خبرفوری گزارش می‌دهد؛

حیات شبانه، نایت لایف ارزشی‌ها یا طرحی برای احیای نشاط شهری/ مخالفان و موافقان چه استدلالی دارند؟ +نظرخواهی

مخالفان و موافقان طرح حیات شبانه چه استدلال‌هایی برای یکدیگر دارند؟

حیات شبانه، نایت لایف ارزشی‌ها یا طرحی برای احیای نشاط شهری/ مخالفان و موافقان چه استدلالی دارند؟ +نظرخواهی

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبر فوری ، ساعت دو نیمه شب است، گرسنه هستید و احتیاج به غذا دارید، هیچ رستورانی در اطراف شما کرکره بالایی ندارد. ساعت 2 شب است و تازه از سرکار خود بازگشتید، مجبور هستید از تاکسی‌های اینترنتی استفاده کنید، خیابان خلوت و خالیست و خوف عجیبی از نبود آدم در کنارتان دارید. ساعت 2 نیمه شب است و بیخوابی به سرتان زده است، بیخوابی که شاید اندکی قدم زدن و استشمام هوای آزاد بتواند آن را رفع کند. شدنی نیست! هیچ کدام از مثال‌های بالا دست کم در کلانشهری مانند تهران شدنی نیست، زیرا شهرما، شب‌ها زندگی نمی‌کند.

طرح «حیات شبانه» اما هر ساله در کشور، همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان آغاز می‌شود. طبق این طرح چند منطقه در کلانشهرها تا ساعات نزدیک به سحر از شهروندان استقبال می‌کنند. این طرح که به زعم جوانان باعث ایجاد نشاط در این قشر می‌شود البته در بسیاری از شهرها مانند مشهد، در سایر ایام سال هم برگزار می‌شود. حیات شبانه اما در ایام ماه مبارک رمضان در شهری مانند تهران، شامل باز بودن مراکز ورزشی، اغذیه فروشی‌ها، داروخانه‌ها و امکانات تفریحی مانند سینما و تعدادی از تئاترهاست.

موافقان چه می‌گویند؟

اکنون اما مسئولان حوزه شهری در تلاشند تا بتوانند طرح حیات شبانه را در سایر روزها در پایتخت برقرار کنند. بسیاری نبود امنیت را مشکل اساسی این طرح می‌دانند. این در حالیست که زهرا نژاد بهرام، یکی از اعضای شورای شهر تهران که جزو موافقین اصلی طرح حیات شبانه در تهران نیز هست در اینباره می‌گوید: رویکرد اصلی ما تقویت امنیت شهر به خصوص در شب است تا مردم بتوانند از ظرفیت‌های زندگی در شب استفاده کنند.

وی معتقد است: طرح حیات شبانه مغایر با سبک زندگی ایرانی- اسلامی نیست و این طرح در منطقه مسکونی اجرایی نشده و تنها در مناطق تجاری مدنظر است و ۵ محور در نظر گرفته شده همه تجاری است.

فقط تا ساعت یک بامداد!

یکی از مخالفان اصلی طرح حیات شبانه اما پلیس است. نیروی انتظامی استدلال متفاوتی دارد. برقراری امنیت و شرایطی برای عدم ایجاد ترافیک در معابر در ساعات پایانی شب.

پلیس بعد از پایان ماه مبارک رمضان، چند شرط برای ادامه حیات شبانه پایتخت گذاشت. شروطی که البته به گفته مقامات اجرایی نشد. فرمانده انتظامی تهران بزرگ در جمع خبرنگاران با تاکید بر اینکه باید پیوست انتظامی، ترافیکی و امنیتی برای این طرح تعریف کنیم، تصریح کرد: تاکنون این اتفاق رخ نداده است و چنین پیوستی ارائه نشده است، اما اگر این به شروط و مسائل توجه شود پلیس مخالفتی با این طرح نخواهد داشت.

رحیمی درباره اینکه ساعت کار صنوف می‌تواند تا ساعت 1 بامداد ادامه پیدا کند نیز گفت: برخی از صنوف که کاربریشان اجازه فعالیت تا ساعت یک بامداد را به آنان می‌دهد می‌توانند تا این ساعت فعالیت کنند، اما لازم است که قبل از آن هماهنگی‌های لازم را با صنف مربوطه و پلیس انجام دهند و مجوزهای لازم را دریافت کنند.

تعامل برقرار شد؟

زهرا نژاد بهرام بعد از اظهارات پلیس درباره شروط ادامه حیات شبانه خبر از تعاملی تازه با این ارگان داد. او در جمع خبرنگاران از برگزاری جلسه مشترکی با سردار رحیمی خبر داد و عنوان کرد: در این جلسه قرار شد نیروی انتظامی تهران بزرگ کارگروهی را تشکیل دهد تا بتواند امنیت و جوانب کار را کنترل کند تا ما بتوانیم در پایتخت همانند ماه مبارک رمضان شاهد زیست شبانه باشیم. سردار رحیمی درباره نحوه عملکرد کارگروه مشترک وعده داد با تشکیل این کارگروه کلیه نواقص موجود در اجرای آزمایشی طرح زیست شبانه مانند ترافیک پایتخت در زمان اجرای طرح زیست شبانه برطرف شود.

وی اما نوید ادامه طرح در روزهای دیگر سال را داد و با بیان اینکه این طرح باعث مزاحمت نیست گفت: فرمانده نیروی انتظامی تهران بزرگ اعلام کرد که با تشکیل این کارگروه مشکلی در اجرای طرح زیست شبانه برای پایتخت وجود ندارد و ما می‌توانیم زیست شبانه را در پایتخت با حضور نیروهای انتظامی اجرایی کنیم.

این صحبت‌ها در حالی مطرح شده است که صبح روز گذشته، سردار رحیمی آب پاکی را روی دست دوستداران حیات شبانه ریخت. او در گفت‌وگویی عنوان کرد: ما چیزی به نام حیات شبانه نداریم و نمی‌توانیم واحدهای صنفی را مجزا کنیم و بگوییم که واحدهای صنفی در فلان خیابان‌ها می‌توانند تا دیر وقت فعالیت کنند و بقیه باید فعالیت خود را تعطیل کنند. خاموشی تمام واحدهای صنفی رأس ساعت ۲۴ است و تعدادی از واحدهای صنفی از جمله اغذیه‌فروشی‌ها و آبمیوه‌فروشی‌ها در نیم فصل اول سال تا ساعت یک بامداد مجاز به فعالیت هستند.

وی به حضور ماموران در معابر،‌ میادین و خیابان‌ها اشاره و بیان داشت: حضور ماموران،‌ امنیت‌زا است و با توجه به آنکه در شب تعداد ماموران‌مان به حداقل می‌رسد اگر قرار باشد اصناف به فعالیت خود ادامه دهند این سوال مطرح می‌شود که امنیت آنها را چه کسی برقرار می‌کند.

فرمانده انتظامی پایتخت با تاکید بر این مطلب که باید همه اصناف و کسبه از امتیاز یکسان برخوردار باشند خاطرنشان کرد: اگر کاری قرار است انجام شود باید ابتدا تمهیدات انتظامی،‌ ترافیکی و امنیتی آن برقرار باشد در غیر این صورت امکان‌ پذیر نیست.

شما نظر دهید

روز گذشته مصاحبه محسن هاشمی، رییس شورای شهر تهران بار دیگر بحث حیات شبانه‌ها را به تیتر یک رسانه‌ها کشاند. اکثر مردم در صفحاتشان در فضای مجازی به صحبت‌های او واکنش نشان داند.

رییس شورای شهر تهران، روز گذشته با بیان اینکه با طرح حیات شبانه مخالف است گفت که حتی حاضر نیست که فرزندانش هم در این طرح مشارکت کنند. این صحبت‌ها که توسط مخالفان طرح حیات شبانه به سرعت در رسانه‌ها نیز چرخید. هرچند که محسن هاشمی در نهایت با ارائه توضیحی اعلام کرد که این مصاحبه به صورت در جمع گرفته شده است و عین جملات او نیست اما مخالفان طرح حیات شبانه، توانستند آن را دستمایه‌ای برای علت مخالفتشان عنوان کردند.

اما شما درباره حیات شبانه چه نظری دارید؟ آیا موافق هستید که طرح حیات شبانه در طول سال و در کلانشهرها باقی بماند؟ اگر مخالف هستید چه استدلالی برای آن دارید؟

33

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 25
  • معرفت
    0

    مردم میتوانند برای نجات از ترافیک قسمتی از ساعات خود را به اختیار ودرشب برای رفع احتیاجات و خرید کالای اساسی مثلا در محدوده مولوی یا امازاده صالح ویا هر جای دیگر بگذرانند .نباید فقط زیست شبانه برای خوشی و گردش لحاظ شود .حتی اداراتی که با مردم سر وکار دارند میتوانند در این ساعات جوابگو باشند .فقط روز برای زندگی نیست وشاید خیلی از معضلات روزانه در بیکاری اثر دارد .همین که مسولین تا اینجا جارت کردند جلو بیایند امیدوارانه است

    نظرات شما -
    • وحید
      0

      خیلی طرح خوبی ما موافقینم

  • شبگرد
    0

    از گفته های سردار رحیمی متوجه شدم که مخالفت ایشان بخاطر کمبود نیرو در شب است . احتمالا اگر کمبود نیرو بیشتر شود این طرح را در تمام شبانه روز اعمال خواهند کرد . درواقع ایشان بجای حل کمبود امکانات پلیس براحتی صورت مسئله را پاک میکند .

  • بیژن
    0

    سلام با تشکر از گلی برای این مطلب. حقیقت روحی که در شب وجود داره و انرژی ای که ما میتونیم از حیات شب بگیریم قابل مقایسه با روز نیست به نظرمن تهران به این مسئله نیاز دارد. نبودن حیات شبانه در تهران این موضوع که مدیریت شهری خلاق نیستند را در ذهن متبادر میکند

  • ناهیدمحمدی
    0

    موافق باطرح حیات شبانه نیستم

  • محمد مهدی ظریفی نیا
    0

    موافقم این طرح در کل سطح شهر تهران اجرا شود تا همه مناطق استفاده کنند در غیر اینصورت باعث هجمه مردم به نقاط خاص برای استفاده از حیات شبانه می‌شود

  • دریاچه قو
    0

    با اجرای این طرح در کل سال ودر تمامی شهرهای بزرگ کوچک کشور کاملا موافقم

  • رضا
    0

    خیر اصلا طرح خوبی نیست و شب برای استراحت است نه زیست شبانه حقیقتا امنیت حفظ کردن درشب خیلی سخت است و این همه وقت یعنی تا ۱۲ شب برای گشت و گزار کافی میباشد

  • Mahdinam
    0

    بله نیاز مردم است چون می تواند باعث اشتغال دوبرابری مراکز خرید شود به این صورت که صبح تا شب دو شیفت یا حتی سه شیفت در آنجا کار کنند و خود این طرح اگه درست اجرا بشه فقط منفعت اقتصادی خواهد داشت و شهر های مرده را به یک شهر خوب برای زندگی تبدیل می کند فراموش نکنید که خود پلیس هم باید بخش شبانه بگذارد و این یعنی باید استخدام بیشتری انجام دهد، امیدوارم بعد از 40 سال، حکومت نظامی در این کشور تمام شود تا شاید اوضاع اقتصادی مناسب بشه

  • asiye kalantari
    0

    من کاملا موافق طرح شبانه هستم- و این خودش یه گزینه میشه برای همه که به راحتی و در طول همه ی ساعات شبانه روز از منزل بیرون بیان و نگران این نباشن که این ساعت کسی نیست و چیزی چیدا نمیشه و خودش یه تفریح برای مردم حساب میشه.

  • رامین
    0

    موافق

  • یاسر
    0

    کاملا مخالفم ما داریم زندگی طبیعی انسان رو دچار دگرگونی میکنیم که زیانش در بلند مدت به جامعه خواهد خورد

  • مجتبی موسوی
    0

    تهران از گذشته ها همواره زیست شبانه نسبی و لازم را داشته یعنی شما در هر ساعت از شب میتوانید کنار خیابان ماشین بگیرید و به هر نقطه از شهر بروید؛ حتی برخی از پارکها علاوه روز، در طول شب پذیرای مردم و خانواده ها بوده و حتی بوفه ها فعال بوده اند. اینکه ادارات در طول شب هم میتوانند به روی مردم باز باشند بیشتر شبیه یک شوخی است.

  • علی رضایی
    0

    طرح شبانه خیلی خوب هست باعث پیشرفت کشور در حوزه اقتصاد و کسب و کار و روابط اجتماعی میشود

  • حسن صیقلانی
    0

    من کاملا موافق نایت لایفم. هم نشاط میاره و هم امنیت رو بیشتر میکنه. کاسبی ها رو هم رونق میده. الان این طرح تو منطقه ما(پیروزی) اجرا شده و من هر ساعت که دوست داشته باشم میام بیرون. بدون اینکه بترسم خفت شم

  • کامران شاکری
    0

    کاملا" موافقم . در اغلب شهرهای بزرگ دنیا خیلی از مردم هستند که در اون ساعات واقعا" زندگی میکنند و کار و زندگیشون طوری هست که ساعات نیمه شب تازه فراغتی دارند و میتونن کمی هم زندگی کنند در حالیکه در کشور ما جائی وجود نداره . برای مثال در ترکیه در شهر استانبول هر شب زندگی ادامه داره بدون اینکه کسی مزاحمتی ایجاد کنه چونکه هم بشدت کنترل هست هم قانون در همه جای اون حکمفرما هست پس مردم بدون ترس و وحشت دارن براحتی و بی مزاحمت زندگی میکنن . بشرط ایجاد و انجام کنترل و برقرای نظم و قانون و نظارت مداوم من موافقم . در غیر اینصورت خیر

  • مریم سماواتی
    0

    خیلی ایده خوبیه ، مخصوصا که توی تابستون هوا روزها خیلی گرم هست و شب ها هوا خنک تر میشه . ضمن اینکه معاشرت با دوستان و نشستن در کافه ها و رستوران ها به خاطر اینکه اکثرا روزها سر کار هستن امکان پذیر نیست ، میشه این دیدارها رو در شب انجام داد .

  • قاسم پردستان
    0

    سلام. به نظربنده چونکه جوانان ما این ظرفیت شبانه راندارند بنده بشدت مخالفم چونکه خلاف شرع وخلاف قانون بشدت افزایش پیداخواهدکرد.. درودبر سردار

  • هومن پشو
    0

    خیلی طرح خوبیه و به نظر من واقعا جوان های ما جنبه این کارها و نشاط زیاد را دارن

  • مجتبی موسوی
    0

    همه میدانیم که شب بیداری نه تنها نشاط نمی آورد بلکه عامل کسالت و بیماریهای متعدد و خطرناکی است ؛ مثل اینه که میدونی خوردن غذاها و خوراکیهای سرخ کرده سرطانزا هستن، اما خیلیها با بی توجهی میخورن!!! بیایید یه چاه دیگه برا خودمون بکنیم؛ نظرتون چیه؟

  • علی
    0

    ماه رمضان مقولش فرق میکنه بدترین طرحه این ؛شب فقط برای استراحته از ساعت 9تا 6صبح

  • پریسا
    0

    به عنوان یک مادر دو جوان به شدت با این طرح مخالف هستم. بیدار ماندن بعد از ساعت ۱۱ شب به شدت به ارگانها و سیستم عصبی آسیب می رساند. بیماریهای مختلف توی کشور زیاد میشه⛔ موافقان این طرح فقط به دنبال عیاشی و کثافت کاری های خودشان هستند....نه به فکر اقتصاد و مسائل دیگر.

  • Parsa
    0

    کاملا طرح خوبیه چون درحال حاضر اکثر پایتخت های جهان حیات شبانه دارند و خیلی خوبه چون خیلی ها توی روز امکان این رو ندارن که مثل بقیه برن بیرون و خرید کنن و... قطعا این طرح خیلی اونا رو خوشحال میکنه

  • سعید فتحی
    0

    موفقم با زیست شبانه هم شغل درست میشه هم یه تعداد جوان مشغول کار می‌شوند ولی مشکل اینجاست که نیروی انتظامی باید امنیت کسبه را تامین کنه که این خودش مشکل بزرگی هست

  • M
    0

    همه ی مردم مخالف این طرح اند

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها