فصل جدید از ارتباط بین ایران با کشورهای همسایه

با وجود اعمال تحریم های روز افزون از سوی آمریکا، ایران روابط اقتصادی اش را گسترش می دهد. الحاق ایران به منطقه اقتصادی اوراسیا در حال نهایی شدن است.

فصل جدید از ارتباط بین ایران با کشورهای همسایه

با وجود اعمال تحریم های روز افزون از سوی آمریکا، ایران روابط اقتصادی اش را گسترش می دهد. الحاق ایران به منطقه اقتصادی اوراسیا در حال نهایی شدن است و با نهایی شدن آن، ایران می تواند به بازار مقصد ۱۸۰ میلیون نفری کشورهای عضو این منطقه ملحق شود. الحاق به این اتحادیه ظرفیت بزرگی برای همکاری های تجاری کشورمان فراهم می‌کند و ضمن اینکه می‌تواند تسهیل‌کننده حضور تجار و بازرگانان ایرانی در بازار اوراسیا باشد، خسارت های ناشی از تحریم‌ها را تاحدی جبران می کند. دولت به دنبال تقویت همکاری های اقتصادی با کشورهای همسایه است. در سال جاری کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی و تجاری ایران با کشورهای ارمنستان، افغانستان و تاجیکستان برگزار می‌شود که در نتیجه آن فصلی جدید از ارتباط بین ایران با کشورهای مذکور آغاز خواهد شد. همچنین قول و قرارهای جدیدی بین ایران و روسیه در حال انجام است. روز گذشته پانزدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی و تجاری ایران و روسیه برگزار شد. «آخرین جزئیات قرارداد موقت تجارت آزاد بین ایران و اتحادیه اوراسیا»، «همکاری ایران، روسیه و قفقاز شمالی برای توسعه روابط بانکی»، «بررسی زمینه‌های تجارت محصولات غذایی»، «آمادگی فدراسیون روسیه برای ارائه ویزا به تجار ایرانی» و «ایجاد ارتباط مستحکم‌تر میان بخش‌خصوصی ایران و روسیه» از مهم‌ترین موضوعات و مباحثی بود که میان تصمیم‌سازان این دو کشور رد و بدل شد.

برقراری خط پرواز کارگو بین فرودگاه ژوکوفسکی مسکو با اصفهان، تولید مشترک واگن‌های باری، تولید مشترک توربین‌های کمتر از ۲۰ مگاوات، تولید مشترک خودروهای سنگین و صادرات گوشت از منطقه قفقاز شمالی به ایران برخی از پروژه‌های مورد علاقه شرکت‌های روس برای مذاکره با شرکت‌های ایرانی در حاشیه اجلاس کمیسیون مشترک اقتصادی بود.

رضا اردکانیان، وزیر نیرو در حاشیه این اجلاس با اشاره به حضور گسترده بخش خصوصی در این نشست، آن را نشان دهنده شکل گیری فصلی نو در روابط بین ایران و روسیه عنوان کرد و گفت: پیش بینی می‌کنیم که بتوانیم در چارچوب ضوابط موجود و همچنین کانال اقتصادی اوراسیا، میزان مبادلات بین دو کشور را افزایش داده و امکان ترانزیتی را برای صادرات محصولات کشورهای عضو اوراسیا فراهم کنیم.

بررسی ها نشان می دهد واردات این اتحادیه در سال‌های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ میلادی حدوداً ۲۷۴ میلیارد دلار و میزان صادرات آن حدود ۳۷۰ میلیارد دلار بوده است اما سهم ایران از حجم مراودات تجاری حدود ۵۷۰ میلیون دلار در واردات و در بحث صادرات به این کشورها نیز ۱.۲ میلیارد دلار بوده است. انتظار می رود با پیوستن جمهوری اسلامی به این اتحادیه ظرفیت همکاری متقابل در یک بازار بزرگ و همچنین همکاری با اعضای آن بهتر از گذشته برقرار شود.

مهدی مقدسی، نماینده مردم اراک در مجلس شورای اسلامی در این خصوص گفت: تحکیم روابط تجاری بین جمهوری اسلامی و کشورهای جهان، به ویژه کشورهای همسایه یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر است و در شرایط فعلی که آمریکا فشارهای تحریم را روی کشور ما زیاد کرده، اهمیت این موضوع مضاعف می‌شود.

عضو فراکسیون امید مجلس درباره جایگاه بی المللی اتحادیه اوراسیا گفت: چهل کشور در سراسر دنیا در حال طی فرایند پیوستن به این اتحادیه هستند. ایران هم با مصوبه مجلس شورای اسلامی توافقنامه را امضا کرده و فرایند پیوستن به آن را می‌گذرانند.

مقدسی با اشاره به جنگ اقتصادی آمریکا علیه ایران افزود: با پیوستن ایران به اتحادیه اوراسیا ظرفیت بزرگ اقتصادی در جهت افزایش صادرات برای کشور ما فراهم می‌شود و به نوعی هم بر روی واردات کنترل بیشتری صورت می‌گیرد.

نماینده مردم اراک در مجلس اضافه کرد: در شرایطی که از برجام خارج شده و به دنبال اعمال فشار بر ایران هستند، ما باید دنبال بازارهای بزرگ جدید باشیم و این اتحادیه ظرفیت خوبی است برای اینکه بتوانیم مراودات تجاری خود را تقویت کنیم.

کارشناسان پیوستن ایران به اوراسیا و برنامه دولت برای گسترش همکاری های اقتصادی با همسایگان را اقدامی مهم و ضروری عنوان کرده و معتقدند این اقدام خسارات ناشی از تحریم ها را کاهش می دهد. مجموع ارزیابی صحبت های آنها در این خصوص تاکید بر این مساله دارد که هر میزان کشورها پیوستگی های بیشتری از لحاظ اقتصادی داشته باشند تلاطمات سیاسی کمتر بر روابط آنها سایه می افکند. مقدسی در این خصوص گفت: روابط تجاری مستحکم با جهان مانع مشکل آفرینی‌های سیاسی است در واقع اگر روابط تجاری مستحکمی با کشورهای دیگر داشته باشیم، مشکلات سیاسی دیگر خود را کمتر نشان می‌دهد، چرا که بنگاه‌های تجاری و بازرگانان نمی‌گذارند روابط فی مابین کشورها به علت مشکلات سیاسی، دچار تنش‌های جدی شده و تضعیف شود. ‌

کارشناسان و فعالان بخش خصوصی پیوستن ایران به اوراسیا را فرصتی برای افزایش سهم ایران در بازار کشورهای عضو این اتحادیه عنوان می کنند و رویکرد دولت برای تقویت روابط اقتصادی با همسایگان را جهت گیری صحیح دانسته و بر ضرورت تقویت آن تاکید دارند.

منبع: پاد

22

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها