در گفت‌وگوی خبرفوری با رییس کمیته سلامت شورای شهر تهران مطرح شد؛

یورش آلودگی صوتی به مناطق 12، 1، 2، 5 پایتخت/ اقدامات کمیته مبارزه با آلودگی صوتی چه قدر کنترل کننده بود؟/ شهروندان آلودگی صوتی را به 137 گزارش دهند

رییس کمیته سلامت شورای شهر تهران درباره اقدامات کمیته مبارزه با آلودگی صوتی در پایتخت توضیحاتی ارائه داد.

یورش آلودگی صوتی به مناطق 12، 1، 2، 5 پایتخت/ اقدامات کمیته مبارزه با آلودگی صوتی چه قدر کنترل کننده بود؟/ شهروندان آلودگی صوتی را به 137 گزارش دهند

بوق ممتد اتومبیل، لغزش چرخ لاستیک موتور روی آسفالت خیابان‌ها، جیغ کشدار کامیون‌ و سوت بی وقفه‌ای که از کنار ساختمان نیمه کاره شنیده می‌شود، تنها بخشی از آلودگی است که این روزها گریبان بیشتر کلانشهرها را گرفته است و بدلیل نمود عینی کمتری که دارد، کمتر فردی دغدغه رفع آن را در ذهن دارد.

آلودگی صوتی، همان آلودگی که به زعم متخصصان از دلایل اصلی اختلالات خلقی شهروندان نیز هست، شامل صداهای اضافه‌ای است که نباید در محیط اطرافمان شنیده شود. صداهایی با ضرباهنگ‌های بالا که شاید شهروندان طبق عادت واکنشی به آن نشان ندهند، اما نمی‌توانند از تاثیر آن روی ابعاد مختلف سلامت اعصابشان غافل شوند.

پایتخت به عنوان یکی از پر سروصداترین شهرهای کشور اما این روزها کارگروهی دارد که اعضای آن معتقدند، آلودگی صوتی را به رسمیت شناختند و قدم‌هایی در راستای کاهش آن برداشتند. ناهید خداکرمی یکی از اعضای این کارگروه در این باره به خبرنگار اجتماعی خبر فوری گفت: کمیته‌ای در شهرداری تهران وجود دارد که به بحث کنترل آلودگی هوا می‌پردازد که متاسفانه جلسات منظمی ندارد، اما کمیته سلامت شورای شهر تهران به جد روی این موضوع کار می‌کند.

رییس کمیته سلامت شورای شهر تهران اما با بیان اینکه آلودگی صوتی یک معضل پنهان در پایتخت است که بر روح و جسم ساکنان تاثیر مستقیم می‌گذارد، ادامه داد: آلودگی صوتی موانعی برای پیشبرد برنامه‌‌ها و اقدامات حوزه شهری ایجاد می‌کند.

وی تاکید کرد: بیشترین آلودگی صوتی شهر تهران متعلق به پروژه‌های ساختمانی است. اما یک آلودگی صوتی مداوم در مرکز شهر و حاشیه اتوبان‌ها وجود دارد که آن هم متعلق به وسایل نقلیه عمومی و موتور سیکلت‌هاست.

عضو کمیسیون محیط زیست شورای شهر تهران ادامه داد: آلودگی صوتی وسایل نقلیه به حدی زیاد است که شما اگر 5 دقیقه در یکی از خیابان‌های منطقه 12 تهران بایستید، صدای وحشتناک این وسایل نقلیه را تحمل نخواهید کرد.

وی با اشاره به اقداماتی که در راستای کاهش آلودگی صوتی در پایتخت انجام شده، تاکید کرد: کنترل آلودگی‌های صوتی در پایتخت کاری سخت و دشوار است و همت همگان را می‌طلبد این کمیته صرفا وظیفه نظارت و تصمیم گیری برای کنترل آلودگی‌های صوتی را در دستور کار دارد. اما برای آلودگی‌های مرکز شهر ما تلاش کردیم که ساعت انجام پروژه‌های ساختمانی را کاهش دهیم یا حتی در گذشته مصوب کردیم که پرواز‌های ساعت 12 شب تا 5 صبح فرودگاه مهرآباد بدلیل آسایش شهروندان ممنوع شود.

این عضو شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: در اطراف اتوبان‌ها هم اگر توجه کرده باشید، دیواره‌های صوتی به وجود آمده که سروصداهای ناشی از وسایل نقلیه را تا حد زیادی کنترل کند.

خداکرمی اما در پاسخ به این سوال که اغلب صاحبان پروژه‌های ساختمانی این محدودیت زمانی را رعایت نمی‌کنند، ادامه داد: شهروندان می‌توانند هر تخلفی را مشاهده کردند، با الصاق فایل صوت و تصویر برای سامانه 137 ارسال کنند. شهرداری‌ها تلاش می‌کنند تا کنترل و نظارتی روی این مساله داشته باشند.

این عضو شورای شهر تهران درباره مناطق شهر تهران که بیشترین میزان آلودگی صوتی را دارند، توضیح داد: مرکز شهر مملو از آلودگی صوتی ناشی از موتور سیکلت است و مناطق 1، 2، و 5 شهرداری تهران بیشترین شکایت اهالی برای کار بی موقع و آلودگی صوتی ناشی از پروژه‌های ساختمانی را دارا هستند.

وی در ادامه با بیان اینکه کنترل آلودگی صوتی، همت همه جانبه می‌طلبد، توضیح داد: کنترل آلودگی صوتی نیازمند همکاری همه ارگان‌های تصمیم ساز شهری مانند وزارت صنایع، فرمانداری و استانداری است.

رییس کمیته سلامت با تاکید بر اینکه تمامی شهروندان باید مبارزه با آلودگی صوتی را به عنوان یک مسئولیت اجتماعی تلقی کنند، گفت: صاحبان پروژه‌های ساختمانی باید برنامه ریزی قویتری برای کنترل و کاهش ساعات پروژه‌های ساختمانی داشته باشند و ظهرها پروژه‌ها را محدود کنند.

خداکرمی در پایان تاکید کرد: کنترل آلودگی صوتی، خصوصا آن‌ها که ناشی از پروژه‌های ساختمانی هستند بسیار دشوار است، شهرداری‌ها تلاش می‌کنند اما مقابله و مبارزه با آن بدلیل وسعت زیاد سخت است. اگر ما رعایت قانون را به سطح جامعه بکشانیم بهتر می‌توانیم عمل کنیم. همین که مردم و صاحبان پروژه‌ها خودشان، حقوق یکدیگر را رعایت کنند قطعا کنترل‌ راحت‌تر خواهد شد.

33

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • گلاره آرامش
    0

    با سلام ،،کوچه ما فوق العاده شلوغه متاسفانه شبو روز زنو بچه تو کوچه هستن هیچوقت نتونستم با آرامش استراحت کنم مثلا 12 شب زنو بچه میریزن کوچه،،اکثر اوقات من از سروصدای بیش از حد سردرد میگیرم هرچی هم تذکر میدم بی اثر است نمیدونم باید چکار کنم؟؟

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها