ادعای تقلب ۷ میلیونی محمدرضا خاتمی در انتخابات ۸۸ چقدر درست است؟

محمدرضا خاتمی پس از پایان آخرین جلسه دادگاه، در مصاحبه با خبرنگاران مدعی شد که توانسته با استفاده از اسناد عمومی وقوع تقلبی به میزان حداقل ۷ میلیون و ۸۹ هزار و ۹۹۳ رای را ثابت کند.

ادعای تقلب ۷ میلیونی محمدرضا خاتمی در انتخابات ۸۸ چقدر درست است؟

پس از پایان آخرین جلسه دادگاه، محمدرضا خاتمی در مصاحبه با خبرنگاران مدعی شد که توانسته با استفاده از اسناد عمومی که پیش‌تر توسط نهادهای رسمی و به‌صورت عمومی منتشر شده، وقوع تقلبی به میزان حداقل ۷ میلیون و ۸۹ هزار و ۹۹۳ رای را ثابت کند؛ عددی بسیار دقیق که البته در همین گام ابتدایی، حدود یک‌میلیون رای با ادعای اولیه وی (تقلب ۸ میلیونی) اختلاف داشت.

خاتمی، این آمار دقیق از تقلب کشف‌شده‌اش را در ۳ محور اصلی تقسیم‌بندی کرد:
* اختلاف ۲ میلیونی میان آمار نهایی اعلام شده توسط شورای نگهبان و جزئیات آرای اعلام شده
* اختلاف ۳ میلیونی میان تعرفه‌های منتشر شده در چاپخانه و تعرفه‌های توزیع‌شده برای اخذ رای
* اختلاف ۲ میلیونی میان آمار اعلام شده توسط شورای نگهبان با آمار اعلام شده توسط وزارت کشور در خصوص تعداد تعرفه‌های چاپ شده

در ادامه، هر کدام از این ادعاهای آقای خاتمی را دقیقاً با استفاده از همان اسنادی که ایشان برای اثبات تقلب از آن استفاده کرده، مورد بررسی قرار می‌دهیم.

ادعای تقلب ۷ میلیونی محمدرضا خاتمی در انتخابات ۸۸ چقدر درست است؟

ادعای اول - اختلاف در شمارش آرا
خاتمی در مصاحبه خود می‌گوید: «براساس گزارش تفصیلی شورای نگهبان و پیوست شماره ۴۹ نشان دادم چقدر در این شمارش آرا اختلاف وجود دارد. یعنی اگر همان آمار شورای نگهبان را مبنا قرار داده جمع و تفریق کنیم، می‌بینیم که بیش از ۲ میلیون رأی در این جمع و تفریق ها گمشده است .»(۱)

اولین سند ارجاعی خاتمی، مربوط به گزارش تفصیلی شورای نگهبان است. این گزارش در ۲۵ تیر ۸۸ منتشر شده است (۲) و مربوط به بررسی‌های این شورا در خصوص شکایات و ادعاهای تخلفات است. در این گزارش، هیچ عدد و رقم و آماری در خصوص نتایج آرا و تعداد رای کاندیداها یا کل آرا و… وجود ندارد. تنها آمار منتشر شده در این گزارش که می‌تواند به تعداد آرا مربوط باشد، آمار تعرفه‌هاست.

اما خاتمی در آخر مصاحبه خود نیز مجدداً تاکید می‌کند که ادعایش در خصوص اختلاف آرا مستند به همان گزارش تفصیلی بوده است: «وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه نهایتاً آیا اعداد و ارقامی که شما دارید از گزارش تفصیلی شورای نگهبان به دست آمده است، بیان کرد: بله آن قسمتی که مربوط به ۲ میلیون اول است از گزارش تفصیلی شورای نگهبان است و بقیه آمار در توزیع و چاپ تعرفه ها براساس مستندات وزارت کشور است.»

با توجه به این تاکید خاتمی در مورد سند ادعایش، می‌توان حدس زد که موضوع مدنظر وی، همان گزارش شورای نگهبان در خصوص تعداد تعرفه‌هاست. از آنجا که این موضوع (تناقض آماری تعرفه‌ها) اصلی‌ترین ادعای خاتمی است، آن را در بررسی بند سوم ادعای ایشان، به‌طور مفصل مورد ارزیابی قرار خواهیم داد.

البته ادعای خاتمی را می‌توان از طریق سایر آمار منتشر شده در آن ایام نیز مورد ارزیابی قرار داد و دید آیا اختلافی در آمار مشاهده می‌شود یا خیر. نخستین آمار نتایج انتخابات، مربوط به فردای انتخابات است که توسط وزیر کشور اعلام شده (۳) و تعداد آرای نهایی هریک از کاندیداها در آن آمده است. آمار دیگری که در این‌خصوص منتشر شده، مربوط به جزئیات تفکیکی آرا در هرکدام از شهرستان‌هاست که در اوایل تیرماه ۸۸ منتشر شد .(۴)

مقایسه این دو آمار با هم، نشان می‌دهد که هیچ اختلاف چشمگیری بین نتایج وجود ندارد و تفاوت آرا در حد چندهزار رای است که باتوجه به خطاهای احتمالی کاربری (مثلاً اشتباه تایپی در وارد کردن اطلاعات) یا احتمال بازشماری و اصلاح آمار چند صندوق، اصلاً چیز عجیبی نیست و در همه انتخابات‌ها وجود داشته است. بالاخص که اولین نتایج، در کمتر از ۲۴ ساعت پس از پایان انتخابات منتشر شد و احتمال وقوع اندک خطا در آن محتمل است. در هر صورت، این اختلاف حدود ۱درصدی را حتی اگر به معنای تقلب هم بگیریم، هیچ تاثیری در نتایج نهایی نمی‌تواند داشته باشد.

ادعای تقلب ۷ میلیونی محمدرضا خاتمی در انتخابات ۸۸ چقدر درست است؟

ادعای دوم - اختلاف در آمار تعرفه‌های توزیعی
سید محمد رضا خاتمی در توضیح دومین موضوع تقلب ادعایی می‌گوید: «براساس آمار رسمی که مسئولین انتخابات از تعداد چاپ تعرفه‌ها در سال ۸۸ نشان دادند و بر اساس اظهارات مسئولین استان‌ها که در حقیقت من فقط به اطلاعات ۱۱ استان دسترسی داشتم و بقیه استان‌ها را دسترسی پیدا نکردم، حداقل بیش از سه میلیون برگه رأی چاپ شده بود ولی به آنها ارسال نشده است. در حالی که مسئولین انتخابات وقت می‌گویند هیچ برگه رأی در تهران باقی نماند و همه آنها را به شهرستان‌ها ارسال کرده‌اند. تکلیف این سه میلیون رأی معلوم نبود.»

این ادعای خاتمی بدون ارائه هیچ سند دقیقی منتشر شده است و جالب آنکه وی تنها بر اساس آمار تعرفه‌های ۱۱ استان، نتیجه گرفته که ۳میلیون برگ تعرفه، اصلاً به استان‌ها ارسال نشده است. در حالی که لازمه چنین ادعایی این است که آمار تعرفه‌های ارسالی به همه استان‌ها موجود باشد تا با مقایسه مجموع آنها با کل تعرفه‌های چاپ شده بتوان گفت که آیا تعرفه‌ای گم شده یا خیر؟

از سوی دیگر، معلوم نیست که ادعای آقای خاتمی در خصوص همان ۱۱ استان نیز مربوط به صحبت‌های کدامیک از مدیران و چه زمانی از کل فرایند انتخابات بوده و چه میزان می‌توان به آن استناد کرد. چراکه ممکن است در ساعتی خاص، مسئول انتخابات در بعضی از حوزه‌ها صحبتی در خصوص کمبود تعرفه کرده باشد اما این تعرفه‌ها در ساعت‌های بعدی تامین شده باشد.

بخش آخر این جملات خاتمی نیز (که هیچ تعرفه‌ای در تهران باقی نمانده) عاری از واقعیت است. چراکه گزارش‌های رسمی شورای نگهبان و وزارت کشور، بیانگر آن است که ۶۵۰ هزار تعرفه در چاپخانه باقی مانده و اصلاً توزیع نشده و پس از انتخابات نیز پلمب شده است.

اما به هر حال، ادعای دوم خاتمی نیز اساساً مربوط به تعداد تعرفه‌هاست که در بند سوم، به‌صورت دقیق به آن خواهیم پرداخت.

ادعای تقلب ۷ میلیونی محمدرضا خاتمی در انتخابات ۸۸ چقدر درست است؟

ادعای سوم - اختلاف در تعداد تعرفه‌های چاپ شده
آخرین و اصلی‌ترین ادعای خاتمی مربوط به تشکیک در آمار تعرفه‌های چاپ شده برای انتخابات است. او می‌گوید: «درخصوص چاپ این تعرفه‌ها هم که در اظهارات صریح مسئولین انتخابات تا ۳۱ خرداد ۸۸ گفته می‌شد بیش از ۵۸ میلیون تعرفه چه قبل از انتخابات و چه در روز انتخابات چاپ کرده‌ایم، اما آماری که نهایتاً شورای نگهبان منتشر کرد، نشان می‌دهد بیش از ۶۰ میلیون رأی بوده و مشخص نیست این ۲ میلیون تعرفه کجا چاپ شده است.»

البته خاتمی در اینجا، به‌تدریج از ادعاهای خود در خصوص تقلب کوتاه می‌آید و سعی می‌کند این اختلاف آمار را صرفاً به دروغگویی مسئولان نسبت دهد: «وقتی به طور مثال آقای دانشجو در حضور رهبری اعلام می‌کند که مجموع تعرفه‌های چاپ شده ما ۳۱ خرداد ۵۸ میلیون است من بگویم که وی دروغ می‌گوید. اگر نظر آقای دادستان این است که مسئولین دروغ گفته‌اند بیایند اینها را به اتهام دروغگویی تحت تعقیب قرار بدهند و بگویند که چرا دروغ گفته‌اید که این فتنه‌ها ایجاد شود. اگر راست گفته‌اند به هر حال حرف‌شان باید مدرک و سند قرار بگیرد.»

استناد این بخش از ادعای خاتمی، به ۲ مدرک است:
* گزارش تفصیلی شورای نگهبان
* صحبت‌های کامران دانشجو (رئیس ستاد انتخابات) در محضر رهبری در تاریخ ۳۱ خرداد ۸۸؛ جلسه‌ای که بعدها با این جمله رهبری معروف شد: «من مدیر جلسه هستم».

البته خاتمی در خصوص زمان دیدار کامران دانشجو با رهبری اشتباه کرده است. دیداری که خاتمی به آن اشاره می‌کند، در تاریخ ۲۷ خرداد ۸۸ و با حضور نمایندگان همه کاندیداها صورت گرفته است که متن کامل آن، اخیراً و پس از گذشت سال‌ها منتشر شد. هرچند خاتمی متن مصاحبه‌اش را از روی کاغذی که پیش‌تر تهیه شده بود، خواند اما می شود فرض کرد که این اشتباه وی (هرچند ۲ بار تکرار شده)، فقط یک اشتباه کلامی بوده است. اما نقل قول غلط وی و سانسور حرف‌های کامران دانشجو را نمی‌توان صرفاً به‌حساب اشتباه کلامی گذاشت.

کامران دانشجو که ریاست ستاد انتخابات سال ۸۸ را برعهده داشت، در گزارشی که در جلسه رهبر معظم انقلاب با نمایندگان کاندیداها ارائه می‌کند، می‌گوید: «در این دوره از انتخابات برای تعداد ۵۷ میلیون تعرفه بنا به درخواست و برآورد استان‌ها کشور با چاپخانه بانک ملی عقد قرارداد شد و سپس با درخواست مجدد برخی استان‌ها این تعداد به ۵۸ میلیون و ۸۷۵ هزار تعرفه افزایش یافت. تعداد واجدین شرایط شرکت در انتخابات با حضور نمایندگان مرکز آمار ایران، سازمان ثبت احوال، وزارت اطلاعات و شورای نگهبان طی جلسات متعدد تعیین و رقم ۴۶ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر به ستاد انتخابات اعلام گردید .»(۵)

تا اینجای صحبت‌های دانشجو، همان چیزی است که خاتمی به آن استناد کرده و ظاهراً ادعای خاتمی درست است. اما خاتمی جملاتی را که دانشجو دقیقاً بعد از جملات فوق گفته، سانسور می‌کند: «اخذ رأی در روز انتخابات راس ساعت ۸ صبح در کلیه شعب شروع و با توجه به استقبال بی‌سابقه مردم، تعدادی از شهرستان‌ها تقاضای تعرفه جدید نمودند که تعداد دویست‌هزار تعرفه جدید تحویل استان آذربایجان شرقی، همچنین تعداد صدهزار تعرفه به استان اصفهان و یک میلیون و صدهزار تعرفه به استان تهران و پنجاه هزار تعرفه به استان قم تحویل شد.»

دانشجو در این جملات، صریحاً از تعرفه‌های جدیدی صحبت می‌کند که در روز انتخابات چاپ و توزیع شده. البته این موضوع، هیچ‌گاه چیز پنهانی نبوده و در همان گزارش تفصیلی شورای نگهبان هم (که خاتمی بارها به آن استناد کرده و مدعی اختلاف آماری شده) دقیقاً به آن توجه شده:

«در خصوص میزان تعرفه های چاپ شده و مسائل مربوط به آن باید گفت: در پی وصول شکایت‌های نامزدهای محترم، شورای نگهبان بازرسین ویژه‌ای به ستاد انتخابات کشور و چاپخانه بانک‌ملی جمهوری اسلامی ایران (محل چاپ تعرفه‌های انتخابات) اعزام نمود.

بازرسین اعزامی پس از بررسی همه‌جانبه و اخذ صورتجلسه‌های مختلف، طی نامه شماره ۸۸/۱۱/۳۳۵۸۳ مورخ ۰۹/‏۰۴/‏۸۸‬ اعلام نمودند وزارت‌کشور قبل از انتخابات اقدام به چاپ پنجاه و هشت میلیون و هشتصد و هفتاد و پنج هزار (۵۸.۸۷۵.۰۰۰) برگ تعرفه نموده است. همچنین در روز اخذ رأی مورخ ۸۸/۳/۲۲ نیز پس از هماهنگی با این شورا بمنظور جلوگیری از کمبود احتمالی تعرفه و امکان توزیع مناسب آن در سراسر کشور، تعداد دو میلیون (۲.۰۰۰.۰۰۰) برگ تعرفه دیگر نیز به چاپ رسید.»

خوشبختانه گزارش تفصیلی شورای نگهبان، در همان ایام به صورت دقیق و با جزئیات کامل منتشر شده و در آن به ۲میلیون تعرفه چاپ شده در روز انتخابات اشاره شده است.

همچنین در خصوص ادعای خاتمی در مورد توزیع تمام تعرفه‌ها (بند دوم موارد ادعایی)، طبق این گزارش، تعداد ۶۵۰ هزار تعرفه نیز اصلاً به جایی ارسال نشده و در چاپخانه باقی مانده است: «تعداد ششصد و پنجاه هزار (۶۵۰.۰۰۰) برگ تعرفه نیز در چاپخانه بانک ملی موجود است و صورتجلسه پلمب آنکه به امضاء نمایندگان ستاد انتخابات کشور، حراست وزارت کشور، حراست چاپخانه بانک ملی، شورای نگهبان و نماینده بانک ملی رسیده است در این شورا موجود می‌باشد.»

موضوع اختلاف آماری (مورد اشاره در بند اول ادعاهای خاتمی) نیز که موکدا مطرح شده در گزارش تفصیلی شورای نگهبان وجود دارد: «لازم به ذکر است مجموعاً در روز ۲۲ خرداد، تعداد سی و نه میلیون و سیصد و هفتاد و یک هزار و دویست و چهارده (۳۹.۳۷۱.۲۱۴) برگ تعرفه در سراسر کشور به مصرف رسید.... از مجموع تعرفه‌های باقی‌مانده در قرنطینه چاپخانه، استانداری‌ها و فرمانداری‌های تابعه کشور وکسر از تعرفه های چاپ شده، تعداد بیست میلیون و هشتصد و پنجاه و سه هزار و هفتصد و هشتاد و شش (۲۰.۸۵۳.۷۸۶) برگ تعرفه باقی ماند که براساس قانون انتخابات و آئین نامه مربوطه، تعرفه های باقی‌مانده هر حوزه اخذ رأی به ستاد انتخابات تحویل می‌گردد. در این راستا از سراسر کشور تعداد بیست میلیون و هفتصد و نوزده هزار و یکصد و شصت و دو (۲۰.۷۱۹.۱۶۲) برگ تعرفه به هیات‌های اجرایی در سراسر استان‌ها تحویل و باقیمانده آن دسته از تعرفه‌های انتخاباتی که در بسته‌های یکصدتایی بخشی از آن مصرف شده نیز پس از شمارش آراء به همراه آراء مأخوذه در صندوق اخذ رأی قرار داده شده و پلمب گردید. هم اکنون این تعرفه‌ها نیز در صندوق‌ها موجود می‌باشد.»

باتوجه به این گزارش شورای نگهبان، می‌توان دریافت که هیچ تناقض آماری در تعداد تعرفه‌ها وجود ندارد. چراکه:
* کل تعرفه‌های چاپ شده ۶۰.۸۷۵.۰۰۰ برگ بوده (۵۸.۸۷۵.۰۰۰ برگ تا قبل از انتخابات و ۲میلیون برگ در روز انتخابات)
* از این تعداد، ۶۵۰ هزار تعرفه در چاپخانه بانک ملی باقی مانده و به هیچ استانی ارسال نشده. پس جمعاً ۶۰.۲۲۵.۰۰۰ برگ تعرفه برای اخذ رای مورد استفاده قرار گرفته است.
* تعداد تعرفه مصرف شده ۳۹.۳۷۱.۲۱۴ و تعرفه‌های مصرف نشده ۲۰.۸۵۳.۷۸۶ برگ بوده که مجموع آنها همان ۶۰.۲۲۵.۰۰۰ تعرفه توزیع شده است.

جالب اینجاست که خاتمی در حالی سعی می‌کند به تناقض آمار بین شورای نگهبان و وزارت کشور اشاره کند که گزارش تفصیلی شورای نگهبان، کلیه آمار را با جزئیات منتشر کرده و در همان گزارش نیز به تایید روند توزیع تعرفه‌ها پرداخته است: «از این رو و با عنایت به بررسی همه‌جانبه و گستردة کارشناسان و ناظران و بازرسان ویژه شورای نگهبان، چاپ تعرفه های اخذ رأی براساس روال معمول بوده و هیچ تعرفه‌ای برخلاف روال قانونی توزیع نشده است.»

ادعای تقلب ۷ میلیونی محمدرضا خاتمی در انتخابات ۸۸ چقدر درست است؟

اما فارغ از ادعاهای عجیب خاتمی که اشتباه بودن تمامی آنها در این گزارش اثبات شد، باید به جالب‌ترین بخش از سخنان او اشاره کرد که به‌وضوح بیانگر عقب‌نشینی خاتمی از ادعای تقلب در انتخابات است. او پس از آخرین جلسه دادگاهش می‌گوید: «در این جلسه موارد متعددی از آشفتگی در انتخابات سال ۸۸ که اگر بخواهیم اسم آن را تخلف، تقلب، دستکاری، مهندسی یا تدلیس بگذاریم، نشان دادم، اساس دفاعیه من برخلاف آنچه که عده‌ای گمان می‌کردند حرف‌های کلی می‌زنم، دقیقاً مستند بر گفته‌ها، اظهارات و آماری بود که مسئولین رسمی انتخابات در وزارت کشور و شورای نگهبان ارائه داده بودند.»

به‌عبارتی، خاتمی نیز به خوبی می‌داند که گزارش‌های دقیق انتخابات بیانگر دروغ بودن ادعای تقلب است. پس ناچار است مثل تمام مدعیان قبلی، کلماتی نظیر تخلف، مهندسی، تدلیس و… را جایگزین ادعای «تقلب» کند. کلماتی که چون معیار مشخصی ندارد، نه راهی برای اثبات آن وجود دارد و نه رد آن و نه اساساً قابل سنجش و راستی‌آزمایی است. کلماتی که صرفاً برای غبارآلود کردن فضا و ایجاد تشویش در اذهان عمومی کاربرد دارد.

پی‌نوشت:
۱. تمامی نقل‌قول‌های سیدمحمدرضا خاتمی، از این مصاحبه گرفته شده است https://www.asriran.com/fa/news/673922
۲. تمامی استنادات به شورای نگهبان، از متن کامل گزارش تفصیلی شورای نگهبان در این سایت گرفته شده است: http://www.hamshahrionline.ir/news/85642
۳. https://www.asriran.com/fa/news/75137
۴. آمار تفکیکی تمامی شهرستان‌ها در این صفحه و لینک‌های داخل آن آمده است http://dolat.ir/detail/178301
۵. کلیه نقل‌قول‌های کامران دانشجو در محضر مقام معظم رهبری از این گزارش گرفته شده است: http://hvasl.ir/news/55648

منبع: مشرق

18

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 16
  • مردم
    0

    تقلب صد در صد درست است

  • توريبا
    0

    صد درصد تقلب صورت گرفته

  • رزمنده دفاع مقدس
    0

    تقلب صددرصد است چرا که فقط یک نمونه اینکه در یکی ازحوزه های انتخابات در تهران که دوصندوق هنوز شمارش نشده بود اعلام کردند احمدی نژاد رئیس جمهور شد به واله قسم حقیقت داره برای من اصلا مهم نیست کی رئیس جمهور باشه چون 40ساله جز بدبختی دروغ دزدی وثروت انذوزی ازاین حککومتیان مسلمان نمای دروغین چیزی ندیدیم جز فقر وفساد وفحشا بخاطر فقر واین بدختها را هم چند سال به ناحق محصور کردید خدا ازتون نگذره

  • کاربر ناشناس
    0

    حالا تکلیف دادگاه و این پرونده چیه ؟ اگه به دلائل و مدارک خاتمی توجه بشه و دادگاه رو قانع بکنه دادگاه باید ایشون رو تبرئه کنه. انتخابات ۸۸ و کل انتخابات ها زیر سوال میره. حتما باید محکوم بشه اصلاََ قوه قضائیه باید عقلی میکرد و همچین پرونده ای باز نمیکرد

  • عالمی
    0

    100درصد درست است ادعای خاتمی

    نظرات شما -
    • موافق
      0

      فرمول خیلی ساده تر از اینهاست که کوته نظران می گویند. طبق آمار همیشه موجود تاریخ در انتخابهای مختلف قبلی، سقف شرکت کنندگا ن از حدود 25 میلیون فراتر نمی رفت. انتخابات 88 نزدیک به 42 میلیون شرکت کردند. یعنی 18 رای که همیشه خاموش بود به میدان آمدند. لابد میخواهند بگویند همۀ آن 18 میلیون برادرانی اهل بصیرت بودند که تا آنزمان بخاطر خدا هرگز شرکت نکرده بودند!!!!!!! فقط کافی است یک ادم باشعور بپذیرد که انها غیربصیرتی و غیراحمدی نژادی بوده اند.

  • کاربر ناشناس
    0

    تا وقتی خلافش ثابت بشه!

  • ساسی
    0

    زین قصه هفت گنبد افلاک پر صداست----- کوته نظر ببین که سخن مختصر گرفت ./ /پس واسه چی مدعیان بصیرت بصیرت اینمه الان از احمدی نژاد میترسن.چون دهن باز کنه تایید میکنه حرف خاتمی رو

  • علی
    0

    مردم شک نکنید که انتخابات 88صددرصد تقلبی بود وفتنه وفتنه گری هم زیر سر خودشان بود وانو بخوبی مردم میدانند خودشون آتش زدند وهزار کثافت کاری کردند تا ماست مالی کنند انتخابات را وانداختن گردم موسوی وکربی ومحصورشون کردن تا این گنده کاری ازیاد مردم بود ولی نه مردم ازیادشون میره نه خدا ازشون میگذره ببینید کیا چندین خونه وکاخ وویلا وماشینهای میلیاردی وشرکت و......داره در لواسانات وجاجرود ونوشهر رامسر وهرکجا که خوش آب وهوا است .همه شون حکومتیهای مسلمان نمای نمازاول وقت خون لامذهب هستن مگر مردم خر هستن ونمیفهمند هرکسی تو فامیلش ازاین دزدای حکومتی مفت خور حداقل یکی را دارند خجالت بکشید خدایی هم هست

  • کاربر ناشناس
    0

    این یک نبش قبر است همون موقع باید حرفاشون شنیده میشد چرا الان ؟!حکم دو طرف دارد یا تبرئه میشه و ادعای تقلب درسته لازمش اینه که انتخاب احمدی نژاد باطل بوده یا اشتباه کرده و تهمت به مسئولین انتخابات که باید همون موقع به جرمش رسیدگی میکرد الان فقط یک نبش قبر گندیده است بعد هم اونایی که اینکار ها رو میکنند خیلی زیرکند زیرا مسئله را گره زدند به رهبری و آقا هم فرمود تمامش کنید . الان قوه قضائیه که میگن ما قاضی ماذون از ولایت فقیه هستیم چرا بعد از ورود آقا و بعد از ده سال نبش قبر میکنه آقا فرموده اند :رای مردم حق الناس است دیگه مسئله جمع شد ان شاالله خیر در همین بوده . بعد از سخنرانی تاریخی آقا نباید دادگاه تشکیل بدهند بخداقسم اکثر مردم پای تلویزیون گریه کردند به قرآن قسم ما خانوادگی گریه کردیم (جسم ناقصی دارم ،مختصرآبرویی که خود اهلبیت به من داده اند ... )باز یک پرونده ابتر مشکل ساز و دو سر باخت .. بازهم گیر می افتند و آقا را خرج میکنند . یک عذرخواهی از مردم و کاندیداها و ختم کلام .این کار بیشتر شبیه عقده گشایی شخصی است تا مسئله حکومت و قانون و امنیت کشور هرچی بیشتر درونش بروند مخوفتر میشود . حالا روحانی که معترض نداشت کو احترام به رای مردم ؟!!!!بس کنید و توبه کنید و از مردم عذرخواهی کنید امنیت روانی میخاهیم یا دل مردم میلرزه از آمریکا یا باید داخلی ها هر روز بر سر قدرت دعوا و نهایتا توهین به مردم یک طرف میگن خلایق هرچه لایق یک طرف میگن رای حرام و رای حلال . من به ولی فقیه ایمان دارم که آخرتش رو به دنیای دیگران نمیفروشد

  • رمضان علی فیضی ابادی
    0

    اخباره فوری

  • ترينا
    0

    اگر تقلب نمي شد ،،،،،،شك بايد كرد

  • سعيد
    0

    حتما قوه قضائيه ،،،بايد آقاي خاتمي را محكوم وحبس كند ،،،چون اگر اينكار را نكند، يعني قبول تقلب در انتخابات عدالتي كه وجود ندارد ، هرچه به ضرر حكومت ونظام باشد انرا قبول نمي كند حتي اگر پسر پيامبر باشد

  • بگم که بیاین بکنینم توی گونی؟
    0

    بالاخره یه روزی خدا حق رو به حق دار می رسونه حالا هی سفسته کنید و نونتون رو توی اون خون های بی گناهی که ریخته شد بزنید انشالله یه روزی آقا میاد و همتون دنبال سوراخ موش می گردید فعلاً دارید ظلم رو گسترش میدی، در واقع نشانه بزرگ آخر الزمان رو! موقع فرج خدا به فریادتون برسه خیلی گناه کارید تک‌تکتون توی فجایع اون سال و سالهای بعدش تقصیر کارید توی تباه کردن سرنوشت تمامی این جوونا

  • ایرانی
    0

    بعد از گذشت 10سال از انتخابات سال 88الان حقیقت این روز روشنه که کیا راست می‌گفتند و کیا دروغ! اون گروهی که خودشو حق کامل میدونست و به راست گویان مشهور بودن الان کجا هستن بغیر اوس محمود بقیه شون دارن آب خنک میخورن

  • کیامرز
    0

    مملکت اسلامی خوبی است .فقط عدالت ندارد آنهم مشکلی نیست ولی بجایش دزدی. دروغگویی . تهمت .اختلاس را دارد

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها