مروری بر جنگهای تاریخ که به عللی عجیب و غریب به وقوع پیوسته است؛

جنگهایی با احمقانه‌ترین علت‌ها؛ از کشتار 10 هزار انسان به علت یک باد معده تا 7 سال جنگ به علت روسپی خواندن معشوقه لویی پانزدهم/ وقتی یک خوک باعث جنگ بین دو ملت می‌شود

ویل دورانت معتقد است که جنگ هفت ساله به علت توهین فردریک کبیر به معشوقه لویی پانزدهم(مشهور است که آن بانو، مادام پمپادور بوده است) آغاز شد. معروف است که فردریک در یکی از جلسات بانو پمپادور را یک فاحشه نامید.

جنگهایی با احمقانه‌ترین علت‌ها؛ از کشتار 10 هزار انسان به علت یک باد معده تا 7 سال جنگ به علت روسپی خواندن معشوقه لویی پانزدهم/ وقتی یک خوک باعث جنگ بین دو ملت می‌شود

به گزارش خبر فوری ، تاریخ جهان پر از نبردهای بزرگ و کوچک بوده، هست و خواهد بود. بسیاری از این جنگها به علت خودخواهی یک قوم، جاه طلبی یک فرمانده و یا اشتراک منافع دو گروه یا ملت رخ می‌دهد. با این حال، آتش بسیاری از جنگها با یک اتفاق ساده شعله ور می‌شود.

در واقع، بسیاری گمان دارند که جنگ بین دو گروه زمانی رخ می‌دهد که یک اتفاق احمقانه و خارج از کنترل، مانند یک کبریت در اتاق گاز عمل کرده و باعث شعله ور شدن یک درگیری می‌شود.

در این گزارش به برخی از این جنگها که به عللی عجیب و احمقانه به وجود آمده اند، می‌پردازیم.

جنگ جهانی اول؛ دومین جنگ بزرگ تاریخ با یک ترور به وجود آمد

بسیاری معتقدند که جنگ جهانی اول که شاید بتوان آن را دومین جنگ پرتلفات تاریخ بشری دانست، زمینه‌های چندین و چند ساله داشته و به هیچ وجه یک شبه و به علت یک اتفاق به وجود نیامده است. با اینکه نکته مذکور درست است اما نباید فراموش کرد که همانطور که بیسمارک(صدر اعظم آلمان) گفته است، همیشه یک اتفاق باعث انفجار یک اتاق باروت می‌شود.

اتفاقی که باعث انفجار اتاق باروت اروپا شد در سال 1914 به وقوع پیوست. در 28 ژوئن 1914 میلادی، آرشیدوک فرانتس فردیناند وارث تاج و تخت پادشاهی اتریش-مجارستان و همسرش سوفیا دوشس هوهنبرگ در سارایوو توسط گاوریلو پرنسیپ یکی از گروه شش‌نفره تروریست‌ها (5 صرب و یک بوسنیایی) کشته شدند.

این عملیات توسط دنیلو ایلیاک یک صرب بوسنیایی و از اعضا انجمن سری «بلک هند» هماهنگ شده‌بود. هدف سیاسی از این ترور، قطع کردن ارتباط امپراتوری اتریش-مجارستان با استان‌های اسلاوهای جنوبی بود. تا زمینهٔ الحاق استان‌های مذکور به یوگسلاوی فراهم شود. انگیزهٔ تروریست‌ها تحکیم جنبشی بود که بعدها با نام بوسنی جوان شناخته‌شد.

این ترور پس از اولتیماتوم اتریش-مجارستان به پادشاهی صربستان رخ داد. پادشاهی صربستان این اولتیماتوم را نپذیرفت. سپس امپراتوری اتریش-مجارستان به صربستان اعلام جنگ داد. این اعلام جنگ، منجر به جنگ جهانی اول شد.

تفاوت در نمادها و جنگ خونین کانکیستادورها

این جنگ بین آزتکهای قاره آمریکا و کانکیستادورها( مهاجمان اسپانیایی) در قرن 16 میلادی به وقوع پیوست. در ابتدای این نبرد، هرنان کورتس(رهبر اسپانیایی‌ها) با حدود 600 یا 700 سرباز وارد قاره آمریکا شد. طبق روایتها، کورتس در ابتدا به علت کمبود سربازانش قصد آغاز نبرد با آزتکها را نداشت.

کورتس برای ثبات نیروهایش که در ابتدا به خاطر ورود به قاره جدید، بسیار هم ناراضی بودند، یک کمان به نشانه احترام نزد یکی از فرماندهان( یا به روایتی شاه) آزتکها فرستاد. در فرهنگ اسپانیایی، کمان نشان صلح و دوستی است و کورتس به قصد صلح موقت این نشان را نزد آزتکها فرستاد.

با این حال، یک اشتباه فرهنگی باعث آغاز جنگ بین سرخپوستها و اسپانیایی‌ها شد. در فرهنگ آزتکها، کمان نشانه‌ جنگ است و به همین علت، آزتکها هدیه کورتس را توهین به خود تلقی کردند؛ به همین علت با نیروهای خود به سمت کانکیستادورها هجوم برده و جنگی خونین و چند ساله در قاره آمریکا به وقوع پیوست.

وقتی یک توهین باعث 7 سال جنگ می‌شود

شاید بتوان جنگهای هفت ساله را که از سال 1756 تا 1763 به وقوع پیوست، نوعی جنگ جهانی کوچک که پیش از قرن بیست رخ داده است، دانست. این جنگ بین امپراتوری پروس( به رهبری فردریک کبیر) با متحدانش یعنی بریتانیا و پرتغال و فرانسه(به رهبری لویی پانزدهم) و متحدانش یعنی روسیه، اتریش، سوئد و اسپانیا به وقوع پیوست.

نتایج این جنگ بسیار وسیع و مهم بودند؛ تا بدانجا که تاریخ اروپا را تغییر دادند. به طوری که بازنده اصلی جنگ هفت ساله، یعنی فرانسه بسیاری از مستعمرات خود را از دست داد. همچنین با خروج فرانسه از آمریکای شمالی، سرخپوستان قاره آمریکا، متحد اصلی خود یعنی دولت فرانسه را از دست دادند و مورد پاکسازی‌های قومی قرار گرفتند. تاثیر این جنگ به خصوص بر روی پروس بود که با پادشاهی فردریک کبیر تبدیل به یک بازیگر مهم در اروپا شده و زمینه شکل‌گیری آلمان را به وجود آورد.

با این حال، بسیاری معتقدند که این جنگ مهم و تاثیرگذار به یک علت بسیار ساده به وجود آمده است. ویل دورانت معتقد است که جنگ هفت سال به علت توهین فردریک کبیر به معشوقه لویی پانزدهم(مشهور است که آن بانو، مادام پمپادور بوده است) آغاز شد. معروف است که فردریک در یکی از جلسات بانو پمپادور را یک فاحشه نامید. این خبر به گوش دربار فرانسه رسید و بانوی غضبناک، لویی را مجاب کرد که در کنار اتریش با پروس و فردریک بجنگد.

وقتی کشتن یک خوک باعث درگیری بین آمریکا و بریتانیا می‌شود

این جنگ یکی از عجیب ترین و احمقانه ترین نبردهای تاریخ است. این نبرد بین بریتانیا و ایالات متحده آمریکا در سال 1859 و فقط به علت یک جر و بحث ساده درباره یک خوک کشته شده به وقوع پیوست. جنگ خوک در جزیره سن خوان به وقوع پیوست، در جایی که آمریکایی‌ها و انگلیسی‌ها با یکدیگر بر سر زمینهای کشاورزی و معادن مختلف کار می‌کردند.

داستان از این قرار است که یک روز خوکی که متعلق به انگلیسی‌ها بود، وارد زمین شخصی آمریکایی به نام لیمن کاتلر شد. کاتلر از ترس خراب نشدن زمینش، خوک را با گلوله کشت. بعد از آن صاحب خوک که یک انگلیسی بود از کاتلر خسارت خواست و کاتلر هم از پرداخت هزینه ابا کرد. در پی این اتفاق، آمریکایی‌ها از کاتلر و انگلیسی‌ها از صاحب خوک حمایت کردند. درگیری کم کم اوج گرفت. دو طرف با خنجر و چاقو و طپانچه به جان هم افتادند. خبر به گوش یک ژنرال آمریکایی به نام جرج پیکت رسید. با نیروهایش به جزیره لشگر کشید و جزیره را تصرف کرد. چند هفته بعد انگلیس ناو خود را به منطقه فرستاد تا جزیره را پس بگیرند.

در نهایت یک خوک منجر به جنگی چند هفته ای با چندین کشته و زخمی شد. در آخر،پس از چند هفته دو طرف به پای میز مذاکره نشسته و مدتی بعد در اکتبر 1859 صلح کردند.

جنگهایی که به علت باد معده به وقوع پیوستند

کسی در مورد این نبردها مطمئن نیست. با این حال، طبق گفته هرودت، باد معده علت اصلی شورشی بود که در عصر باستان مصر علیه فرعون وقت یعنی آپریس به وقوع پیوست. طبق گزارشهای محلی، چند هزار سرباز و شهروند مصری در این شورش کشته شدند.

یک جنگ مشهور دیگر که به علت باد معده به وقوع پیوست در اورشلیم و در دوران تسلط رومی‌ها رخ داد. بر اساس اطلاعات مورخین، یک سرباز رومی در یکی از مکانهای مقدس یهودیان اورشلیم حاضر شد و جلوی بسیاری از روحانیون و یهودیان، بادی از معده خود خارج کرد. یهودیان این عمل را توهین به خود تلقی کرده و شورش خونینی را در اورشلیم راه انداختند. طبق گزارش رومی‌ها، بیش از 10 هزار نفر در این درگیری کشته شدند.

جنگ مدفوع طلایی؛ یکی از احمقانه ترین جنگهای تاریخ بریتانیا

این نبرد در تاریخ 1900 میلادی بین امپراتوری آشانتی( واقع در غنا امروزی) و سربازان بریتانیایی به وقوع پیوست. علت این جنگ واقعا عجیب است. در بین امپراتوران آشانتی، یک توالت طلایی وجود داشت که بسیار مقدس بوده و فقط شاه حق داشت از آن استفاده کند. زمانی که امپراتور اشانتی برای یک سفر به خارج از پایتخت می‌رود، برخی از فرماندهان و سربازان بریتانیایی وارد محل اقامت شاه شده و یکی از فرماندهان انگلیسی روی توالت طلایی نشسته و مدفوع می‌کند.

اتفاق فوق، باعث آشوبی در بین آشانتی‌ها می‌شود. آنها شروع به جمع آوری سلاحهای مختلف کرده و سرانجام در جولای 1900 با سربازان بریتانیایی مواجه می‌شوند.

در نتیجه این جنگ، آشانتی‌ها شکست می‌خورند اما در انتهای نبرد بیش از 2 هزار سرباز بریتانیایی و چند هزار شهروند غنایی کشته می‌شوند. البته برخی گمان دارند که بازنده واقعی این جنگ بریتانیا بوده است چرا که به خاطر یک دستشویی احمقانه حدود چند هزار تلفات دادند.

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 7
  • محمد
    1

    جنگ توالت طلایی در شهر ما معاون فرماندار به دلیل استفاده از توالت فرماندار از کار برکنار شد

  • کاربر ناشناس
    0

    در تمام جنگها با علتهای شروع میشود که بعدا متوجه میشوند شاید اصلا واردش نمی شدند منافع بیشتری بدست نیاوردند.

  • کاربر ناشناس
    0

    جنگ همان زمان نیست پیامدهایش جبران ناپذیر است.

  • کاربر ناشناس
    0

    در تمام جنگها ، حتی یک اختلاف خانوادگی ساده دو طرف در گیر قربانی هستند و سود آن را اطرافیان میبرند.

  • کاربر ناشناس
    0

    در جنگها باید دید از این آب را گل کردن چه کسانی منافع میبرند همانها آتش شروع جنگها را شروع میکنند.

  • محمدی
    1

    هروقت ما آدما ازنقص خودخواهی کبر غرورمون استفاده کنیم وهردوطرف پافشاری براین نواقص بدون شک باید منتظری اتفاق بدباشیم یا جنگ .انسان گاهی یادش میره برای چی اشرف مخلوقات شده .

  • محمدی
    0

    هروقت ما آدما ازنقص خودخواهی کبر غرورمون استفاده کنیم وهردوطرف پافشاری براین نواقص بدون شک باید منتظری اتفاق بدباشیم یا جنگ .انسان گاهی یادش میره برای چی اشرف مخلوقات شده .

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها