زیباکلام :

شورای نگهبان،همه را گناهکار می داند مگر خلافش ثابت شود/ با بازدید سازمان های حقوق بشر از زندانهای ما تبلیغ عده‌ای علیه ایران زدوده می‌شود/ اگر آمریکا به خاک کشورم حمله کند، اسلحه دست می‌گیرم

صادق زیباکلام استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران در مصاحبه ای با خبرنامه دانشجویان ایران به طرح مسائل مختلفی پرداخته است.

شورای نگهبان،همه را گناهکار می داند مگر خلافش ثابت شود/ با بازدید سازمان های حقوق بشر از زندانهای ما تبلیغ عده‌ای علیه ایران زدوده می‌شود/ اگر آمریکا به خاک کشورم حمله کند، اسلحه دست می‌گیرم

بخشهایی از اظهارات او را می خوانید:

*اصل نظام باید حفظ شود و این حرف من برای امروز نیست، 10سال پیش هم چنین اعتقادی داشتم. در زمان ریاست‌جمهوری آقای خاتمی، دانشگاه کالیفرنیا یک‌سری کنفرانس برگزار می‌کرد. ما با تعدادی از دوستان اصلاح‌طلب به‌عنوان نمایندگان دفتر مطالعات سیاسی وزارت امورخارجه هرچند ماه یک‌بار، در این کنفرانس‌ها شرکت می‌کردیم. این ماجرا با حمله آمریکا به عراق، در سال 1382 هم‌زمان شد. قبل از آن هم، آمریکا به طالبان حمله کرده و بعد نوبت صدام شده بود. عده‌ای همان زمان می‌گفتند حالا که آمریکا به عراق رسیده، باید به ایران هم حمله کند و کار این کشور را یک‌سره کند.

آن زمان سوال مهم این بود که آیا آمریکا بعد از افغانستان و عراق، سراغ ایران می‌آید یا نه. در همان کنفرانس، یکی از استادهای دانشگاه تل‌آویو، مقاله‌ای درباره این موضوع ارایه کرد. خلاصه مقاله این بود که اگر آمریکایی‌ها به ایران حمله کنند، با استقبال 70‌درصدی ایرانی‌ها مواجه خواهند شد و بر همین اساس بهترین فرصت برای حمله به ایران است. در ساعت‌های پایانی کنفرانس، آقای استیو اشبیگل، یهودی لیبرالی که مسئول برگزاری کنفرانس بود، نزد ما آمد و گفت شما نمی‌خواهید جواب این اظهارات را بدهید؟ در جواب کسی که مقاله را ارایه کرد، گفتم فرض کنید استقبال 70 درصدی اشتباه است و 90 درصد مردم از حمله آمریکا به ایران استقبال می‌کنند، با 10‌درصدی که می‌مانند و چیزی در حدود 6 ـ 7 میلیون نفرند، می‌خواهید چه کنید؟ یکی از همان 10‌درصدی‌ها خود منم، اگر آمریکا به خاک کشورم حمله کند، دیگر دنبال نظریه‌پردازی نیستم، اسلحه دست می‌گیرم و مقابل آمریکا از کشورم دفاع می‌کنم؛ شما باید شهر به شهر و کوچه به کوچه، این جمعیت 7‌ میلیونی را پیدا کنید و بکشید. چه‌طور می‌خواهید این کار را کنید!

*منظور من این نیست که نظارت شورای نگهبان نباشد. انتقادم در جزییات است. قانون به شورای نگهبان می‌گوید که اگر فردی ردصلاحیت می‌شود، دلیل این رد صلاحیت با صراحت بیان شود. این، اتفاقی است که امروز رخ نمی‌دهد. این را قبول دارم که یکی از دلیل‌های عدم اعلام رد صلاحیت افراد، حفظ آبروی اشخاص است، اما کسی که مشکل اخلاقی دارد و به این دلیل رد صلاحیت شده، اصرار نمی‌کند دلایل رد صلاحیت اعلام شود. افرادی اصرار بر این دارند که دلیل رد صلاحیت‌شان اعلام شود که به جز رفتارهای سیاسی، چیزی در پرونده‌شان وجود ندارد. اگر بناست قانون هم اصلاح شود، طوری باشد که اگر شخصی ردصلاحیت شد و درخواست کرد، شورای نگهبان دلیل رد صلاحیت او را اعلام کند.

* نظارت شورای نگهبان، به این بدل شده که انسان‌ها گناه‌کارند، مگر این‌که خلاف آن ثابت شود و در این فرآیند نگاه‌های سیاسی غلبه پیدا کرده است. مساله اساسی بعد از اصلاح قانون انتخابات، پاسخگویی است که متاسفانه بسیار ضعیف شده. بخش‌های عمده‌ای از نظام جمهوری اسلامی ایران در برابر اعمال و رفتارشان پاسخگو نیستند.

*نمی‌خواهم بگویم که اسلام هیچ نقشی در دموکراسی نداشته، اما معتقدم بخش عمده‌ای از این اتفاق به دلیل ملاحظات عینی و بالفعل جامعه ‌ما بوده که به مسئولان دیکته کرده چه‌طور تصمیم بگیرند. همه حرف من این است که تمام تصمیم‌هایی که حکومت در این 40 سال؛ چه در حوزه سیاست خارجی و چه در حوزه سیاست داخلی گرفته، درست است که پایبند به اسلام بوده، اما در بسیاری مواقع، شرایط حاکم به تصمیم‌گیری جهت داده است. شاید گاهی بخشی از حکومت به‌خاطر تعلق به اسلام نمی‌خواسته تصمیمی را بگیرد، اما به‌دلیل شرایط جامعه، مصلحت را در انجام آن کار دیده است. مثلا جمهوری اسلامی ایران در سیاست خارجی علاقه‌ای نداشته به همکاری با کشورهایی که نه اعتقادی به خدا و نه اعتقادی به پیامبر و اسلام دارند. اگر حق انتخاب داشت، نمی‌خواست با این‌ها همکاری کند، اما واقعیت‌هایی وجود دارد و من هم دلیل آن را می‌فهمم که باعث شد جمهوری اسلامی با کشورهایی مثل روسیه، چین و کره شمالی هم‌پیمان شود. با این اوصاف، مسلم است مجموعه نظام جمهوری اسلامی ایران، بیشتر منعکس‌کننده نظرها و انتخاب مردم است و این را هم نسبت به ایران قبل از انقلاب و هم نسبت به سایر کشورهای منطقه می‌گویم. بر همین اساس ضریب وابستگی مردم ایران به نظام و حکومت‌شان بسیار بالاتر از ضریب وابستگی مردم کشورهای منطقه به حکومت‌شان است.

*چون برخی جریان‌های سیاسی خود را کامل و بدون نقص می‌بینند، برای‌شان سخت است که قبول کنند مشکلاتی وجود دارد. البته امروز فضای مجازی توانسته تا حدی ویترین‌ها را بشکند و در بسیاری موارد مسئولان قبول می‌کنند که با مشکلاتی روبه‌روییم. بخشی از روتوشی که غرب برای بسیاری از ایرانی‌ها ایجاد کرده، در واقع کار غرب نیست، بلکه ناکارآمدی‌های خودمان بوده است. چون این رسانه‌های ما هستند که برای اروپا و رسانه‌هایش، تبلیغ می‌کنند.


*در زمینه حقوق بشر کاری که ما می‌کنیم یا منطقی است یا غیرمنطقی. اسلام که به ما اجازه انجام کار غیرمنطقی نمی‌دهد، پس اگر منطقی است و قبول داریم که جمهوری اسلامی ایران در زمینه حقوق بشر پرونده قابل دفاعی دارد، پس اجازه بدهیم که نماینده سازمان ملل به ایران بیاید و بررسی کند. مشکل ما این است که دچار غرور هستیم و می‌گوییم «آمریکا و فرانسه دیگر کیست! این‌ها خودشان ناقض حقوق‌بشرند و مشکلات بسیاری دارند، بعد می‌خواهند حقوق بشر در ایران را بررسی کنند!» خب چرا باید این‌گونه برخورد کنیم و این‌قدر مغرور باشیم، آن‌ها که نمی‌خواهند از مراکز هسته‌ای ما بازدید کنند، در نهایت از زندان‌های ما بازدید می‌کنند. ما که شرایط مطلوبی داریم، چرا این‌قدر سخت موضع‌ می‌گیریم. اگر این غرور را کنار بگذاریم بعد از مدتی، حساسیتی که سال‌هاست با تبلیغ عده‌ای علیه جمهوری اسلامی ایران، در حوزه حقوق بشر وجود دارد، زدوده می‌شود.


*دولت آقای روحانی از بسیاری جهات با دولت آقای احمدی‌نژاد متفاوت است. دولت آقای احمدی‌نژاد در بسیاری از زمینه‌ها متفاوت از دولت آقای خاتمی بود و این نشان می‌دهد که چیزی در این نظام به‌عنوان گردش نخبگان و خواست مردم وجود دارد. اگر فقط نظر مقام معظم رهبری در کشور حاکم بود، ما فقط یک نوع دولت با تفکری خاص می‌دیدیم.


*حداقل 30‌ درصد مردم به‌عنوان هسته اصلی، به نظام وفادارند و اگر وضع اقتصادی از حالت فعلی هم بدتر شود، باز در انتخابات‌ها رای می‌دهند و در راهپیمایی‌ها شرکت می‌کنند؛ این اصلا چیز کمی نیست. البته بخش عمده‌ای از این مردم، براساس اعتقاد دینی دنبال حفظ‌نظام‌اند و بخشی دیگر، مثل صادق زیباکلام لزوما به دلیل اعتقاد دینی، دنبال نظام جمهوری اسلامی نیستند و معتقدند اگر این نظام دچار آسیب شود، کل ایران با چالش مواجه می‌شود.

منبع: خبرآنلاین

15

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 17
  • معرفت
    0

    این کشور تا دوستانی مثل تو دارد احتیاج به دشمن ندارد

    نظرات شما -
    • برادر
      0

      کشور و ملت مفاهیمی ملی گرایانه است برادر! ملی گرایی و وطن دوستی هم در اسلام حرام است و مصداق اثاقلتم علی الارض است. بفرمایید: اسلام و حزب الله تا دوستانی مثل تو دارد احتیاج به دشمن ندارد

  • محمد جواد
    0

    زیبا کلام فردی دمدمی مزاج است و برای خوش خدمتی به انگلیس و اسرائیل حرف میزند

  • علی
    0

    راست گفته اسلحه بدست میگیره ولی نگفته برضد کی ایران یا آمریکا؟ دکی جون مارو نزنی خخخخخ

  • امیر نظری سرشکه
    0

    حرف های شما همیشه زیبا نبود اما آنجا که گفتید اظهار نظر را کنار میگذاریدو اسلحه دست میگیرید من را به آینده امیدوار کرد چه من اصولگرا چه شما اصلاح طلب همه ایرانی هستیم و از خاکمان دفاع میکنیم شما سمت خاتمی هستید کشور چه سودی کرد وقتی شعارش آزادی بود اما ملت در ۸ سال احمدی نژاد ملت شادتر و امید وار تری بودند خدا هم خاتمی شما و هم احمدی نژاد ما را حفظ کند و کشور را از احمق های وطن فروش نجات دهد الهی آمین (:

  • ابجدخوان
    0

    یعنی بدخت اون دانشجوهایی که زیر دست تو ابله، مشق سیاست می‌کنند. خوب آخه احمق، آمریکا دیگه باید چیکارِت بکنه تا بفهمی به سرزمینت، به خاکت، به ملت‌ات، به شهرت، به خانواده‌ات و به خودت تجاوز کرده؟ آخه بلاهت و حماقت (یا شایدم وطن‌فروشی و خیانت) هم حدی داره ...

  • افشون
    0

    کمی با منطق است وکمی درست نیست

    نظرات شما -
    • Poj
      0

      اقای زیبا کلام 10 درصد جمعیت طرفدار نظام اند و تو جزع ان ده دصد هستی؟،؟؟؟خخخخ همین الان 30میلیون بسیجی،و یک میلیون خانواده سپاهی و شهید و جانباز وجود دارد. اگر کور نمیبودی میفهمیدی که 1میلیون اخوند و خانواده اخوند(معادل4میلیون نفر)وجود دارد. چشم داشتی راهپیمایی را میدیدی که خیلی هایشان نه بسیجی اند،نه روحانی،ونه از خانواده شهدا و ... حساب کن ببین این جمعیت ها چند درصد جمعیت کشورند. در ایران90درصد مردم با انقلاب و مخالف شما هستند. و10درصد مردم که همان طبقه اشراف و غرب زده هستند طرفدار امریکا و... که شما هم جزع همان 10درصد مخالف نظام هستی.

  • سید
    0

    از جناحی که انتخاب کردی مشخصه اسلحه دستت میگیری البته اون ور آب از نوع پلاستیکی اگه راست میگی اینجا اسلحه صداقت رو پیش بگیر و به مسیر حق نتاز

  • نیما
    0

    اقای زیبا کلام سازمان ملل خودش صلاحیت و استقلال بررسی در مورد حقوق بشر رو داره؟؟؟

    نظرات شما -
    • Poj
      0

      مگه سازمان ملل در بحث برجام از امریکا نخواست به برجام برگرده. ایا امریکا گوش کرد؟؟؟؟ مگر سازمان ملل تجاوزات اسرائیل را محکوم نکرده. ایا تجاوزگری اش تمام شده؟؟ همه میدانیم سازمان ملل گوش به فرمان امریکاست.و هیچ کارایی نداره. حالا نمیدونم چرا اینقدر اصلاح طلب ها میخوان نشان بدن قانون و... وجود داره در جهان و... قانون جهان و سازمان ملل قانون جنگله. قوی ضعیف را ببلعد بدون هیچ پاسخگویی ای. اقای زیبا کلام تو در جنگ8ساله تفنگ به دستت گرفتی؟؟؟حالا میخواهی مقابل امریکا تفنگ بدست بگیری؟؟؟ اقای زیبا کلام90درصد ملت اععم از30میلیون بسیجی؛یک میلیون نظامی،1میلیون روحانی وخانواده یشان و... طرفدار انقلاب و رهبر اند. لکن10درصد جمعیت که غربگرا واشراف هستند و هیچ عرقی به ایران ندارند مثل شما و همکیشانتون مخالفید بانظام. در این جمع بندی ات تجدید نظر کن.

  • علی اکبر گلستانی
    0

    زیباکلام : خدا کند نخست وزیر ژاپن دست خالی برنگردد احتمالا آقای زیباکلام انتظار دارند از آنجا که دست خالی رد کردن مهمان در فرهنگ ایرانی امر پسندیده ای نیست موشک‌ها و بنیه دفاعی کشور را به عنوان هدیه تقدیم نخست وزیر ژاپن گردد تا تقدیم ارباب آمریکاییشان ترامپ گردد

    نظرات شما -
    • مهدی
      0

      چرا زیباکلام زمان ۸سال جنگ زیر پتو بود پس

  • ابوالفضل?
    0

    من یه نکته میگم تا بدونید کل استدلالهای آقای مثلا نظریه پرداز در چه سطحیه و چقدر آبکی ! آقای زیبا کلام استدالهای شما بسیار ساده لوحانه است‌،فرض بر این میگذاریم که نماینده سازمان ملل پذیرفتیم بیاد گزارش تهیه نماید درست؟آیا واقعا فک می کنید نماینده سازمان ملل نماینده ماست نماینده ملتهاست؟آیا فراموش کردیده اید بخشی اعظمی از بودجه سازمان ملل را دشمنان قسم خورده ایران میپردازند؟آیا باور دارید سازمان ملل واقعا بی طرافانه گزارش از ایران تهیه می کنند؟آیا سازمان ملل در مورد نسل کشی کشورهای افریقایی گزارشی تهیه کرده است؟آیا درمورد نشل کشی صهیونیست ها گزارشی تهیه کرده است؟آیا در مورد کشتار غیر نظامیان یمن گزارشی تهیه کرده است؟آیا در مورد جنایت رژیم سعودی در سفارتش گزارشی تهیه کرد؟آیا در مورد اعدامهای زیاد گردن زدنهای تعداد زیاد حتی در یک روز افراد شیعه ومخالفان در رژیم سعودی گزارشی تهیه کرده است ؟آیا در مورد جنایتهای امریکا در این سالها ونسل کشی ها خارجی و کشتار سیاه پوستان داخلی امریکا توسط پلیس گزارشی تهیه و موضعی گرفته است؟آیا غیر این است که در بعضی مواقع آن هم به ندرت به ندرت بصورت صوری بیانیه محکومیت گذرا تهیه نموده است که همین بیانیه ها را هم این رژیمهای آدم کش عصبانی کرده که بنده میگم عصبانیت صوری؟آیا هنوز هم فک می کنید واقعیت های ایران را این گزارشگر فرضی ما بیان خواهد کرد؟آیا فراموش کردید گزارشگرهای سازمان ملل در مورد ایران توسط چه کسانی پشتیبانی مالی و ساپورت سیاسی میشوند؟آقای زیبا کلام از خواب بیدار شوید اینها برای تو و کشور عزیز،مقتدر و مروارید منطقه تره هم خورد نمی کنن!این دشمنان به خون ملت تشنه اند چون این ملت با همه این کم کاستی ها مردانه نجیبانه پشت مملکتشون با سری بالا ایستاده اند هرچند سختی بسیاری تحمل می کنند،شما به جای نظریه پردازی و ناامیدی ملت و نشان دادن در باغ سبزی از این سازمانها و کشورها از سایر ملتهای با این طرز فکر شما درس بگیرین و به آغوش ملت برگردین نیازی به در دست گرفتن اسلحه نیست،خودتان اسلحه بی خشاب این کشورها در داخل هستین و برعکس منتقدین اونها که تار مارشدند میشوند و خواهند شد هیچ اتفاقی برایتان نیفتاده و نخواهد افتاد،تنها یک لحظه یکی از این کشورها را جای کشور ما در این شرایط سخت اقتصادی و تحریمی قرار دهید آیا واقعا کسی اونموقع جرات دارد بر علیه این آدم کشها حرفی به زبان بیاورد،کمی تفکر فقط کمی. یاعلی.

  • تینا
    0

    تو که الان هم اسلحه دستت هست منتها طرفت اشتباه گرفتی امثال شما نظر ندید اصلا جنگ نمیشه

  • علی
    0

    چنان‌ بهش حمله کردین انگار مملکت ارث پدری شماست. همین شما با این جنجال گری آمریکای کثیف رو بیخ گوش ما آوردین.بجای این مرضها و کارشناسی حرفاش برین بتمرگین مثل کره جنوبی لوازم آرامش مردم درست کنین

  • Poj
    0

    اخه زیبا کلام اگر ادم بود که واسه300 دلار نمیرفت برای شبکهBBC سخنرانی ضد ایرانی کنه. جناب زیباکلام الحق که زیبا حرف میزنی دقیقا همانند رئیس جمهوری که از ان پشتیبانی کردی. همه ی اصلاحطلبان با حرف های عامه پسند مردم رو گول میزنن تا جیب های خودشون رو پرکنن.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها