سرنوشتِ نامعلوم جمنا زیر سایه شورای وحدت اصولگرایان

جمنا که زمانی قرار بود محور وحدت اصولگرایی باشد این روزها در بیم و امید رفتن به حاشیه یا ماندن در متن تصمیم گیری اصولگرایان به سر می برد.

سرنوشتِ نامعلوم جمنا زیر سایه شورای وحدت اصولگرایان

نخستین بار دی ماه 96 بود که جبهه نیروهای مردمی انقلاب اعلام موجودیت کرد. مجموعه‌ای که مدعی بود قرار است چتری باشد گسترده بر سر اصولگرایان، چتری که البته از همان ابتدا فراگیری لازم را نداشت.

جبهه ای که بزرگان اصولگرا روی خوش به آن نشان ندادند

بعد از انتخابات مجلس دهم و شورای‌شهر پنجم و پیروزی لیست اصلاح‌طلبان در هر دو جبهه انتخاباتی، اصولگرایان دست به کار شدند تا ورق را برای انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم به نفع خود برگردانند، آنها با تشکیل جبهه مردمی نیروهای انقلاب (جمنا) وارد کارزار انتخابات ریاست جمهوری شدند؛ انتخاباتی که البته نتیجه‌ای به نفع اصولگرایان نداشت.

این جبهه اگرچه با شعار چتر فراگیر در جریان اصولگرایی اعلام موجودیت کرد اما از همان ابتدا با اقبال بزرگان اصولگرا روبرو نشد. در همان روزهای ابتدایی تشکیل جبهه مردمی نیروهای انقلاب علی لاریجانی رئیس مجلس در پاسخ به اینکه آیا اعضای جمنا برای حضور در این تشکل به شما رجوع کرده‌اند گفت: "باید بگویم نه، خبری به من ندادند و البته تشکر می‌کنیم که خبر ندادند چون فرصتی نداشتم که در جلسات‌شان شرکت کنم." محمدرضا باهنر هم که دبیرکلی جبهه پیروان را برعهده داشت گاه و بیگاه از روند حرکتی این جبهه انتقاد می کرد.

جمنا شکست خورد چون...

البته جمنا در ادامه راه هم موفقیتی حاصل نکرد چرا که قالیباف پرچم نواصولگرایی برافراشت و جبهه پایداری هم صراحتا ادغام شدن در جمنا را منتفی اعلام کرد، در این میان دو تشکل سنتی و استخوان دار در جریان اصولگرایی یعنی جبهه پیروان خط امام ورهبری و جامعه روحانیت مبارز هم پیوندی با جمنا برقرار نکردند به این معنی که جبهه پیروان خط امام و رهبری خواستار طراحی مدل جدیدی از کار تشکیلاتی شد و جامعه روحانیت نیز سعی کرد سکوت پیشه کند و خود را فراتر از گروه‌های سیاسی بداند بنابراین نامش با جمنا گره نخورد.

همین افتراق‌ها بود که شکستی را در انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم متوجه جریان اصولگرایی کرد، اگرچه جمنا توانست تعدد نامزدهای اصولگرا را با مدیریت دستوری خود به نامزد واحد برساند اما نتیجه دلخواه را کسب نکرد. اگرچه عدم اقبال برخی تشکل های اصولگرا جمنا را در انتخابات ریاست جمهوری ناکام گذاشت اما گفته می شود نبود روندی دموکراتیک و وجود ابهاماتی در جریان فعالیت انتخاباتی این مجموعه نیز در به حاشیه رفتن آن بی تاثیر نبود.

انتقادات ادامه‌دار به ساختار و عملکرد جمنا

اما انتقادات به ساختار و عملکرد جمنا محدود به دوران انتخابات نبود؛ بعد از آن هم گروه‌های اصولگرایی به انحاء مختلف ایراداتی را متوجه جمنا دانستند. در همین زمینه محسن کوهکن در گفت وگویی به گفت: "جمنا به پوشش حداکثری اصولگرایان اعتقادی نداشت، این طور نبود که جمنا تشکیل شود تا بعد از انتخابات ریاست جمهوری هدایت اصولگرایان را به دست بگیرد. جمنا برای انتخابات ریاست جمهوری تشکیل و بعد از آن مأموریتش تمام شد."

مجتبی ذوالنوری از همراهان جبهه پایداری نیز در گفت وگویی "جمنا" را "پخشنا" نامید و گفت: ضعف جریان انقلابی همین است که گل‌هایش را برای دقیقه ی نود که نه بلکه برای وقت اضافه می‌گذارد و در آخر هم گل به خودی می‌زند.

شورای وحدت جای جمنا را گرفت؟

در پی همین انتقادات بود که بعد از انتخابات ریاست جمهوری و عدم موفقیت جمنا، شورای وحدت اصولگرایان با محوریت ابراهیم رئیسی آغاز به کار کرد، شورایی که بنا داشت با جذب همه احزاب همسو در جریان اصولگرایی از اختلافات کاسته و بر اشتراکات بیفزاید که البته با انتصاب ابراهیم رئیسی به عنوان رئیس قوه قضائیه آتش فعالیت شورای وحدت بیش از پیش فروکش کرد.

این روزها و با نزدیک شدن به انتخابات 98 اما بار دیگر نام شورای وحدت اصولگرایان به ریاست حداد عادل بر سر زبان‌ها افتاده است، شورایی که گفته می‌شود در حال تدوین ساز وکاری برای وحدت و ائتلاف و ارائه لیست واحد در انتخابات پیش رو برای اصولگرایان است تا با ترکیب جدیدی از نیروهای انقلابی و ارزشی وارد انتخابات شوند. گرچه در روزهای ابتدایی نام برخی چهره ها چون قالیباف، محسن رضایی و سعید جلیلی در جلسات این شورا مطرح بود اما به نظر می رسد قالیباف با فراخوانی که اخیرا داد عملا راه خود را از این شورا جدا کرده باشد. شورایی که به نظر می رسد شالوده اصلی آن را همان جمنایی ها تشکیل می دهند اما هستند برخی جمنایی ها که بی تمایل نیستن این جبهه بار دیگر محور وحدت اصولگرایان قرار گیرد.

جمنا در میانه ماندن و رفتن

حمیدرضا حاجی بابایی رئیس فراکسیون ولایی مجلس و از اعضای جمنا اخیرا به فعالیت شورای وحدت اشاراتی کرده و گفته بود "این شورا کارش را شروع کرده ولی هنوز کارشان تکمیل نشده است. افراد این شورا کار را دنبال می‌کنند و زمانی که کار تمام شد و توانستند پیام خود را بین گروه‌های مختلف به اجماع برسانند و دنبال کنند، آن‌موقع باید این نظر را در مورد آن شورا داد. "

با این تفاسیر جمنا قرار است در انتخابات آینده مجلس چه نقشی را ساز و کار اصولگریان بازی کند؟ حاجی بابایی در پاسخ به این سوال گفته است که جمنا قرار است جزو این اجماع قرار گیرد.

این توضیحات یعنی جمنا قرار است در ذیل مجموعه ای کلان تر به نام شورای وحدت اصولگرایان ایفای نقش کند؟ سوالی که که البته از سوی دیگر عضو جمنا چندان تایید نشده و گفته می شود هنوز اختلافاتی در درون جمنا برای اینکه ذیل مجموعه شورای وحدت فعالیت کنند وجود دارد. آنچنان که محمد حسینی از اعضای این جبهه گفته است«ما ساز و کار و نحوه حضور نیروهای جمنا را در انتخابات بررسی کرده‌ایم و این موضوع در حال تدوین نهایی است.» اظهارنظری که بیانگر آن است که جمنایی ها هنوز تصمیم قطعی برای قرار گرفتن ذیل تصمیمات شورای وحدت را نگرفته اند.

شاید در روزهایی که شورای وحدت هنوز نتوانسته سنتی های جریان اصولگرا را مجاب به حضور در جلساتش کند برخی اعضای جمنا هم تردیدهایی برای حضور جدی ذیل این عنوان داشته باشند، خاصه آن طیف از جمنا که نزدیکی فکری به جبهه پایداری هم دارند، جبهه ای که رسما مسیر خود را از این شورا جدا کرده است.

اما از سویی دیگر ممکن است برخی اعضای جمنا نگاه اتئلافی را پسندیده و تصمیم شان بر این باشد که زیر سایه شورای وحدت و در قالبی ائتلافی به کار خود ادامه هند؟ سوالاتی که باید منتظر ماند تا در روزهای آینده بتوان پاسخی شفاف برای آنها یافت.

منبع: خبرآنلاین

15

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • ایرانی
    0

    چند درصد اقازاده ها و خانم زاده و داماد زاده و ملا زاده و مختلس و رانت خوار زیر چتر اصولگرایان و چند درصد زیر چتر اصولگراها هستند؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!! واقعاً اصولگرا و اصلاح طلب پاک دست داریم؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!! تابحال فرقی بین این دوگروه مسلط به سرنوشت مردم در ایران بوده است؟!

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها