفع پشه‌ها موثر اعلام کرده است: DEET، عصاره اکالیپتوس لیمویی و IR ۳۵۳۵. محصولاتی که حاوی این عناصر هستند بیشترین اثر را در دفع پشه‌ها دارند. محصولاتی که دارای اکالیپتوس لیمویی هستند می‌توانند تقریبا به اندازه‌ی محصولات حاوی DEET موثر و بادوام باشند.

شما می‌توانید کاری کنید که ما به خانه‌های‌تان راه پیدا نکنیم

شما می‌توانید با نصب پرده‌های کاملا فیت روی پنجره‌ها و تعمیر فوری شکستگی‌ها و سوراخ‌ها راهی برای ورود پشه‌ها به داخل باقی نگذارید. درز‌ها و ترک‌های نرده‌های جلوی پنجره‌ها و زیر در‌ها را تعمیر کنید. از آنجایی که پشه‌ها عاشق گرما هستند، در صورت امکان هوای داخل را با کولر خنک نگه دارید. پنکه نیز می‌تواند پشه‌ها را آزار بدهد و برای خون مکیدن پشه‌ها مزاحمت ایجاد کند.

ما از دود بدمان می‌آید

پشه‌ها خیلی کم ممکن است جایی که آتش برپاکرده‌اید بیاید. دود، حس‌شان را سرکوب می‌کند و به سختی می‌توانند شما را پیدا کنند. می‌توانید در آتش چند گیاه نیز بیندازید تا بهتر پشه‌ها را دور کنید؛ مثلا اسطوخودوس، نعنا، بادرنجبویه، مریم گلی و سیترونلا.

پشه‌های ماده سیری ناپذیرند

پشه‌ی ماده آنقدر نیش می‌زند و خون می‌مکد تا شکمش پُر شود (چیزی بین ۰.۰۰۱ و ۰.۰۱ میلی لیتر خون). اگر پیش از اینکه از مکیدن خون‌تان سیر شود، او را بپرانید، دوباره سراغ نفر بعدی خواهد رفت. پشه‌ی ماده بعد از این ضیافت طولانی، دو تا سه روز استراحت می‌کند و سپس روی تخم‌هایش می‌نشیند. بعد از آن دوباره آماده‌ی نیش زدن و خون خوردن است.

ما گروه خونی O را ترجیح می‌دهیم

جذاب بودن شما در نظر پشه‌ها تا حدودی ژنتیکی هم می‌تواند باشد. برخی از باکتری‌هایی که پوست‌تان هنگام تعریف تولید می‌کند می‌توانند تا حدی برای پشه‌ها اغوا کننده باشند و البته نوع خون‌تان نیز بی‌تاثیر نیست. مطالعات دریافته‌اند پشه‌ها بیشتر جذب گروه خونی O می‌شوند.

ما عاشق بوی بد عرق‌تان هستیم

پشه‌ها جذب باکتری‌ها و مواد شیمیایی می‌شوند که در عرق تان زندگی می‌کنند، از جمله اسید لاکتیک؛ بنابراین اگر معمولا در فضای باز ورزش می‌کنید، مراقب باشید، پشه‌ها گرما و رطوبت بدن‌تان را حس می‌کنند. لباس تیره نیز از آنجایی که گرما را جذب می‌کند، پوشش مناسبی نیست.

منبع: باشگاه خبرنگاران

1980

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها