وزیر خارجه چین: آمریکا دست از فشار حداکثری بر ایران بردارد

وزیر امورخارجه چین با تاکید بر اینکه واشنگتن نباید از فشار حداکثری برای حل مسائل با ایران استفاده کند، از کشورها خواست تا جعبه پاندورا را در خاورمیانه باز نکنند.

وزیر خارجه چین: آمریکا دست از فشار حداکثری بر ایران بردارد

وانگ یی وزیر امورخارجه چین روز سه‌شنبه (امروز) پس از دیدار با همتای سوری خود در پکن در جمع خبرنگاران از افزایش تنش‌ها در منطقه خلیج (فارس) ابراز نگرانی و تاکید کرد که واشنگتن نباید از فشار حداکثری برای حل مسائل با ایران استفاده کند.

وانگ یی همچنین از ایران خواست تا از توافق هسته‌ای که در سال ۲۰۱۵ میان تهران و قدرت‌های جهانی حاصل شد، کنار نرود. آمریکا که یکی از امضا کنندگان این توافق به شمار می‌آید سال گذشته به‌طور یک جانبه از توافق خارج شد.

وی در ادامه به خبرنگاران گفت: به‌طور قطع چین نسبت به شرایط کنونی در منطقه خلیج (فارس) و افزایش تنش‌ها میان ایران و آمریکا نگران است و از تمام طرف‌ها می‌خواهد تا از اختلافات خود بکاهند و به سمت درگیری حرکت نکنند.

وزیر امورخارجه چین افزود: ما از تمام طرف‌ها می‌خواهیم که همچنان عقلانی تصمیم بگیرند و خویشتندار باشند، دست به اقدامات تحریک‌آمیز نزنند و جعبه پاندورا را در خاورمیانه باز نکنند.

وانگ یی خاطر نشان کرد: به‌ویژه طرف آمریکایی باید دست از روش فشار حداکثری خود بردارد. هیچ رفتار یک‌جانبه‌ای جایی در حقوق بین‌الملل ندارد. این رویکرد نه تنها به حل مشکل نمی‌انجامد بلکه حتی یک بحران بزرگ‌تر ایجاد خواهد کرد.

وی با تاکید بر اینکه توافق هسته‌ای تنها راه ممکن برای حل موضوع هسته‌ای ایران بود، از جمهوری اسلامی خواست تا با احتیاط عمل کند.

این دیپلمات ارشد چین تصریح کرد: ما درک می‌کنیم که طرف‌های مربوطه ممکن است نگرانی‌های متفاوتی داشته باشند اما پیش از هر چیز، توافق جامع هسته‌ای با ایران باید به درستی اجرا شود. ما امیدواریم که ایران درخصوص تصمیم جدید خود محتاطانه رفتار کند و از توافق خارج نشود.

وانگ یی تاکید کرد که دیگر طرف‌های توافق نیز باید به حقوق و منافع مشروع ایران ذیل این توافق احترام بگذارند.

به گزارش ایسنا، جعبه پاندورا به یکی از قصه‌های اساطیر یونان اشاره دارد که در آن تمامی بلاها و شوربختی‌های ناشناخته بشریت از جمله کار، بیماری، مرگ و غیره گنجانده شده است. زئوس این جعبه را به یک زن هدیه داد و از او خواست تا آن را باز نکند اما این زن پس از ازدواج جعبه را گشود و بلاها و شوربختی‌ها از داخل آن سرازیر و روی زمین پراکنده شدند.

امروزه اصطلاح "جعبه پاندورا" به عنوان ضرب‌المثلی در رابطه با مواردی استفاده می‌شود که بحرانی لا علاج به بار آورده باشد.

منبع: ایسنا

15

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها